{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Då hade väl Model S varit som klippt och skuren?
Jag skrev ju det.
Fredrik j skrev:
Model S attraherar men blir lite dyr.
Dock är den lite för dyr för mig. Hade jag kunnat lägga dom pengarna hade det nog hellre blivit Taycan eller etron GT. Kanske helst GT. Sedan litar jag inte riktigt på teslas eftermarknadsorganisation.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Då hade väl Model S varit som klippt och skuren?
Jag skrev ju det.
Fredrik j skrev:
Model S attraherar men blir lite dyr.
Dock är den lite för dyr för mig. Hade jag kunnat lägga dom pengarna hade det nog hellre blivit Taycan eller etron GT. Kanske helst GT. Sedan litar jag inte riktigt på teslas eftermarknadsorganisation.
Fast en beggad Model S är väl billigare än merparten av din lista sett till TCO? Om du inte kör väldigt lite förstås. Liksom tex Model 3 och PS2.

E-Tron GT och än mer Taycan är såklart dyra bilar dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Då hade väl Model S varit som klippt och skuren?
Jag skrev ju det.
Fredrik j skrev:
Model S attraherar men blir lite dyr.
Dock är den lite för dyr för mig. Hade jag kunnat lägga dom pengarna hade det nog hellre blivit Taycan eller etron GT. Kanske helst GT. Sedan litar jag inte riktigt på teslas eftermarknadsorganisation.
Fast en beggad Model S är väl billigare än merparten av din lista sett till TCO? Om du inte kör väldigt lite förstås. Liksom tex Model 3 och PS2.

E-Tron GT och än mer Taycan är såklart dyra bilar dock.
Jag behöver dragkrok om jag ska kunna göra mig av med dieselbilen vilket ju nu nya model S har. Det diskvalificerar väl även Taycan och GT. När det gäller äldre model S så litar jag som sagt inte på teslas eftermarknadsorganisation.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av [JM] »

Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Plaid X kommer väl iofs aldrig levereras i annat än 6-sitsig version? Eller är det LR du beställt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av danni »

fth skrev:
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Plaid X kommer väl iofs aldrig levereras i annat än 6-sitsig version? Eller är det LR du beställt?

/fth
Den kommer aldrig levereras som annat än 6-sitsig, ända fram till dess att den levereras som 6-sitsig, tycker jag man säkert kan säga baserat på tidigare erfarenheter av Tesla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......

6 säten är fler än 5?

Får du behålla det låga priset om du väljer 6-sits eller är det bara de 70 tkr du "får"?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av [JM] »

MWall skrev:
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......

6 säten är fler än 5?

Får du behålla det låga priset om du väljer 6-sits eller är det bara de 70 tkr du "får"?
Ett säte mer men halva bagaget försvinner vilket sabbar långresor/skidsemester ganska rejält.
Inga fällbara baksäten vilket sabbar flexibiliteten när man ska handla på IKEA eller Beijer/Byggmax/Bauhas osv.

Allt går att lösa med packboxar och släp men det blir mer opraktiskt med 6 säten istället för 5.

Betalar priset för 5-sitsiga Plaid även fast vi får 6-sitsig Plaid.

Edit:
Så här såg det ut i somras på bilsemester till kroatien.
20220620_094855.jpg
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Jag har beställt 7-sits, men jag har förlikat mig med att det blir 6-sits nu snart till gamla priset eller dyrare LR nästa år och kommer således ta 6-sitsen. Hade planer om att behålla bilen länge, men nu blir det nog så att jag har den i tre år och gör mig av med den sen och tar en 7-sits (oavsett om det är lr eller plaid eller plaid+ eller warp)
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Menar du på fullt allvar att du överväger att betala ca 300.000:- mer för en 5-sitsig som troligen aldrig ens kommer? Jag hoppas du menar att alternativet är att skippa bilen helt? :)

Jag skulle hellre valt 7-sits än 6-sits men med prisskillnaden är det för oss en total no-brainer. Det är absolut opraktiskt att inte kunna vika baksätena, men samtidigt kan man ju lasta en hel del i mittgången.

Har haft alla sätesversionerna tidigare.

