Lackbehandling

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Lackbehandling

Inlägg av b232 »

Jag vet att detta delvis varit uppe i en annan diskussion i forumet, men jag tycker den även kan vara värd en egen tråd.

Min fråga gäller lackbehandling. Mina senaste bilar av andra märken har jag behandlat via Ditec och är väl ganska nöjd med det... Här i forumet har jag dock förstått att något som heter OptiCoat verkar vara det som rekommenderas för Tesla. Så mina frågor är därför...

Är det just för Tesla som OptiCoat är att föredra eller är det generellt en bättre metod/behandling?
Om det är just för Tesla... Vad är det då som gör att Tesla skiljer sig från andra bilmärken?
Kan någon redogöra för skillnaden mellan OptiCoat och t ex Ditec för en oinvigd?

Tack för hjälp på förhand!
:)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Lackbehandling

Inlägg av hybris »

Opticoat Pro är något helt annat än tex Ditec och Mr Cap. Opticoat pro kan jämföras med att lägga ett lager till med clearcoat på bilen. Skillnaden är att opticoat är mycket hårdare och blir inte missfärgad lika lätt av tex fågelspilling, flugor, sav från träd eller annat. ett visst skydd mot mindre stenskott. Med opticoat pro är lacken mycket tåligare och lättare att hålla rent. Ingen mening att vaxa bilen tex. Avfettning och spola av och lite tvätt.

opticoat pro får bara läggas av certifierade detailers. I Sverige är det Umeå och Johan i Täby som får köra pro. Vanliga opticoat är det inget krav på certifierade detailers. Det är pro du vill ha.

Ditec eller Mr Cap skulle jag inte göra på bilen. Slöseri med pengar tycker jag. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Lackbehandling

Inlägg av Sofie »

Jag är riktigt nöjd med Opti-Coat behandlingen på min bil den är superlätt att hålla ren.
Men tyvärr är jag lat och låter fartvinden torka av bilen efter tvätt, därför är den alltid smutsig bak av dammet som virvlar upp och fastnar i vattendropparna.
Men det är i alla fall ny smuts som är där.
Fälgarna har någon annan beläggning som skall tåla värme, dom är inte alls lika lätta att hålla rena.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Lackbehandling

Inlägg av hybris »

jo man skulle nog lagt opticoat pro på fälgarna också... de verkar göra det i USA och troligen smart...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Lackbehandling

Inlägg av Sofie »

Ja inte bromsar jag så att fälgarna blir varma, jag rör sällan/aldrig bromsen.
Jag får lägga i neutral samt bromsa bara för att hålla dom rostfria, när hunden inte är med.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Lackbehandling

Inlägg av Wester »

Ska lägga på Ceramic Pro 9H i morgon (tar 4 dagar innan det är klart). Opticoat finns inte här på västkusten men det finns ju en massa andra likvärdiga behandlingar bla Ceramic Pro som jag vet flera som har goda erfarenheter av. Detta läggs oxo på av certifierade personer bla av vissa Ditec center så det som Hybris syftade till ovan att Ditec inte var samma sak misstänker jag enbart gäller deras "orginal" ditec behandling och inte Ceramic Pro som är "samma" som Opicoat Pro.
Får återkomma efter helgen när jag har plockat upp bilen igen för att meddela hur det blev. Riktigt trist att bli av med Teslan i 4 dagar men får nöjja mig med Porschen så länge.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Lackbehandling

Inlägg av hybris »

jag här läst mig till att opticoat pro är en ganska unik behandling. Det finns liknande men tydligen ingen som är lika bra ännu. Detts enligt en massa diskussioner på TMC. men jag är bara lekman så skall inte uttala mig om andra keramiska behandlingar. däremot det vsnlig skyddet dåmfår på Mr cap eller ditec är något helt annat än opticoat pro. bilen blir inte waxglatt utan känslan i lacken är som ett lager till med stark clearcoat. dvs det går tex ett stenskottskydda då det fäster på opticoat pro behandlad bil.

Dessutom verkar Tesla godkänna opticoat pro vilket är väldigt bra.

