Byta bromsskivor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Byta bromsskivor

Inlägg av Oddball »

Bromsskivorna på min S70D är rejält slitna och behöver bytas runt om.
Är det normalt att skivorna är utslitna innan bromsbackarna?

Någon som vet ifall det är lönt att leja bort jobbet till en lokal verkstad jämfört med att anlita SC?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av e5m1r »

Vaaa
Hur lyckades du med detta ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Oddball »

e5m1r skrev:
Vaaa
Hur lyckades du med detta ?
Ja, det kan man undra
Och då bad jag ändå uttryckligen SC att se över bromsarna så att allt var OK innan garantin gick ut
(drygt 2000 mil sedan) då jag redan då tyckte att de lät illa

Fram är backarna i princip helt slut (farligt nära stålet) så där kan jag förstå att skivorna tagit stryk.
Det är däremot konstigt att skivorna i princip ser lika illa ut där bak trots att beläggen är långt från nerslitna!?!
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Kylbalsam »

Wow!
Bra jobbat! :D

Antar att körstilen varit åt det mer aggressivare hållet. ;)
Kan det vara så att det är väldigt många mil på den? Du pratar om att garantin gått ut.

Bromsbeläggen brukar annars behöva bytas ett par ggr innan det är dags för skivbyte. Kanske inte gäller Tesla...

Har själv kört 6000 mil med vår 90D o uppsättningen runtom är som ny. :)
Kör inte så hårt...

:)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Richardk »

Som ordpolis vill jag bara nämna att "backar" är till bromstrummor och "bromsbelägg" är till skivbromsar. Anledningen att dina skivor ser dåliga ut bak är nog för att det varit rost på dom till och från vilket gör att det blir en dålig yta på dem. Bromsar är en slitageprodukt och omfattas sällan av garantin. Skivor och belägg finns nog på ebay prisvärt.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Oddball »

För att summera Kylbalsam och Richardk
Ja, jag har en ”aktiv” körstil :mrgreen:
Det borde dock innebära att skivorna hållits fria från rost då bromsarna är välmotionerade.
Som längst har bilen stått still en vecka i sträck vintertid.

@R tack för rättningen angående beläggen

Skall tilläggas att det är min lekmannamässiga bedömning att skivorna behöver bytas. Dock skulle det kännas konstigt att sätta på nya belägg på spåriga skivor med höga kanter längst in och längst ut, eller tänker jag för defensivt?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Kylbalsam »

Jao...är det höga kanter så kanske man ska överväga att byta skivorna.

Sen beror det på hur mycket gods det verkligen är kvar på varje sida skivan innan kylkanalerna i mitten.

Är man snål o det finns gods kvar, så kan man ev. svarva bort kanterna o sen montera nya belägg. Kan också vara dumsnålt på en bil med många kW. :lol:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Gustafsson »

Kör du med regen på low ? Jag bromsar väldigt lite med friktionsbromsarna, mestadels med regen och på min bil är skivorna väldigt fina trots snart 9000 mil. Mycket grusväg ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Oddball »

Gustafsson skrev:
Kör du med regen på low ? Jag bromsar väldigt lite med friktionsbromsarna, mestadels med regen och på min bil är skivorna väldigt fina trots snart 9000 mil. Mycket grusväg ?
Kör med regen på standard och sällan grusväg.
Däremot så har jag en sträcka där jag trycker på varje dag och bromsar med de vanliga bromsarna
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Verdi

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Verdi »

Fick precis sms från SC om att mina bromsskivor behöver bytas runt om (15 tusen ink moms). Vet iofs inte hur föregående ägare körde men jag bromsar nästan aldrig (förutom regen). Min bil har gått 6800 mil. Är lite besviken och förvånad. Trodde de skulle räcka längre.

Får iaf en komplett översyn av chassit och nya drivaxlar gratis! :) Kanske körde förste ägaren rätt hårt med bilen? :lol: Ser iaf fram emot att få en fräsch bil. Den har varit rätt lös i hullet nu tyvärr med diverse vibrationer både under acceleration och i farter över 70-80 km/h. Lånebilen är underbar att köra i jämförelse.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av jonas »

Jag fick också besked om att byta mina skivor på SC. Jag avvaktar dock. Bytte belägg själv nu första gången efter 14000 mil. Mest för att belägget på insidan fram hade fastnat och gav en svampig bromspedal samt att det slet mer på det yttre belägget.
Nu är bromspedalen stum och fin igen efter att ha fixat så beläggen löper fint i bromsoket.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Sallatrom
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 dec 2019 02:11

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Sallatrom »