Dessutom har ju 5-sits alltid haft överlägset sämst andrahandsvärde, så inkluderar man andrahandsvärde så handlar det nog om runt 400.000:- du isf skulle få som ren kostnad för att bli av med ett säte. Antagligen tom bättre att ta den som den är och isf bygga om den om ni verkligen måste ha 5-sits.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Har visst missat samtal från Tesla idag :o
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Peter_D »

OfarligTesla skrev:
Jag är nog mest skeptisk till blinkers på Yoken, har försökt simulera hur jag skulle kunna indikera ut ur rondeller jag svänger vänster i och det hade inte fungerat så bra ifall jag kör som jag brukar.
Blinkers blir nog problem när man ska ut ur rondell. Amerikaner blinkar inte tydligen (enligt kommentarer på amerikanska tesla-forum).
Men större problem - som verkligen stör säkerheten - tycker jag är a) Tutan, b) tidsavstånd till framförvarande bil i autopilot.

Trots Elons tweet i våras så finns ingen tuta i mitten av ratten o enligt vad jag läst har ingen hittat någon sensor för det heller ännu. Fattar ärligt talat inte att det är godkänt ens. Idiotiskt är det i alla fall.

Och i motsats till 3 och Y så finns ingen funktion i ratten för att öka/minska tidsavstånd till framförvarande bil. Jag är inte ensam om att behöva minska avståndet till minimum när man hamnar i långsamtgående bilkö (tänk Stockholm i rusningstrafik) men vill ha större avstånd när det går lite fortare. För att ändra detta måste man gå in i menyn!?!? - HELT IDIOTISKT!
Visst, det kanske kommer en uppdatering i framtiden men det har Tesla inte ens sagt något om ännu, o med tanke på hur lång tid det har tagit att införa den oerhört normala och vettiga funktionen regnsensor (som ju fortfarande inte finns på riktigt...) så ska man nog inte hålla andan...


Det är beklämmande att säkerhetsfunktioner så som avstånd, blinkers, och tuta blir så pass mycket sämre i nya S.

Som en liten parentes (när jag ändå är i gång och klagar) så är det fantastiskt trevligt att köra Polestar på autopilot och slippa spökbromsningar. Det har dom heller inte fixat ännu. (Visst, dom hävdar att det försvinner när radarn försvinner... men dom hävdar också att kameran kan agera regnsensor så jag avvaktar med att tro på det tills vi kan testa det i verklighetens Sverige).
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Jag behöver dragkrok om jag ska kunna göra mig av med dieselbilen vilket ju nu nya model S har. Det diskvalificerar väl även Taycan och GT. När det gäller äldre model S så litar jag som sagt inte på teslas eftermarknadsorganisation.
Har du provkört BMW i4? Den har väl 1600 som dragvikt. Tyckte du den var för liten?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Nej, inte provat i4.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Aida »

Skyller de lite sladden som förstörde bilen på att yoke? Att sladden inte kunde hävas pga yoke… Är ju lite det jag befarat.

Hur som haver: ta det försiktigt när ni väl får era efterlängtade bilar: 1000 hästkrafter leker man inte med hur som helst…
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.

Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Aida skrev:
Hur som haver: ta det försiktigt när ni väl får era efterlängtade bilar: 1000 hästkrafter leker man inte med hur som helst…
Man ska absolut ha respekt men en högpresterande Tesla är väldigt snäll. Frugan kör min MS performance med 815 hk till jobbet varje dag som vilken bil som helst utan några specifika förkunskaper om prestandabilar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.

Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
Jag tror tvärtom faktiskt, Tesla verkar ju ha gjort så man kan täcka alla knappar på ena sidan för att tuta så det låter som man enkelt kan göra det istället. Men blinkersen kommer vara svårt att veta var den är ifall man snurrat rattet över 90 grader och alltså inte kan ha vänsterhanden där knapparna är.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av [JM] »

Legato skrev:
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Menar du på fullt allvar att du överväger att betala ca 300.000:- mer för en 5-sitsig som troligen aldrig ens kommer? Jag hoppas du menar att alternativet är att skippa bilen helt? :)

Jag skulle hellre valt 7-sits än 6-sits men med prisskillnaden är det för oss en total no-brainer. Det är absolut opraktiskt att inte kunna vika baksätena, men samtidigt kan man ju lasta en hel del i mittgången.

