Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av rockard »

Det var lite svårt att få ett vettigt svar ur dem, men till slut försäkrade Länsförsäkringar Stockholm min X75D uttagen januari 2017 för 10 866 kr/år om jag flyttade hemförsäkringen dit. Då bor jag i Solna och har bilen parkerad på gatan, och kör 2 500 mil/år.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Tars »

Är sjukt nöjd med försäkringen på min "nya" tesla.
Ca 7400:-/år hos TryggHansa. =)
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Zalman3 »

Protector vill tydligen inte försäkra elbilar.
20200819_003702.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Bjelke »

Dom sista tre punkterna skulle man ju vilja se någon som helst dokumentation som stödjer, det
är väl snarare tvärtom ur försäkringsbolagets synvinkel, eller?
Batteriskador kan iofs stämma om man ser till kostnaden att reparera en krockad bil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Dom sista tre punkterna skulle man ju vilja se någon som helst dokumentation som stödjer, det
är väl snarare tvärtom ur försäkringsbolagets synvinkel, eller?
Batteriskador kan iofs stämma om man ser till kostnaden att reparera en krockad bil...

Vi kanske lever i en bubbla och fossiltrollen har haft rätt hela tiden? Tur att inte alla försäkringsbolag resonerar likadant. Även om TH vill ha ca 18 tusen om år för att helförsäkra min 100D privat så är det väl inte oskäligt. Bara 1600:-/år dyrare än en BMW 530d. En Mercedes E350 vill de dock bara ha 13 tkr för en helförsäkring. (max 2500 mil på alla)

Vill man komma billigt undan på försäkringen får man nöja sig med Volvo. :roll:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av fth »

Verkar vara skrivet av fossilkramare, dom sista punkterna stämmer ju bevisligen inte, brandrisken är ju t.ex typ 1/10 jämfört med fossilbilar.

”Kortare livstid”? Rent nys.

Det vore intressant att veta bakgrunden till detta, är det bara ett sätt att höja premier? Vissa av punkterna stämmer ju, som egna verkstäder, dyra reservdelar etc, men det ligger ju lite i sakens natur under en omställning.

Man undrar hur Protector har tänkt sig agera när elbilar börjar bli dominerande, ska dom sluta med bilförsäkring helt då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Credde »

Även första punkten är ju lite konstigt vinklad: "konstant och snabbare acceleration" - menas det att alla som kör elbilar konstant accelererar till max?

Men det verkar inte ha berört försäkringsbolaget om stöldrisken på elbilar - jämfört t.ex med katalysatorerna som kom fram igår och även reservdelar (ratt, navi etc. på t.ex BMW).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av fth »

Man undrar hur Protector resonerar kring laddhybrider, i princip alla deras negativa punkter om elbilar i listan bör ju i rimlighetens namn gälla även dessa?

Skulle dom dubblera premien även för hybrider tror jag dom försvinner från marknaden rätt snabbt! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Zalman3 »

Har Protector blandat ihop elbilar med plugin hybrider?
För Pluginhybrider verkar brinna lite nu och då.

Ford Kuga Plug-in Hybrid stoppas – fyra bilbränder bekräftade
Fords populära laddhybridsuv har ett allvarligt fel som i värsta fall kan leda till bilbrand.
Ägarna rekommenderas att inte ladda sina bilar innan felet är åtgärdat.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ford- ... bekraftade

BMW återkallar laddhybrider – batteriet kan kortslutas
Ett allvarligt produktionsfel kan i värsta fall leda till kortslutning i hybridbatteriet i BMW:s modeller.
Ägarna ska kontaktas ”omedelbart” och avråds från att ladda sina bilar.

https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-a ... kortslutas
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av greenstreet »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Dom sista tre punkterna skulle man ju vilja se någon som helst dokumentation som stödjer, det
är väl snarare tvärtom ur försäkringsbolagets synvinkel, eller?
Batteriskador kan iofs stämma om man ser till kostnaden att reparera en krockad bil...

