Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av spacecoin »

jeppe_sthlm skrev:
De pekar på GDPR
Bilens reparationshistorik har inget med GDPR att göra. Det är bara skitsnack. Det är inga personuppgifter i dem, och det spelar väl ingen roll om du kan räkna ut att det var Kalle Kula som fick baklyset bytt 2015.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av MWall »

jpetters skrev:
MWall skrev:
fix av spolarvätskestrålen
Till bättre funktion är standard? Den är riktigt kass på min bil, men inte defekt enligt SC.
Den spolade för lågt i hög fart. Gick inte att använda spolarvätskan på motorvägen i princip. Nu spolar den över taket om man står stilla men helt ok i fart. Dock fortsatt dålig spridning av vätskan.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av jeppe_sthlm »

spacecoin skrev:
jeppe_sthlm skrev:
De pekar på GDPR
Bilens reparationshistorik har inget med GDPR att göra. Det är bara skitsnack. Det är inga personuppgifter i dem, och det spelar väl ingen roll om du kan räkna ut att det var Kalle Kula som fick baklyset bytt 2015.
Håller med om att det låter långsökt, men det är klart om det enda sättet är att ta fram fakturor på vad som är gjort så kommer det att stå personuppgifter på fakturan...
Det borde ju dock inte behövas raketforskare från SpaceX för att skriva lite kod för att dra ut arbetsordrar utan personuppgifter. Som sagt - tror snarare att det är av en annan anledning man inte vill göra det för enkelt för att få ut historiken.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av mans71 »

Efter att ha haft en ganska stor mängd låne-Teslor i och med alla garantiärenden som uppstod med vår model X så landade jag i att dom bästa model S byggdes i början av 2015, P85D med plus-chassit, helst med Ludicrous.

Köpte senare en sådan och visst tappar man 15-20 minuter per laddstopp pga. långsammare laddning numera men i övrigt ser jag bara fördelar jämfört med nyare model S;

- Xenon - inga dyra led-lampor som går sönder
- Låg försäkring pga. låg angiven effekt
- Taklucka - underbart att öppna under sommardagar
- Tajtare chassi (gör mycket för körupplevelsen)
- AP1, faktiskt inte sämre än AP2 under dom flesta förhållandena
- Skinninredning är trevligare tycker jag personligen. Den håller sig snygg längre iaf oavsett vad man tycker.
- Next-gen baksäte är mycket trevligare än "parkbänken" på senare modeller
- Aluminium i inredningen istället för silver-plast
- Att inte ha den höga konsolen mellan förare och passagerare har sina fördelar.
- 3-fas mobilladdare
- Fungerande regnsensor

Har kört drygt 5000 mil under tre år. Förutom däck så har jag bytt bromsar runt om. Ett dörrhandtag gav upp och 12V-batteriet tackade för sig. Nu kyler AC dåligt så jag ska kolla upp vad som har hänt. Det är allt. Jag har visserligen gjort andra frivilliga åtgärder som CSS-uppdatering, minneskort MCU, nyare knappar på ratten, led-lampor, nedlackad, osv, men jag har aldrig ägt en bil med så låga driftskostnader förut. Är inne på sluttampen nu med avbetalning - blir snart en "Model S PAID" :). Jag tänker att vår model S kör vi nog till den ramlar ihop. Underbar bil med gratis laddning.

Hur värderar man en klassisk bil, faktiskt den som revolutionerade eldriften, byggd helt i aluminium som gör 0-100 på 3 sekunder och som man åker med helt gratis i hela Europa om några år? Rätt högt tänker jag! Finns goda förutsättningar för att bilen kommer att öka värde, rejält. Köper man en vanlig 85-bil, då kanske inte samma förutsättningar finns för positiv värdeutveckling.
Model S P85DL+
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av +46 »

Jag hämtade ut min S85D i juni 2015 och den har nu precis passerat 10 000 mil. Är fortfarande supernöjd och kommer säkert behålla den många, många år till. Bilen har alla tillval som man då kunde beställa förutom att jag valde att behålla heltäckande plåttak i bilens färg (MC Red) istället för glastak med sollucka. Dels för att slippa riskera strul med läckage från solluckan men framför allt för att jag tycker att den är så mycket snyggare med plåttak.
Under garantitiden så fick jag en del kända fel åtgärdade. Därefter har jag betalat för ny fönsterhiss till vänster framruta + dörrhandtag vänster fram samt ny antenn som sitter i vänster backspegel. Två av felen fixades av Teslas mobila servicetekniker.
Exteriört ser den fortfarande ut som ny. Mycket tack vare att jag kostade på transparent stenskottsfolie (Wrap-Zone) på utsatta delar samt heltäckande lackförsegling (Opti-Cote Pro) direkt efter att jag hade hämtat ut den.
Laddar hemma minst 99 ggr av 100 så gratis SuC är inget som jag nyttjar utan är bara en USP den dagen som jag skulle få för mig att sälja den.
Bilen står parkerad utomhus året runt och batteriet verkar inte ta någon skada av det. Räckvidden anges nu till drygt 37 mil efter att jag laddat batteriet till 90 procent. Den genomsnittliga årsförbrukningen ligger på mellan 1,93 och 1,97 kWh per mil trots att jag ytterst sällan förvärmer / kyler batteriet inför avfärd.
PS. Värt att nämna så har regnsensor, helljusautomatik och AP 1, mm hela tiden fungerat klockrent.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
EV1
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 sep 2022 09:32

