Köpråd Model S, upp till ca 500K

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

Ska snart börja långpendla, ca 15 mil om dagen och 95% är E18 110/120-motorväg.

Blev hyfsat lång fråga men uppskattar alla svar på vad som är bäst längre ner...

Har tittat på ID.3, Nissan Leaf, Kia Niro men alla är ju bara olika storlekar av en Golf. Inget ont med det men när jag inte sitter och långpendlar själv i bilen behövs plats för 1 fru och tre barn i barnstolar...och ev lite packning och en barnvagn.

Så. Tittade på en Model 3 och en Model S samtidigt i en bilhall och just nu står endast en Model S kvar som möjlig kandidat.

Vi tittar på att installera solceller hemma på kåken och en laddbox.
Halvvägs till jobbet finns Dinners med ett gäng SC (inget större krav av att de måste vara gratis laddning vid dessa).
Vid jobbet erbjuds laddstolpe för bil (?) @ 200Kr/mån.
Så ingen direkt räckviddsångest för jobbpendlandet, mer än att jag strukit alla konkurrenter som har en räckvidd lägre än 30 mil. Vill ju kunna starta på en 80% laddning och sen om det ter sig så att jag kommer fram och tillbaka till jobbet utan laddning även en vinter när det är 20 grader kallt.

Det som tilltalar mig mest med model S är;
Utrymmen i kupe för att kunna klämma in familjen enligt ovan
Bagage, får iaf plats med en barnvagn vilket sågs som en rejäl utmaning i t ex Nissan Leaf
Alu-kaross
Luftfjädring

Vad anses vara "bästa" funktionerna på en långpendlare?

Enhanced AP / AP 2.0 - samma lika?
Uppdaterad dator med Netflix - vad ska denna heta?
Uppgraderad för CCS, från vilket år?
Vinterpaket?
Premium ljud, väldans massa bättre än icke Premium?
RWD vs AWD. Jag fattar ju fördelen då vi har en 4WD Sharan idag, men att långpendla Tesla med eller utan?
Import eller inte?
Vilka erbjuder förutom Trygg Hansa en någorlunda vettig försäkring? Har slumpat fram priser mellan 1500 och 1800 kr i månaden..
Och sist men inte minst. Köpa en bil som börjar närma sig eller har passerat garanti/försäkring på batteri, typ runt 17000 mil eller mer?

:)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av frippe »

Pacmanson skrev:
Vad anses vara "bästa" funktionerna på en långpendlare?[/b]
Enhanced AP / AP 2.0 - samma lika?
Uppdaterad dator med Netflix - vad ska denna heta?
Uppgraderad för CCS, från vilket år?
Vinterpaket?
Premium ljud, väldans massa bättre än icke Premium?
RWD vs AWD. Jag fattar ju fördelen då vi har en 4WD Sharan idag, men att långpendla Tesla med eller utan?
Import eller inte?
Vilka erbjuder förutom Trygg Hansa en någorlunda vettig försäkring? Har slumpat fram priser mellan 1500 och 1800 kr i månaden..
Och sist men inte minst. Köpa en bil som börjar närma sig eller har passerat garanti/försäkring på batteri, typ runt 17000 mil eller mer?

:)
Tesla slutade bygga RWD av model s 2017, så efter det enbart AWD. Oavsett är även den RWD av model s bra vinterbilar.
CCS kom 2019.
Vi hade Länsförsäkringar på vår model s, betalade 11500 per år ungefär. Men det skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika LF bolag.
Uppgraderad dator heter MCU2
Vinterpaket är trevligt men inget nödvändigt. Men visst, värmt baksäte och varm ratt är nice det också.

En långpendlare tycker jag måste ha en bra AP, det gör körningen mycket skönare.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av eloon »

Köp min :)
viewtopic.php?f=21&t=31524

CCS, AP och MCU2 ett måste om du frågar mig
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pacmanson skrev:
.../ när jag inte sitter och långpendlar själv i bilen behövs plats för 1 fru och tre barn i barnstolar...och ev lite packning och en barnvagn.

