Så för att summera:
Enligt 2007/46/EG skall siffran i punkt 27.2 i CoC användas, "Maximum hourly output", eller 75kW för mig, och 65kW i Model 3-exemplet.
Svenska fordonsregistret använder istället summan av siffrorna i 27.3, "Maximum net power", vilket ger 386kW för mig, och borde alltså ge 355kW i Model 3-exemplet.
Tyska fordonsregistret använder istället summan av siffrorna i 27.4, "Maximum 30min power", vilket skulle ge 79kW eller 158kW för mig (beroende på om siffran tolkas som en summa eller per motor), och 155kW för Model 3-exemplet.
Slutsats: total förvirring, och inte bara i Sverige, även om vi verkar använda den mest felaktiga siffran.
/fth
Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket?
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7086
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Nej, jag tolkar det som att det är 79 kW per motor. Tyskarna slår samman max effekt under 30 minuter för de olika motorerna. 27.2 är ju max effekt totalt under en timme, inte samma som max per motor under 30 minuter som är punkt 27.4.fth skrev:Aha, står det separata siffror för främre och bakre motor för Model 3 där?`12man skrev:pkt 27.4 på CoC intygetfth skrev:Det var ju ytterligare en ny princip, hur kommer dom fram till dom siffrorna?12man skrev:enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
/fth
Det gör det inte på mitt CoC: Formuleringen "front and rear" går ju att tolka på två sätt: att 79kW är summan, eller att det är 79kW per motor.
Den "ensamma" siffran 75kW i punkt 27.2 tyder ju på att det skall vara den första tolkningen, det skulle i så fall innebära att även tyska fordonsregistret gör fel för Model 3, eller?
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket
Kollade lite på denna Wiki om Model 3 och dess framför allt dess effekt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mod ... ifications
Vad tänker ni? Jag tycker att min AWD Long Range blev _skapligt_ saftig försäkring på. Och detta är ju förmodligen en parameter. Om det nu stämmer i artikeln att de bänkmätt en Long Ragne och en Performance och kommit fram till de där siffrorna:
367 hp (274 kW) med båda motorerna på Long Ragne
473 hp (353 kW) med båda motorerna på Performance
Varför är då min Long Range inreggad med 340 kW?
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mod ... ifications
Vad tänker ni? Jag tycker att min AWD Long Range blev _skapligt_ saftig försäkring på. Och detta är ju förmodligen en parameter. Om det nu stämmer i artikeln att de bänkmätt en Long Ragne och en Performance och kommit fram till de där siffrorna:
367 hp (274 kW) med båda motorerna på Long Ragne
473 hp (353 kW) med båda motorerna på Performance
Varför är då min Long Range inreggad med 340 kW?