Vi kanske lever i en bubbla och fossiltrollen har haft rätt hela tiden? Tur att inte alla försäkringsbolag resonerar likadant. Även om TH vill ha ca 18 tusen om år för att helförsäkra min 100D privat så är det väl inte oskäligt. Bara 1600:-/år dyrare än en BMW 530d. En Mercedes E350 vill de dock bara ha 13 tkr för en helförsäkring. (max 2500 mil på alla)

Vill man komma billigt undan på försäkringen får man nöja sig med Volvo. :roll:
Jag betalar 13k/år för helförsäkring på min 6 år gamla privata dieselbil. 1000 mil per år och med förhöjd självrisk samt allt extra borttaget.

Försäkringsbolagen verkar klassificerar mig som ung (30) och dum (kanske). Teslan som är 5 gånger dyrare kostar ca 7k per år för halv med 2500mil genom företaget. Konstigt men sant.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Verdi

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Verdi »

greenstreet skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Dom sista tre punkterna skulle man ju vilja se någon som helst dokumentation som stödjer, det
är väl snarare tvärtom ur försäkringsbolagets synvinkel, eller?
Batteriskador kan iofs stämma om man ser till kostnaden att reparera en krockad bil...

Vi kanske lever i en bubbla och fossiltrollen har haft rätt hela tiden? Tur att inte alla försäkringsbolag resonerar likadant. Även om TH vill ha ca 18 tusen om år för att helförsäkra min 100D privat så är det väl inte oskäligt. Bara 1600:-/år dyrare än en BMW 530d. En Mercedes E350 vill de dock bara ha 13 tkr för en helförsäkring. (max 2500 mil på alla)

Vill man komma billigt undan på försäkringen får man nöja sig med Volvo. :roll:
Jag betalar 13k/år för helförsäkring på min 6 år gamla privata dieselbil. 1000 mil per år och med förhöjd självrisk samt allt extra borttaget.

Försäkringsbolagen verkar klassificerar mig som ung (30) och dum (kanske). Teslan som är 5 gånger dyrare kostar ca 7k per år för halv med 2500mil genom företaget. Konstigt men sant.


Vad är det för dieselbil? En V70 är ju "lite" billigare att försäkra än en BMW M550d.
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av greenstreet »

Verdi skrev:
greenstreet skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Dom sista tre punkterna skulle man ju vilja se någon som helst dokumentation som stödjer, det
är väl snarare tvärtom ur försäkringsbolagets synvinkel, eller?
Batteriskador kan iofs stämma om man ser till kostnaden att reparera en krockad bil...

Vi kanske lever i en bubbla och fossiltrollen har haft rätt hela tiden? Tur att inte alla försäkringsbolag resonerar likadant. Även om TH vill ha ca 18 tusen om år för att helförsäkra min 100D privat så är det väl inte oskäligt. Bara 1600:-/år dyrare än en BMW 530d. En Mercedes E350 vill de dock bara ha 13 tkr för en helförsäkring. (max 2500 mil på alla)

Vill man komma billigt undan på försäkringen får man nöja sig med Volvo. :roll:
Jag betalar 13k/år för helförsäkring på min 6 år gamla privata dieselbil. 1000 mil per år och med förhöjd självrisk samt allt extra borttaget.

Försäkringsbolagen verkar klassificerar mig som ung (30) och dum (kanske). Teslan som är 5 gånger dyrare kostar ca 7k per år för halv med 2500mil genom företaget. Konstigt men sant.


Vad är det för dieselbil? En V70 är ju "lite" billigare att försäkra än en BMW M550d.
En VW Touareg från 2014. Så absolut inget fartmonster! Innan jag köpte bilen kollade jag lite olika alternativ och den låg i nivå med C-klass, A4, 3-serien etc. Audi A6 allroad låg högre.

Det är helt enkelt dyrt att vara ung. Min mor tog över min förra bil. Samma försäkringsbolag men hon betalar mindre än hälften. Ska tilläggas att jag aldrig någonsin haft ett försäkringsärende på privat bil.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
Protector vill tydligen inte försäkra elbilar.
20200819_003702.jpg
"Kortare livstid", även om det var sant, hur skulle det göra försäkringen dyrare? Får man en ny bil när den första blivit för gammal?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Bjelke »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Protector vill tydligen inte försäkra elbilar.
20200819_003702.jpg
"Kortare livstid", även om det var sant, hur skulle det göra försäkringen dyrare? Får man en ny bil när den första blivit för gammal?
Precis, som jag skrev så skulle det väl snarare bli tvärtom, dvs billigare för försäkringsbolaget iom snabbare nedskrivning av värdet...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av bylund »

