OfarligTesla skrev:Jag är nog mest skeptisk till blinkers på Yoken, har försökt simulera hur jag skulle kunna indikera ut ur rondeller jag svänger vänster i och det hade inte fungerat så bra ifall jag kör som jag brukar.
Blinkers blir nog problem när man ska ut ur rondell. Amerikaner blinkar inte tydligen (enligt kommentarer på amerikanska tesla-forum).
Men större problem - som verkligen stör säkerheten - tycker jag är a) Tutan, b) tidsavstånd till framförvarande bil i autopilot.
Trots Elons tweet i våras så finns ingen tuta i mitten av ratten o enligt vad jag läst har ingen hittat någon sensor för det heller ännu. Fattar ärligt talat inte att det är godkänt ens. Idiotiskt är det i alla fall.
Och i motsats till 3 och Y så finns ingen funktion i ratten för att öka/minska tidsavstånd till framförvarande bil. Jag är inte ensam om att behöva minska avståndet till minimum när man hamnar i långsamtgående bilkö (tänk Stockholm i rusningstrafik) men vill ha större avstånd när det går lite fortare. För att ändra detta måste man gå in i menyn!?!? - HELT IDIOTISKT!
Visst, det kanske kommer en uppdatering i framtiden men det har Tesla inte ens sagt något om ännu, o med tanke på hur lång tid det har tagit att införa den oerhört normala och vettiga funktionen regnsensor (som ju fortfarande inte finns på riktigt...) så ska man nog inte hålla andan...
Det är beklämmande att säkerhetsfunktioner så som avstånd, blinkers, och tuta blir så pass mycket sämre i nya S.
Som en liten parentes (när jag ändå är i gång och klagar) så är det fantastiskt trevligt att köra Polestar på autopilot och slippa spökbromsningar. Det har dom heller inte fixat ännu. (Visst, dom hävdar att det försvinner när radarn försvinner... men dom hävdar också att kameran kan agera regnsensor så jag avvaktar med att tro på det tills vi kan testa det i verklighetens Sverige).