Lackbehandlingar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av HelectriC »

Jag fick som en liten servicebok efter senaste lackbehandlingen. I den fyller firman i varje år om man varit på återbehandling (första året är gratis, därefter 500kr per år). Om man har komplett ifylld bok, så ger dom 6års garanti på behandlingen. Det tycker jag är mycket bra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av apkungen »

apkungen skrev:
Jag vill inte hänga ut företaget här innan jag fått svar från dem på det mail jag skickat men jag hörde väldigt mycket bra om företaget här på TCS innan jag beställde tid.
Jag är nu nöjd igen :D . Jag hörde av mig till Rosenbergs Inpol som gjorde behandlingen. Vi kom fram till att det blivit en miss i kommunikationen. Om man vill försäkra sig om att det inte blir några kalkfläckar så måste man torka bilen med handduk varje gång. De tog på sig att polera upp bilen och göra om hela behandlingen som goodwill! Nu har jag en närmast ny bil ser det ut som. Riktigt förstående och bra mottagande. Kan inte annat än att rekommendera dem!
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av Elof »

apkungen skrev:
apkungen skrev:
Jag vill inte hänga ut företaget här innan jag fått svar från dem på det mail jag skickat men jag hörde väldigt mycket bra om företaget här på TCS innan jag beställde tid.
Jag är nu nöjd igen :D . Jag hörde av mig till Rosenbergs Inpol som gjorde behandlingen. Vi kom fram till att det blivit en miss i kommunikationen. Om man vill försäkra sig om att det inte blir några kalkfläckar så måste man torka bilen med handduk varje gång. De tog på sig att polera upp bilen och göra om hela behandlingen som goodwill! Nu har jag en närmast ny bil ser det ut som. Riktigt förstående och bra mottagande. Kan inte annat än att rekommendera dem!
Kul att du är nöjd!

Men vad har egentligen förändrats av dina tidigare iakttagelser?
apkungen skrev:
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av Legato »

Elof skrev:
apkungen skrev:
apkungen skrev:
Jag vill inte hänga ut företaget här innan jag fått svar från dem på det mail jag skickat men jag hörde väldigt mycket bra om företaget här på TCS innan jag beställde tid.
Jag är nu nöjd igen :D . Jag hörde av mig till Rosenbergs Inpol som gjorde behandlingen. Vi kom fram till att det blivit en miss i kommunikationen. Om man vill försäkra sig om att det inte blir några kalkfläckar så måste man torka bilen med handduk varje gång. De tog på sig att polera upp bilen och göra om hela behandlingen som goodwill! Nu har jag en närmast ny bil ser det ut som. Riktigt förstående och bra mottagande. Kan inte annat än att rekommendera dem!
Kul att du är nöjd!

Men vad har egentligen förändrats av dina tidigare iakttagelser?
apkungen skrev:
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.

För mig ser det mest ut som lite orealistiska förväntningar.

Att man måste torka bilen trots/oavsett vilken behandling man använt för att undvika kalkfläckar är ju iaf inga konstigheter.

Samma sak med vattenavvisande behandling, de håller bara några månader oavsett preparat (åtminstone av alla de jag testat, vilket väl är runt fem, inklusive RainX som Rosenbergs använder).

Tvättrepor håller jag med om att skyddet är marginellt mot.

Långvarigt mer lättvättad tycker jag dock definitivt bilen blir. Jag märker tydlig skillnad på min Honda som är den första bil jag haft på länge som inte har keramisk behandling. Smuts sätter sig mycket "hårdare", man får använda mer avfettning och "gnugga" mer än på en behandlad bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
bearBrum
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 mar 2021 13:41
Ort: Göteborg

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av bearBrum »

Överväger lämna in min M3 LR (vit) på ceramic pro behandling, men har dålig koll på vad som händer om man får en skada som behöver lackering eller större repa som går igenom det skyddade lagret? Riskerar man stå inför mycket större problem / möta lackerare som protesterar på grund av 8h lagret, osv? Eller finns det lösningar på dessa problem om olyckan är framme?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av Remuz »