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av EV1 »

Hej!
Jag har idag reserverat en Model S 2016 med gratis laddning, känns spännande och lite skrämmande :)
Är helt rookie på elbilar i praktiken, jobbar dock med provning av elektrisk framdrivning.
Vet inget om hur det fungerar med laddning, när man har gratis laddning, behöver man göra något speciellt eller är det bara att ansluta och luta sig tillbaka?
Kan man få reda på vad som byts ut under de åren bilen funnits? Man läser att bilar och batterier är designade för lång tid och många mil så finns ju en förhoppning om i alla fall ett rimligt ekonomiskt ägande. Har senaste 10 åren åkt nya bilar och det är väl det som är det mest skrämmande att sitta i en äldre bil igen med allt det kan innebära i kostnader, garantierna är väl mer eller mindre slut.

Tacksam för lite svar och kul att hoppa med här!
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av lawgiver »

Bara att ansluta och njuta. Känns riktigt gött att el-kostnaden landar på 0 vid långa resor. Är det 90kwh batteri så får du riktigt bra laddhastighet också. Se till att CCS-konvertera om det inte är gjort redan, så du inte en vacker dag står där på en ny superchargerstation utan möjlighet att ladda.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Marauder
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 aug 2020 20:17

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Marauder »

Skulle nog själv undvika äldre 85D bilarna speciellt dom som gått många mil.
2016 är en bra årgång med gratis laddning speciellt om det är en av dom sista med med facelift och AP 2.0, helst fullutrustad också. Fast en tidig 2017 90D med gratis laddning, AP 2.0, premium säten Ultra High Fi, turbin hjul osv. är den ultimata unicorn bilen att skaffa.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av frippe »

Grattis, fortfarande en av de snyggaste och bästa elbilarna på marknaden.

Dock lämnar tesla inte ut servicehistoriken från tidigare ägare. Lite surt för alla begagnatköpare.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av MWall »

Marauder skrev:
Skulle nog själv undvika äldre 85D bilarna speciellt dom som gått många mil.
2016 är en bra årgång med gratis laddning speciellt om det är en av dom sista med med facelift och AP 2.0, helst fullutrustad också. Fast en tidig 2017 90D med gratis laddning, AP 2.0, premium säten Ultra High Fi, turbin hjul osv. är den ultimata unicorn bilen att skaffa.
AP1 är överlägset AP2.
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Tuborg »

Detta är kanske något som faller utanför ramarna lite.
Bilen är trevlig.
Däremot plockar Tesla bort typ2 kontakterna från sina superchargers och ersätter samtliga med ccs-kontakter.
Det kanske också är ok, man kan ju skaffa en adapter.
Men problemet är, tycker jag, är att Tesla inte informerar om detta och jag har blivit rätt överraskad två gånger när jag kört genom vårt vackra land.
Jag kanske är dålig på att leta information om detta men kan inte finna ö information om dessa förändringar på deras hemsida.
Ha det gott!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Bjelke »

Tuborg skrev:
Detta är kanske något som faller utanför ramarna lite.
Bilen är trevlig.
Däremot plockar Tesla bort typ2 kontakterna från sina superchargers och ersätter samtliga med ccs-kontakter.
Det kanske också är ok, man kan ju skaffa en adapter.
Men problemet är, tycker jag, är att Tesla inte informerar om detta och jag har blivit rätt överraskad två gånger när jag kört genom vårt vackra land.
Jag kanske är dålig på att leta information om detta men kan inte finna ö information om dessa förändringar på deras hemsida.
Ha det gott!
Näe precis, det ”bästa” sättet att se vilka superchargers man kan ladda på är ju i kartan i bilen, men
det ju så dags då liksom plus att det inte går att ha dom tända på kartan hela tiden som förut, och det blir ju
ytterligare lite sämre om dom konverterar en station som man vet utantill finns och funkar och bara svänger
in av gammal vana bara för att upptäcka att man inte kan ladda där längre…
Jag tycker att Tesla borde ha erbjudit konvertering av alla bilar gratis om dom nu så gärna vill skifta
till CCS only (apropå försöket att få icke-radar till att låta finare = vision only, dvs sminka en gris ungefär).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av improwise »

På samma tema som denna tråd, har en S100D från december 2017 som jag funderar på att uppgradera nu till ny MCU (inkl fungerande radio) + CCS konvertering. Har lyckats köra smått imponerande 2000 mil på de snart fem år jag haft bilen, så den är inte direkt sliten i övrigt och har dessutom fri supercharging och fungerar i övrigt bra. Tycker ni det kan vara värt att göra MCU + CCS konverteringen, som jag om jag minns rätt borde gå typ 40 lax eller något i den stilen? Tänker att det väl kan göra bilen hyfsat "aktuell" ett tag till och förmodligen kanske ändå betala sig i andrahandsvärdet någorlunda.

