Svensk Tesla i Norge

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Svensk Tesla i Norge

Inlägg av drzaphod »

Snart kommer min Tesla och en sak som jag har funderat är reglerna som finns i Norge för el-bilar. Jag kör en del i Norge i jobbet och besöker kunder. Så ni som vet vad är som gäller?

1. Det är tullfritt att köra med elbillar i Norge, kan jag slippa det för en Svensk Tesla också?
2. Får jag med en Svensk tesla köra i bussfilen i Norge?
3. Har jag fri parkering i Oslo och andra ställen med min Tesla?

Vad gäller vägtullarna så förstår jag att man kan skaffa ett Norsk autopass och registrera bilen på det och slippa tullen, men vad gäller om jag redan har ett Bropass (som också funakr för vägtullar i Norge) kan jag registrera bilen på det också?
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Off topic men vad kul det såg ut med din tråd precis ovanför min egna :lol:
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av drzaphod »

Teslaspolen skrev:
Off topic men vad kul det såg ut med din tråd precis ovanför min egna :lol:
Off Topic 2. Definitivt lite speciellt. Inte planerat.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av Herr X »

drzaphod skrev:
Snart kommer min Tesla och en sak som jag har funderat är reglerna som finns i Norge för el-bilar. Jag kör en del i Norge i jobbet och besöker kunder. Så ni som vet vad är som gäller?

1. Det är tullfritt att köra med elbillar i Norge, kan jag slippa det för en Svensk Tesla också?
2. Får jag med en Svensk tesla köra i bussfilen i Norge?
3. Har jag fri parkering i Oslo och andra ställen med min Tesla?

Vad gäller vägtullarna så förstår jag att man kan skaffa ett Norsk autopass och registrera bilen på det och slippa tullen, men vad gäller om jag redan har ett Bropass (som också funakr för vägtullar i Norge) kan jag registrera bilen på det också?
1) Ja, men du behöver fixa en autopass-bricka från exempelvis fjellinjen.no. Det är lite extra meck med att regga en svensk elbil som elbil (du behöver skicka in en kopia av reggbeviset etc., men du borde kunna läsa dig till hur man gör).
Observera att tullfrihet inte gäller på Svinesundsbron, varken för svenska eller norska elbilar.

2) Ja, det står ingenstans att det bara gäller norskregistrerade elbilar.

3) Ja, samma som 2. Se bara till att vara inpluggad så att det inte råder någon tveksamhet för parkeringsvakten att det är en elbil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

drzaphod skrev:
1. Det är tullfritt att köra med elbillar i Norge, kan jag slippa det för en Svensk Tesla också?
Jag skrev i en annan tråd hur jag gjorde för att skaffa transponder för att kunna köra avgiftsfritt. Allt kunde skötas från soffan hemma.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av EricH »

bylund skrev:
drzaphod skrev:
1. Det är tullfritt att köra med elbillar i Norge, kan jag slippa det för en Svensk Tesla också?
Jag skrev i en annan tråd hur jag gjorde för att skaffa transponder för att kunna köra avgiftsfritt. Allt kunde skötas från soffan hemma.
Är det värt att skaffa en transponder (och pröjsa 200 NOK) för enstaka resor? Jag skall ToR till Geilo i påsk - vad landar man på i tullar på den vägen?
Model X P100D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

200 NOK är en deposition, så man kan få tillbaka de pengarna (fast det är ju kanske lite bökigt det också).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av drzaphod »

Tack alla för svaren. Dock en följdfråga, någon som vet vad som gäller om man har en transponder från Öresundsbron? Det är ju samma system för både bron och tullarna i Norge.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av leiflodde »

[quote="drzaphod"]Tack alla för svaren. Dock en följdfråga, någon som vet vad som gäller om man har en transponder från Öresundsbron? Det är ju samma system för både bron och tullarna i Norge.[/quote

Kolla på nedanstående länk, men behöver anmäla till EasyGo och fungerar även utmärkt på Danmarks övriga broar samt även ex Rödby o Puttgarden och här slipper man oftast köerna utan bara att knappa in antal passagerare sen att köra igenom. Kostar lite mer men smidigt mitt i sommartraffiken när det är köer och man kommer på som prioriterad.
http://se.oresundsbron.com/page/1041
kontakten2

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av kontakten2 »

Det går utmärkt att regga öresundsbrickan till norsk bompeng. Bara kontakta ett bomsällskap. Autopass.No tex. Jag själv är reggad i Kristiansands bomsällskap
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av olarsson »

