Ska dom inte börja leverera förre man spekulerar i hur många det ska produceras…Zalman3 skrev:Tesla siktar på att MS och MX ska produceras i mer än 100.000 bilar per år.
https://www.tesmanian.com/
We were also able to achieve an annualized production run rate of over 1 million cars towards the end of the quarter. The increase in production rate has primarily been driven by further ramping of the Model Y at our Shanghai factory. Additionally, we have made great progress increasing production volumes of Model S and have recently started the ramp and deliveries of Model X. It will take a bit more time to get this program back to prior volumes but based on demand, we are targeting to exceed historical production levels.”
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- greenstreet
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 30 okt 2019 09:40
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det var min första tanke när jag såg Hertz order. Kan vi inte få en enda MS till Sverige på nästan 2 år, hur ska Tesla kunna leverera 100 000 bilar till Hertz? Det blir ju inget kvar till oss andra
2020 Model S LR - Midnight Silver
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Andra fabriker? Det är väl primärt Model 3 och Y som ska till Hertz? Lyssnade på Peter Carlsson och hans sommarprat, där han bland annat berättar om Elins vision bakom Tesla och att det aldrig handlat om att sälja bilar utan att faktiskt förändra hur vi går över till hållbara bränslen. Vet att detta är lite uttjatat men jag tror kanske att S och X spelat ut sin roll lite, och att det är mycket viktigare för Elon att få ut så många bilar som möjligt. Kan tänka mig att Model 2 (eller vad den nu ska heta) kommer än mer bidra till detta.
Ett för mig oförklarligt misstag är dock bristen på kommunikation, det är ju så lätt att hålla kunden hyfsat nöjd om man bara får kontinuerlig återkoppling och uppdatering.
Ett för mig oförklarligt misstag är dock bristen på kommunikation, det är ju så lätt att hålla kunden hyfsat nöjd om man bara får kontinuerlig återkoppling och uppdatering.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
På vilket sätt är kunderna missnöjda? Säljer bilarna dåligt?
Tesla Y LR -22 EAP
Model S och X Refresh här nu! på riktigt
När man läser denna tråd så verkar det vara fler än jag som är missnöjda med att bilar till EU är mer än 1 år försenade från initialt leveransfönster, utan ngn proaktiv kommunikation. Att ha kunder som köper bolagets flaggskeppsprodukter är i min värld väldigt viktiga kunder då de agerar som ”gratis” ambassadörer som kan leda till ökad försäljning. Jag valde t.ex nu att beställa en bil från ett annat märke, inte minst pga kundupplevelsen.
Kanske finns det alltjämt en plats för återförsäljare ändå - nu har jag en säljare som varit och är otroligt responsiv, och som mäts på kundnöjdhet och försäljning.
Kanske finns det alltjämt en plats för återförsäljare ändå - nu har jag en säljare som varit och är otroligt responsiv, och som mäts på kundnöjdhet och försäljning.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- farvidsson
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 18 feb 2021 11:18
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i din post. När det gäller Tesla så är det ju inte efterfrågan som är problemet utan tillgången. Det är ju t om så att man nu stegrar priserna på sina bilar för att kyla ner efterfrågan. Så om jag vore Tesla så skulle jag inte oroa mig för att några missnöjda kunder köper andra märken som du gjordefakerlind skrev:När man läser denna tråd så verkar det vara fler än jag som är missnöjda med att bilar till EU är mer än 1 år försenade från initialt leveransfönster, utan ngn proaktiv kommunikation. Att ha kunder som köper bolagets flaggskeppsprodukter är i min värld väldigt viktiga kunder då de agerar som ”gratis” ambassadörer som kan leda till ökad försäljning. Jag valde t.ex nu att beställa en bil från ett annat märke, inte minst pga kundupplevelsen.
Kanske finns det alltjämt en plats för återförsäljare ändå - nu har jag en säljare som varit och är otroligt responsiv, och som mäts på kundnöjdhet och försäljning.
Model S Plaid 2023, Midnight silver med svart inredning.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vargen kommer!!!fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag håller med om att det inte finns någon fördel med dålig kundkommunikation, och att Tesla inte är särskilt bra på detta, dom kan faktiskt vara erbarmligt dåliga många gånger.fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Jag håller dock inte alls med om att Teslas försprång på egentligen något område skulle minska, allt tyder väl egentligen på att försprånget snarare ökar?
På vilket sätt menar du att försprånget snabbt minskar?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Du byter ju själv bort din Tesla så...Walker skrev:Vargen kommer!!!fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
fth skrev:Jag håller med om att det inte finns någon fördel med dålig kundkommunikation, och att Tesla inte är särskilt bra på detta, dom kan faktiskt vara erbarmligt dåliga många gånger.fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Jag håller dock inte alls med om att Teslas försprång på egentligen något område skulle minska, allt tyder väl egentligen på att försprånget snarare ökar?