Har haft alla sätesversionerna tidigare.

Dessutom har ju 5-sits alltid haft överlägset sämst andrahandsvärde, så inkluderar man andrahandsvärde så handlar det nog om runt 400.000:- du isf skulle få som ren kostnad för att bli av med ett säte. Antagligen tom bättre att ta den som den är och isf bygga om den om ni verkligen måste ha 5-sits.
Helt riktigt gällande att behålla gamla bilen istället.

Att den mest opraktiska 6-sitsiga har så högt andrahandsvärde i praktiska kombilandet sverige är en gåta för mig...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.

Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
Jag tror tvärtom faktiskt, Tesla verkar ju ha gjort så man kan täcka alla knappar på ena sidan för att tuta så det låter som man enkelt kan göra det istället. Men blinkersen kommer vara svårt att veta var den är ifall man snurrat rattet över 90 grader och alltså inte kan ha vänsterhanden där knapparna är.
Hur är det egentligen tänkt att tutan ska funka? (Förutom att täcka alla knappar som i sig låter lite ”sådär”
i en paniksituation tex)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Neuralt nätverk. Den tutar när Tesla Vision och FSD förutspår att det är rätt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

thebishop skrev:
Neuralt nätverk. Den tutar när Tesla Vision och FSD förutspår att det är rätt.
Aldrig fel att tuta lite…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Hur är det egentligen tänkt att tutan ska funka? (Förutom att täcka alla knappar som i sig låter lite ”sådär”
i en paniksituation tex)
Finns väl knapp, täcka alla knappar och nyare bilar skulle få något sätt att tuta i mitten enligt rykten men verkar inte letat ut i produktion ännu.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av BrooklynS »

Jag utgår från att ingen av herrarna någonsin haft en fransk eller italiensk bil? Länder där signalhorn används oftare än vindrutetorkare och där det många gånger finns två OLIKA signalhorn beroende på om det handlar om stads- eller landsvägstrafik.

Knappen för signalhorn sitter ALDRIG i rattcentrum (det gör det inte på motorcyklar heller).

Förstår inte alls denna märkliga fokusering på att det jämt skall se ut som på Volvo.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Legato skrev:
[JM] skrev:
Fick ett samtal nyss från Tesla leveransorganisationen i sverige.

Dom undrade ifall jag vill byta min 5-sits mot en 6-sits för samma pris. Dvs inga 70000kr i påslag.
Gör jag inte det så kommer dom makulera den gamla beställningen och vi blir av med det förmånliga priset från förbokningen.
Dom hade inte någon ETA på när 5-sitsiga kan komma till sverige.
Frågade inte om 7-sits.


Nu blir det beslutsångest.... Vi är 5 i familjen......
Menar du på fullt allvar att du överväger att betala ca 300.000:- mer för en 5-sitsig som troligen aldrig ens kommer? Jag hoppas du menar att alternativet är att skippa bilen helt? :)

Jag skulle hellre valt 7-sits än 6-sits men med prisskillnaden är det för oss en total no-brainer. Det är absolut opraktiskt att inte kunna vika baksätena, men samtidigt kan man ju lasta en hel del i mittgången.

Har haft alla sätesversionerna tidigare.

Dessutom har ju 5-sits alltid haft överlägset sämst andrahandsvärde, så inkluderar man andrahandsvärde så handlar det nog om runt 400.000:- du isf skulle få som ren kostnad för att bli av med ett säte. Antagligen tom bättre att ta den som den är och isf bygga om den om ni verkligen måste ha 5-sits.
Helt riktigt gällande att behålla gamla bilen istället.

Att den mest opraktiska 6-sitsiga har så högt andrahandsvärde i praktiska kombilandet sverige är en gåta för mig...
Personligen tycker jag Model S är ett betydligt bättre alternativ om man bara vill ha en "kombi" för fem. Tycker den är mycket trevligare att köra. X kör/körde vi enbart för att få plats med 6 pers.

Tror nästan all X försäljning är just pga 6/7 sits som fortfarande är nära nog unikt i elbilsvärlden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar