Anlitade Ditek till lackbehandligen av min förra bil.
Fick nu ett erbjudande av BVS för motsvarande. Någon som har erfarenhet av BVS lackförsegling?
Lite sent att svara kanske, men fler kanske söker på ämnet i efterhand...
Jag har använt Team 1 BVS i Västberga flera gånger. Jag har också använt Rosenbergs.
Båda är bra alternativ på olika sätt. Rosenbergs om man vill ha det bästa och betala för det. Team 1 BVS är oerhört prisvärda och gör ett bra jobb, men effekten blir inte lika långvarig som Rosenbergs. Rosenbergs kostar i runda slängar tre gånger så mycket.
Denna gång ska jag dock göra allt själv. Får se hur det går
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag hade en P85D som jag körde 7000 mil med innan jag sålde den. Jag körde Ceramic Pro största paketet med flest lager. Jag har aldrig haft ett lackskydd som har varit i närheten av det resultat som jag fick med Ceramic Pro.
Därefter har jag haft en SQ7 som jag inte ville kosta på samma slant utan nöjde mig med Ditechs keramiska. Nu senast så har jag lagt på Ditechs keramiska på en Porsche Panamera.
Det är en klasskillnad på Ceramic Pro som heter duga. Priset är tyvärr också stor skillnad.
Teslan hade dålig finish på lacken från fabrik så skillnaden är oerhörd och därmed lättare att motivera de extra pengarna.
Parkerade jag på en SC jämte en annan Tesla med samma kulör så kunde man tro att det vore en helt olika färger på bilarna...
Jag hade en P85D som jag körde 7000 mil med innan jag sålde den. Jag körde Ceramic Pro största paketet med flest lager. Jag har aldrig haft ett lackskydd som har varit i närheten av det resultat som jag fick med Ceramic Pro.
Därefter har jag haft en SQ7 som jag inte ville kosta på samma slant utan nöjde mig med Ditechs keramiska. Nu senast så har jag lagt på Ditechs keramiska på en Porsche Panamera.
Det är en klasskillnad på Ceramic Pro som heter duga. Priset är tyvärr också stor skillnad.
Teslan hade dålig finish på lacken från fabrik så skillnaden är oerhörd och därmed lättare att motivera de extra pengarna.
Parkerade jag på en SC jämte en annan Tesla med samma kulör så kunde man tro att det vore en helt olika färger på bilarna...
Hoppas detta hjälpte någon
Tusen tack Senox
Jag ska köpa bil till nästan 800 papp och behålla den i många år. Vill gärna kosta på ett lackskydd som duger.
Står mellan Ceramic Pro på Autopartner i Lund, eller PAS på Vonne i Vellinge.
Någon som har testat?
Jag har behandlat min hos WellKept med ProCeramic.
Helnöjd med servicen och produkten. Bilen är väldigt lätttvättad. Jag har ju inte haft den så länge så faktisk hållbarhet har jag svårt att utala mig om.
Jag lämnade in min bil med svart solidlack på en lackförsegling för 10 kkr för ett knappt år sedan. Bilen var jättefin när den var nyfixad men något vidare värstingskydd är inget jag har märkt av. Jag har säkert haft alldeles för höga förhoppningar. Så lite av mina erfarenheter kommer här för att inte andra ska ha för högt ställda förväntningar.
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
då har du nog fått en behandling som inte är så väldigt bra. Båda mina Teslor var nästan lika lätta att tvätta och nästan lika fina i lacken 2 år efter behandling som när de precis blivit behandlade.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag vill inte hänga ut företaget här innan jag fått svar från dem på det mail jag skickat men jag hörde väldigt mycket bra om företaget här på TCS innan jag beställde tid.
Jag lämnade in min bil med svart solidlack på en lackförsegling för 10 kkr för ett knappt år sedan. Bilen var jättefin när den var nyfixad men något vidare värstingskydd är inget jag har märkt av. Jag har säkert haft alldeles för höga förhoppningar. Så lite av mina erfarenheter kommer här för att inte andra ska ha för högt ställda förväntningar.
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
Exakt samma upplevelse som jag har. Solidsvart, Ditec Ceramic Ultra (den dyraste Ditec har). Det känns som att keramisk lackbehandling ger precis samma resultat som en klassisk vaxning, men tål avfettning och håller lite längre. Det verkar som att man måste lackbehandla var sjätte månad om man ska hålla lacken hal.
Jag lämnade in min bil med svart solidlack på en lackförsegling för 10 kkr för ett knappt år sedan. Bilen var jättefin när den var nyfixad men något vidare värstingskydd är inget jag har märkt av. Jag har säkert haft alldeles för höga förhoppningar. Så lite av mina erfarenheter kommer här för att inte andra ska ha för högt ställda förväntningar.