Så. Tittade på en Model 3 och en Model S samtidigt i en bilhall och just nu står endast en Model S kvar som möjlig kandidat. /...
Hur gamla är barnen?

Det finns folk med tre barn som har valt en Model 3 istället för en Model S... ;)

Finns en del trådar om det här på forumet...

Kanske kan vara värt att prova... Handlar tydligen om vilka sorters bakåtvända barnskydd/barnstolar och vilka sorters barnvagnar man har... Det finns konstellationer av bakåtvända skydd/stolar som möjliggör två sådana och en vuxen i baksätet om ett barn kan sitta framåtvänd i framsätet. Finns även kompakta barnvagnar som går in i bagageutrymmet. Finns en aerodynamisk takbox som ser ut att vara rätt rymlig också...

Här är t.ex. ett inlägg om familj med tre barn som hade en Model 3:

viewtopic.php?f=51&t=30147&p=683533#p683568

Och här är ett test av en takbox:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts:

Missade att få med följande: Såg du att det finns en rätt djup balja i bagageutrymmet under det platta golvet i Model 3?... Går tydligen att få in en hel del med mjuka väskor där... Men visst... Tror det finns en ännu större sån balja i Model S...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Legato »

Jag är ett stort fan av Model 3 och rekommenderar den normalt sett långt framför Model S, men det enda undantag jag brukar ange är om man antingen behöver lastutrymme eller nöter mycket motorväg.

Som "långfärdskryssare" så är Model S klart skönare än Model 3 imo.

Hade jag varit du så hade jag satsat på en relativt ny och långmilad Standard Range Raven och då stretchat budgeten till ca 600k.

Är 500k absolut maximum så hade jag gått för en 2018-2019 S75D. Den klarar dina 15 mil utan problem oavsett väderlek och med ett rimligt SOC-intervall (20-80% tex).

På en nyare S får du med allt det du skriver om som standard, utom CCS som inte finns på någon S ännu (bortsett från refreshen från 2022 som inte börjat levereras). Det man kan göra är att köpa till en adapter från Tesla, detta gäller alla Model S oavsett årsmodell.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Tars »

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724

Om du vill ha en godkänd krok och stretcha lite på budget så har du min. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Thunell
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 jun 2020 11:25

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Thunell »

Har ID4 eller liknande kommit upp som alternativ? Vet egentligen inte hur det funkar med 3 barnstolar och den är förmodligen tråkigare än en model S, men det låter ju som den passar in på dina krav och känns som ett "klokare" val. Priserna har rört sig neråt 500k nu och då får man en nästan ny bil..
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

frippe skrev:
Pacmanson skrev:
Vad anses vara "bästa" funktionerna på en långpendlare?[/b]
Enhanced AP / AP 2.0 - samma lika?
Uppdaterad dator med Netflix - vad ska denna heta?
Uppgraderad för CCS, från vilket år?
Vinterpaket?
Premium ljud, väldans massa bättre än icke Premium?
RWD vs AWD. Jag fattar ju fördelen då vi har en 4WD Sharan idag, men att långpendla Tesla med eller utan?
Import eller inte?
Vilka erbjuder förutom Trygg Hansa en någorlunda vettig försäkring? Har slumpat fram priser mellan 1500 och 1800 kr i månaden..
Och sist men inte minst. Köpa en bil som börjar närma sig eller har passerat garanti/försäkring på batteri, typ runt 17000 mil eller mer?

:)
Tesla slutade bygga RWD av model s 2017, så efter det enbart AWD. Oavsett är även den RWD av model s bra vinterbilar.
CCS kom 2019.
Vi hade Länsförsäkringar på vår model s, betalade 11500 per år ungefär. Men det skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika LF bolag.
Uppgraderad dator heter MCU2
Vinterpaket är trevligt men inget nödvändigt. Men visst, värmt baksäte och varm ratt är nice det också.

