Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbor01
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 dec 2021 11:31

Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av matbor01 »

Hej
Detta har säkert skrivits om många gånger?
Jag skall eventuellt köpa en S85 2014
Ägaren säger att på 81% laddning beräknar bilen att den skall åka 307Km. Nu på vintern.

Finns det någon statistik på hur mycket ett batteri tappar i antal Km.?
Hur vet man att batteriet är ok?
Vad säger Tesla enligt körcykeln att man skall komma
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av Niklas Z »

Varifrån kommer 307 km? Är det siffran som visas upptill på skärmen när man väljer att visa räckvidd i stället för procent? Den kan jämföras med motsvarande siffra när bilen var ny, för att få en uppfattning om batteriets kondition, förutsatt att batteriövervakningssystemet är kalibrerat. Den säger inte så mycket om hur långt bilen går att köra under olika körförhållanden.
På den M3LR jag har stämmer den siffran ganska väl med verkligheten vid körning på landsväg sommartid, men knappast vintertid.

Om det däremot är räckviddssiffran i energidiagrammet kan den vara baserad på senaste 10/25/50 kilometers genomsnittsförbrukning och då stämmer den antagligen bra, förutsatt att det är likvärdiga körförhållanden som du har framför dig.

I alla fall fungerar det så i Model 3. Möjligen kan det vara annorlunda i Model S.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3582
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av AAKEE »

Jag har svarat i den andra tråden.

För Model S gäller att man kan välja mellan ”Typical” och ”Rated” och rated är den som är kopplad mot EPA-rangen.

Vill man räkna batteridegradering etc är det rated som gäller.
(Med en passus för att jag minns fel vad valen i inställningarna kallas.

Hur långt man kan åka är en helt annan fråga.
Årstid/temperatur/hastighet påverkar mycket. De som äger en Model S får svara bättre men spontant kommer man bara lika många kilometer som den range bilen visar om man kör sakta på sommaren.
På vintern är räckvidden mycket kortare när det är kallt, ju kallare desto kortare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av chox »

Svårt att kontrollera batteriets tappade kapacitet (=degradering) enbart genom att titta på den information som för stunden finns på bilens skärmar. Bäst är att köra en lång sträcka och räkna fram det, men jag förstår att du troligen inte kan göra det i en situation som begagnatköpare.

Du ska dock inte förvänta dig att den angivna räckvidden i bilen är med verkligheten överensstämmande. Jag har en S85 från 2014 med degradering på ~6%, räknar jag lite grovt skulle jag komma ca 25 vintermil när batteriet är laddat till 81%. Jag väljer alltid att visa kvarvarande batterikapacitet i procent hellre än räckvidd, och brukar överslagsräkna på att bilen drar 3 procentenheter per mil om det är plusgrader ute. Självklart mer om det är minusgrader.

Degradering sker genom en kombination av körsträcka och ålder, svårt att säga hur mycket just den bil du tittar på kan ha tappat.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3582
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av AAKEE »

chox skrev:
Svårt att kontrollera batteriets tappade kapacitet (=degradering) enbart genom att titta på den information som för stunden finns på bilens skärmar. Bäst är att köra en lång sträcka och räkna fram det, men jag förstår att du troligen inte kan göra det i en situation som begagnatköpare.

Du ska dock inte förvänta dig att den angivna räckvidden i bilen är med verkligheten överensstämmande. Jag har en S85 från 2014 med degradering på ~6%, räknar jag lite grovt skulle jag komma ca 26 vintermil när batteriet är laddat till 81%. Jag väljer alltid att visa kvarvarande batterikapacitet i procent hellre än räckvidd, och brukar överslagsräkna på att bilen drar 3 procentenheter per mil om det är plusgrader ute. Självklart mer om det är minusgrader.

Degradering sker genom en kombination av körsträcka och ålder, svårt att säga hur mycket just den bil du tittar på kan ha tappat.

Det går räkna fram den batterikapacitet BMS tror att bilen har via energigrafen. Även om det inte är en hundraprocentig metod är det ju aningen enklare än att ladda fullt och köra helt tomt.

Energigrafen visar den faktiska räckvidden med aktuell förbrukning, så det är ett tips till TS för att få en uppfattning om räckvidder om du ska provköra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av mati »

Min P85 -14 brukade visa 308km typical vid 80% SOC. Och det var alltså när bilen bara var 2 år gammal. Om beräkningen att typical range fortfarande bygger på samma villkor så är 307km vid 81% riktigt bra för en 8 år gammal bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av chox »

Läste i TS andra tråd om samma bil, att batteriet är bytt under 2020. Då finns det ju en möjlighet att degraderingen är lägre än andra bilar från 2014, och i allra bästa fall att batteriet byttes till ett 90-pack som jag sett att någon annan här på forumet fick. Men det kan ju lika gärna ha blivit bytt till ett annat, begagnat 85-pack. 50/50 helt enkelt...
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av Bjelke »

Det kan också vara så att Tesla först satte i ett bytesbatteri och sedan när det ursprungliga
var lagat så bytte dom tillbaks till det, det har ju hänt förr iaf så…
Men med lite tur så är det ett bättre batteri som nu sitter i såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3582
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev:
Det kan också vara så att Tesla först satte i ett bytesbatteri och sedan när det ursprungliga
var lagat så bytte dom tillbaks till det, det har ju hänt förr iaf så…
Men med lite tur så är det ett bättre batteri som nu sitter i såklart :)
Låter som ett möjligt senario(helt klart) när man läst om model s och lånenatterier i väntan på rep.

Bra input !

Sen spelar det nog ingen roll om batteriet är bytt två ggr, det har nog ingen betydelse för bilen som den är just nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av NEO »

En S85 med batteri som inte är strypt har runt 62-64kWh tillgängligt netto, går att få de under 200Wh/km om man kör relativt lugnt och under 100km/h sommartid. Så runt 32mil sommartid landsväg och kanske 25 vintertid. Kör du motorvägsfart 110-130km/h räkna med runt 26-27 mil. Svårt att säga hur många kWh din bil har tillgängligt då det varierar kraftigt, men batteriet har aldrig varit ett 85kWh. Förmodligen är det batteriet som den fått byt remanufactured, alltså reparerat och ej nytt. Aldrig hört om en 85 som får helt nytt batteri.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3582
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddat 81% Hur många Km kan man åka

Inlägg av AAKEE »

NEO skrev:
En S85 med batteri som inte är strypt har runt 62-64kWh tillgängligt
Jag är ioffsg inte så insatt i MS men vill minnas att 85kWh-batteriet är 81.5kWh märkkapacitet, och Tesla använder väl samma 4.5% buffert i botten som på model 3?

Det skulle ge cirka 77.5 kWh ned till 0% på skärmen med ett nytt idealbatteri.
Med ca 10% degradering har vi cirka 70kWh exklusive buffern?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar