TIDAL

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Perkalars
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2015 19:25

TIDAL

Inlägg av Perkalars »

Med viss risk för att starta en besvärlig och kanske hetsig diskussion, upplevelsen av bra ljud är ju subjektivt.... :-)

För mig så är TIDAL i 2021.40.6 ett suveränt lyft för glädjen att lyssna på musik i bilen. Kräver dock ett hifi abonnemang på TIDAL vilket jag har sedan tidigare då jag upplever ljudet som långt bättre än i Spotify. Prova gärna om ni är lite ljudnördar såsom undetecknad, antar TIDAL har prova på abonnemang. Vore kul att höra andras åsikter.

Önskar också att det gick att lyssna hi res eller tom MQA kvalitet via LTE om man har premium connectivity. Men, stort lyft, i alla fall för mig som ofta kör långa sträckor och bilen är främsta stället jag lyssnar på musik.
/Per

Såld - Model S85D 2015
Nuvarande - Model S Long Range uttagen Sep 2020
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: TIDAL

Inlägg av Frisk »

MQA-tramset är nog största anledningen till att jag inte skaffat Tidal-abonnemang. För stunden finns inte riktigt tiden att lyssna så mycket alls men annars hade jag nog haft qobuz nu.

Alltså utan att ha jämfört Spotify mot Tidal tycker jag spotify i bilen låter på/tröttsamt (komprimerat?) Jämfört med om jag spelar från telefonen (FLAC komprimeat via blåtand)

Kanske man skulle testa Tidal över jul och se vad det är för skillnad!
Användarvisningsbild
nicce12
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 05 jan 2021 23:13

Re: TIDAL

Inlägg av nicce12 »

Frisk skrev:
MQA-tramset är nog största anledningen till att jag inte skaffat Tidal-abonnemang. För stunden finns inte riktigt tiden att lyssna så mycket alls men annars hade jag nog haft qobuz nu.

Alltså utan att ha jämfört Spotify mot Tidal tycker jag spotify i bilen låter på/tröttsamt (komprimerat?) Jämfört med om jag spelar från telefonen (FLAC komprimeat via blåtand)

Kanske man skulle testa Tidal över jul och se vad det är för skillnad!
Jag kör mycket Tidal i bilen från iPhonen, inte samma kvalitet som Tidal på en riktig streamer hemma men bättre än Spotify vågar jag påstå. även om blåtand har en egen komprimering
Tesla Model S P85D 2015, AP1
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: TIDAL

Inlägg av RikardD »

Man måste väl också ha Premium connecticity för att använda Tidal ?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: TIDAL

Inlägg av martinot »

Frisk skrev:
MQA-tramset är nog största anledningen till att jag inte skaffat Tidal-abonnemang. För stunden finns inte riktigt tiden att lyssna så mycket alls men annars hade jag nog haft qobuz nu.

Alltså utan att ha jämfört Spotify mot Tidal tycker jag spotify i bilen låter på/tröttsamt (komprimerat?) Jämfört med om jag spelar från telefonen (FLAC komprimeat via blåtand)

Kanske man skulle testa Tidal över jul och se vad det är för skillnad!
Inget om Tidal vs Spotify (även om det är bra med alternativ och konkurrens), men om du har FLAC-filer i telefonen, så kan du ju kopiera de till USB-minne och spela de direkt i Teslan?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Perkalars
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2015 19:25

Re: TIDAL

Inlägg av Perkalars »

En stor fördel med TIDAL direkt i bilen är ju att man slipper trassla med telefonen och hålla på med den medan man kör. Jag upplever också att Hi res filer i bilens spelare låter bättre än MQA filer som streamas via blåtand. Nördigt och subjektivt? Javisst.... min poäng var mest att bättre ljud (som jag upplever det) i bilen är något jag uppskattar mycket!
/Per

Såld - Model S85D 2015
Nuvarande - Model S Long Range uttagen Sep 2020
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: TIDAL

Inlägg av Dafro »

Perkalars skrev:
En stor fördel med TIDAL direkt i bilen är ju att man slipper trassla med telefonen och hålla på med den medan man kör. Jag upplever också att Hi res filer i bilens spelare låter bättre än MQA filer som streamas via blåtand. Nördigt och subjektivt? Javisst.... min poäng var mest att bättre ljud (som jag upplever det) i bilen är något jag uppskattar mycket!
Blir ju lite sugen på att testa Tidal igen. Prövade för ett antal år sedan på min hemmastereo och Tidal var absolut bättre men har tänkt att i bilen med ev brus och störningar så skulle det inte göra så stor skillnad. Man bör ju ha en tystare bil som tex MS verkar vara.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Maurer
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 okt 2021 21:14

Re: TIDAL

Inlägg av Maurer »

Som gammal ljudentusiast så blir man lite sugen att prova Tidal. Vår MY är kanske inte den tystaste bilen men ljudet från stereon var den största positiva överraskningen vid uthämtningen i höstas. Nu kan man prova 3 mån Tidal för en liten peng.

Ger det något att ha Hifi Plus istället för Hifi till bilen?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: TIDAL

Inlägg av dd88 »

Tidal lever på lånad tid nu när Apple kör Lossless på ”hela” katalogen och Spotify är på gång med sin ”Hifi”-tjänst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TIDAL

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Tidal lever på lånad tid nu när Apple kör Lossless på ”hela” katalogen och Spotify är på gång med sin ”Hifi”-tjänst.
Om Spotify faktiskt kommer med det, verkar inte som de är speciellt sugna egentligen.

Problemet med Apple Music är väl egentligen att de saknar någon ”connect”-lösning med det vilket gör det hela omständigare när man behöver fippla med Airplay och köra allt via telefonen/plattan, du kan inte heller få Hi-Res Lossless via Airplay.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: TIDAL

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Tidal lever på lånad tid nu när Apple kör Lossless på ”hela” katalogen och Spotify är på gång med sin ”Hifi”-tjänst.
Om Spotify faktiskt kommer med det, verkar inte som de är speciellt sugna egentligen.

Problemet med Apple Music är väl egentligen att de saknar någon ”connect”-lösning med det vilket gör det hela omständigare när man behöver fippla med Airplay och köra allt via telefonen/plattan, du kan inte heller få Hi-Res Lossless via Airplay.
Exakt. Just detta som praktiskt sänker mycket av fördelen (som skulle kunnat vara) med lossless hos Apple Music.

Kör vidare på Spotify, men skall testa Tidal.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: TIDAL

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Tidal lever på lånad tid nu när Apple kör Lossless på ”hela” katalogen och Spotify är på gång med sin ”Hifi”-tjänst.
Om Spotify faktiskt kommer med det, verkar inte som de är speciellt sugna egentligen.

Problemet med Apple Music är väl egentligen att de saknar någon ”connect”-lösning med det vilket gör det hela omständigare när man behöver fippla med Airplay och köra allt via telefonen/plattan, du kan inte heller få Hi-Res Lossless via Airplay.
Har ju läckt bilder på en integrerad Apple Music-lösning, så lär ju vara på gång.

Måste man fortfarande ladda ner Tidal-låtarna för att få en högre bitrate?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TIDAL

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:

Har ju läckt bilder på en integrerad Apple Music-lösning, så lär ju vara på gång.

Måste man fortfarande ladda ner Tidal-låtarna för att få en högre bitrate?
Tänkte mer på hur man skall använda det hemma till fin-stereon, vill inte behöva ha ett separat abonnemang för bilen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: TIDAL

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Tänkte mer på hur man skall använda det hemma till fin-stereon, vill inte behöva ha ett separat abonnemang för bilen.
Det är ju just detta som talar för Spotifys enorma fördel för mig; jag kan köra detta enkelt i stereon (förförstärkaren med Spotify-stöd), bilen (Teslan), klockan (Apple SmartWatch), mina smarta högtalare (Yamaha) och allt annat mellan himmel och jord.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: TIDAL

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:

Har ju läckt bilder på en integrerad Apple Music-lösning, så lär ju vara på gång.