Fyller på med en fråga om laddning i Norge. Har läst här och var om en annan jordstandard i Norge som ställer till det. Ska köra till Norska fjällen om ett par veckor och vill förvissa mig om att jag kommer hem igen... Kommer att behöva ladda på destinationsorten, blir omväg att åka via SC.
Kommer min svenska Teslakabel med schukoadaptern att fungera i ett vanligt hederligt vägguttag i Norge? Om jag hittar ett runt blått uttag, kommer den blå adaptern jag köpte med bilen att funka? Röda trefas utgår jag från att den funkar, men som sagt, vanligt vägguttag vore ju bra att veta att det också funkar som en extra trygghet.
Någon som har erfarenhet och kan upplysa?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Svensk Tesla i Norge

Inlägg av Herr X »

Ja allt kommer funka. Större delen av Norge har ett annat typ av elnät (230V IT-nät) som innebär att man inte har någon nolla utan två faser istället. Men som användare behöver man sällan fundera över detta. Jag har ett sådant nät hemma och har helt vanliga vägguttag som ser ut som- och kan användas på precis samma sätt som de svenska.
De röda trefas-uttagen finns bara tillgängliga där det finns 400V TN-nät (den svenska typen), därför bör du ha den blå adaptern med dig (ger max 230V x 32A). Den gamla typen av nät är oändligt mycket vanligare vilket beror på att Norge är så bergigt och att man haft problem med att hitta jord. Nätet har massor av nackdelar, men en fördel som kan vara bra för framtida generationer är att det lägre volttalet gör att man måste kunna hantera högre amperetal för att få ut tillräckligt med kräm, och därmed måste kablarna vara tjockare. Därför är infrastrukturen för elbilar teoretiskt väldigt bra - jag har exempelvis tre faser med 55A-säkringar in i vårt hus (detta är helt normalt - hus med IT-nät har sällan lägre huvudsäkringar än 55A). När man bestämmer sig för att gå över till TN-nät i mitt område så kommer huset klara 400V x 3 x 55A = 66000W. Idag är det dock bara 120V x 3 x 55A = 19800W.

Numera är det TN-nät av svensk typ i alla nybyggen, och delar av Norge har bara den typen av standard. Konsumenter vet ofta inte vilket typ av nät som de har hemma eftersom prylar man köper fungerar exakt lika bra på båda näten (det enda som inte funkar är trefasgrejer, typ vedklyvar och likn., men därför har man ju olika typer av trefashandskar så att det inte ska kunna bli fel). Därför kommer du helt fint att kunna ladda din bil överallt där det är möjligt att plugga in den.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av olarsson »

Stort tack för utförligt och bra svar :)
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Ja allt kommer funka.
Är du helt säker på det? Tesla har en annan UMC för Norge p g a elnätets egenheter, och den vi har i Sverige fungerar bara om den är vriden rätt då den förväntar sig 0 på en viss pinne, och det är den enda mackapär med schukokontakt jag har som beter sig så. Jag skulle nog kolla med Tesla om jag är beroende av detta innan jag åker till Norge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Svensk Tesla i Norge

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Herr X skrev:
Ja allt kommer funka.
Är du helt säker på det? Tesla har en annan UMC för Norge p g a elnätets egenheter, och den vi har i Sverige fungerar bara om den är vriden rätt då den förväntar sig 0 på en viss pinne, och det är den enda mackapär med schukokontakt jag har som beter sig så. Jag skulle nog kolla med Tesla om jag är beroende av detta innan jag åker till Norge.
Du har rätt - jag läste på ett norskt forum att utlänningar med UMC för TN-nät kan få problem i norska IT-nät eftersom den inte kan kontrollera att jordningen är korrekt, och därmed slumpvis kan avbryta laddning eller vara allmänt otrevlig mot sin ägare. I Norska TN-nät ska det inte vara några problem.

Enligt denna tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8957.0 så gör UMC:n en kontroll för att se om jordningen fungerar som den ska innan strömmen slås på. Sådana kontroller är ibland inte möjliga att göra i IT-näten vilket har skapat en del problem. Jordningskontrollen har, såvitt jag förstår, tagits bort i de UMC:er som levereras till Norge. Norska UMC:er kan därför användas över hela Europa, men UMC:er som är gjorda för exempelvis svenska TN-nät kan i några situationer få problem med avbruten/inkonsekvent laddning (men tydligen inte alltid).