En fördel som jag såg med opticoat var att man kunde dra på i princip vilka medel som helst på ytan utan att få missfärgningar. Det gjorde bilen lätt att tvätta på ett sätt eftersom man kunde trycka på massa kul kemikalier som löste upp all skit...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av Hertsh »

Legato skrev:
Elof skrev:
apkungen skrev:
apkungen skrev:
Jag vill inte hänga ut företaget här innan jag fått svar från dem på det mail jag skickat men jag hörde väldigt mycket bra om företaget här på TCS innan jag beställde tid.
Jag är nu nöjd igen :D . Jag hörde av mig till Rosenbergs Inpol som gjorde behandlingen. Vi kom fram till att det blivit en miss i kommunikationen. Om man vill försäkra sig om att det inte blir några kalkfläckar så måste man torka bilen med handduk varje gång. De tog på sig att polera upp bilen och göra om hela behandlingen som goodwill! Nu har jag en närmast ny bil ser det ut som. Riktigt förstående och bra mottagande. Kan inte annat än att rekommendera dem!
Kul att du är nöjd!

Men vad har egentligen förändrats av dina tidigare iakttagelser?
apkungen skrev:
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.

För mig ser det mest ut som lite orealistiska förväntningar.

Att man måste torka bilen trots/oavsett vilken behandling man använt för att undvika kalkfläckar är ju iaf inga konstigheter.

Samma sak med vattenavvisande behandling, de håller bara några månader oavsett preparat (åtminstone av alla de jag testat, vilket väl är runt fem, inklusive RainX som Rosenbergs använder).

Tvättrepor håller jag med om att skyddet är marginellt mot.

Långvarigt mer lättvättad tycker jag dock definitivt bilen blir. Jag märker tydlig skillnad på min Honda som är den första bil jag haft på länge som inte har keramisk behandling. Smuts sätter sig mycket "hårdare", man får använda mer avfettning och "gnugga" mer än på en behandlad bil.
Rosenberg använder inte RainX längre. De använder Opti-coat Glass Pro sedan några år tillbaka.
MX LR (Raven) 2019
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av JockeX »

bearBrum skrev:
Överväger lämna in min M3 LR (vit) på ceramic pro behandling, men har dålig koll på vad som händer om man får en skada som behöver lackering eller större repa som går igenom det skyddade lagret? Riskerar man stå inför mycket större problem / möta lackerare som protesterar på grund av 8h lagret, osv? Eller finns det lösningar på dessa problem om olyckan är framme?
En omlackering av panel är inga problem med keramisk behandling, de slipar bort allt utan problem.

Problemet med keramiskt skydd är snarare om du får en liten repa som du vill polera bort, då måste hela panelen våtslipas för att få bort keramiska behandlingen, sedan kan repan poleras och till sist måste ny behandling på på hela panelen igen. Så har iaf firman jag lämnat in till beskrivit processen.
petereb
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 jan 2020 09:52

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av petereb »

Hej!

Jag hämtade nyss ut en svart MYLR (leasing 3 år, i nuläget osäkert om vi kommer behålla längre än så) och har funderat en del på ev lackbehandling och har några frågor (har läst en hel del i tråden, men hittar inte svar på allt):

1. Skyddar keramisk lackkonservering och dylikt mot lackskada från fågelbajs som inte omedelbart spolas bort? Antar att det inte ger något större skydd mot svättrepor eller klåfingriga barn som petar på smutsig bil)?

2. Får jag bestående (hur länge?) bättre avrinning och håller sig bilen fin längre av förbättrad avrinning i och med regn eller med en enkel avspolning?

3. Tips på bra och prisvärd lackbehandling i Halmstad?

4. Jag är tyvärr för lat/prioriterar annat för att själv handtävtta bilen - har jag nytta av en lackbehandling även om jag tvättar bilen i maskin/halvautomatisk "tvättgata" eller tvättas skyddet snabbt bort då? Tips på bra tvättställe (ej GDS) i Halmstad?