Jag har opticoat pro på bilen och skulle göra det igen utsn tvekan. På alla nya bilar som kostar en slant känns det helt givet. borde behandlat fälgarna med opticoat pro också istället för den andra behandlingen. enda detaljen jag skulle görs annorlunda. :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Lackbehandling

Inlägg av Sofie »

Ja med den kraftiga bromsenergiåtervinningen, undrar jag hur hårt man behöver köra för att få så varma fälgar att Opti-Coat behandlingen skulle falera på fälgarna.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Lackbehandling

Inlägg av MEL »

Du blir säkert nöjd med Ceramic PRO 9H, jag har bara hört positivt om behandlingen och var själv inne på den när det dök upp en certifierad för Oticoat PRO här i Stockholm. Kändes naturligt att även behandla fälgarna, men hoppade över erbjudandet att behandla nyckeln...
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Lackbehandling

Inlägg av Wester »

Jo det blir nog kanon. De verkade väldigt seriösa. Det jag har hört om behandlingen är bara positivt. Den ska även ge en lite mera djupare glans än OptiCoat men det är väll ingen dödlig som ser. Tog givetvis behandling på fälgarna oxo. Känns som de verkligen kan behöva lite skydd.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Lackbehandling

Inlägg av Bod »

Hittar inte kontaktuppgifter för Johan i Täby. När jag söker på OptiCoat Pro får jag bara träff på ett företag i Umeå. Kan någon hjälpa mig med en länk vore jag tacksam?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Lackbehandling

Inlägg av hybris »

när man känner på lacken som är opticoat pro behandlad känns den mer som glas. dvs inte waxig eller glattig.

Johan på Inpol kan du maila på inpol@live.se för kontakt
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Lackbehandling

Inlägg av Delta1 »

Hej.

Jag förstår att det behandlingen är bra, men är den nödvändig? Är Teslas lack mjukare eller på något sätt annorlunda än andra bilmärkens?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Lackbehandling

Inlägg av Bod »

hybris skrev:
Johan på Inpol kan du maila på inpol@live.se för kontakt
Tack! :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Lackbehandling

Inlägg av hybris »

inte nödvändigt men väldigt smart på en bil som kostar...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Lackbehandling

Inlägg av ironjack »

Delta1 skrev:
Hej.

Jag förstår att det behandlingen är bra, men är den nödvändig? Är Teslas lack mjukare eller på något sätt annorlunda än andra bilmärkens?
Det är ju märkligt när till och med Tesla själva rekommenderar behandlingen. Om lacken nu är så dålig(?) att den bör efterbehandlas, särskilt på en så dyr bil som denna, borde väl Tesla göra detta som standard? Det skulle dessutom knappt märkas på priset eftersom allt blir mycket billigare i stor skala.
Det stör mig lite...
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Lackbehandling

Inlägg av hybris »

lackan ör inte dålig. Gör som du vill... få en bil som är superlätt att hålla ren, skydd mot märken från olika saker som fågelskit, flugor, sav från träd, kemikalier etc... liksom hård som skyddar mit repor och mindre stenskott...

Det är vad et handlar om... skulle göra samma sak på en audi, BMW, Porsche etc... opticoat pro är nytt för mig. Mr cap och Ditec är pengar i sjön tycker jag på nya bilar... detta är något annat...

Glöm diskussion om dålig lack. Min BMW 1M hade fler problem med lacken än min tesla vilket säger en del... hade otur med ett märke vid P85+ loggan. en det skall de fixa. lacken är för övrigt perfekt. var mycket fin innan opticoat och nu grym... Så släpp det där med dålig lack. Vi är väldigt petiga för vi har köpt dyrare bil än vi brukar. Så oroa dig inte...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Lackbehandling

Inlägg av ironjack »

hybris skrev:
Så släpp det där med dålig lack. Vi är väldigt petiga för vi har köpt dyrare bil än vi brukar. Så oroa dig inte...
Tack för de lugnande orden! Jag kommer att göra behandlingen, vill ju ha en grym bil :)
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Lackbehandling

Inlägg av hybris »

den är grym utan opticoat pro. Läste att på TMC att många i USA börjat med opticoat pro och verkare väldigt nöjda. Säkert samma diskussioner på andrs bilforum också. tror inte det är Teslaunikt på något sätt.

Tesla lacken är inte mjuk. dock är den som andra moderna lacker tunn. Pearlwhite och Multicoat red tror jag läggs i fler lager men knappast så mycket tjockare för det. handlar nog mer om skiftning i nyans i olika ljus.

Tesla förordar inte opticoat pro vad jag vet. dock godkänner de behandlingen. dvs inget strul gällande garantier.

Jag är jättenöjd med opticoat pro men bara haft bilen sedan Mars så ingen lång historik varken gällande bil eller behandling. Johan på Inpol gjorde ett bra jobb och var både trevlig och verkade bry sig väldigt mycket om bra resultat. Första gången jag behandlar någon bil hos honom. tvättade bilen idag och vattnet bara rinner av.. smutsen fäster inte. avfettning, högtryck och den är ren. körde Meguairs schampoo och two-bucket metoden men troligen onödigt stt tvätta. ville dock säkra att alla avfettning var borta. Smidigare att tvätta bilen.

