Dela laddning...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Dela laddning...

Inlägg av josve »

De få gånger man kommer behöva ladda utanför hemmet/jobbet börjar man inse hur dåligt utbyggd
laddinfrastrukturen är i detta avlånga land. De laddställen som finns ger ofta 1,5 mil/h vilket inte gör någon lycklig
när man är på längre resa.
Efter att jag efterfrågat laddplats i Uppsala blev jag snabbt erbjuden av en annan Tesla ägare att ladda hemma på hans gård, vilket gladde mig.
5 mil/h är betydligt mycket bättre vs 1,5 h/mil som Ikea Uppsala kunna bjuda på...

Om vi skulle vara ett antal Tesla ägare som skulle vara beredda att då och då erbjuda andra Tesla ägare att ladda hemma på våra infarter
när vi själva inte behöver kontakten skulle vi kunna skapa ett eget liten laddnätverk. Detta i väntan på Superchargers och som komplement till dessa.

Vad tror ni, är det en bra eller dålig idé?
//Jonas
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Dela laddning...

Inlägg av z balata »

Alla Teslaägare får gärna ladda på min garageuppfart. Jag bor i Västerås. Men frågan är vad ni ska göra medans ni väntar. Man lär ju ladda ett par timmar om det ska vara någon idé. :?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Dela laddning...

Inlägg av Kalle »

Jag gillar iden :)
Jag är medlem i en grej som heter couchsurfing, de e en sida där man signar upp sin soffa eller gästrum, om backpackers är på genomresa kan de söka på sidan för den staden de ska till och så får alla couchsurfers i den staden en förfrågan om de kan sova gratis på din soffa en natt eller två, man möter mycket kul folk så :)
Och så har man fritt boende när manvill ut och resa sen :d

Vi borde göra en liknande sida, PlugSurfing elker så.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Dela laddning...

Inlägg av Kalle »

Hmm, efter en snabb gogling ser ja att de redan fins en sida som heter plugsurfing i UK, typiskt..
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Dela laddning...

Inlägg av Bod »

Tycker det är en bra idé, men tycker kanske inte det behövs någon hemsida för ändamålet, utan att det räcker med ett informellt nätverk. Jag har inget emot att låta andra Teslaägare ladda hos mig. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
fleijerstam
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 07 mar 2014 20:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Dela laddning...

Inlägg av fleijerstam »

Ja, jag bor i Uppsala, och om någon behöver en laddmöjlighet får ni gärna höra av er till mig. Är jag hemma bjuder jag gärna på en kopp kaffe/te, men dagtid mån-fredag är jag oftast inte hemma.

Ett nätverk låter utomförträffligt, men behövs sannolikt bara fram tills sommaren. När Superchargers finns i södra halvan av Sverige släpper nog räckviddsångesten för de flesta av oss. Märkligt dock att det inte blir någon i Dalarna. Kanske inte så många som köper en Tesla där, men många med Tesla semestrar nog däråt, tänker jag...
teslanor
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 apr 2014 19:35
Ort: Fredrikstad, Norge

Re: Dela laddning...

Inlägg av teslanor »

Hei kjære naboer, vi har alt et slikt nettverk i Norge. https://www.zeemaps.com/map?group=594342

Vi kaller det Ladekameratene. Hadde vært genialt med dette i Sverige også. Vi er ofte i Gøteborg og det er kun 16A som fins der så vidt jeg vet.

Noen som vet om lading i Gøteborg med noe raskere hastighet? Jeg har rød (400V) adapter og med alle mulig overganger, så kan lade på hva som helst av industrutak:)
Nissan Leaf 2012
Tesla Model S 2014
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Dela laddning...

Inlägg av Ghia64 »

Hej på er! Mitt första inlägg här på forumet. Nu får jag inte min bil förräns till sommaren, men denna tråden kändes viktig att vara med i. Jag bor två mil norr om Göteborg, och ställer gärna ett trefasuttag till förfogande till andra Teslaägare. :-)
Användarvisningsbild
Armend
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 apr 2014 00:37
Ort: Oslo/Kalmar

Re: Dela laddning...

Inlägg av Armend »

Ghia64
Hej! Det värmer när jag läser att det finns så godhjärtade folk här inne:) Jag får min Tesla nångång under juli månad. Bor i Oslo och är ibland i Sverige besök hos familjen. Kanske kmr förbi någång :)
teslanor
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 apr 2014 19:35
Ort: Fredrikstad, Norge

Re: Dela laddning...

Inlägg av teslanor »

Ghia64 skrev:
Hej på er! Mitt första inlägg här på forumet. Nu får jag inte min bil förräns till sommaren, men denna tråden kändes viktig att vara med i. Jag bor två mil norr om Göteborg, och ställer gärna ett trefasuttag till förfogande till andra Teslaägare. :-)
Fantastisk, gjelder dette også Norske Teslavenner som elsker Gøteborg?
Nissan Leaf 2012
Tesla Model S 2014
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Dela laddning...

Inlägg av Ghia64 »

Det gäller även norska Teslor. :D
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Dela laddning...

Inlägg av Ghia64 »

teslanor skrev:
Hei kjære naboer, vi har alt et slikt nettverk i Norge. https://www.zeemaps.com/map?group=594342

Vi kaller det Ladekameratene. Hadde vært genialt med dette i Sverige også. Vi er ofte i Gøteborg og det er kun 16A som fins der så vidt jeg vet.

Noen som vet om lading i Gøteborg med noe raskere hastighet? Jeg har rød (400V) adapter og med alle mulig overganger, så kan lade på hva som helst av industrutak:)
Av ren nyfikenhet, hur gör ni med eventuella kostnader? Jag kan tänka mig att er kollega i Halden är rätt omtyckt, och om många laddar blir det fort en lite större kostnad? Jag antar att de flesta tar självkostnadspris för att täcka sina egna utgifter?
teslanor
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 apr 2014 19:35
Ort: Fredrikstad, Norge

Re: Dela laddning...

Inlägg av teslanor »

Ghia64 skrev:
teslanor skrev:
Hei kjære naboer, vi har alt et slikt nettverk i Norge. https://www.zeemaps.com/map?group=594342

Vi kaller det Ladekameratene. Hadde vært genialt med dette i Sverige også. Vi er ofte i Gøteborg og det er kun 16A som fins der så vidt jeg vet.

Noen som vet om lading i Gøteborg med noe raskere hastighet? Jeg har rød (400V) adapter og med alle mulig overganger, så kan lade på hva som helst av industrutak:)
Av ren nyfikenhet, hur gör ni med eventuella kostnader? Jag kan tänka mig att er kollega i Halden är rätt omtyckt, och om många laddar blir det fort en lite större kostnad? Jag antar att de flesta tar självkostnadspris för att täcka sina egna utgifter?
Dette er mest tenkt når det er mer eller mindre kritisk og tanken er vel at man bytter tjeneste. Man kan jo når som helst fjerne sin lader fra denne siden:) Jeg bor i et område med mange 22kw Type 2, så jeg har sjeldent besøk, men de som bor litt mer ute på landet, kan det nok bli noe oftere. Om dette blir mye brukt, så bør en nok betale for tiden(kwh)
Nissan Leaf 2012
Tesla Model S 2014
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 23:00
Ort: Ytterby

Re: Dela laddning...

Inlägg av Ghia64 »

Ok, då är jag med.... Tänkte mest om jag skulle vänta mig ett tiotal norska Teslor var helg som skall till Göteborg och shoppa..... :D
Skriv svar