Unable to Start

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Unable to Start

Inlägg av Alzie »

bonath skrev:
Om du ska få nytt batteri, stooora eller 12v, så kanske skadan på det triggade felet?
Får ett nytt stort batteri. Om det är nytt-nytt eller ett beg. batteri i samma eller bättre skick kan jag inte uttala mig om. Tror även de byter 12V batteriet.
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Unable to Start

Inlägg av AndreasF »

Då fick jag följande flora av felmeddelanden på min MS 2019:
"Unable to start vehicle/Service is required"
"Adaptive ride control disabled/Vehicle speed limited - Drive with caution"
"Vehicle may not restart/Service is required"

Bilen går inte att starta.
Är detta 12v batteriet som spökar? Går det att ladda det själv på något sätt (fick tid för service om en vecka, kan inte vänta så länge).
Någon som har en bra YouTube-video som beskriver hur man gör?
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Unable to Start

Inlägg av Lessmog »

AndreasF skrev:
Då fick jag följande flora av felmeddelanden på min MS 2019:
"Unable to start vehicle/Service is required"
"Adaptive ride control disabled/Vehicle speed limited - Drive with caution"
"Vehicle may not restart/Service is required"

Bilen går inte att starta.
Är detta 12v batteriet som spökar? Går det att ladda det själv på något sätt (fick tid för service om en vecka, kan inte vänta så länge).
Någon som har en bra YouTube-video som beskriver hur man gör?
Kan vara 12V men lika gärna något annat.
Jag har haft bägge felen.

Först var det en vattenläcka som kortslöt 12V och krävde bärgning. Lukt av brända kablar kring A-stolpen. Niklas Bärgare hade med sig en booster för att lossa broms och få upp bilen på flaket. 12V driver bl a kontaktorerna till HS. Detta var ett par år sen.

I somras dök samma slags meddelanden upp igen. Då vart 12V tömd -- men felet låg nånstans i högspänningen. Fick ett nytt 350V på drivlinegarantin, men det tog fem veckor. Ingen aning om vilket fel det var. Så det var lika gott att jag inte skaffade ett nytt 12V den gången!

Du kan såklart försöka blåsa liv i bilen med batteriladdare eller startsladd och hoppas att du kommer hem igen ... :roll:
Eller chansa på att skaffa ett nytt 12V -- men tänk på att det är en rätt speciell modell som inte finns överallt. Inte heller säkert att det hjälper dig, om felet sitter någon annanstans.

Du torde ha garanti kvar, så jag skulle nog hoppa på den där servicen i alla fall. Låna bil av grannen? Hyra?

De ä möcke mä de teckniska! :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Unable to Start

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Att 12V batteriet ger upp verkar vara vanligt på elbilar. Händer rätt ofta på Leaf också.
Läste någon statistik från bilbärgningsföretag eller om det var försäkringsbolagen, som fört statistik över de vanligaste felen som stoppar bilar, och tydligen kom 12V-batteriet på plats #1 även för fossilbilar som behöver assistans. Tydligen mycket vanligare fel än punktering.

Så mer värt för alla bilar att ha med 12V-batteri i reserv än reservhjul. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Unable to Start

Inlägg av AndreasF »

Bärgaren var på plats och kollade 12v batteriet men det verkade ok. Tesla service misstänker ett fel i stora batteriet så det tar nog ett tag att fixa. Kan inte undra att tänka hur lång tid det skulle ta att fixa om batteripacket är kass. Leveranstiderna lär ju inte vara fantastiska i dessa tider.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Unable to Start

Inlägg av Lessmog »

AndreasF skrev:
Bärgaren var på plats och kollade 12v batteriet men det verkade ok. Tesla service misstänker ett fel i stora batteriet så det tar nog ett tag att fixa. Kan inte undra att tänka hur lång tid det skulle ta att fixa om batteripacket är kass. Leveranstiderna lär ju inte vara fantastiska i dessa tider.
Se där.
Hoppas du får lånebil, för det kan nog ta tid. Huvudbatterier finns nog inte på lager utan byggs eller sätts ihop av renoverade moduler.

Håller tummarna!
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Unable to Start

Inlägg av AndreasF »

Ingen lånebil, fick åka till Hertz och kvittera ut en V90 som luktade fotsvamp. Det är i sådana lägen som man verkligen uppskattar sin Tesla...
Det som var trasigt var batterivärmarpumpen. Den går på 400v och därmed stängs systemet av automatiskt för att inte skada dyrare komponenter som tex batteriet. 12v var det inga fel på men de bytte det ändå. Allt gratis. Det som skall åtgärdas är att nöd-öppningen till frunken skall återställas då bärgaren drog i dem för att få upp luckan då bilen var strömlös. Man får väl säga att de rättade till allt hyfsat snabbt ändå. Hämtade bilen efter sex timmar, allt ordnat efter 6 dagar (tre arbetsdagar).
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Skriv svar