Måste man fortfarande ladda ner Tidal-låtarna för att få en högre bitrate?
Tänkte mer på hur man skall använda det hemma till fin-stereon, vill inte behöva ha ett separat abonnemang för bilen.
Jag kör via Apple TV, vill även minnas att det finns förstärkare som kan hantera det idag.

Men håller helt med om att man vill ha ett system oavsett var man är, där vinner ju Spotify stort men tills dom har sin hifi-lösning klar så är ju kvalitén under all kritik.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TIDAL

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:

Jag kör via Apple TV, vill även minnas att det finns förstärkare som kan hantera det idag.

Men håller helt med om att man vill ha ett system oavsett var man är, där vinner ju Spotify stort men tills dom har sin hifi-lösning klar så är ju kvalitén under all kritik.
Ja men då får du som sagt inte ut Hi-Res Lossless och hela strömmen går via telefonen med mera. Skulle säga att Tidal är väl det som funkar bäst överallt iom den högre kvalitén men nackdelen är att deras egna playlists och förslag är helt värdelösa.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: TIDAL

Inlägg av dd88 »

Hur menar du att man inte får ut Lossless?

Edit: läste för snabbt, det stämmer att man behöver en dac för High Res lossless, men det gäller väl även andra tjänster som Tidal då det är en hårdvarubegränsning?
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Perkalars
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2015 19:25

Re: TIDAL

Inlägg av Perkalars »

Hej, jag använder mitt Tidal hifiplus konto både i mobilen, MacBook, på Apple TV med påkopplade beolab 5 samt i teslan. Fungerar utmärkt och enda kritiken för tesla integrationen är väl att jag inte riktigt förstår hur mycket hi res filer som kan laddas ned, verkar som den får nog efter några hundra låtar men inget felmeddelande el dyl.

Ljudkvalitet är ju i många fall subjektivt men för många är Tidal i bilen ett jättelyft jämfört med Spotify. /P


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Per

Såld - Model S85D 2015
Nuvarande - Model S Long Range uttagen Sep 2020
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TIDAL

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Hur menar du att man inte får ut Lossless?

Edit: läste för snabbt, det stämmer att man behöver en dac för High Res lossless, men det gäller väl även andra tjänster som Tidal då det är en hårdvarubegränsning?
DAC behöver du oavsett i något skede, skillnaden är att med Apple Music så har du bara ett sätt för att få ut Hi-Res Lossless till din stereo, och det är via att koppla in en USB-kabel till din telefon/platta. Tidal och Spotify har båda sina connect-lösningar vilket tar bort telefonen/plattan ur ekvationen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: TIDAL

Inlägg av dd88 »

Är det värt det för High Res?

Är källmaterialet tillräckligt bra och hur är utbudet?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TIDAL

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Är det värt det för High Res?

Är källmaterialet tillräckligt bra och hur är utbudet?
Ja du, jag tycker inte det. Men jag vet inte om jag tycker det är värt att behöva använda Airplay för Apple Music heller. Rent generellt föredrar jag Spotify på de mjuka sakerna som rekommendationer, deras egna spellistor mm, men de saknar som sagt CD-kvalitét och i Teslan har det varit väldigt låg bitrate på Spotify. Det har dock börjat snackas lite om att Tesla tagit bort begränsningen på Spotify, hade varit skumt om de begränsat den men inte gör detsamma med Tidal så det låter troligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: TIDAL

Inlägg av martinot »

En annan sak som jag tycker Spotify vinner på, även om jag gärna sett lossless CD-kvalitet, är att man kan lyssna på musik, poddar och radio i samma app. Innan hade jag separata poscastappar, men nu använder jag i stort Spotify till allt. Grymt enkelt och smidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar