Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Svenssons »

Antingen kan man redovisa uppgifter enligt de som är beslutat hur elbilar skall registreras för Europeiska ekonomiska samarbetsområdet vilket då är max effekt under en viss tid på minst 30 minuter.

Vill man bryta mot regelverket och redovisa annan max effekt för en elbil så borde det vara en effekt som faktiskt bilen kan ha. Inte som Transportstyrelsen och slå samman effekterna för elmotorerna. Det blir också fel att redovisa max effekt som batteripack kan leverera om inte detta är begränsande.

Skulle effekten vara strypt mjukvarumässigt så är det ju den strypta effekten som ska användas och inte någon teoretisk effekt. När bilars topphastighet är strypt redovisas inte någon teoretisk hastighet som bilen inte kan köras i. De flesta avgasbilar som kan chippas har väl egentligen strypt effekt. Man redovisar inte någon teoretisk maxeffekt för den motor som finns i bilen utan man redovisar max effekt för hela bilen inklusive mjukvaran.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Antingen kan man redovisa uppgifter enligt de som är beslutat hur elbilar skall registreras för Europeiska ekonomiska samarbetsområdet vilket då är max effekt under en viss tid på minst 30 minuter.

Vill man bryta mot regelverket och redovisa annan max effekt för en elbil så borde det vara en effekt som faktiskt bilen kan ha. Inte som Transportstyrelsen och slå samman effekterna för elmotorerna. Det blir också fel att redovisa max effekt som batteripack kan leverera om inte detta är begränsande.

Skulle effekten vara strypt mjukvarumässigt så är det ju den strypta effekten som ska användas och inte någon teoretisk effekt. När bilars topphastighet är strypt redovisas inte någon teoretisk hastighet som bilen inte kan köras i. De flesta avgasbilar som kan chippas har väl egentligen strypt effekt. Man redovisar inte någon teoretisk maxeffekt för den motor som finns i bilen utan man redovisar max effekt för hela bilen inklusive mjukvaran.
Exakt, max effekt till hjulen oavsett vad det är som är begränsande är ju det som är intressant.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Oddball »

Det hade varit tusan så mkt enklare ifall man bara satt bilen i en testrigg och mätt vad som kan krämas ut på hjulen för varje biltyp. Då kan man ju skippa alla teoretiska utsvävningar och få en verklig jämförelse oavsett typ av drivlina.

Kombinera ovanstående data med tid för 0-100 så bör man få en tämligen rättvisande bild av hur potent en viss bil är
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Antingen kan man redovisa uppgifter enligt de som är beslutat hur elbilar skall registreras för Europeiska ekonomiska samarbetsområdet vilket då är max effekt under en viss tid på minst 30 minuter.
Har du någon referens eller källa till detta?


Jag hittar som sagt inget i "Föreskrifter nr 85 [...]" som säger att det är just Max 30min som skall vara den "gällande" siffran. Många hänvisar ju till den skriften, men den beskriver ju bara hur testet skall göras och att för elbilar både max netto och max 30min skall finnas. Jag hittar inget om att det är max30 som "gäller".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Antingen kan man redovisa uppgifter enligt de som är beslutat hur elbilar skall registreras för Europeiska ekonomiska samarbetsområdet vilket då är max effekt under en viss tid på minst 30 minuter.
Har du någon referens eller källa till detta?


Jag hittar som sagt inget i "Föreskrifter nr 85 [...]" som säger att det är just Max 30min som skall vara den "gällande" siffran. Många hänvisar ju till den skriften, men den beskriver ju bara hur testet skall göras och att för elbilar både max netto och max 30min skall finnas. Jag hittar inget om att det är max30 som "gäller".

/fth
Se följande inlägg och gå sedan till direktivet nämnt i inlägget. Transportstyrelsen har medvetet valt att frångå direktivet och när Tesla i CoC följer det och inte anger max nettoeffekt för ett visst varvtal så hittar de på en egen siffra som inte stämmer:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 80#p117446
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av 12man »

enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
teslam3pcoc.jpeg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av fth »

12man skrev:
enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
Det var ju ytterligare en ny princip, hur kommer dom fram till dom siffrorna?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av 12man »

fth skrev:
12man skrev:
enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
Det var ju ytterligare en ny princip, hur kommer dom fram till dom siffrorna?

/fth
pkt 27.4 på CoC intyget
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av fth »

12man skrev:
fth skrev:
12man skrev:
enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
Det var ju ytterligare en ny princip, hur kommer dom fram till dom siffrorna?

/fth
pkt 27.4 på CoC intyget
Aha, står det separata siffror för främre och bakre motor för Model 3 där?`
Det gör det inte på mitt CoC:
coc.png
Formuleringen "front and rear" går ju att tolka på två sätt: att 79kW är summan, eller att det är 79kW per motor.

Den "ensamma" siffran 75kW i punkt 27.2 tyder ju på att det skall vara den första tolkningen, det skulle i så fall innebära att även tyska fordonsregistret gör fel för Model 3, eller?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av fth »

och alldeles oavsett så är det väl 2007/46/EG som gäller, dvs att siffran 27.2 skall användas?

Där står det också bara en siffra för Model 3 i bilden tidigare, 65kW ser det ut som.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av fth »

Så för att summera:

Enligt 2007/46/EG skall siffran i punkt 27.2 i CoC användas, "Maximum hourly output", eller 75kW för mig, och 65kW i Model 3-exemplet.

Svenska fordonsregistret använder istället summan av siffrorna i 27.3, "Maximum net power", vilket ger 386kW för mig, och borde alltså ge 355kW i Model 3-exemplet.

Tyska fordonsregistret använder istället summan av siffrorna i 27.4, "Maximum 30min power", vilket skulle ge 79kW eller 158kW för mig (beroende på om siffran tolkas som en summa eller per motor), och 155kW för Model 3-exemplet.

Slutsats: total förvirring, och inte bara i Sverige, även om vi verkar använda den mest felaktiga siffran.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
12man skrev:
fth skrev:
12man skrev:
enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
Det var ju ytterligare en ny princip, hur kommer dom fram till dom siffrorna?

/fth
pkt 27.4 på CoC intyget
Aha, står det separata siffror för främre och bakre motor för Model 3 där?`
Det gör det inte på mitt CoC:
coc.png
Formuleringen "front and rear" går ju att tolka på två sätt: att 79kW är summan, eller att det är 79kW per motor.

Den "ensamma" siffran 75kW i punkt 27.2 tyder ju på att det skall vara den första tolkningen, det skulle i så fall innebära att även tyska fordonsregistret gör fel för Model 3, eller?

/fth
Nej, jag tolkar det som att det är 79 kW per motor. Tyskarna slår samman max effekt under 30 minuter för de olika motorerna. 27.2 är ju max effekt totalt under en timme, inte samma som max per motor under 30 minuter som är punkt 27.4.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av AiO »

Kollade lite på denna Wiki om Model 3 och dess framför allt dess effekt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mod ... ifications

Vad tänker ni? Jag tycker att min AWD Long Range blev _skapligt_ saftig försäkring på. Och detta är ju förmodligen en parameter. Om det nu stämmer i artikeln att de bänkmätt en Long Ragne och en Performance och kommit fram till de där siffrorna:

367 hp (274 kW) med båda motorerna på Long Ragne
473 hp (353 kW) med båda motorerna på Performance

Varför är då min Long Range inreggad med 340 kW?
Skriv svar