termosen skrev:MWall skrev:Jag får erkänna att jag hade långt gångna planer på att köpa den BMW 540i Ultimate Edition (nästan all utrustning du kan tänka dig) som står hos 7H bil i Kinna. Men det går inte. Det går inte. Jag pratade med säljaren igår och han skulle erbjuda bra pris för min Model S eftersom de vet att den går att sälja hyfsat snabbt osv. Sen skulle vi höras idag och stänga affären.termosen skrev:Jag tror min plan B är Model Y från Berlin.
Men har planerat bilsemester i Europa nästa år, då är det få som slår Model S, i utrymme, komfort och laddnätverk. Därav börjar jag snegla på fossil-gt-vagnar.
Var tre saker som dök upp som verkligen fick mig att tänka om.
1. Vi tog vår i3 till stan med vår 5-åriga dotter i baksätet. Hon ville lyssna på sin favoritmusik. Jaha tänkte jag, hur gör man nu? Försökte fippla med telefonen och det gick inget bra. Jag kände mig handikappad.
2. Säljaren sa att han som haft 540:n tidigare sålde den för att han skulle skaffa elbil. Fick mig att tänka att jag inte orkar vara den som går mot strömmen på det sättet. Ska jag bli en sån som går och svär över bensinprishöjningar? Really?
3. Skapade en tråd på Autopower och frågade vad de tyckte. Då skrev någon att motorn känns ganska tunn och kräver nedväxlingar för att få ut effekten. Och så drar den runt litern. Minst. Då kom jag ihåg hur det var att köra på bensin och fick sån jäkla ångest. Dessutom så är de mest aktiva trådarna där om i4:an som många verkar intresserade av. Inte alls lika mycket surr om nya M3/M4.
Dvs jag väljer väl infotainment och drivlina över utrustning och lyx då. Får väl blända av manuellt, sköta torkarna manuellt, klara mig utan adaptiv ljusreglering, ingen läderdoft...
Iofs dök grannen till han som haft bilen upp på Autopower och skrev att han inte alls hade skaffat elbil utan en X1 och en 520d. Men ändå.
Så termosen, om du verkligen försöker visualisera ett fossilbils-ägande igen med växlingar, vibrationer, seghet, tankningar, kallstarter, dåliga appar osv osv så kanske du, som jag, inser att det inte går att backa in i framtiden. Fossilbilståget har liksom gått.
Kör Passat GTE idag! Tog den förra året som en bryggbil mellan gamla och nya Model S.
Den funkar. Går mest på el, infotainment är värdelöst, men carplay är ok.
Saknar kraften, komforten & tekniken främst från Model S. Sen är Model S tidlöst vacker, och ganska komplett som bil, med vad jag vill ha, läs ej SUV.
Jo, klart det funkar med en hybrid. En kollega som pratat med mig om att köpa Tesla kom nu och berättade att han fegat ur och köpt en E-klass hybrid istället.
Det har väl sina för och nackdelar. Skulle nog kanske stå ut i en sån också men det skulle definitivt kännas som en "bryggbil". Nåt man har i bris på bättre. Är dock inte lika sugen på nya S som du är. Dels verkar de ha förstärkt de redan starka sidorna (räckvidd, prestanda) men struntat i de svaga sidorna. Dessutom verkar de ha infört några svaga sidor till. Yoke, billig svart plast som gnekar istället för krom osv osv.. Ja och dels så tycker jag inte att det finns ekonomi i att byta till en ny.