Problem med maxvikt på fälg

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Roland R
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 jan 2022 20:47

Problem med maxvikt på fälg

Inlägg av Roland R »

Jag har köpt Japan Racing fälgar av en stor tillbehörsfirma på nätet. De sa att fälgarna passar till model S. Fälgarna har maxvikt 690 kg och nu har jag förstått att fälgar till model S ska ha maxvikt 750 kg. På framaxeln står det 1260 kg så där går det bra. Det står 1420 kg på bakaxeln på märket på bilen. Har någon erfarenhet om maxvikt på fälgar och om det är okej med 690 kg?

Jag har nu 4 nya fälgar med 4 nya däck som jag helst vill kunna använda. Det skiljer bara 60 kg till maxvikten och vi åker oftast bara två eller tre i bilen så marginal finns.

Fördelar sig vikten jämt så är ju 2680 kg /4 = 670 så då räcker det ju.

Har någon något tips?

Model S p90D.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3593
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Problem med maxvikt på fälg

Inlägg av AAKEE »

Att maxlastar du bilen kommer 690kg inte riktigt räcka. Det är dock så liten skillnad att det i praktiken spelar betydligt större roll hur bra fälg du köpt.

Suspekta fälgar från tveksamma bolag blir troligen orunda även om de är märkta med högre maxvikt medans riktigt bra märkesfälgar sannolikt har rejäl marginal.
Hjul med stor diameter är generellt känsligare än små hjul så det blir viktigare och viktigare ju fler tum du har.

Vet ju inte hur bra eller dåliga fälgar du köpte men vill du köra med dem är det kanske att tänka på att köra extra försiktigt på dåliga vägar.

Jag hade inte oroat mig för fälgar från ett bra märke men jag hade undvikit att gå under specen med ”sämre” fälgar.

[Edit] Såg just Japan Racing….
Jag har inte haft men jag har förutfattade meningar. Fälgar med tveksam kvalite går att sälja till någon hobbyåkare med en lätt bil som bara kör fina sommardagar och samtidigt få honom att vara nöjd.

En tung elbil som går mycket året om, där är risken att det börjar vibrera ganska snart pga att fälgarna inte riktigt lever upp till specen (som dessutom är på gränsen/under limit).
Kör man landsväg på obra vägar är risken större att de blir krokiga.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Roland R
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 jan 2022 20:47

Re: Problem med maxvikt på fälg

Inlägg av Roland R »

Tack, jag har köpt SL01 fälgar från Japan Racing och de ska vara bra. Det är 19 tum så de kanske är mindre känsliga än större fälgar.
Jag åker heller inte på grusvägar eller på dåliga vägar.
Skriv svar