5. Kan man polera bort tvättrepor många gånger eller tar det bort så mycket av den mycket tunna lacken varje gång att man bara kan göra det ett fåtal gånger? (Inser att svaret kanske är att det beror på t ex hur mycket polering som behövs/hur djupa repor man polerar bort.)


Hälsningar

Peter
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av Hertsh »

En keramisk behandling skyddar bättre mot fågelträck. Det skyddar inte mot tvättrepor. Det går att polera fint. Vissa keramiska skydd håller mycket länge (Opti-coat till exempel). Andra håller kortare och kräver återbesök för att hålla, vilket får mig att tveka på hur bra och keramiskt det verkligen är. Om du vill tvätta i maskin och inte ha tvättrepor samt om du bara vill ha skyddet i tre år, skulle jag rekommendera en ppf som är självläkande och därmed klarar av tvättrepor. Det är dock dyrare än keramiskt lackskydd.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av Legato »

Jag skulle nog påstå att de bästa behandlingarna som tex Opticoat faktiskt skyddar mot lätta tvättrepor också.

Det blir dock ganska meningslöst att uttala sig generellt tycker jag.

Finns ju allt från snabbförsegling på sprayflaska som tar max en halvtimma att lägga på (och som såklart har extremt kort livslängd) till Opticoat-behandlingar och liknande för upp till 10.000:- där det krävs uppåt en arbetsdag i tid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Snigeln
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 aug 2020 22:15

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av Snigeln »

Kan någon rekommendera en firma i Göteborgstrakten som gör bra lackbehandlingar?
Model Y RWD -23
Model 3 LR -20 (Såld)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av Hertsh »

Legato skrev:
Jag skulle nog påstå att de bästa behandlingarna som tex Opticoat faktiskt skyddar mot lätta tvättrepor också.

Det blir dock ganska meningslöst att uttala sig generellt tycker jag.

Finns ju allt från snabbförsegling på sprayflaska som tar max en halvtimma att lägga på (och som såklart har extremt kort livslängd) till Opticoat-behandlingar och liknande för upp till 10.000:- där det krävs uppåt en arbetsdag i tid.
Jag har haft Opti-coat på mina två senaste bilar och ändå fått tvättrepor. Möjligen färre än jag skulle fått utan men det skyddar iaf inte helt. Dock har Johan fixat det när jag bett honom göra en övergång på bilen.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av migato »

Vet inte om PPF eller wrap räknas in om lackbehandling. Men vad skyddar mot stenskott? 80% av mina körda mil kommer vara på motorväg där bilen kommer peppras med stenskott. Är det bara någon transparent/färgad vinyl som skyddar mot det?

Har ni några rekommendationer på någon firma i närheten av upphämtningen i Malmö som fixar sådant?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
Legato skrev:
Jag skulle nog påstå att de bästa behandlingarna som tex Opticoat faktiskt skyddar mot lätta tvättrepor också.

Det blir dock ganska meningslöst att uttala sig generellt tycker jag.

Finns ju allt från snabbförsegling på sprayflaska som tar max en halvtimma att lägga på (och som såklart har extremt kort livslängd) till Opticoat-behandlingar och liknande för upp till 10.000:- där det krävs uppåt en arbetsdag i tid.
Jag har haft Opti-coat på mina två senaste bilar och ändå fått tvättrepor. Möjligen färre än jag skulle fått utan men det skyddar iaf inte helt. Dock har Johan fixat det när jag bett honom göra en övergång på bilen.
Som sagt, "lätta" repor. Givetvis kommer du tex få repor vid maskintvätt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lackbehandlingar

Inlägg av Legato »

migato skrev:
Vet inte om PPF eller wrap räknas in om lackbehandling. Men vad skyddar mot stenskott? 80% av mina körda mil kommer vara på motorväg där bilen kommer peppras med stenskott. Är det bara någon transparent/färgad vinyl som skyddar mot det?

Har ni några rekommendationer på någon firma i närheten av upphämtningen i Malmö som fixar sådant?
Mot stenskott är det bara PPF som skyddar ordentligt. Vanlig wrap minskar skadorna, men många stenskott går igenom den vanliga etappen.

Lackförsegling skyddar noll mot stenskott.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar