Ladda i Uppsala?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av emphili »

TiborBlomhall skrev:
Hittar ni laddplats så lägg upp den på uppladdning.nu!
Det är NI som är ute och åker som ska fylla på den databasen över laddmöjligheter!
Håller helt med men ev privata uttag känns icke rättsligt att lägga upp. Kan nog betraktas som stöld. Självklart kan man informera ägaren om uppladdning.nu.

Om så många som möjligt av oss tar kontakt med de stora bensinbolagen så tror jag de ordnar det direkt via deras interna kommunikationsnät, vilket är mer effektivt än att bearbeta enstaka stationer.

Om vi samtidigt delar upp Sveriges kommuner mellan oss Teslaägare och betar av de som ansvarar för resp kommuns energi så är kartläggningen gjord inom någon vecka. Därefter har vi nog täckt en hygglig del av Sverige - ja vi kanske får världens mest täta och välstrukturerade nät för elbilsladdningsland. Tänkt sedan på dominoeffekten för vem vill inte tillhöra vinnaren:) Vad sägs om deadline 15 maj?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av Bod »

God idé att ta kontakt med kommunerna. I Täby där jag bor tror jag mot inte det går. Kommunledning var jättestolta när de slog en laddstolpe med kommunhuset och det var förmodligen deras miljöåtgärd det här årtiondet. De arbetar mer mot miljövänliga bilar än för.

Själv har börjat prata med Golfbanor. Golfbanor har ofta bra restauranger och kan rekommenderas för de som inte spelar. För oss som spelar tar en runda 4-5 timmar. Perfekt för att ladda. De flesta golfklubbar har behov av gästspelare, "greenfee" betalande gäster. Och har de laddstationer kan det vara en del i deras marknadsföring.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av emphili »

Toppen. Själv skickade jag precis ett mejl till ICAs presschef och bad om en central bearbetning av alla större Ica-butiker.

Känner någon sig manad att ta några av Sveriges större turistattraktioner, liftanläggningar .... Till ICAs presschef la jag till att de mest effektiva ladduttagen i första hand är ChaDeMo och i andra hand Mode-3 type-2 - så är det väl? (Tesla-killen på sevicecenter Kastrup gissade att eu kommer ansluta sig till ChadeMo - även om det inte är så i dagsläget)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av Kalle »

chademo kan du inte ladda teslan med utan en tusen dollars adapter.
Hur många olika elbilar använder cademo vs ccs? Läste en artikel att de i tyskland ska instalera 500 ccs och menkens type 2 stationer (inte chademo)
De stationerna de sätter upp i tyskland kan alltså ladda e-golf, e-up, bmw i3, renault zoe, renault kangoo, och tessla utan adaptrar.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av Kalle »

emphili skrev:
. Till ICAs presschef la jag till att de mest effektiva ladduttagen i första hand är ChaDeMo och i andra hand Mode-3 type-2 - så är det väl?
De mest kostnadsefektiva att sätta upp är mode-3 type-2, de kostar nestan ingenting i gemfört med en chademo eller ccs.
De är nog bettre att pucha för de eftersom de är det billigaste altenativet för företagen (heldre 15 type-2 ställen en 1 chademo)
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av emphili »

Ok då ska vi föreslå följande laddare för att täcka alla slags elbilar
ccs EU samt
menkens mode3 type 2
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av Kalle »

De fins kombo laddare med alla 3 standader på.
Men de mest kosteffektiva är ac laddning, mer stationer för pengarna.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av TiborBlomhall »

Mest universell och kostnadseffektiv är nog en 16A trefasuttag. De flesta elbilar har väl adapter till såna.

Att lägga upp på uppladdning.nu att bensinmack X i staden Y erbjuder laddning är väl inte "stöld"?! Går mycket snabbare än att försöka bearbeta bensinbolaget centralt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av hybris »

Eftersom Mode-3 type-2 spikades som standard i EU för några veckor sedan verkar det logiska att installera detta som prio 1. 32 amp så får man ju ok laddning.

Men att installera Mode-3 type-2 och sedan dra ned krämen som Ikea i Uppsala är meningslöst...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av matbl »

Man ska inte tro att alla type 2 är mode 3. Det är ju möjligt (men korkat) att köra dem som mode 1 eller 2. Förmodligen det som nämnda IKEA gör...
Själv tycker jag att allt lägre än 50 KW DC känns som nödlösningar man använder i absolut värsta fall.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av Rolecladdare »

Vart man laddar vet jag inte så mycket om men den som vill kan ju alltid bli ambassadör för Rolec Ladduttag och tipsa oss vart i Sverige
man bäst kunde placera ut 3fas laddning efter vägen så tar vi kontakt med företag eller privatperson och frågar om han eller hon vill sätta upp ett uttag.

Kanske där det finns ett matställe eller något att göra undertiden man Tankar bilen.

Vänligen
Erik i Örebro
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av Rolecladdare »

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av Bod »

Ta kontakt med golfklubbar.De har för det mesta bra restauranger, och det är en konkurrensfördel för klubben om man kan ladda bilen medan man går en runda eller bara stannar för en bit mat.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Ladda i Uppsala?

Inlägg av Kalle »

Rolecladdare skrev:
tipsa oss vart i Sverige
man bäst kunde placera ut 3fas laddning efter vägen så tar vi kontakt med företag eller privatperson och frågar om han eller hon vill sätta upp ett uttag.

Kanske där det finns ett matställe eller något att göra undertiden man Tankar bilen
Hör med vegabaren i haninge, de har god mat och även ett hotell på övervåningen. De ordnar ofta evenemang då som rockabilly bil träffar och annat kul, dom skulle nog kunna va intreserade :)
Skriv svar