Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Moderator: Redaktion
Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Hej, nyligen uppsignad medlem här med ett första inlägg. Jag har haft min model S i en månad och är väldigt nöjd. Klart bästa bilen jag har haft, men det finns ett par saker som irriterar mig lite. Jag tänkte höra om det är likadant för er andra, om det är saker man får leva med eller om det går att åtgärda.
Bilen minns inte strömstyrkan i ampere jag ställer in som max när jag laddar. Jag har 16 amp huvudsäkring hemma och måste dra ner laddhastigheten till 14 amp för att vara säker på att en huvudpropp inte går. Detta måste jag göra varje gång jag laddar trots att det i mjukvaran ser ut som att inställningen ska sparas. Däremot minns bilen tiden jag ställer in då laddningen ska påbörjas.
Enligt personalen i Täby skulle man kunna ha strålkastarinställningen på auto hela tiden men jag måste slå på halvljus manuellt varje gång jag startar under dagtid och sen slå av (eller till auto) när jag lämnar bilen.
Det som stör mig mest är att instrumentpanelen knarrar och låter, det verkar som minst en av träpanelerna inte riktigt passar eller är dåligt limmad. Eftersom bilen är så tyst i övrigt hörs det extra tydligt. Det låter inte jämt men kommer normalt efter att man har kört ett tag. Oftast men inte alltid försvinner det om man håller ett finger mot fläktgallret till vänster om pekskärmen.
Ytterligare ett ljud/vibrations-problem. Nånting nånstans vänster fram i bilen, jag har inte lyckats lista ut vad, hamnar ibland i självsvängning och surrar vid vissa frekvenser när radion är på. Det går främst igång på kvinnoröster. Ibland hörs det inte alls och ibland låter det som en spräckt högtalare.
Är det så här för er andra eller har jag fått ett måndagsexemplar?
Bilen minns inte strömstyrkan i ampere jag ställer in som max när jag laddar. Jag har 16 amp huvudsäkring hemma och måste dra ner laddhastigheten till 14 amp för att vara säker på att en huvudpropp inte går. Detta måste jag göra varje gång jag laddar trots att det i mjukvaran ser ut som att inställningen ska sparas. Däremot minns bilen tiden jag ställer in då laddningen ska påbörjas.
Enligt personalen i Täby skulle man kunna ha strålkastarinställningen på auto hela tiden men jag måste slå på halvljus manuellt varje gång jag startar under dagtid och sen slå av (eller till auto) när jag lämnar bilen.
Det som stör mig mest är att instrumentpanelen knarrar och låter, det verkar som minst en av träpanelerna inte riktigt passar eller är dåligt limmad. Eftersom bilen är så tyst i övrigt hörs det extra tydligt. Det låter inte jämt men kommer normalt efter att man har kört ett tag. Oftast men inte alltid försvinner det om man håller ett finger mot fläktgallret till vänster om pekskärmen.
Ytterligare ett ljud/vibrations-problem. Nånting nånstans vänster fram i bilen, jag har inte lyckats lista ut vad, hamnar ibland i självsvängning och surrar vid vissa frekvenser när radion är på. Det går främst igång på kvinnoröster. Ibland hörs det inte alls och ibland låter det som en spräckt högtalare.
Är det så här för er andra eller har jag fått ett måndagsexemplar?
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Varför då? Vad händer om du inte gör det?elulf skrev:Enligt personalen i Täby skulle man kunna ha strålkastarinställningen på auto hela tiden men jag måste slå på halvljus manuellt varje gång jag startar under dagtid och sen slå av (eller till auto) när jag lämnar bilen.
Och under kvällstid (i mörker alltså), vad händer då om den står på auto?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Om jag under dagtid har på auto så är alla strålkastare avstängda och slås på först när det blir mörkt. Följer inte svenska regler alltså.
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
jag kör auto på ljuset och led smilet lyser vilket jag trodde var ok men du kanske har rätt... halvljuset är inte på vid auto dagtid. iofs samma grej med min BMW vilket Polisen gnällde på en gång... Halo lyser men inte halvljuset vid auto på BMWn.... Den slår ju på halvljus nör det är mörkt automatiskt. Men en tanke är även ljuset bak... måste fasen kolla bilen bakifrån...
min panel knarrar inte. Har carbon och läder med alacantra tak. inga ljud förutom väg och däckljud. Performance invertern tycker jag viner lite iofs...
