Lackbehandlingar
Moderator: Redaktion
Re: Lackbehandlingar
Anlitade Ditek till lackbehandligen av min förra bil.
Fick nu ett erbjudande av BVS för motsvarande. Någon som har erfarenhet av BVS lackförsegling?
Fick nu ett erbjudande av BVS för motsvarande. Någon som har erfarenhet av BVS lackförsegling?
- DperssonBIlrekond
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 08 nov 2015 09:23
- Ort: Åstorp (Helsingborg)
- Kontakt:
Re: Lackbehandlingar
Skriv gärna ut namn på firman samt vilken ort. Ett bra lackskydd i flaskan är såklart super men det som utför jobbet är viktigare.Hebbe skrev:Anlitade Ditek till lackbehandligen av min förra bil.
Fick nu ett erbjudande av BVS för motsvarande. Någon som har erfarenhet av BVS lackförsegling?
Inte svar på din fråga direkt men sök efter bra firmor istället, kolla recensioner på fb och goolge så får du en hint om hur de är
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Re: Lackbehandlingar
Om du inte bor för långt från Stockholm föreslår jag att du lägger på OptiCoat, det enda lackskyddet som har godkänts av Tesla. Lång garanti utan krav på ombehandling.
Mer information hittar du här.
https://www.rosenbergsinpol.com/
Mer information hittar du här.
https://www.rosenbergsinpol.com/
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Lackbehandlingar
Har sett det nämnas tidigare (att Tesla godkänt OptiCoat och bara den). Finns det belägg för det? Måste ju finnas många typer av behandlingar som är helt ok, varför skulle Tesla valt ut bara en?Bengt skrev:Om du inte bor för långt från Stockholm föreslår jag att du lägger på OptiCoat, det enda lackskyddet som har godkänts av Tesla. Lång garanti utan krav på ombehandling.
Mer information hittar du här.
https://www.rosenbergsinpol.com/
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Lackbehandlingar
Lite sent att svara kanske, men fler kanske söker på ämnet i efterhand...Hebbe skrev:Anlitade Ditek till lackbehandligen av min förra bil.
Fick nu ett erbjudande av BVS för motsvarande. Någon som har erfarenhet av BVS lackförsegling?
Jag har använt Team 1 BVS i Västberga flera gånger. Jag har också använt Rosenbergs.
Båda är bra alternativ på olika sätt. Rosenbergs om man vill ha det bästa och betala för det. Team 1 BVS är oerhört prisvärda och gör ett bra jobb, men effekten blir inte lika långvarig som Rosenbergs. Rosenbergs kostar i runda slängar tre gånger så mycket.
Denna gång ska jag dock göra allt själv. Får se hur det går
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Lackbehandlingar
Hej,
Jag hade en P85D som jag körde 7000 mil med innan jag sålde den. Jag körde Ceramic Pro största paketet med flest lager. Jag har aldrig haft ett lackskydd som har varit i närheten av det resultat som jag fick med Ceramic Pro.
Därefter har jag haft en SQ7 som jag inte ville kosta på samma slant utan nöjde mig med Ditechs keramiska. Nu senast så har jag lagt på Ditechs keramiska på en Porsche Panamera.
Det är en klasskillnad på Ceramic Pro som heter duga. Priset är tyvärr också stor skillnad.
Teslan hade dålig finish på lacken från fabrik så skillnaden är oerhörd och därmed lättare att motivera de extra pengarna.
Parkerade jag på en SC jämte en annan Tesla med samma kulör så kunde man tro att det vore en helt olika färger på bilarna...
Hoppas detta hjälpte någon
Jag hade en P85D som jag körde 7000 mil med innan jag sålde den. Jag körde Ceramic Pro största paketet med flest lager. Jag har aldrig haft ett lackskydd som har varit i närheten av det resultat som jag fick med Ceramic Pro.
Därefter har jag haft en SQ7 som jag inte ville kosta på samma slant utan nöjde mig med Ditechs keramiska. Nu senast så har jag lagt på Ditechs keramiska på en Porsche Panamera.
Det är en klasskillnad på Ceramic Pro som heter duga. Priset är tyvärr också stor skillnad.
Teslan hade dålig finish på lacken från fabrik så skillnaden är oerhörd och därmed lättare att motivera de extra pengarna.
Parkerade jag på en SC jämte en annan Tesla med samma kulör så kunde man tro att det vore en helt olika färger på bilarna...
Hoppas detta hjälpte någon
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Lackbehandlingar
Tusen tack SenoxSenox skrev:Hej,
Jag hade en P85D som jag körde 7000 mil med innan jag sålde den. Jag körde Ceramic Pro största paketet med flest lager. Jag har aldrig haft ett lackskydd som har varit i närheten av det resultat som jag fick med Ceramic Pro.
Därefter har jag haft en SQ7 som jag inte ville kosta på samma slant utan nöjde mig med Ditechs keramiska. Nu senast så har jag lagt på Ditechs keramiska på en Porsche Panamera.
Det är en klasskillnad på Ceramic Pro som heter duga. Priset är tyvärr också stor skillnad.
Teslan hade dålig finish på lacken från fabrik så skillnaden är oerhörd och därmed lättare att motivera de extra pengarna.
Parkerade jag på en SC jämte en annan Tesla med samma kulör så kunde man tro att det vore en helt olika färger på bilarna...
Hoppas detta hjälpte någon
Jag ska köpa bil till nästan 800 papp och behålla den i många år. Vill gärna kosta på ett lackskydd som duger.
Står mellan Ceramic Pro på Autopartner i Lund, eller PAS på Vonne i Vellinge.
Någon som har testat?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Lackbehandlingar
Jag har behandlat min hos WellKept med ProCeramic.
Helnöjd med servicen och produkten. Bilen är väldigt lätttvättad. Jag har ju inte haft den så länge så faktisk hållbarhet har jag svårt att utala mig om.
Tesla erbjudande hos WellKept: http://wellkept.se/tesla-club-sweden/
Lite långt från dig dock
Helnöjd med servicen och produkten. Bilen är väldigt lätttvättad. Jag har ju inte haft den så länge så faktisk hållbarhet har jag svårt att utala mig om.
Tesla erbjudande hos WellKept: http://wellkept.se/tesla-club-sweden/
Lite långt från dig dock
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Lackbehandlingar
Vilken tillfällighet att det finns en konkurrerande produkt till Ceramic PRO som heter ProCeramic
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Lackbehandlingar
Där ser man, trodde det var samma produkt och bara en felskrivning
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Lackbehandlingar
Jag lämnade in min bil med svart solidlack på en lackförsegling för 10 kkr för ett knappt år sedan. Bilen var jättefin när den var nyfixad men något vidare värstingskydd är inget jag har märkt av. Jag har säkert haft alldeles för höga förhoppningar. Så lite av mina erfarenheter kommer här för att inte andra ska ha för högt ställda förväntningar.
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
Re: Lackbehandlingar
då har du nog fått en behandling som inte är så väldigt bra. Båda mina Teslor var nästan lika lätta att tvätta och nästan lika fina i lacken 2 år efter behandling som när de precis blivit behandlade.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lackbehandlingar
Jag vill inte hänga ut företaget här innan jag fått svar från dem på det mail jag skickat men jag hörde väldigt mycket bra om företaget här på TCS innan jag beställde tid.
Re: Lackbehandlingar
Exakt samma upplevelse som jag har. Solidsvart, Ditec Ceramic Ultra (den dyraste Ditec har). Det känns som att keramisk lackbehandling ger precis samma resultat som en klassisk vaxning, men tål avfettning och håller lite längre. Det verkar som att man måste lackbehandla var sjätte månad om man ska hålla lacken hal.apkungen skrev:Jag lämnade in min bil med svart solidlack på en lackförsegling för 10 kkr för ett knappt år sedan. Bilen var jättefin när den var nyfixad men något vidare värstingskydd är inget jag har märkt av. Jag har säkert haft alldeles för höga förhoppningar. Så lite av mina erfarenheter kommer här för att inte andra ska ha för högt ställda förväntningar.
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
Re: Lackbehandlingar
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Lackbehandlingar
Kul att du är nöjd!bonath skrev:
Det står på deras hemsida att de inte polerar lacken innan kemikalierna läggs på.
https://restorfx.se/center/nykoping/restorfx/
Det låter helt otroligt. Är det verkligen så? Smetar de bara på lackskyddet över småreporna och bilen blir så fin?
Re: Lackbehandlingar
Ser inte ut som att referensbilderna är tagna i Sverige? "Klicka på knappen för att se ett urval av våra jobb" visar 4x4-bilar i USA.
http://restorfx.se/resultat/
http://restorfx.se/resultat/
Elbilist sedan 2014
Re: Lackbehandlingar
Jodå, första gången så polerade han väldigt mycket.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Lackbehandlingar
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.Elof skrev:Exakt samma upplevelse som jag har. Solidsvart, Ditec Ceramic Ultra (den dyraste Ditec har). Det känns som att keramisk lackbehandling ger precis samma resultat som en klassisk vaxning, men tål avfettning och håller lite längre. Det verkar som att man måste lackbehandla var sjätte månad om man ska hålla lacken hal.apkungen skrev:Jag lämnade in min bil med svart solidlack på en lackförsegling för 10 kkr för ett knappt år sedan. Bilen var jättefin när den var nyfixad men något vidare värstingskydd är inget jag har märkt av. Jag har säkert haft alldeles för höga förhoppningar. Så lite av mina erfarenheter kommer här för att inte andra ska ha för högt ställda förväntningar.
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lackbehandlingar
Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.HelectriC skrev:Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Re: Lackbehandlingar
Elof skrev:Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.HelectriC skrev:Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Tycker inte att du ska hänga dig i läppen
Jag har Ditec ceramic light på min Audi och efter tre år så är den fortfarande som ny (nåja, nästan)
Har kört återbehandlingen varje år och måste säga att jag tycker att den är riktigt bra.
Både jag och min kollega (som har samma på sin Audi) är väldigt petiga.
Det finns säkert bättre, men det är inget skräp om du frågar mig.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Lackbehandlingar
Jag tror inte det är enbart själva kemikalien som har gett upphov till Ditecs lite sargade omdöme. Det viktigaste när det gäller lackbehandlingar är förarbetet, poleringen, lackrens etc. En duktig detailer gör detta över lång tid, i flera steg samt låter själva kemikalien härda iaf över natten innan bilen lämnas till kund. Det intrycket jag fått av Ditec är att de kanske är lite snabba i vändningarna och inte har samma detaljfokus som de mindre firmorna som ofta är mer entusiaster som brinner för detailing. Ditec är större och har säkert större krav från ägare på vinstmarginaler.Elof skrev:Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.HelectriC skrev:Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lackbehandlingar
HelectriC skrev:Jag tror inte det är enbart själva kemikalien som har gett upphov till Ditecs lite sargade omdöme. Det viktigaste när det gäller lackbehandlingar är förarbetet, poleringen, lackrens etc. En duktig detailer gör detta över lång tid, i flera steg samt låter själva kemikalien härda iaf över natten innan bilen lämnas till kund. Det intrycket jag fått av Ditec är att de kanske är lite snabba i vändningarna och inte har samma detaljfokus som de mindre firmorna som ofta är mer entusiaster som brinner för detailing. Ditec är större och har säkert större krav från ägare på vinstmarginaler.Elof skrev:Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.HelectriC skrev:Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Absolut, det är nog som du säger att de kanske inte är lika detaljfokuserade, men för en tjänstebil som det var i mitt fall duger det bra tycker jag.
Lämnade in bilen när den var två dagar gammal och de körde claybar och polering ändå.
Bilen fick stå hos dem i två dagar för att härda innan jag kunde hämta den.
Jag tror att det mer beror på de firmor som är Ditec certifierade.
Min lokala är rätt kass i kundhantering medan kollegans i Malmö är mycket bra.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Lackbehandlingar
Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?