Maskinskada?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av OfarligTesla »

Skulle gissa på att med kortare livslängd menar man inte att hela bilen avskrivs utan vissa komponenter, t.ex. MCU med mera som bör ha gått på maskinskadan. Man får helt enkelt betala för kostnaderna i det kollektiv man tillhör och är det en bil som kostar bolagen mycket pengar är premierna högre.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Man undrar hur Protector har tänkt sig agera när elbilar börjar bli dominerande, ska dom sluta med bilförsäkring helt då?
Man omprövar väl sin ställning?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Kilowatt »

Jag fick just brev om förnyelse från Trygg Hansa. När jag köpte bilen fick jag 7800kr per helår (för ett år sedan alltså) för en halvförsäkring. Nu höjer de priset med 36% men i sitt vänliga brev om ”hur försäkringen förändrats” påpekar de inte detta utan bara hur de samtidigt ändrat försäkringsvillkoren...

Borde vara obligatoriskt att informera om en sådan prishöjning kan tyckas.

Nu blir det att shoppa loss på försäkringar. Igen.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av bylund »

Kilowatt skrev:
Jag fick just brev om förnyelse från Trygg Hansa. När jag köpte bilen fick jag 7800kr per helår (för ett år sedan alltså) för en halvförsäkring. Nu höjer de priset med 36% men i sitt vänliga brev om ”hur försäkringen förändrats” påpekar de inte detta utan bara hur de samtidigt ändrat försäkringsvillkoren...

Borde vara obligatoriskt att informera om en sådan prishöjning kan tyckas.

Nu blir det att shoppa loss på försäkringar. Igen.
Var det inte precis det de gjorde (informerade alltså), i och med att du känner till det nya priset? Eller menar du att de skulle säga till längre i förväg att din premie riskerade att gå upp vid nästa förnyelse?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Fredrik j »

Sist jag hade ett försäkringsbolag som drastiskt höjde min försäkring var förklaringen att ”det är viktigt att fordonet är rätt försäkrat”....
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av Kilowatt »

bylund skrev:
Kilowatt skrev:
Jag fick just brev om förnyelse från Trygg Hansa. När jag köpte bilen fick jag 7800kr per helår (för ett år sedan alltså) för en halvförsäkring. Nu höjer de priset med 36% men i sitt vänliga brev om ”hur försäkringen förändrats” påpekar de inte detta utan bara hur de samtidigt ändrat försäkringsvillkoren...

Borde vara obligatoriskt att informera om en sådan prishöjning kan tyckas.

Nu blir det att shoppa loss på försäkringar. Igen.
Var det inte precis det de gjorde (informerade alltså), i och med att du känner till det nya priset? Eller menar du att de skulle säga till längre i förväg att din premie riskerade att gå upp vid nästa förnyelse?
Nja, jag menar att de formulerade sig såhär: "Vi vill informera om följande viktiga förändringar i din försäkring bla bla bla". Bland dessa viktiga förändringar så nämner de inte att priset ändrats. Utan på en separat sida så skriver de bara det nya priset utan att ange det i förhållande till det gamla. Alltså - de vill rikta uppmärksamheten mot vad försäkringen täcker, inte vad den kostar.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Protector försäkring ökar t 13'. Alternativ?

Inlägg av OfarligTesla »

Kilowatt skrev:
Nja, jag menar att de formulerade sig såhär: "Vi vill informera om följande viktiga förändringar i din försäkring bla bla bla". Bland dessa viktiga förändringar så nämner de inte att priset ändrats. Utan på en separat sida så skriver de bara det nya priset utan att ange det i förhållande till det gamla. Alltså - de vill rikta uppmärksamheten mot vad försäkringen täcker, inte vad den kostar.
Fast det är ju helt rimligt, ert avtal har ju löpt ut (försäkringsåret) och det de skickar dig är en offert för att teckna ytterligare ett år. Då är det ju inget konstigt att de listar skillnader i villkoren och på slutet priset det kostar om du vill teckna igen.
Skriv svar