Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av fth »

Tars skrev:
Jag kommer åka in och ändra min effekt sen på bilen då det enligt mig framstår klart och tydligt ,enligt lag dessutom, att det ska mätas vad bilen klarar av under 30 min.
Kan du hålla oss uppdaterade om hur det går för dig med detta? Vart tänkte du åka in, till en vanlig bilbesiktning, eller måste man boka tid hos något annat ackrediterat besiktningsföretag?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av fth »

Jag har nu plöjt igenom alla dokument som jag har hittat om detta, men jag kan tyvärr inte hitta någon entydig formulering som ger stöd åt att det faktiskt är siffran för "Maximum 30min power" som skall gälla för fordonets effekt.

Dokumenten beskriver i detalj hur mätningar skall gå till etc, och det går att tolka som att elfordon skall ha båda siffrorna, "Maximum net power" och "Maximum 30min power", men att det är den senare som faktiskt skall "gälla" hittar jag ingen formulering som stödjer.

Är det någon som vet mer om detta?

Länkar till några aktuella dokument:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 24%2803%29

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32007L0046

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
advokaten
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2019 22:14

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av advokaten »

EU är en handelsunion som ska ge lika förhållanden för alla konsumenter inom hela unionen och EG. Lika förhållanden innebär att registreringsbevisen ska vara identiska för samma fordonsmodell oavsett var inom EU de utfärdas.

Det första dokumentet som fth hänvisar till är ett direktiv som fastställer en ram för godkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon.

Det andra dokumentet är en FÖRESKRIFT, ett tvingande dokument som alla medlemsländer måste följa, som bara behandlar motoreffekt vid typgodkännande. Benämningen största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner förekommer bara i detta sammanhang. Det enda ställe där siffran kan tänkas användas är i registreringsbeviset.

Varför har EU nöjt sig med ett direktiv men ansett sig behöva skapa ett tvingande dokument som bara tar upp motoreffekt? Naturligtvis för att förhindra dagens situation där våra registreringsbevis innehåller effektsiffror som skiljer sig från resten av EU.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av fth »

advokaten skrev:
EU är en handelsunion som ska ge lika förhållanden för alla konsumenter inom hela unionen och EG. Lika förhållanden innebär att registreringsbevisen ska vara identiska för samma fordonsmodell oavsett var inom EU de utfärdas.

Det första dokumentet som fth hänvisar till är ett direktiv som fastställer en ram för godkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon.

Det andra dokumentet är en FÖRESKRIFT, ett tvingande dokument som alla medlemsländer måste följa, som bara behandlar motoreffekt vid typgodkännande. Benämningen största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner förekommer bara i detta sammanhang. Det enda ställe där siffran kan tänkas användas är i registreringsbeviset.

Varför har EU nöjt sig med ett direktiv men ansett sig behöva skapa ett tvingande dokument som bara tar upp motoreffekt? Naturligtvis för att förhindra dagens situation där våra registreringsbevis innehåller effektsiffror som skiljer sig från resten av EU.
Problemet, om det nu är det, är att både maximal nettoeffekt och maximal 30 min effekt enligt dokumenten skall anges för elektriska fordon, men jag hittar alltså inget som beskriver att det är den senare som skall anses vara den "rätta" effekten för fordonet. Är detta underförstått menar du?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av fth »

I mitt registreringsbevis står det följande:
reg.png
Vilket ju iofs är korrekt, men som jag tolkar dokumenten skall ett registreringsbevis för elfordon innehålla två siffror, Maximal nettoeffekt och Maximal 30min effekt, eller tolkar jag det fel?

När försäkringsbolagen slår upp en bil i fordonsregistret så antar jag dom förväntar sig en effekt-siffra, och då vill man ju att det blir den sistnämnda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av ippii »

Model 3 LR AWD reggas med 340 kW. Konstigt med tanke på att den har väl inte så mycket? Trodde den hade 258 kW.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av bjelkeman »

ippii skrev:
Model 3 LR AWD reggas med 340 kW. Konstigt med tanke på att den har väl inte så mycket? Trodde den hade 258 kW.
Tesla får gärna ”uncork” min till 340 kW.... :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av jonne71 »

Som jag tolkar det här TS tolkat uppgifterna för vissa modell S till 66kW vilket motsvarar maxeffekten under 1h.
Det är väldigt olyckligt om man igen för något som andra EU länder inte gör.
Effekten är ju inte bara fel då man tittar på momentan utan det är ju tom omöjligt att plocka ut 340kW ur LR om man inte ändrar mjukvaran.
Det luktar nästan jantelag då effektuppgifterna är random på årsmodell 2015 och för Model3 har det blivit fel igen...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av TeslaTissel »

jonne71 skrev:
Som jag tolkar det här TS tolkat uppgifterna för vissa modell S till 66kW vilket motsvarar maxeffekten under 1h.
Det är väldigt olyckligt om man igen för något som andra EU länder inte gör.
Effekten är ju inte bara fel då man tittar på momentan utan det är ju tom omöjligt att plocka ut 340kW ur LR om man inte ändrar mjukvaran.
Det luktar nästan jantelag då effektuppgifterna är random på årsmodell 2015 och för Model3 har det blivit fel igen...

Hoppades det skulle ordna sig på den fronten.
Men icke. Elbilsföreningar och elbilsklubbar grupper etc borde gemensamt ta upp det med Transportstyrelsen så att det blir enligt EU-reglerna.
Varför envisas TS med att notera felaktiga uppgifter? - Behöver ju inte vara Jantelag?
Ingen tar ansvaret verkar det snarare som?

Försäkringar påverkas ju lika godtyckligt tydligen där bolagen slarvar eller utnyttjar oklarheterna?

Andra elbilars data - som Hundai, Nissan, Renault hur är det med dem? HAr de också felaktiga data??
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:

Andra elbilars data - som Hundai, Nissan, Renault hur är det med dem? HAr de också felaktiga data??
De bilarna har inte mer än en elmotor med flera hundra kW effekt. Är intressant att se hur Jaguar och Audis bilar registreras dock. Någon som har kollat upp?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av LarsL »

Tror faktiskt att det är någon/några som har en negativ attityd emot Tesla på Transportstyrelsen, varför skulle de vara en unik arbetsplats i Sverige? Det är enormt synd att de låter detta skina igenom i deras arbete och att ingen (utanför detta forum) verkar reagera. Att det är så har ju synts på svar som kommit från tjänstemännen på transportstyrelsen där de uttryckt att Tesla är ju en så extremt snabb bil, självklart har den då enormt hög effekt. Fast den snabba responsen och leveranskurvan av momentet har ju inte med slut effekten att göra. En elbil kommer alltid upplevas som snabbare än motsvarande avgasbil med samma effekt.

Jag trycker att detta ska dras vidare till högre instans.
Jag tycker vi ska återinföra tjänstemanna ansvar så att det inte blir riskfritt att göra denna typ av ”fel”.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Svenssons »

Ett par gamla poster som är intressanta:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 70#p117130

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 80#p117436

Enligt Mattias på Transportstyrelsen så kör Sverige ett eget race gällande registrering av maxeffekt och eftersom Tesla bara följer regelverket för resten av Europa och inte anger en högsta nettoeffekt för fordonet (vilket är det som Transportstyrelsen vill registrera till skillnad mot övriga Europa gällande elbilar) så hitttar Transportstyrelsen på en egen siffra,
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av bjelkeman »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:

Andra elbilars data - som Hundai, Nissan, Renault hur är det med dem? HAr de också felaktiga data??
De bilarna har inte mer än en elmotor med flera hundra kW effekt. Är intressant att se hur Jaguar och Audis bilar registreras dock. Någon som har kollat upp?
Det verkar som om en i-Pace har två motorer på 150 kW vardera, och tillsammans är det beskriva att leverera 290 kW. [1] Ett exempel är registrerat hos transoprtstyrelsen som 294 kW. [2]

[1] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jaguar_I-Pace
[2] https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb sök på WSN887.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Jeppe_E »

Så inte bara Tesla då alltså. Transportstyrelsen lägger helt enkelt ihop effekten hos motorerna.
CB3E4954-14FE-49F8-919E-00549C5306B3.jpeg
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Svenssons »

bjelkeman skrev:
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:

Andra elbilars data - som Hundai, Nissan, Renault hur är det med dem? HAr de också felaktiga data??
De bilarna har inte mer än en elmotor med flera hundra kW effekt. Är intressant att se hur Jaguar och Audis bilar registreras dock. Någon som har kollat upp?
Det verkar som om en i-Pace har två motorer på 150 kW vardera, och tillsammans är det beskriva att leverera 290 kW. [1] Ett exempel är registrerat hos transoprtstyrelsen som 294 kW. [2]

[1] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jaguar_I-Pace
[2] https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/ ... suppgifter sök på WSN887.
Så för Jaguar så hittar inte Transportstyrelsen på en siffra utan anger en lägre effekt, visserligen högre än max effekt under 30-60 minuter men ändå lägre än summan av motorernas effekt.

Detsvar från Transportstyrelsen som jag retat mig mest på är följande:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=100
Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).

Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Så för Jaguar så hittar inte Transportstyrelsen på en siffra utan anger en lägre effekt, visserligen högre än max effekt under 30-60 minuter men ändå lägre än summan av motorernas effekt.
Nej, Jaguar anger själv max effekt till 294 kW
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av LarsL »

Som sagt helt klart mer än ett neutralt agerande emot elbilar och i synnerhet Tesla!

När ska någon organisation eller journalist agera? Det går ju inte ha enskilda tjänstemän som för sin egen agenda emot elbilsomställningen.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Som sagt helt klart mer än ett neutralt agerande emot elbilar och i synnerhet Tesla!

När ska någon organisation eller journalist agera? Det går ju inte ha enskilda tjänstemän som för sin egen agenda emot elbilsomställningen.

Ja här borde ALLA elbilsorganisationer agera gemensamt!!
Tänkte på det här i går kväll när jag förlåt denna tråd om felaktigheterna.

Jag skall ta uppp det med Elbil Sverige. TCS förstås, TWS - Tesla West Sweden etc.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av LarsL »

TeslaTissel skrev:
LarsL skrev:
Som sagt helt klart mer än ett neutralt agerande emot elbilar och i synnerhet Tesla!

När ska någon organisation eller journalist agera? Det går ju inte ha enskilda tjänstemän som för sin egen agenda emot elbilsomställningen.

Ja här borde ALLA elbilsorganisationer agera gemensamt!!

Jag skall ta uppp det med Elbil Sverige.
Bra!

Det kan vara så att modellen för hur elbilars effekt ska registreras måste göras om på EU-nivå. Jag skulle kunna tänka mig att det borde sättas utifrån vad batteriet kan leverera, alltså egentligen vilken storlek säkringen från batteriet har. Men det absolut viktigaste är att det blir lika över hela Europa och för alla konsumenter så att inte enskilda individer drabbas av nycker från tjänstemän eller enskilda myndigheter.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
TeslaTissel skrev:
LarsL skrev:
Som sagt helt klart mer än ett neutralt agerande emot elbilar och i synnerhet Tesla!

När ska någon organisation eller journalist agera? Det går ju inte ha enskilda tjänstemän som för sin egen agenda emot elbilsomställningen.

Ja här borde ALLA elbilsorganisationer agera gemensamt!!

Jag skall ta uppp det med Elbil Sverige.
Bra!

Det kan vara så att modellen för hur elbilars effekt ska registreras måste göras om på EU-nivå. Jag skulle kunna tänka mig att det borde sättas utifrån vad batteriet kan leverera, alltså egentligen vilken storlek säkringen från batteriet har. Men det absolut viktigaste är att det blir lika över hela Europa och för alla konsumenter så att inte enskilda individer drabbas av nycker från tjänstemän eller enskilda myndigheter.

Tack! - Skickade just infon till mina kontakter. ;)

Heja!
advokaten
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2019 22:14

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av advokaten »

EU har redan agerat genom att publicera den tvingande "Föreskrifter nr 85", där man i resten av Europa begriper vad en tvingande föreskrift är.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Teslared »

"Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret.
"

Detta är ju fel! Det utvecklas inte några 100 kW från lägsta varvtal. Det visar att de inte har fattat vad effekt är. Det är ju vridmomentet som är högt redan vi lågt varvtal. Till viss skillnad mot en förbränningsmotor.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av lator »

jonne71 skrev:
Som jag tolkar det här TS tolkat uppgifterna för vissa modell S till 66kW vilket motsvarar maxeffekten under 1h.
Det är väldigt olyckligt om man igen för något som andra EU länder inte gör.
Effekten är ju inte bara fel då man tittar på momentan utan det är ju tom omöjligt att plocka ut 340kW ur LR om man inte ändrar mjukvaran.
Det luktar nästan jantelag då effektuppgifterna är random på årsmodell 2015 och för Model3 har det blivit fel igen...
Effektsiffrorna för Model S av 2015 års modell är inte randomiserade utan grundar sig på registreringsdatum. From maj 2015 så har bilarna en högre effekt.

En annan aspekt på frågan i stort är ju huruvida en Tesla bör ha högre försäkringskostnader då det utan tvekan är en bil som oerfarna förare lättare kan orsaka olyckor i då de är väldigt snabba. En olycka tar ju bara bråkdelen av en sekund att orsaka och då har man ju tillgång till den max effekt som batteriet kan leverera.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av NiklasTesla »

ippii skrev:
Model 3 LR AWD reggas med 340 kW. Konstigt med tanke på att den har väl inte så mycket? Trodde den hade 258 kW.
Ja detta är ju helt tokigt! :( :o :shock: försäkringspremien blir ju för hög (har ju inte tillgång till den prestandan i min LR AWD Model 3)!

Detta förstör min månadskalkyl rejält :(
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av manks »

Kan inte vara värt att få Tesla att endast ta upp följande 2 värden i alla nya CoC-intyg som utfärdas?
Då har Transportstyrelsen inget val vilka uppgifter de kan använda :lol:


27.2. Maximum hourly output :

27.4. Maximum 30min power :
Skriv svar