En långpendlare tycker jag måste ha en bra AP, det gör körningen mycket skönare.
Tack. Ska kolla LF. Har haft dem för länge sen men det hinner ju inte gå ett år innan de skickar premiehöjningsbrev :roll:
Jag hittade massa bra info om AP via google, såklart..
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

eloon skrev:
Köp min :)
viewtopic.php?f=21&t=31524

CCS, AP och MCU2 ett måste om du frågar mig
Jo jag såg din annons. Är intressant, men... PM:a mig när du är på andra sidan (min sida) halvmillen ;)
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

SwedishAdvocate skrev:
Pacmanson skrev:
.../ när jag inte sitter och långpendlar själv i bilen behövs plats för 1 fru och tre barn i barnstolar...och ev lite packning och en barnvagn.

Så. Tittade på en Model 3 och en Model S samtidigt i en bilhall och just nu står endast en Model S kvar som möjlig kandidat. /...
Hur gamla är barnen?

Det finns folk med tre barn som har valt en Model 3 istället för en Model S... ;)

Finns en del trådar om det här på forumet...

Kanske kan vara värt att prova... Handlar tydligen om vilka sorters bakåtvända barnskydd/barnstolar och vilka sorters barnvagnar man har... Det finns konstellationer av bakåtvända skydd/stolar som möjliggör två sådana och en vuxen i baksätet om ett barn kan sitta framåtvänd i framsätet. Finns även kompakta barnvagnar som går in i bagageutrymmet. Finns en aerodynamisk takbox som ser ut att vara rätt rymlig också...

Här är t.ex. ett inlägg om familj med tre barn som hade en Model 3:

viewtopic.php?f=51&t=30147&p=683533#p683568

Och här är ett test av en takbox:

Ja hur gamla är barnen nu igen..nu ska vi se; 0,2,3,9,10,16,17,23,25 - eller ja, de som ska åka med när vi inte har 9+10åringarna VV är de tre första :) De andra äldre är utflyttade/bor med annan förälder.
Kollade länken om de med tre kids. Bra info. Tack. Och ja, vi åker idag en fem år ung sju-sitsig Sharan som lär få bli kvar även efter vi blir med Elbil.
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

Legato skrev:
Jag är ett stort fan av Model 3 och rekommenderar den normalt sett långt framför Model S, men det enda undantag jag brukar ange är om man antingen behöver lastutrymme eller nöter mycket motorväg.

Som "långfärdskryssare" så är Model S klart skönare än Model 3 imo.

Hade jag varit du så hade jag satsat på en relativt ny och långmilad Standard Range Raven och då stretchat budgeten till ca 600k.

Är 500k absolut maximum så hade jag gått för en 2018-2019 S75D. Den klarar dina 15 mil utan problem oavsett väderlek och med ett rimligt SOC-intervall (20-80% tex).

På en nyare S får du med allt det du skriver om som standard, utom CCS som inte finns på någon S ännu (bortsett från refreshen från 2022 som inte börjat levereras). Det man kan göra är att köpa till en adapter från Tesla, detta gäller alla Model S oavsett årsmodell.
Ja jag har bara sett fördelar med S vs 3 baserat på vårat behov. M3 'kan' ju funka också mht till tidigare länk om de som hade tre kids och om man gillar att lasta in i brevinkastet..
Mm. 600K är lite utanför budget. Har knäckt sparbössan och tänkte försöka låta bli att låna till vad idag känns som ockerräntor på runt 6% = ingen Raven. Tyvärr :|
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

Tars skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724

Om du vill ha en godkänd krok och stretcha lite på budget så har du min. Bild
Absolut, men nu trillar det på uppåt snabbare än Mr Musk hinner 0-100 in sin rosa Roadster :lol:
Fin bil, men försöker kvala in under 500K..
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

Thunell skrev:
Har ID4 eller liknande kommit upp som alternativ? Vet egentligen inte hur det funkar med 3 barnstolar och den är förmodligen tråkigare än en model S, men det låter ju som den passar in på dina krav och känns som ett "klokare" val. Priserna har rört sig neråt 500k nu och då får man en nästan ny bil..
Jo verkar finnas under 500K. Bra tips :!:
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av CrazyGang »

Vi har kört nästan 6000mil med vår M3 LR och tre barn innan vi sålde för byte till MY.