I övrigt står det väldigt lite om folk som faktiskt haft problem med detta - är det någon som har praktisk erfarenhet?
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 2 gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Svensk Tesla i Norge

Inlägg av Herr X »

Dubbelpost
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av sondell »

Jag har ju en norsk UMC. Själva UMC kan gott vara gjord så att den inte kollar jord ja. För den har aldrig felat. De problem jag hade i början i Norge gällde ju mest bilen. Och det löstes ju efter lång tid med diverse software uppdateringar. Och de uppdateringarna har ju även svenskar fått. Men om själva UMC slår ut och börjar blinka rött då är det ju värre. Det hade jag iof problem med i Sverige också i somras, men då var det fel på UMC. Jag har nästan själv blivit stående i Sjusjöen i Norge med tomt 12V batteri (eftersom den laddningen kopplades ifrån vid detekterat jordningsfel). Men hade precis ström kvar till att starta.

Grejen med norska IT nätet är att det kan tillåta jordningsfel. Det blir bara lite skev spänningsfördelning på de olika faserna, men tillsammans funkar de ändå, något som nog också kan detekteras som fel. Det räcker att någon som är kopplad till samma transformator har ett jordningsfel på en pryl som hen kopplar in. Så kan det detekteras som jordningsfel av bilen/UMC. Så kan lika gärna vara grannens fel :).

Så ett tips är att först följa med på laddningen första timmen för att se att det verkligen funkar. Blir det fel, vänd shuko kontakten och hoppas på att det inte är något jordfel på andra fasen också. Är det det så kanske det inte funkar med något uttag i närheten utan bara någon annanstans där det inte är kopplad till samma transformator. Om det funkar så kan det ju fortfarande bli fel om någon kopplar in pryl med jordfel :). Men förhoppningsvis funkar det. Regeln är väl ändå att följa med på laddningen och kolla innan man går och lägger sig.

Som sagts tidigare så bör ju nyare garageanläggningar och hus ha TN nät (som i Sverige). Men svårt att veta utan att ha voltmeter med sig :).

Lösningen jag skrev om här nyligen funkar ju alltid då :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 565#p12565
Men det kostar ju lite pengar. Har man ingen extra nödkabel så kanske det kan vara värt en extra investering ändå.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av bjornnilsson »

Just nu är det 2022 och jag gräver upp den här gamla forntida tråden då jag antar att en del saker kanske har förändrat sig sedan 2015.

Frugan och jag ska göra en resa mellan Örnsköldsvik - Trondheim - Eikedalsvatnet i Molde kommun med kayak på taket. Tanken är att paddla där det det faller oss in. Men nu när jag gogglar lite och hittar gamla trådar här på TCS så känns det som att det inte bara är att åka in i Norge glad och nöjd, man behöver tydligen preppa en aning också. Senaste resan jag gjorde med bil i Norge var 1997 till Stryn men då var det med bensinbil och det verkar även ha hänt en del sedan dess med betalning för passering via tunnlar osv.

Superchargers finns på många ställen i Norge men att ta sig mellan Trondheim - Eikedalsvatnet verkar vara på gränsen för vad min bil klarar av, med kanot på taket så kommer batteriet förmodligen inte ha så mycket kvar när vi kommer fram och just kring Eikedalsvatnet finns inte många superchargers så jag får nog hitta andra lösningar.

Så vad ska man tänka på som svensk el-bilist i Norge år 2022?

- Måste jag skaffa en Brobizz? Om jag inte hinner få den (vi åker om en vecka), vad händer då?

- Fungerar inte laddning i vanliga norska eluttag med svenska Tesla-schucko-laddaren (som det skrivs om i den här tråden)? Eller är det fixat numera? Vore ju skönt om det gick att ladda från vanliga eluttag ifall det skulle behövas.

- Jag tycker det är tillräckligt svårt med vanliga laddstationer här i Sverige som ej är Supercharges. Är det ännu krångligare som svensk i Norge när man är off-supercharging-country? Eller är norska laddare kanske lättare att ladda ifrån? Är det bara att ta med min typ2-laddkabel och koppla in och betala med svenskt bankkort eller måste man ha några specifika appar? Något jag behöver tänka på här generellt?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Schuko funkar ju fortfarande inte med den vanliga svenska UMC för trefas iaf. Det är nog IT nät i det området gissar jag. Jag har inte haft problem med kommersiella laddare för typ2 eller chademo/ CCS. Har en norsk UMC som jag faktiskt använder en del med schuko i Norge.
Det bör gå att registrera kontokort hemma via nätet, det finns ju en del snabbladdare relativt nära eller på vägen dit. Kolla om mer eller eviny har laddare i området, SuC finns väl i Åndalsnes och Dombås tror jag. Berkåk kanske passeras?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1881
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Svensk Tesla i Norge