min bil har kvar amperen när jag ändrar. laddar normalt på 16 amp som ger 50-55 km timmen under natten och inga säkringar går. Huvudsäkringen 16 amp. kör jag dagtid blir huvudsäkringarna varma och riskerar gå pgr av överbelastning. så säkra upp några snäpp ett tips om ladda dagtid eller tex elvärme/liftvärmepump eller hus som drar extra pgr av någon strömtjyv. köp en Eliq eller liknande för att optimera huset. Jag har fjärrvärme och väldigt snålt hus gällande el... men funderar på att gå upp någon nivå på huvudsäkring trots allt...
min panel knarrar inte. Har carbon och läder med alacantra tak. inga ljud förutom väg och däckljud. Performance invertern tycker jag viner lite iofs...
min bil har kvar amperen när jag ändrar. laddar normalt på 16 amp som ger 50-55 km timmen under natten och inga säkringar går. Huvudsäkringen 16 amp. kör jag dagtid blir huvudsäkringarna varma och riskerar gå pgr av överbelastning. så säkra upp några snäpp ett tips om ladda dagtid eller tex elvärme/liftvärmepump eller hus som drar extra pgr av någon strömtjyv. köp en Eliq eller liknande för att optimera huset. Jag har fjärrvärme och väldigt snålt hus gällande el... men funderar på att gå upp någon nivå på huvudsäkring trots allt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
gällande knarr, vibrationer skall du nog anmäla det till Tesla så de får titta på det nör Svenskt servicecenter öppnar... verkar ta väldigt lång tid att starta SC i stockholm...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
jag har ett fel som måste åtgärdas... vatten i ljusen bak... verkar finnas lösning men nästan alla bilar verkar ha problemet... måste in på,servicecenter..
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Alla? Är inte ens "varselljuset" på? Med det menar jag led-ljuset fram.elulf skrev:Om jag under dagtid har på auto så är alla strålkastare avstängda och slås på först när det blir mörkt. Följer inte svenska regler alltså.
Om varselljuset är på då är det i enlighet med EU-regler och lika på alla nya bilar oavsett om det är en Tesla, BMW, VW, Renault eller Volvo. Kolla lite på nyare bilar du möter när du är ute och åker i dagsljus.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Har inga av de problemen du beskriver. Dock inte testat Amp sänkningen vid laddning. Den tar ändå bara max 13A pga mjukvaran just nu men det lär ju ändras igen.
Inget vatten i några lampuhus heller men det kan ju oxo ändras
Inget vatten i några lampuhus heller men det kan ju oxo ändras
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Min tar 3*16A och laddar 55km/h. Vad menar ni med 13A?
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ware-5-8-4axel skrev:Min tar 3*16A och laddar 55km/h. Vad menar ni med 13A?
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... -Reduction
http://www.teslamotorsclub.com/showwiki ... +changelog
Samt lite här på denna utsökta blogg
http://tesla.sondell.biz/
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Varselljuset (dvs LED-lamporna) är alltid på men det syns inte i instrumentpanelen. Dvs inget som indikerar att några ljus är på. Kanske det som förvirrar.matbl skrev:Alla? Är inte ens "varselljuset" på? Med det menar jag led-ljuset fram.elulf skrev:Om jag under dagtid har på auto så är alla strålkastare avstängda och slås på först när det blir mörkt. Följer inte svenska regler alltså.
Om varselljuset är på då är det i enlighet med EU-regler och lika på alla nya bilar oavsett om det är en Tesla, BMW, VW, Renault eller Volvo. Kolla lite på nyare bilar du möter när du är ute och åker i dagsljus.
Model X P100D
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
LED lamporna i stårlkastarna syns visst visuellt på displayen att de är på...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
min kör också på 16 amp och 50-55 km/h. fullt blås alltså...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil....
http://jalopnik.com/why-is-this-naked-m ... 1566715467
Riskerar man detta när man sitter i det elektromagentiska fältet från 7000 batterier eller är det en naturlig reaktion då man kört slut på batteriet mitt på motorvägen???
Ursäkta för ett helt oseriöst inlägg / länk (och naturligtvis i verkligheten rätt tragiskt) men det är inte så ofta man ser en Tesla Model S i udda situationer...
http://jalopnik.com/why-is-this-naked-m ... 1566715467
Riskerar man detta när man sitter i det elektromagentiska fältet från 7000 batterier eller är det en naturlig reaktion då man kört slut på batteriet mitt på motorvägen???
Ursäkta för ett helt oseriöst inlägg / länk (och naturligtvis i verkligheten rätt tragiskt) men det är inte så ofta man ser en Tesla Model S i udda situationer...