Nu är vi av den ganska pressiga sorten (åkte utomlands på bilsemester med LEAF t.ex) men kändes som att det var en stretch med tre ungar bak. Kidsen är 6-8-10. Även om bagaget sväljer mer än vad man tror behövde vi köra bakbox vid långresorna.

Om du tänker att ni ska ha kvar bilen ett tag skulle jag satsa på något större. MS är betydligt bättre utrymmen/bagage än ID.4.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Tars »

Pacmanson skrev:
Tars skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724

Om du vill ha en godkänd krok och stretcha lite på budget så har du min. Bild
Absolut, men nu trillar det på uppåt snabbare än Mr Musk hinner 0-100 in sin rosa Roadster Bild
Fin bil, men försöker kvala in under 500K..
Jaja, man får i alla fall fråga.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Jeppe_E »

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

CrazyGang skrev:
Vi har kört nästan 6000mil med vår M3 LR och tre barn innan vi sålde för byte till MY.

Nu är vi av den ganska pressiga sorten (åkte utomlands på bilsemester med LEAF t.ex) men kändes som att det var en stretch med tre ungar bak. Kidsen är 6-8-10. Även om bagaget sväljer mer än vad man tror behövde vi köra bakbox vid långresorna.

Om du tänker att ni ska ha kvar bilen ett tag skulle jag satsa på något större. MS är betydligt bättre utrymmen/bagage än ID.4.
Pressa in familjen funkar ju för oss också. Vi tog en trenätters i somras i lånad husvagn. Husvagnen var en 90-talare storlek max fyra personer och vi maxade de två "dubbelsängarna" + resesäng som tog upp hela golvytan. Det var mysigt trots sardinkänslan och utebliven sömn :D

Ja för att lassa massa grejer går det ju att titta på både bakbox (om krok) och takräcke. Vi drar en korthelg till Norge och åker lite skidor nu innan jul och då hade ju en elbil ist för dieselbrännaren varit att föredra, blir ju takbox ändå när allt är lassat i Sharanen med nedfälld stolsrad längst bak..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av taliz »

ID Buzz?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

Jeppe_E skrev:
Frugan som är mer av den pastelliga sorten skulle nog få spel av en kermit-metallic-grön bil, även om jag tycker den är frän :P
Jag gick med i FB gruppen :idea:
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

taliz skrev:
ID Buzz?
Ja tack när det finns en beggad i drygt 400K-klassen ;)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Jeppe_E »

Pacmanson skrev:
Jeppe_E skrev:
Frugan som är mer av den pastelliga sorten skulle nog få spel av en kermit-metallic-grön bil, även om jag tycker den är frän :P
Jag gick med i FB gruppen :idea:
Det är ju en folie. Har för mig att den är vit under.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
Pacmanson skrev:
Jeppe_E skrev:
Frugan som är mer av den pastelliga sorten skulle nog få spel av en kermit-metallic-grön bil, även om jag tycker den är frän :P
Jag gick med i FB gruppen :idea:
Det är ju en folie. Har för mig att den är vit under.
Personligen tycker jag folien är cool, men gillar man inte folien och kan tänka sig en vit Tesla så finns det ju oceaner av bilar att välja på.

Givetvis trevligt med det skydd folien givit åt lacken under, men samtidigt lite jobb alt kostnad att avfoliera.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pacmanson
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2022 16:31

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Pacmanson »

God fortsättning.

S P85+ tidig 2014 utan AP - vad kom mer i September uppdateringen det året?
Nu tror jag väl mig klara mig utan AP, men är Farthållaren som fanns innan AP icke-smart utan adaptiv förmåga till framförvarande bil?

När blir icke-CCS ett problem? Är alla pre-CCS bilar exkluderade från SuC supersnabbladdning?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Köpråd Model S, upp till ca 500K

Inlägg av Tars »

Har en 2019 100d som behöver lite kärlek för 500.
Om intresserad så skicka PM.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar