En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Ja, jag städade bilen och låg på golvet i bak. När jag ändå svar där och inte skulle komma upp i första taget så kollade jag om någon sladd ramlat ur, men det såg okej ut. Får kolla säkringarna också, de sitter i frunken va? Lite skeptisk däremot eftersom det borde vara en säkring för hela stolsfunktionen (tycker jag).

Ska jag spekulera vilt så gissar jag att knappen gått sönder. Undrar om det är lätt att montera isär? Edit och ihop…. Alltid lätt att ta isär saker. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Bokar man tid i appen för att få det här fixat eller ska man ta kontakt med en plåtfirma direkt?
Är väl försäkringsbolaget som bestämmer?
Jag fick ett lite mer "normalt" dörruppslag precis, så måste också ta tag i det. :cry:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Nu är bilen inlämnad för lackering. Tyvärr blir det nog hela höger sidan som måste lackas så att det inte blir missmatch. Men hyfsat kvickt ändå om de blir klara till nästa Torsdag.

Hyrde en Hyundai i20… en hemsk upplevelse på alla sätt och vis. Snäppet bättre än en mopedbil.

Sedan en fråga om däck. Mina bakdäck (265/35 21) är slut… de var dåliga innan när jag hämtade bilen men är nu helt slut.
Jag kollar på däckonline och de rekommenderar Michelin Pilot Sport 4S men Hankook Ventus S1 Evo 3 K127 är betydligt billigare och hamnar på 2a plats i deras lista. Någon som har några erfarenheter eller idéer. Min tanke är att man förmodligen kör igenom några bakdäck ganska snabbt så då kan man lika gärna köpa billigare modeller?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av Lessmog »

LarsL skrev:
Sedan en fråga om däck. Mina bakdäck (265/35 21) är slut… de var dåliga innan när jag hämtade bilen men är nu helt slut.
Jag kollar på däckonline och de rekommenderar Michelin Pilot Sport 4S men Hankook Ventus S1 Evo 3 K127 är betydligt billigare och hamnar på 2a plats i deras lista. Någon som har några erfarenheter eller idéer. Min tanke är att man förmodligen kör igenom några bakdäck ganska snabbt så då kan man lika gärna köpa billigare modeller?
Däck: Såna Hankook Ventus sitter på min nya Y, dock annan dimension. Har kört den i flera dar nu men kan inte säga något om livslängden. :roll: :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Jaha levererar Tesla nya bilar med Hankook Ventus så kan jag ha det på min också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

De målar fortfarande på Röde Baronen… sjukt irriterande att inte ha två bilar i familjen.


Nåja, jag ska j7 lämna in bilen för att fixa minneskortet och så får de kolla på drivaxlarna också.

En fråga? Om det står i appen att jag får en lånebil är det så eller står det alltid att man har lånebil tills de ”kollat färdigt” på ärendet?
41289E5D-1F1B-475F-80F3-1327D275DA00.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av Bjelke »

På min kommande på lördag står det inget om lånebil iaf, så det står nog bara när man har
rätt till det (eller planerat för det kanske är mer korrekt uttryckt).
Sen om man faktiskt får en när man kommer dit vet jag inte hur säkert det är…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Gubbe på äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Bra då slipper jag kanske vara utan bil igen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Så nu har Tesla bytt drivknutar och minneskort plus en airbag, allt på garantin. Däremot kostade fixeringen av navigatorn 3000kr. De satte in ett nytt minneskort med uppdaterade kartor från 2019, jo jag tackar. Hoppas det funkar i alla fall. Rätt svårt att åka långt utan navigering. Edit… eller svårt och svårt det blir som i Leafen att man får räkna själv.
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 apr 2021 12:31
Ort: Stockholm

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av CarlJ »

Hur lång tid tog bytet av drivknutar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

CarlJ skrev:
Hur lång tid tog bytet av drivknutar?
De skulle gjort det över dagen men hade sönder någon plast bit så de fick beställa en ny så tog en extra dag.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av Lessmog »