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
Exakt samma upplevelse som jag har. Solidsvart, Ditec Ceramic Ultra (den dyraste Ditec har). Det känns som att keramisk lackbehandling ger precis samma resultat som en klassisk vaxning, men tål avfettning och håller lite längre. Det verkar som att man måste lackbehandla var sjätte månad om man ska hålla lacken hal.
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Tycker inte att du ska hänga dig i läppen
Jag har Ditec ceramic light på min Audi och efter tre år så är den fortfarande som ny (nåja, nästan)
Har kört återbehandlingen varje år och måste säga att jag tycker att den är riktigt bra.
Både jag och min kollega (som har samma på sin Audi) är väldigt petiga.
Det finns säkert bättre, men det är inget skräp om du frågar mig.
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Jag tror inte det är enbart själva kemikalien som har gett upphov till Ditecs lite sargade omdöme. Det viktigaste när det gäller lackbehandlingar är förarbetet, poleringen, lackrens etc. En duktig detailer gör detta över lång tid, i flera steg samt låter själva kemikalien härda iaf över natten innan bilen lämnas till kund. Det intrycket jag fått av Ditec är att de kanske är lite snabba i vändningarna och inte har samma detaljfokus som de mindre firmorna som ofta är mer entusiaster som brinner för detailing. Ditec är större och har säkert större krav från ägare på vinstmarginaler.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Jag tror inte det är enbart själva kemikalien som har gett upphov till Ditecs lite sargade omdöme. Det viktigaste när det gäller lackbehandlingar är förarbetet, poleringen, lackrens etc. En duktig detailer gör detta över lång tid, i flera steg samt låter själva kemikalien härda iaf över natten innan bilen lämnas till kund. Det intrycket jag fått av Ditec är att de kanske är lite snabba i vändningarna och inte har samma detaljfokus som de mindre firmorna som ofta är mer entusiaster som brinner för detailing. Ditec är större och har säkert större krav från ägare på vinstmarginaler.
Absolut, det är nog som du säger att de kanske inte är lika detaljfokuserade, men för en tjänstebil som det var i mitt fall duger det bra tycker jag.
Lämnade in bilen när den var två dagar gammal och de körde claybar och polering ändå.
Bilen fick stå hos dem i två dagar för att härda innan jag kunde hämta den.
Jag tror att det mer beror på de firmor som är Ditec certifierade.
Min lokala är rätt kass i kundhantering medan kollegans i Malmö är mycket bra.
Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
En seriös detailer rengör, clayar och polerar lacken, så att ev gammal behandling försvinner. Iaf så jag har uppfattat det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
precis som helectric säger, ingen ide att göra det nu. Allt gammalt måste bort.
som ett tips kolla in tex på autodude, finns mkt du kan göra själv om du tycker det är kul att putsa.
Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
En seriös detailer rengör, clayar och polerar lacken, så att ev gammal behandling försvinner. Iaf så jag har uppfattat det.
Ja, behöver nog knappt vara seriös ens, ovanstående är självklart imo. Om det är en bil med befintligt keramiskt skydd så är ju poleringsarbetet flera gånger mer tidskrävande än att lägga på det keramiska skyddet.
Att lägga på keramiskt skydd är väldigt enkelt och går snabbt, clay går också snabbt. Polering tar tid, särskilt om det ska göras i X antal omgångar för att först få bort ett bra/hårt keramiskt skydd och sedan finpolera efter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
precis som helectric säger, ingen ide att göra det nu. Allt gammalt måste bort.
som ett tips kolla in tex på autodude, finns mkt du kan göra själv om du tycker det är kul att putsa.
Nu vet jag inte om jag skrev att man ska vänta, det går nog lika bra nu som senare. Det jag skrev var att det nog inte spelar någon roll att det ligger en tidigare behandling på bilen eftersom detailer med största sannolikhet kommer ta bort den när den egna behandlingen blir gjord. Seriösa detailers har uppvärmt utrymme att jobba i, så om det är kallt ute spelar ingen roll.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
precis som helectric säger, ingen ide att göra det nu. Allt gammalt måste bort.
som ett tips kolla in tex på autodude, finns mkt du kan göra själv om du tycker det är kul att putsa.
Nu vet jag inte om jag skrev att man ska vänta, det går nog lika bra nu som senare. Det jag skrev var att det nog inte spelar någon roll att det ligger en tidigare behandling på bilen eftersom detailer med största sannolikhet kommer ta bort den när den egna behandlingen blir gjord. Seriösa detailers har uppvärmt utrymme att jobba i, så om det är kallt ute spelar ingen roll.
Det enda ”undantaget” jag kommer på är när lackskyddet är en två-lager-variant där man först har en bas (typ
vanligt lackskydd) och en topp på (en ”halare” och inte lika beständig typ), då polerar man bara bort
topp-produkten och lägger på en ny (efter några gånger beroende på hur skiktet mår så polerar man bort allt såklart).
Jag har en sån produkt på ena bilen, vet inte om/hur dom kan se på en okänd bil om det är denna typ av produkt på men
gissar att man även då polerar bort allt och börjar om från början så att säga...