Hur fick du till belägget som hade fastat?
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Saab99turbo »

Hej hej!
Nu ska min lokale mek (som aldrig mekat tesla) montera nya däck och i samband med det byta klossar/skivor och smörja bromsarna. Men är det något som kan gå fel? Tänkte att det väl är som alla andra bromsar, men så kom jag på att det är elektroniska handbromsar osv. Måste man göra något speciellt förutom att ha koll på fästpunkter och serviceläge på fjädringen?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av lator »

Saab99turbo skrev:
Hej hej!
Nu ska min lokale mek (som aldrig mekat tesla) montera nya däck och i samband med det byta klossar/skivor och smörja bromsarna. Men är det något som kan gå fel? Tänkte att det väl är som alla andra bromsar, men så kom jag på att det är elektroniska handbromsar osv. Måste man göra något speciellt förutom att ha koll på fästpunkter och serviceläge på fjädringen?
Det är alltid något som kan gå fel! (och börja inte snacka om Murphy nu för han var en himla optimist...)
Men detta gäller för alla bilar och det är värre att byta bromsar på en Audi än på Teslan. 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av carl-pedal »

Näe det ska nog gå fint med bromsarna, det är lätt att fatta hur det funkar, är ju inget speciellt med dom. Ingen jobbig mjukvara att nolla heller.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Saab99turbo »

carl-pedal skrev:
Näe det ska nog gå fint med bromsarna, det är lätt att fatta hur det funkar, är ju inget speciellt med dom. Ingen jobbig mjukvara att nolla heller.
Skönt! Han har varit fantastiskt bra tidigare. Så skönt att få däckbytet kombinerat med bromsservice, något som annars verkar vara ganska ovanligt.

Men hur funkar det rent tekniskt när bilen drar åt handbromsen eller hill-läget? Är det inget man behöver koppla ur?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av carl-pedal »

P-bromsen lossar man på skärmen i servicefliken, inga problem! Det står på skärmen hur. Efter det är det bara att skruva isär allt.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Bjelke »

Dvs tow mode, om jag minns rätt… :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Bernando »

Har den luftfjädring vill du ha i jack mode också :)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Saab99turbo »

Ja precis, tow mode och jack mode. Letade efter något "släppa bromsläge" men det är klart att det är tow mode.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av np519 »

Hejsan,

var köper ni skivor och klossar till Teslorna....ni som har bytt själva?

Mvh
NP
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Daniel »

Jag har en nära vän som nyligen haft en ytterst märklig interaktion med Teslas Servicecenter relaterat till just byte av bromsskivor.

Bakgrund: Två MS 90D inköpta samtidigt för 4-5 år sedan som precis varit igenom besiktning som gick igenom prickfritt ska någon vecka senare in på service hos Tesla i Segeltorp. Efter genomgång av bilarna anser mekanikern hos Tesla att båda bilarnas bromsar är helt slut och omgående behöver bytas. På den ena skulle det vara kritiskt och på den andra nästan lika illa.

Förvånad över att båda bilarna passerat besiktning en vecka tidigare utan anmärkning undrar min vän hur detta inte kan ha uppmärksammats under besiktningen. Att bromsarna är helt slut kan ju innebära fara för eget samt andras liv.

Svaret från Tesla är att detta ofta inte uppmärksammas under en vanlig besiktning.

Min vän, som är tämligen handlingsför, åker direkt tillbaka till besiktningen för att få rätsida på detta. Efter en diskussion går besiktningsmannen med på att återigen titta på en av bilarna och konstaterar att det enligt honom är bland de bästa bromsar han inspekterat under den senaste tidsperioden, och är helt oförstående till uttalandet från Tesla.

Samtal till Tesla följer där servicepersonen säger att de kan gå igenom bilen tillsammans. Då min vän inte är en bilmekaniker ser han inte vad det kommer ge, men lyckas få tag i en bekant som varit bilmekaniker och numer jobbar som lärare på ett fordonsprogram.

De åker gemensamt till Tesla i Segeltorp, men blir där bryskt nekade att vara med på någon eventuell genomgång av bilen. Samma person som han pratat med vill inte kännas vid av att någon konversation förts där en gemensam genomgång blivit utlovad. Utan att ha varit på plats vid tillfället är jag tämligen övertygad om att vissa röster kan ha höjts i detta läge....

Min vän, som sällan låter något vara ouppklarat, och inte får ihop logiken kring varför bilbesiktningen, som inte tjänar pengar på reparationer, och där ett sådant flagrant fel i en besiktning som att missa att bromsarna kan vara helt slut skulle kunna få ödestigra konsekvenser, kan komma till en helt annan slutsats, efter två inspektioner, än Tesla - åker därför med bilen till sagda bekants arbetsplats på fordonsprogramsutbildningen, där bilen ytterligare en gång hissas upp och undersöks.