Bod skrev:
hybris skrev:
Johan på Inpol kan du maila på inpol@live.se för kontakt
Tack! :)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Lackbehandling

Inlägg av Sofie »

Jag instämmer att opticoat pro verkar lovande jag har hitills inte behövt använda svamp. Jag bara åker till dygnet rent lägger på avfettning, tvättar med avspolningsmedlet spolar av lägger på hetvax och spolar av med osmotiska vattnet. Kör bilen hem 4 mil och har bara vägdam (nytt) bak på bilen.
Tvättar aldrig hemma då jag tycker att smuts från bilar skall passera en oljeavskiljare, kanske skulle ta och tänka om då denna bil rimligtvis inte borde läcka oljor.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Lackbehandling

Inlägg av Wester »

Igår fick jag tebax bilen efter att ha lagt på Ceramic Pro under 4 dagar. Blev såklart super. Körde 4 lager Ceramic Pro, man kan köra 6 oxo men 4 får räcka. Så länge ska jag inte ha bilen hade jag tänkt ;)
Leveranspreppen av bilen är dock under all kritik. De hade enorma problem med att fixa allt som tesla prepp gubbarna hade orsakat. Mängder med smårepor, polerroser etc. En massa medel var kvar på bilen lite överallt etc. Ett fruktansvärt dåligt jobb helt enkelt. Ringde givetvis Tesla direkt igår och meddelade detta och sade att de nog bör se över detta. Tills detta är åtgärdat välj att få bilen helt opreppad och lämna i den direkt istället.
De hade även förbrett lite test delar som skulle till elmia mässan där folk skulle få skrap på lacken med nycklar etc och se att det inte blev märken av det. Kan bli kul att se det resultatet.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Lackbehandling

Inlägg av ironjack »

Wester skrev:
Igår fick jag tebax bilen efter att ha lagt på Ceramic Pro under 4 dagar. Blev såklart super. Körde 4 lager Ceramic Pro, man kan köra 6 oxo men 4 får räcka. Så länge ska jag inte ha bilen hade jag tänkt ;)
Leveranspreppen av bilen är dock under all kritik. De hade enorma problem med att fixa allt som tesla prepp gubbarna hade orsakat. Mängder med smårepor, polerroser etc. En massa medel var kvar på bilen lite överallt etc. Ett fruktansvärt dåligt jobb helt enkelt. Ringde givetvis Tesla direkt igår och meddelade detta och sade att de nog bör se över detta. Tills detta är åtgärdat välj att få bilen helt opreppad och lämna i den direkt istället.
De hade även förbrett lite test delar som skulle till elmia mässan där folk skulle få skrap på lacken med nycklar etc och se att det inte blev märken av det. Kan bli kul att se det resultatet.
Jag har också funderat på Ceramic Pro som alternativ till Opti-Coat Pro - vad kostade 4 lager (+ allt extraarbete)?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Lackbehandling

Inlägg av Bod »

Var är det bilen"prepas"? I Danmark, Holland eller regional i Sverige (ex Täby)?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Lackbehandling

Inlägg av Wester »

ironjack skrev:
Wester skrev:
Igår fick jag tebax bilen efter att ha lagt på Ceramic Pro under 4 dagar. Blev såklart super. Körde 4 lager Ceramic Pro, man kan köra 6 oxo men 4 får räcka. Så länge ska jag inte ha bilen hade jag tänkt ;)
Leveranspreppen av bilen är dock under all kritik. De hade enorma problem med att fixa allt som tesla prepp gubbarna hade orsakat. Mängder med smårepor, polerroser etc. En massa medel var kvar på bilen lite överallt etc. Ett fruktansvärt dåligt jobb helt enkelt. Ringde givetvis Tesla direkt igår och meddelade detta och sade att de nog bör se över detta. Tills detta är åtgärdat välj att få bilen helt opreppad och lämna i den direkt istället.
De hade även förbrett lite test delar som skulle till elmia mässan där folk skulle få skrap på lacken med nycklar etc och se att det inte blev märken av det. Kan bli kul att se det resultatet.
Jag har också funderat på Ceramic Pro som alternativ till Opti-Coat Pro - vad kostade 4 lager (+ allt extraarbete)?
Tror det kostade typ 8000 kr.

Preppandet av bilen görs i köpenhamn om jag inte kommer ihåg fel.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Lackbehandling

Inlägg av Lessmog »

Ett komplement (som ännu ligger långt in i framtiden) kan bli oleofobisk och hydrofobisk färg, som Nissan har demonstrerat här http://www.dailytech.com/Nissan+Testing ... 34796c.htm. Eventuellt kommer behandlingen som eftermarknadsprodukt, sägs det. Lorten fastnar inte, enkelt uttryckt, utan ramlar av.

Bäva månde biltvättarna! :shock:
Skriv svar