Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket?
Moderator: Redaktion
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Antingen kan man redovisa uppgifter enligt de som är beslutat hur elbilar skall registreras för Europeiska ekonomiska samarbetsområdet vilket då är max effekt under en viss tid på minst 30 minuter.
Vill man bryta mot regelverket och redovisa annan max effekt för en elbil så borde det vara en effekt som faktiskt bilen kan ha. Inte som Transportstyrelsen och slå samman effekterna för elmotorerna. Det blir också fel att redovisa max effekt som batteripack kan leverera om inte detta är begränsande.
Skulle effekten vara strypt mjukvarumässigt så är det ju den strypta effekten som ska användas och inte någon teoretisk effekt. När bilars topphastighet är strypt redovisas inte någon teoretisk hastighet som bilen inte kan köras i. De flesta avgasbilar som kan chippas har väl egentligen strypt effekt. Man redovisar inte någon teoretisk maxeffekt för den motor som finns i bilen utan man redovisar max effekt för hela bilen inklusive mjukvaran.
Vill man bryta mot regelverket och redovisa annan max effekt för en elbil så borde det vara en effekt som faktiskt bilen kan ha. Inte som Transportstyrelsen och slå samman effekterna för elmotorerna. Det blir också fel att redovisa max effekt som batteripack kan leverera om inte detta är begränsande.
Skulle effekten vara strypt mjukvarumässigt så är det ju den strypta effekten som ska användas och inte någon teoretisk effekt. När bilars topphastighet är strypt redovisas inte någon teoretisk hastighet som bilen inte kan köras i. De flesta avgasbilar som kan chippas har väl egentligen strypt effekt. Man redovisar inte någon teoretisk maxeffekt för den motor som finns i bilen utan man redovisar max effekt för hela bilen inklusive mjukvaran.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Exakt, max effekt till hjulen oavsett vad det är som är begränsande är ju det som är intressant.Svenssons skrev:Antingen kan man redovisa uppgifter enligt de som är beslutat hur elbilar skall registreras för Europeiska ekonomiska samarbetsområdet vilket då är max effekt under en viss tid på minst 30 minuter.
Vill man bryta mot regelverket och redovisa annan max effekt för en elbil så borde det vara en effekt som faktiskt bilen kan ha. Inte som Transportstyrelsen och slå samman effekterna för elmotorerna. Det blir också fel att redovisa max effekt som batteripack kan leverera om inte detta är begränsande.
Skulle effekten vara strypt mjukvarumässigt så är det ju den strypta effekten som ska användas och inte någon teoretisk effekt. När bilars topphastighet är strypt redovisas inte någon teoretisk hastighet som bilen inte kan köras i. De flesta avgasbilar som kan chippas har väl egentligen strypt effekt. Man redovisar inte någon teoretisk maxeffekt för den motor som finns i bilen utan man redovisar max effekt för hela bilen inklusive mjukvaran.
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Det hade varit tusan så mkt enklare ifall man bara satt bilen i en testrigg och mätt vad som kan krämas ut på hjulen för varje biltyp. Då kan man ju skippa alla teoretiska utsvävningar och få en verklig jämförelse oavsett typ av drivlina.
Kombinera ovanstående data med tid för 0-100 så bör man få en tämligen rättvisande bild av hur potent en viss bil är
Kombinera ovanstående data med tid för 0-100 så bör man få en tämligen rättvisande bild av hur potent en viss bil är
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Har du någon referens eller källa till detta?Svenssons skrev:Antingen kan man redovisa uppgifter enligt de som är beslutat hur elbilar skall registreras för Europeiska ekonomiska samarbetsområdet vilket då är max effekt under en viss tid på minst 30 minuter.
Jag hittar som sagt inget i "Föreskrifter nr 85 [...]" som säger att det är just Max 30min som skall vara den "gällande" siffran. Många hänvisar ju till den skriften, men den beskriver ju bara hur testet skall göras och att för elbilar både max netto och max 30min skall finnas. Jag hittar inget om att det är max30 som "gäller".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Se följande inlägg och gå sedan till direktivet nämnt i inlägget. Transportstyrelsen har medvetet valt att frångå direktivet och när Tesla i CoC följer det och inte anger max nettoeffekt för ett visst varvtal så hittar de på en egen siffra som inte stämmer:fth skrev:Har du någon referens eller källa till detta?Svenssons skrev:Antingen kan man redovisa uppgifter enligt de som är beslutat hur elbilar skall registreras för Europeiska ekonomiska samarbetsområdet vilket då är max effekt under en viss tid på minst 30 minuter.
Jag hittar som sagt inget i "Föreskrifter nr 85 [...]" som säger att det är just Max 30min som skall vara den "gällande" siffran. Många hänvisar ju till den skriften, men den beskriver ju bara hur testet skall göras och att för elbilar både max netto och max 30min skall finnas. Jag hittar inget om att det är max30 som "gäller".