Slutsatsen blir samma som vid bilbesiktningen - det är inget som helst behov av bromsbyte.

Efter detta har Tesla, trots upprepade samtal från min vän, inte återkopplat över hunvud taget. Detta är X antal veckor sedan.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av infelicitas »

np519 skrev:
Hejsan,

var köper ni skivor och klossar till Teslorna....ni som har bytt själva?

Mvh
NP
t. ex. MECA har skivor och klossar att köpa så det borde finnas lite varstans vid det här laget.
https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Br ... yType_ID=1
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Gustafsson »

Daniel skrev:
Jag har en nära vän som nyligen haft en ytterst märklig interaktion med Teslas Servicecenter relaterat till just byte av bromsskivor.

Bakgrund: Två MS 90D inköpta samtidigt för 4-5 år sedan som precis varit igenom besiktning som gick igenom prickfritt ska någon vecka senare in på service hos Tesla i Segeltorp. Efter genomgång av bilarna anser mekanikern hos Tesla att båda bilarnas bromsar är helt slut och omgående behöver bytas. På den ena skulle det vara kritiskt och på den andra nästan lika illa.

Förvånad över att båda bilarna passerat besiktning en vecka tidigare utan anmärkning undrar min vän hur detta inte kan ha uppmärksammats under besiktningen. Att bromsarna är helt slut kan ju innebära fara för eget samt andras liv.

Svaret från Tesla är att detta ofta inte uppmärksammas under en vanlig besiktning.

Min vän, som är tämligen handlingsför, åker direkt tillbaka till besiktningen för att få rätsida på detta. Efter en diskussion går besiktningsmannen med på att återigen titta på en av bilarna och konstaterar att det enligt honom är bland de bästa bromsar han inspekterat under den senaste tidsperioden, och är helt oförstående till uttalandet från Tesla.

Samtal till Tesla följer där servicepersonen säger att de kan gå igenom bilen tillsammans. Då min vän inte är en bilmekaniker ser han inte vad det kommer ge, men lyckas få tag i en bekant som varit bilmekaniker och numer jobbar som lärare på ett fordonsprogram.

De åker gemensamt till Tesla i Segeltorp, men blir där bryskt nekade att vara med på någon eventuell genomgång av bilen. Samma person som han pratat med vill inte kännas vid av att någon konversation förts där en gemensam genomgång blivit utlovad. Utan att ha varit på plats vid tillfället är jag tämligen övertygad om att vissa röster kan ha höjts i detta läge....

Min vän, som sällan låter något vara ouppklarat, och inte får ihop logiken kring varför bilbesiktningen, som inte tjänar pengar på reparationer, och där ett sådant flagrant fel i en besiktning som att missa att bromsarna kan vara helt slut skulle kunna få ödestigra konsekvenser, kan komma till en helt annan slutsats, efter två inspektioner, än Tesla - åker därför med bilen till sagda bekants arbetsplats på fordonsprogramsutbildningen, där bilen ytterligare en gång hissas upp och undersöks.

Slutsatsen blir samma som vid bilbesiktningen - det är inget som helst behov av bromsbyte.

Efter detta har Tesla, trots upprepade samtal från min vän, inte återkopplat över huvud taget. Detta är X antal veckor sedan.
Det har ju varit några ifrågasättanden runt Teslas felsökning nyligen, så klart bra att detta kommer upp på forumet som info. Myglande verkstäder är inte vad Tesla (eller någon annan) behöver för att vårda sitt varumärke. Återkoppling till verkstadschef el liknande ??
Min bil var i höstas på service vid 7500mil (Norrköping) där man konstaterade behov av byte av bromsbelägg fram som spruckit. Byte gjordes och även om jag inte märkt något innan service så blev bromsförmågan väsentligt bättre efteråt, så min gissning är att service då hade rätt i sin bedömning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Byta bromsskivor

Inlägg av Saab99turbo »

infelicitas skrev:
np519 skrev:
Hejsan,

var köper ni skivor och klossar till Teslorna....ni som har bytt själva?

Mvh
NP
t. ex. MECA har skivor och klossar att köpa så det borde finnas lite varstans vid det här laget.
https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Br ... yType_ID=1
Jag köpte på en av de där tyska, Autodoc eller vad de hette. Förvillande många fabrikat att välja på, valde Zimmermann.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Skriv svar