På vilket sätt menar du att försprånget snabbt minskar?
/fth
När jag köpte min Model S 2017 så fanns det inga andra eldrivna familjebilar öht förutom Model X. Fanns väl i princip INGA andra laddare än Teslas som kunde ge mer än 50kW heller? Nu byggs det ändå en hel del HPC-laddare. Långt ifrån tillräckligt kanske men det finns iaf lite här och där. Nu finns även E-Tron, I-Pace, EQC, iX3, MEB-bilarna, Ioniq 5 osv osv.
På vilket sätt skulle försprånget ha ökat? I antal sålda bilar?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Och det enda vi tittar på här hemma är allt utom Tesla, och jag var ändå sugen på en ny model S när dom visadeMWall skrev:Du byter ju själv bort din Tesla så...Walker skrev:Vargen kommer!!!fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.
upp den i vintras (men nya ratten och allt det gjorde att den gick bort iaf, oavsett lev.-tid förvisso).
Jag har pratat med några andra Tesla-ägare också som tycker och tänker lika (inte så fantastiskt många så
här i Coronatider men ändå), ingen mer Tesla för oss typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ till X än.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
kallekula skrev:Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ till X än.
Nej, och jag har inte hittat nåt bra alternativ till S än. Men jag kör hellre min gamla tills det kommer nåt jag vill ha istället än att köpa en ny med yoke. Som ren bonus sparar jag en massa pengar på att köra en lite äldre bil.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tack, Verdi för att du fortfarande räknar in mig bland fanboy’sen! Trodde jag skulle bli utstött som svikare.MWall skrev:Du byter ju själv bort din Tesla så...Walker skrev:Vargen kommer!!!fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.
Det jag menar är att sedan dag 1 här inne på forumet för mig så har det höjts röster om ”VÄNTA NI BARA…” (ofta kopplat till året 2020). Många har förutspått Teslas närstående fall. Nu…. Nu!…. Nä, men NU! Trots det verkar företaget må bättre än någonsin.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tror inte alls att Tesla kommer gå omkull. De kommer säkert fortsatt vara en väldigt viktig spelare inom fordonsindustrin. Deras produkter har (och är på många vis fortfarande) varit oslagbara. Nu börjar det bli lite tätare i toppen, och då är det synd att fumla med en så pass (i sammanhanget) billig åtgärd som bra kundservice. Jag tycker det tvärtom borde vara Teslas styrka med tanke på hur mycket användarupplevelse deras bilar ändå andas. Slarvigt anser jag.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Walker skrev:Tack, Verdi för att du fortfarande räknar in mig bland fanboy’sen! Trodde jag skulle bli utstött som svikare.MWall skrev:Du byter ju själv bort din Tesla så...Walker skrev:Vargen kommer!!!fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.
Det jag menar är att sedan dag 1 här inne på forumet för mig så har det höjts röster om ”VÄNTA NI BARA…” (ofta kopplat till året 2020). Många har förutspått Teslas närstående fall. Nu…. Nu!…. Nä, men NU! Trots det verkar företaget må bättre än någonsin.
Njae. Det menade jag faktiskt inte men visst. Om du säger det så.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Äsch, yoke skiter jag i vilket. Däremot hade jag gärna haft regnsensor och automatiskt helljus. Och en tyst bil.MWall skrev:kallekula skrev:Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ till X än.
Nej, och jag har inte hittat nåt bra alternativ till S än. Men jag kör hellre min gamla tills det kommer nåt jag vill ha istället än att köpa en ny med yoke. Som ren bonus sparar jag en massa pengar på att köra en lite äldre bil.
När EQS kommer som SUV ska det bli spännande att jämföra.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
IX50? Om du kan låtsas som att grillen inte var i skala 5:1?kallekula skrev:Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ till X än.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nu slog prisökningen igenom i EU, upp 50 000 i Sverige, 1 124 900 nu.termosen skrev:Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
Så, är inflation "transitory" eller inte?
Börjar väl också tro att Tesla helst inte vill leverera de förbeställda bilarna då de är 150 000 billigare än vid beställning nu.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skev prisbild för X just nu. Endast 30k påslag för Plaid. Man blir ju nästan sugen på att slå till.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Min model 3 performance 2019 laddar från 15-60% på 10 minuter. Ska testa från 5% procent nästa gång.iAkita skrev:Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Så räckvidd per laddad minut, vilken bil är snabbast då?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Oj! 100k billigare vs S PlaidJohan_a skrev:Skev prisbild för X just nu. Endast 30k påslag för Plaid. Man blir ju nästan sugen på att slå till.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Är ju en intressant jämförelse, men då EV6 mot Model Y så man inte jämför äpplen och päron.Tellus skrev:Min model 3 performance 2019 laddar från 15-60% på 10 minuter. Ska testa från 5% procent nästa gång.iAkita skrev:Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Så räckvidd per laddad minut, vilken bil är snabbast då?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.