/fth
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 80#p117446
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Det var ju ytterligare en ny princip, hur kommer dom fram till dom siffrorna?12man skrev:enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
pkt 27.4 på CoC intygetfth skrev:Det var ju ytterligare en ny princip, hur kommer dom fram till dom siffrorna?12man skrev:enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
/fth
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Aha, står det separata siffror för främre och bakre motor för Model 3 där?`12man skrev:pkt 27.4 på CoC intygetfth skrev:Det var ju ytterligare en ny princip, hur kommer dom fram till dom siffrorna?12man skrev:enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
/fth
Det gör det inte på mitt CoC: Formuleringen "front and rear" går ju att tolka på två sätt: att 79kW är summan, eller att det är 79kW per motor.
Den "ensamma" siffran 75kW i punkt 27.2 tyder ju på att det skall vara den första tolkningen, det skulle i så fall innebära att även tyska fordonsregistret gör fel för Model 3, eller?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
och alldeles oavsett så är det väl 2007/46/EG som gäller, dvs att siffran 27.2 skall användas?
Där står det också bara en siffra för Model 3 i bilden tidigare, 65kW ser det ut som.
/fth
Där står det också bara en siffra för Model 3 i bilden tidigare, 65kW ser det ut som.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Så för att summera:
Enligt 2007/46/EG skall siffran i punkt 27.2 i CoC användas, "Maximum hourly output", eller 75kW för mig, och 65kW i Model 3-exemplet.
Svenska fordonsregistret använder istället summan av siffrorna i 27.3, "Maximum net power", vilket ger 386kW för mig, och borde alltså ge 355kW i Model 3-exemplet.
Tyska fordonsregistret använder istället summan av siffrorna i 27.4, "Maximum 30min power", vilket skulle ge 79kW eller 158kW för mig (beroende på om siffran tolkas som en summa eller per motor), och 155kW för Model 3-exemplet.
Slutsats: total förvirring, och inte bara i Sverige, även om vi verkar använda den mest felaktiga siffran.
/fth
Enligt 2007/46/EG skall siffran i punkt 27.2 i CoC användas, "Maximum hourly output", eller 75kW för mig, och 65kW i Model 3-exemplet.
Svenska fordonsregistret använder istället summan av siffrorna i 27.3, "Maximum net power", vilket ger 386kW för mig, och borde alltså ge 355kW i Model 3-exemplet.
Tyska fordonsregistret använder istället summan av siffrorna i 27.4, "Maximum 30min power", vilket skulle ge 79kW eller 158kW för mig (beroende på om siffran tolkas som en summa eller per motor), och 155kW för Model 3-exemplet.
Slutsats: total förvirring, och inte bara i Sverige, även om vi verkar använda den mest felaktiga siffran.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Nej, jag tolkar det som att det är 79 kW per motor. Tyskarna slår samman max effekt under 30 minuter för de olika motorerna. 27.2 är ju max effekt totalt under en timme, inte samma som max per motor under 30 minuter som är punkt 27.4.fth skrev:Aha, står det separata siffror för främre och bakre motor för Model 3 där?`12man skrev:pkt 27.4 på CoC intygetfth skrev:Det var ju ytterligare en ny princip, hur kommer dom fram till dom siffrorna?12man skrev:enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
/fth
Det gör det inte på mitt CoC: Formuleringen "front and rear" går ju att tolka på två sätt: att 79kW är summan, eller att det är 79kW per motor.
Den "ensamma" siffran 75kW i punkt 27.2 tyder ju på att det skall vara den första tolkningen, det skulle i så fall innebära att även tyska fordonsregistret gör fel för Model 3, eller?
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Kollade lite på denna Wiki om Model 3 och dess framför allt dess effekt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mod ... ifications
Vad tänker ni? Jag tycker att min AWD Long Range blev _skapligt_ saftig försäkring på. Och detta är ju förmodligen en parameter. Om det nu stämmer i artikeln att de bänkmätt en Long Ragne och en Performance och kommit fram till de där siffrorna:
367 hp (274 kW) med båda motorerna på Long Ragne
473 hp (353 kW) med båda motorerna på Performance
Varför är då min Long Range inreggad med 340 kW?
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mod ... ifications
Vad tänker ni? Jag tycker att min AWD Long Range blev _skapligt_ saftig försäkring på. Och detta är ju förmodligen en parameter. Om det nu stämmer i artikeln att de bänkmätt en Long Ragne och en Performance och kommit fram till de där siffrorna:
367 hp (274 kW) med båda motorerna på Long Ragne
473 hp (353 kW) med båda motorerna på Performance
Varför är då min Long Range inreggad med 340 kW?