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Inte i min bil (åtminstone om du pratar om instrumentpanelen och inte touchscreenen).hybris skrev:LED lamporna i stårlkastarna syns visst visuellt på displayen att de är på...
Model X P100D
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
jag pratar om touchscreen som visuellt visar ljusen. Eftersom jag alltid kör med auto vet jag att LED är på iofs så bryr mig inte om att titta efter det...
ett problem jag har är bluetooth. ibland säger den att bluetooth inte fungerar... boota om display eller kan fungera utmärkt nästa gång man kör bilen. händer ibland men klart störande dp jag lyssnar på mycket musik via BT
ett problem jag har är bluetooth. ibland säger den att bluetooth inte fungerar... boota om display eller kan fungera utmärkt nästa gång man kör bilen. händer ibland men klart störande dp jag lyssnar på mycket musik via BT
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- emphili
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
- Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö
Re: Vissa problem med en i övrigt fantastisk bil
Supernöjd med vår en månad gamla bil och är medveten om att vi säkert får bekymmer men det förlitar jag mig på att Tesla fixar. Hittills har vi haft
- Problem med att laddporten inte öppnas (Själva porten öppnas men spärren släpper inte så man kunde inte sätta in laddkabeln. Alltså det vita ljuset syns inte trots att display säger att connecta laddkabeln). Hänt några gånger och förargligt när man är på långresa. Det verkade som ett glapp för helt plötsligt fungerade det efter någon timme. Tesla Kastrup tittade men hittade först inget fel men sedan hände samma sak och på deras minspel så var det något för de mixtrade lite bakom laddporten och uppdaterade programvaran igen. Sedan dess, inga problem med laddporten.
- Irriterande knastrande ljud till och från när vi hade FM-radion på under en långresa. Känns som den söker nya frekvenser väldigt ofta. Stängde av alla hjälpmedel för att få starkare frekvenser etc men det hjälpte inte. Får att få bort oljudet fick vi skruva ner volymen. Fixar sig nog vid någon programuppdatering.
Vad tror ni om det förbättrade skyddet av bottenplattan, blir man kallad eller måste man be om det?
Unlimited Tesla Ranger service tog vi när vi beställde bilen och det är något vi verkligen inte ångrar. Testade den servicen när vi hade problem med laddningen under vår resa Sthlm-Malmö. De var på väg att fixa hyrbil, flytt av Teslan och ordna med service när plötsligt det vita ljuset vid laddporten visade sig. Åkte vidare till vårt sommarställe och dit skulle Tesla komma men de hade problem med tiden under påskveckan men lovade att klämma in oss om vi tog oss våra fyra mil till Kastrup.
Eftersom Tesla hade mycket att göra så är det väl lite barnsjukdomar som måste fixas. Helt OK när de hade så otroligt trevlig och hjälpsam attityd.
- Problem med att laddporten inte öppnas (Själva porten öppnas men spärren släpper inte så man kunde inte sätta in laddkabeln. Alltså det vita ljuset syns inte trots att display säger att connecta laddkabeln). Hänt några gånger och förargligt när man är på långresa. Det verkade som ett glapp för helt plötsligt fungerade det efter någon timme. Tesla Kastrup tittade men hittade först inget fel men sedan hände samma sak och på deras minspel så var det något för de mixtrade lite bakom laddporten och uppdaterade programvaran igen. Sedan dess, inga problem med laddporten.
- Irriterande knastrande ljud till och från när vi hade FM-radion på under en långresa. Känns som den söker nya frekvenser väldigt ofta. Stängde av alla hjälpmedel för att få starkare frekvenser etc men det hjälpte inte. Får att få bort oljudet fick vi skruva ner volymen. Fixar sig nog vid någon programuppdatering.
Vad tror ni om det förbättrade skyddet av bottenplattan, blir man kallad eller måste man be om det?
Unlimited Tesla Ranger service tog vi när vi beställde bilen och det är något vi verkligen inte ångrar. Testade den servicen när vi hade problem med laddningen under vår resa Sthlm-Malmö. De var på väg att fixa hyrbil, flytt av Teslan och ordna med service när plötsligt det vita ljuset vid laddporten visade sig. Åkte vidare till vårt sommarställe och dit skulle Tesla komma men de hade problem med tiden under påskveckan men lovade att klämma in oss om vi tog oss våra fyra mil till Kastrup.
Eftersom Tesla hade mycket att göra så är det väl lite barnsjukdomar som måste fixas. Helt OK när de hade så otroligt trevlig och hjälpsam attityd.