Har lagt en beställning på en ny Model S (icke Plaid) men i vilken mån det någonsin blir leverans och när känns rätt oklart och fördelarna mot nuvarande bil känns väl inte direkt enorma, i synnerhet inte kanske om man gör en uppgradering på den nuvrande. Testade även Model Y men uppstod ingen omedelbar kärlek (i förhållande till S då, inte att det skulle vara en dålig bil annars).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av taliz »

improwise skrev:
På samma tema som denna tråd, har en S100D från december 2017 som jag funderar på att uppgradera nu till ny MCU (inkl fungerande radio) + CCS konvertering. Har lyckats köra smått imponerande 2000 mil på de snart fem år jag haft bilen, så den är inte direkt sliten i övrigt och har dessutom fri supercharging och fungerar i övrigt bra. Tycker ni det kan vara värt att göra MCU + CCS konverteringen, som jag om jag minns rätt borde gå typ 40 lax eller något i den stilen? Tänker att det väl kan göra bilen hyfsat "aktuell" ett tag till och förmodligen kanske ändå betala sig i andrahandsvärdet någorlunda.

Har lagt en beställning på en ny Model S (icke Plaid) men i vilken mån det någonsin blir leverans och när känns rätt oklart och fördelarna mot nuvarande bil känns väl inte direkt enorma, i synnerhet inte kanske om man gör en uppgradering på den nuvrande. Testade även Model Y men uppstod ingen omedelbar kärlek (i förhållande till S då, inte att det skulle vara en dålig bil annars).
Kan nog vara en god idé att inte vänta för länge om man vill få det gjort. Tesla lär inte erbjuda uppgradering för evigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av chox »

improwise skrev:
Tycker ni det kan vara värt att göra MCU + CCS konverteringen, som jag om jag minns rätt borde gå typ 40 lax eller något i den stilen?
Senast (nåt år sedan) jag hörde pris på MCU-uppgradering så var det runt 16-18 tkr, och ccs-uppgraderingen typ 3500 kr. Som de coola katterna säger: En no-brainer.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Gustafsson »

chox skrev:
improwise skrev:
Tycker ni det kan vara värt att göra MCU + CCS konverteringen, som jag om jag minns rätt borde gå typ 40 lax eller något i den stilen?
Senast (nåt år sedan) jag hörde pris på MCU-uppgradering så var det runt 16-18 tkr, och ccs-uppgraderingen typ 3500 kr. Som de coola katterna säger: En no-brainer.
Håller med. Värt pengarna utan tvekan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av mans71 »

Fungerar det nu då utan att krångla? Jag har väntat med uppdatering för jag läste om att så många upplevde att bilen inte längre var lika responsiv i appen, att det var svårt att koppla upp sig mot bilen. Är det löst nu i software?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av improwise »

Verkar som acklamation inte bara gäller i Riksdagen utan även här så har gjort en bokning nu för uppgradering, så får vi se vart det tar vägen :)

Tidigare har jag fått uppfattningen att man blev av med radion med en MCU uppgradering och det vill man inte och därför har det inte blivit av, men numera verkar det åtminstone finnas ett alterantiv där så inte är fallet.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av improwise »

improwise skrev:
Verkar som acklamation inte bara gäller i Riksdagen utan även här så har gjort en bokning nu för uppgradering, så får vi se vart det tar vägen :)

Tidigare har jag fått uppfattningen att man blev av med radion med en MCU uppgradering och det vill man inte och därför har det inte blivit av, men numera verkar det åtminstone finnas ett alterantiv där så inte är fallet.
Nu är uppdateringen gjord och verkar fungera (CCS har jag inte testat men det får man väl hoppas att Tesla gjort). Vad dom däremot inte hade testat var det tillägg jag gjorde för att FM radio skulle fortsätta fungera, för det gjorde den inte alls vilket ledde till att jag behövde lämna serviceverkstaden vid första hämtningsförsöket i en låne Model 3 istället. Men andra gången gick det bättre :)

Har inte riktigt haft möjligheten att göra några större jämförelser mot innan men helt klart så går hela MCUn rejält snabbare än tidigare. Har för mig att jag betalade ca 25k sammanlagt för uppgraderad MCU + fungerande FM radio + CCS.
Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 sep 2022 09:38
Ort: Gnosjö

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger)

Inlägg av El-Anders »

Ska inte skriva för långt här, men lyft bilen!!! Kolla under för bucklor i batteriet. S har väldigt tjockt aluminium i botten på batteriet säger de. Så den risken är väl liten.
Men min bil hade skador under trösklarna. Där sitter ventiler för luftning av batteriet. "Umbrella valves" kallas dom. De var skadade och på grund av detta gäller inte den 8åriga garantin. Vatten hade trängt in. Försäkringen tar det som vagnskada. Men Tesla kräver pengar av mig först. Vem sitter på 140 000? Inte jag i alla fall. Som sagt! Lyft bilen och kolla!!
Skriv svar