LarsL skrev:
CarlJ skrev:
Hur lång tid tog bytet av drivknutar?
De skulle gjort det över dagen men hade sönder någon plast bit så de fick beställa en ny så tog en extra dag.
JIT FTW? :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Lessmog skrev:
LarsL skrev:
CarlJ skrev:
Hur lång tid tog bytet av drivknutar?
De skulle gjort det över dagen men hade sönder någon plast bit så de fick beställa en ny så tog en extra dag.
JIT FTW? :roll:
Jo, lite surt när jag inte fick lånebil utan de betalade för Uber istället. Tog en Uber 3 mil hem igår och det gick ju det också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Jaha, kraftiga klickande/knackande ljud när jag svänger tvärt i låg fart. Låter precis som drivknutar så protesterar. Jag fick ju nya drivaxlar med knutar installerade för bara några veckor sedan… undrar om det kan vara något annat? Eller om de monterat fel?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Jaha, kraftiga klickande/knackande ljud när jag svänger tvärt i låg fart. Låter precis som drivknutar så protesterar. Jag fick ju nya drivaxlar med knutar installerade för bara några veckor sedan… undrar om det kan vara något annat? Eller om de monterat fel?
Efterdragit hjulen?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av jonasl »

Ja, det låter helt klart som är du bytt hjul nyss..? Har varit med om samma sak.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
LarsL skrev:
Jaha, kraftiga klickande/knackande ljud när jag svänger tvärt i låg fart. Låter precis som drivknutar så protesterar. Jag fick ju nya drivaxlar med knutar installerade för bara några veckor sedan… undrar om det kan vara något annat? Eller om de monterat fel?
Efterdragit hjulen?
Ja det har och gjort ännu en gån, men en bra poäng. Det låter inte heller riktigt som lösa hjul eller känns inte så heller. Det försvinner i högre hastighet och bilen känns lika stabil som innan.

Jag tycker verkligen att det låter som en drivknutar som belastas fel.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av kenjon »

Eller länkarm?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

kenjon skrev:
Eller länkarm?
Tycker inte jag känner något sånt men kan ju vara svårt man inte har lyft och kan se bilen under ifrån.
Borde det inte låta även i högre hastighet?
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fixjag

Inlägg av Bengt »

Jag hade liknande problem vid parkering med fullt rattutslag, mest vid backning. Det försvann när jag bytte till vinterhjul. Sommarhjulen var slut…..
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fixjag

Inlägg av LarsL »

Bengt skrev:
Jag hade liknande problem vid parkering med fullt rattutslag, mest vid backning. Det försvann när jag bytte till vinterhjul. Sommarhjulen var slut…..
Jaha… intressant. Tesla påstår att de ska göra justeringar för att åtgärda… lyckas de så bra men jag tvivlar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

Jaha, nu låter det mindre när det är is och snö. Men det knackar när jag accelererar. Ja, vi får se 1000kr vill Tesla ha för det.

En värre grej är att parkeringsbromsen inte släpper. Har fått stå och gunga i några minuter innan den hoppat loss, till nu då den vägrade släppa. Jag lyckades till slut genom att ta en hammare och skruvmejsel och knacka loss den. Peppar-peppar att jag klarar min in till Tesla imorgon. 14500kr ska de har för nya ok.

Det är väl typ 3-4 månader med en nybil i reparationer nu, det här äventyret kan bli dyrt. Jag har sagt det tidigare och säger det fortfarande att begagnade bilar är dyra i reparation även om de kan verka billigare i inköp.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Tesla Gubbes äventyr - Model S fix

Inlägg av LarsL »

En bra grej som jag upptäckte var att de inte alltid tar hela summan som de lämnat förslag, så det blev ”bara” 9000kr. Tyvärr verkar det som attdet är fel vinterhjul på bilen och att de skrapar i. Jag hoppas verkligen att det är det som är problemet, för det kan jag ju leva med. Parkeringsbromsen fixade de så klart, hade det varit sommar så hade jag nog köpt på skroten och fixat själv men nu behöver jag få bilen ordnad.
Skriv svar