Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.
Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S.
Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nåt i stil med denna klassiker?pefreli skrev:Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.
Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kilowatt skrev:Nåt i stil med denna klassiker?pefreli skrev:Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.
Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vad gör en fullastad Plaid kvartsmilen på?pefreli skrev:Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.
Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Höga nior med takbox och 5 pers?Fredrik j skrev:Vad gör en fullastad Plaid kvartsmilen på?pefreli skrev:Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.
Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ingen vanlig ratt planerad, och ingen progressive steering heller:
https://www.motortrend.com/news/2022-te ... el-review/
Men allt är bra:
https://www.motortrend.com/news/2022-te ... el-review/
We went into our steering yoke experience with an open mind, but the more time we spent with the 2022 Tesla Model S Plaid, the less we liked it. Tesla may be able to get away with the whimsy of a yoke in a sports car like the long-delayed Tesla Roadster—the type of vehicle whose owners perhaps drive only occasionally as a weekend toy—but in a daily driver like the Model S, it's pointlessly annoying. The Model S Plaid's steering ratio simply isn't quick enough to make low-speed maneuvers anything less than a burden. A variable power-steering ratio could help, but it would be a band aid with added cost and complexity simply to solve a problem no one has had before.
And before you ask, Tesla says it has no plans at this time to offer a traditional steering wheel on the new 2022 Model S, Plaid or not.
Men allt är bra:
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Så dom satsar på att lösa det om flera år?
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen
)
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Stående skärm och yoke då?Bjelke skrev:Så dom satsar på att lösa det om flera år?![]()
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen)

Tror nog de vänder på skärmen i Roadstern dock och kommer med vanlig ratt som alternativ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ska bli intressant att se hur det är att köra med den ratten. Undrar om sättet jag brukar köra i stadstrafik fungerar med den, använder aldrig överdelen och utnyttjar inte direkt att ratten är rund normalt sett.
Däremot verkar blinkersen lika irriterande som hos Ferrari.
Däremot verkar blinkersen lika irriterande som hos Ferrari.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen påSvenssons skrev:Stående skärm och yoke då?Bjelke skrev:Så dom satsar på att lösa det om flera år?![]()
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen)
Tror nog de vänder på skärmen i Roadstern dock och kommer med vanlig ratt som alternativ.
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, med den ratten blir det ingen sån S i alla fall.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kan man välja text skylt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det var väl bara bilarna som levererades på eventet som fick badgen med Plaid grafiken? De bilar som setts under transport har haft textversionen. Men det kan ju såklart ändra sig.Zalman3 skrev:Kan man välja text skylt?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.Bjelke skrev:På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!
Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det har varit blinkersknapp på ratten i Ferrari sedan 2009.A76 skrev:Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Blir lite villrådig av detta besked.taliz skrev:
Ny Plaid med 100 kWh då jag har ca 105 kWh nu?
Även om räckvidden skulle vara lika var nog min förhoppning om längre räckvidd för Norrlands inland med Refresh.
PS. Känner mej som de fosilentuiaster som måste ha 100 mil räckvidd med släp DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.
…men det är ju bara jag det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inte bara du...Walker skrev:Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Måste nog säga att jag håller med, speciellt med integrerad skärm, fristående ser sjukt billigt ut i jämförelse…MWall skrev:Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.Bjelke skrev:På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Som model S sett ut hittills är nästan löjligt snyggt faktiskt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Bra att faceliften är tystare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- frippz
- Teslaägare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
- Ort: Nånstans i Skåne
- Referralkod: ts.la/fredrik35927
- Kontakt:
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Håller med till 110%! Växelväljaren kommer nog vara fine, men jag hade nog föredragit knappar att manövrera utan att titta. Blinkersspak och rund ratt är kravet för mig. Jag börjar ärligt talat överväga att avbryta min order och se ifall jag inte kan ändra till en Model Y istället.A76 skrev:Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!
Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Utöver det så finns det inte dragkrok. Tesla malmö bekräftade. Fattar inte hur de kan ha det på model3 men inte S. Betalar man en mille så ska det inte kännas att man får inte allt man behöver tycker jag. Även jag funderar nu på Y eller X......frippz skrev:Håller med till 110%! Växelväljaren kommer nog vara fine, men jag hade nog föredragit knappar att manövrera utan att titta. Blinkersspak och rund ratt är kravet för mig. Jag börjar ärligt talat överväga att avbryta min order och se ifall jag inte kan ändra till en Model Y istället.A76 skrev:Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!
Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..