Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Lista med fördelar med en Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 28 jan 2015 14:44

hybris skrev:Jag är tillbaka till min sammanfattning.

Det finns bara en bil på marknaden just nu...

Resten är häst och vagn.

:-)

Haha, du kan inte hålla dig i skinnet, va? ;)
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare Herr X » 28 jan 2015 15:14

pegs skrev:Frånvaro av dragkrok och kort räckvidd är unika nackdelar som man behöver ta ställning till.

Jag håller med dig här - kort räckvidd i förhållande till tidigare tillgängliga alternativ bör räknas som en nackdel, men det är inte säkert att det på något sätt är en showstopper eller att man ens bryr sig om detta.

Liknelse: Smart-telefoner har enormt mycket kortare batteritid än en vanlig skit-lur för 399 på Claes Ohlson. Men ytterst få väljer bort sin iPhone av denna anledning - man lär sig helt enkelt att leva med att traska runt med iPhonekabeln i jackfickan så att man kan plugga in när det behövs. Styrkorna hos en smart-telefon slår alla dess nackdelar på fingrarna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Nicklas » 28 jan 2015 15:38

Det verkar bara vara jag, men jag har svårt för att bilarna har "kort" räckvidd... det köper jag helt enkelt inte...
- Visst har den "kortare" räckvidd, men jag vill hävda att Leaf, Zoe, etc. har "kort" räckvidd... Teslor har "kortare" (än fossilbilar) :)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 28 jan 2015 19:03

Daoops skrev:Du slipper handla den av en bilförsäljare (mest hatade yrkeskategorin just efter advokater och politiker i usa).
...

Ja, den kan kvala in på min topp 10 lista. Hoppas verkligen att jag slipper ha med bilförsäljare att göra i framtiden.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.30
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare LarsL » 28 jan 2015 19:08

pegs skrev:
LarsL skrev:Men DI kanske menade så här?

Så här menade jag :-)

Model S har en radda unika fördelar, men... också unika nackdelar.
Jag tror man ska ha båda ögonen öppna när man väger argumenten för och emot

Ja, men i den här tråden ska vi diskutera fördelarna, enligt rubriken. För att få argument när vi ska övertala någon vid lunchbordet om Teslas förträfflighet. ;)
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.30
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav TiborBlomhall » 28 jan 2015 20:00

Bruksbil och busbil i ett. Slipper kompromissa mellan utrymme och prestanda.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare Kalle » 29 jan 2015 00:37

räknas den här? http://youtu.be/LpaLgF1uLB8
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inläggav Teslaägare JonPersson » 29 jan 2015 13:01

En av sakerna jag njuter mest av med Teslan är åtkomsten via appen. På sommaren kan man sätta på ACn en stund innan man ska iväg och sen är det bara att köra iväg i 19-gradig svalka. Och nu på vintern slipper man skrapa rutorna och kan alltid sätta sig i en redan varm bil. Känns verkligen "bil 2.0"!
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare hybris » 29 jan 2015 13:25

Diskussionen om kort räckvidd är nonsens!!! Jag har inte vid ett enda tillfälle sedan jag köpte bilen haft behov av längre räckvidd. De prestandabilar jag ägt som varit bensin har ingen av dem haft längre ärlig räckvidd på en tank. Faktiskt kortare. 90% av alla bilägare kör under 4 mil per dag. en Tesla har mellan 25-50 mil beroende på hur mycket du laddar under natten och hur du kör bilen. Personligen tycker jag det är rena dumheter. Speciellt med gratis superchargers för de som i teorin åker 100 mil om dagen. Det finns ett fåtal personer som kör bil hela dagarna och där kan bilen vara fel. Men vi pratar ju en sjukt liten del. tom Taxi köper nu teslor för yrkestrafik och är det några som kör mycket så är det Taxi.

Jo jag är trött på den teoretiska diskussionen om att vi har kort räckvidd. Skitsnack!

Jag bor i villa. Har ingen båt. Behov av dragkrok är typ när man slänger stora mängder trädgårdsavfall och liknande. Jag har en nödbil med drag men inte använt den enda gång sedan jag fick min model S i Mars. Känns mer miljövänligt att packa saker i plastsäckar och köra en bilmutan utsläpp till återvinningen... Med respekt för att det finns de med husvagn, böt och stort behov av släp. Jag tror de flesta inte har det. De få gånger man har behov är det nästan lika billigt att hyra en skåpbil som ett släp. Så ja dragkrok finns det de som behöver. Köp då en annan bil...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inläggav Teslaägare erbo73 » 29 jan 2015 14:56

För dig är det nonsens, för andra snitthastighets-junkies en realitet. Hade jag fått välja mellan en P125D och P85D vore valet givet, likt många andra. Att ha kort räckvidd är alltid sämre än lång, även om man inte nyttjar fördelarna dagligen. Med mitt körsätt hade jag med en P85D vintertid laddad till 90% (vilket väl är det som rekommenderas för daglig laddning?) kommit ca 20 mil i bästa fall. Att ladda varannan timme är i min värld inte tillräckligt bra. Min bil ska inte begränsa mitt körsätt. Hade jag köpt en bil med 700 hk hade ju jag velat använda dem titt som tätt och inte slö-kört i högerfil på motorväg. Ett förtätat supercharger-nätverk vore också ett steg på vägen.

Som parentes kan sägas att min tidigare C63 AMG som enda bil hittills lyckades med konststycket att ge mig räckviddsångest ett antal ggr. Detta då den trimmad som den var enbart ville ha 98 oktan eller bättre. Man blev väl medveten om att alla mackar i Sverige inte säljer 98 oktan ... Den hade ändå en räckvidd på >30 mil.

Nog om detta: Jag blir först i kö att få köpa en P125D med stolar motsvarande BMWs superkomfortstolar (femserie och uppåt) den dag den kommer! Kan bara hålla med om de andra fördelarna som listats i denna tråd.
Model S Performance Ludicrous lev juli-19
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Referralkod: carlerik18241

FöregåendeNästa

Återgå till Model S