Inlägg av themax »

bjornnilsson skrev:
- Måste jag skaffa en Brobizz? Om jag inte hinner få den (vi åker om en vecka), vad händer då?
Registrera din bil här (du behöver inte BroBizz): https://account.epass24.com/en/vehicler ... tion/step1
- Fungerar inte laddning i vanliga norska eluttag med svenska Tesla-schucko-laddaren (som det skrivs om i den här tråden)? Eller är det fixat numera? Vore ju skönt om det gick att ladda från vanliga eluttag ifall det skulle behövas.
Det beror på. IT eller TN-nät. Jag har dock alltid lyckats ladda där jag stannat. Och typ-2-laddare finns typ på varenda parkering, där funkar det alltid.
- Jag tycker det är tillräckligt svårt med vanliga laddstationer här i Sverige som ej är Supercharges. Är det ännu krångligare som svensk i Norge när man är off-supercharging-country? Eller är norska laddare kanske lättare att ladda ifrån? Är det bara att ta med min typ2-laddkabel och koppla in och betala med svenskt bankkort eller måste man ha några specifika appar? Något jag behöver tänka på här generellt?
Allt är lättare i Norge tycker jag. Laddarna fungerar, är utplacerade i massor och många (om inte de flesta) har roamingavtal med svenska operatörer så bara blippa bland korten tills laddningen startar. I sista hand Plugsurfing som är dyrare men funkar ”överallt”.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av bjornnilsson »

Skitbra, tack Gustafsson och themax för utförliga svar!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19518
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
bjornnilsson skrev:
- Måste jag skaffa en Brobizz? Om jag inte hinner få den (vi åker om en vecka), vad händer då?
Registrera din bil här (du behöver inte BroBizz): https://account.epass24.com/en/vehicler ... tion/step1
- Fungerar inte laddning i vanliga norska eluttag med svenska Tesla-schucko-laddaren (som det skrivs om i den här tråden)? Eller är det fixat numera? Vore ju skönt om det gick att ladda från vanliga eluttag ifall det skulle behövas.
Det beror på. IT eller TN-nät. Jag har dock alltid lyckats ladda där jag stannat. Och typ-2-laddare finns typ på varenda parkering, där funkar det alltid.
- Jag tycker det är tillräckligt svårt med vanliga laddstationer här i Sverige som ej är Supercharges. Är det ännu krångligare som svensk i Norge när man är off-supercharging-country? Eller är norska laddare kanske lättare att ladda ifrån? Är det bara att ta med min typ2-laddkabel och koppla in och betala med svenskt bankkort eller måste man ha några specifika appar? Något jag behöver tänka på här generellt?
Allt är lättare i Norge tycker jag. Laddarna fungerar, är utplacerade i massor och många (om inte de flesta) har roamingavtal med svenska operatörer så bara blippa bland korten tills laddningen startar. I sista hand Plugsurfing som är dyrare men funkar ”överallt”.
Om man har en gammal brobizz som legat typ några år, funkar den fortfarande isf. Byta batteri måste man såklart,
men jag vill minnas att man skulle göra nåt för att den ska fortsätta att fungera… typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Jobbar just nu relativt nära dit du ska. Man kan inte helt lita på att det finns typ2 stolpar i varenda avkrok här. Bäst att fylla på där du kan trots allt. Om du använder brobizz eller liknande slipper du de flesta vägtullarna om du registrerar din bil som elbil. Även färjorna går ju på transponder numera. Autopass.no är ett bra ställe att börja leta på. Jag mailade in kopia av regbeviset där det framgår att det är en elbil. Men det var 7 resp 4 år sedan, så proceduren har nog ändrats. Kundtjänst i Norge gör skäl för namnet, de brukar svara i telefonen och till och med vara hjälpsamma :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av bjornnilsson »

Tack Bjelke och Gustafsson.

Det blir Norge senare under semestern. Vädret visade på oväder just dit vi skulle den här helgen så vi styr om bilen till Gotland istället. Så nu har jag tid att fixa alla pre-req's för Norge-turen senare i sommar i lugn och ro och sedan välja ett mer solsäkert tillfälle.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19518
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Svensk Tesla i Norge

Inlägg av Bjelke »

Nu har jag kollat, brobizz går inte att byta batteri på (inte min som är typ 3-4 år gammal) utan
man måste beställa ny :( ny teknik osv skriver dom som förklaring…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar