Sida 7 av 8

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 16:59
av Tars
Bjelke skrev:
Tars skrev:
Bod skrev:
Får man behålla free SuC?
Det är bilen som styr det. Så ja.
Har du hunnit testat det på din nu?
Ja

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 17:13
av Bjelke
e5m1r skrev:
Plutric skrev:
e5m1r skrev:
Om jag tolkar rätt så är det 85 som gäller för RWD
Jag har en Unicorn P90 sedan i somras helt i Teslas regi.
Så 90 ska gå på rwd
Pre face lift ?
Det borde väl funka med alla batterier med rätt spänning åtminstone för
det spelar ingen roll för motorn och invertern vilket batteri som ligger bakom,
så i princip ska det funka även med 100-batteri :)

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 17:16
av e5m1r
Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
Plutric skrev:
e5m1r skrev:
Om jag tolkar rätt så är det 85 som gäller för RWD
Jag har en Unicorn P90 sedan i somras helt i Teslas regi.
Så 90 ska gå på rwd
Pre face lift ?
Det borde väl funka med alla batterier med rätt spänning åtminstone för
det spelar ingen roll för motorn och invertern vilket batteri som ligger bakom,
så i princip ska det funka även med 100-batteri :)
Jag tror att det har att göra med att 100 batt fanns aldrig till rwd och bilen känner inte igen en config som inte fanns
Som nämnt tidigare så har hackaren i USA varit tvungen att simulera motor fram för att få till en P100

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 17:19
av Bjelke
e5m1r skrev:
Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
Plutric skrev:
e5m1r skrev:
Om jag tolkar rätt så är det 85 som gäller för RWD
Jag har en Unicorn P90 sedan i somras helt i Teslas regi.
Så 90 ska gå på rwd
Pre face lift ?
Det borde väl funka med alla batterier med rätt spänning åtminstone för
det spelar ingen roll för motorn och invertern vilket batteri som ligger bakom,
så i princip ska det funka även med 100-batteri :)
Jag tror att det har att göra med att 100 batt fanns aldrig till rwd och bilen känner inte igen en config som inte fanns
Som nämnt tidigare så har hackaren i USA varit tvungen att simulera motor fram för att få till en P100
Aha då är jag med och det låter ju rimligt...

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 17:39
av Tars
e5m1r skrev:
Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
Plutric skrev:
e5m1r skrev:
Om jag tolkar rätt så är det 85 som gäller för RWD
Jag har en Unicorn P90 sedan i somras helt i Teslas regi.
Så 90 ska gå på rwd
Pre face lift ?
Det borde väl funka med alla batterier med rätt spänning åtminstone för
det spelar ingen roll för motorn och invertern vilket batteri som ligger bakom,
så i princip ska det funka även med 100-batteri :)
Jag tror att det har att göra med att 100 batt fanns aldrig till rwd och bilen känner inte igen en config som inte fanns
Som nämnt tidigare så har hackaren i USA varit tvungen att simulera motor fram för att få till en P100
Han som kom med batteriet åkte med en s85 -13. Inget speciellt som behöves göras.
Däremot om man har en bakhjulsdriven och vill lura till sig mer effekt krävs en del modifikation.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 17:50
av e5m1r
Tars skrev:
e5m1r skrev:
Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
Plutric skrev:
Jag har en Unicorn P90 sedan i somras helt i Teslas regi.
Så 90 ska gå på rwd
Pre face lift ?
Det borde väl funka med alla batterier med rätt spänning åtminstone för
det spelar ingen roll för motorn och invertern vilket batteri som ligger bakom,
så i princip ska det funka även med 100-batteri :)
Jag tror att det har att göra med att 100 batt fanns aldrig till rwd och bilen känner inte igen en config som inte fanns
Som nämnt tidigare så har hackaren i USA varit tvungen att simulera motor fram för att få till en P100
Han som kom med batteriet åkte med en s85 -13. Inget speciellt som behöves göras.
Däremot om man har en bakhjulsdriven och vill lura till sig mer effekt krävs en del modifikation.
Så du menar att jag kan uppa till 100 utan några problem om jag inte vill uppa prestanda
Eller den kanske går lite upp av sig själv i och med spänning ?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 17:52
av Tars
e5m1r skrev:
Tars skrev:
e5m1r skrev:
Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
Så 90 ska gå på rwd
Pre face lift ?
Det borde väl funka med alla batterier med rätt spänning åtminstone för
det spelar ingen roll för motorn och invertern vilket batteri som ligger bakom,
så i princip ska det funka även med 100-batteri :)
Jag tror att det har att göra med att 100 batt fanns aldrig till rwd och bilen känner inte igen en config som inte fanns
Som nämnt tidigare så har hackaren i USA varit tvungen att simulera motor fram för att få till en P100
Han som kom med batteriet åkte med en s85 -13. Inget speciellt som behöves göras.
Däremot om man har en bakhjulsdriven och vill lura till sig mer effekt krävs en del modifikation.
Så du menar att jag kan uppa till 100 utan några problem om jag inte vill uppa prestanda
Eller den kanske går lite upp av sig själv i och med spänning ?
Ja och du får lite bättre krut per automatik IOM 100 batteriet

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 17:56
av beef
Tars skrev:
Han som kom med batteriet åkte med en s85 -13. Inget speciellt som behöves göras.
Däremot om man har en bakhjulsdriven och vill lura till sig mer effekt krävs en del modifikation.
Så, han kom hem till dig och ni bytte batteri med varandra? Fick du pant på ditt 85-batteri? Förstår att du skall summera senare, detta är på tok för bra för att vänta på!

Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P100D

Postat: 09 feb 2019 17:57
av Tars
beef skrev:
Tars skrev:
Han som kom med batteriet åkte med en s85 -13. Inget speciellt som behöves göras.
Däremot om man har en bakhjulsdriven och vill lura till sig mer effekt krävs en del modifikation.
Så, han kom hem till dig och ni bytte batteri med varandra? Fick du pant på ditt 85-batteri? Förstår att du skall summera senare, detta är på tok för bra för att vänta på!
Han tar ditt batteri i inbyte.

Edit:
Ja, vi bytte batteri.
Visst är det!

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 19:47
av MSO
75-100 möjligt?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 20:31
av Tars
MSO skrev:
75-100 möjligt?
Ja

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 08:42
av Tars
Har upptäkt en stoooooor nackdel med uppgraderingen.
Måste använda bromsarna mycket mer.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 09:46
av krabbe
Priset för bytta från 90D till 100D Model X (ca 195.000 + moms ) är det bytta priset om dom tar 90 batteriet i inbytta ?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 10:01
av Tars
krabbe skrev:
Priset för bytta från 90D till 100D Model X (ca 195.000 + moms ) är det bytta priset om dom tar 90 batteriet i inbytta ?
Japp. Det gamla tas om hand.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 11:05
av Niclas
Billigare att byta hela bilen.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 11:27
av Tars
Niclas skrev:
Billigare att byta hela bilen.
Nja.... allt är relativt
Köpa min nu när den har L?
Ska fixa drivaxlarna fram bara.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 11:30
av bat
Ser inte riktigt hur det ska kunna bli någon direkt volym av byten. Hur många bra och fräscha batterier från skrotade Teslor kan det finnas?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 11:39
av Tars
bat skrev:
Ser inte riktigt hur det ska kunna bli någon direkt volym av byten. Hur många bra och fräscha batterier från skrotade Teslor kan det finnas?
Inte speciellt många.
Jag kan få tag i 3-8 st/år som det ser ut just nu, så detta med batteribyte är mer en hobby än en hållbar affärsidé.
Däremot så kan man göra massa andra sorters reperationer och uppgraderingar istället.

Huvudsyftet med företaget är en gemensam plattform för laddnätverk.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 11:54
av Tars
Tars skrev:
Niclas skrev:
Billigare att byta hela bilen.
Nja.... allt är relativt
Köpa min nu när den har L?
Ska fixa drivaxlarna fram bara.
Glömde Bild

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 12:00
av e5m1r
Personligen kan jag tycka att priserna är något för höga
När jag köpte min 70 så kostade 85 ca 100.000 mer
Om jag nu skulle vilja uppgradera mitt batteri så skulle det kosta mer
Och för mig faller lite hela grejen
Om jag tyckte att 100000 var för mycket extra för en 85 då så lär jag knappast tycka att ännu mer är rimligt.
Det måste på nåt sätt löna sig och jag ser det inte med dessa priser
En 70 ligger säg runt 600000 ( för argumentets skull ) och en 100d under i övrigt samma förutsättningar ligger inte 240000 mer
Ni får gärna rätta mig om jag har fel

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 12:13
av Tars
e5m1r skrev:
Personligen kan jag tycka att priserna är något för höga
När jag köpte min 70 så kostade 85 ca 100.000 mer
Om jag nu skulle vilja uppgradera mitt batteri så skulle det kosta mer
Och för mig faller lite hela grejen
Om jag tyckte att 100000 var för mycket extra för en 85 då så lär jag knappast tycka att ännu mer är rimligt.
Det måste på nåt sätt löna sig och jag ser det inte med dessa priser
En 70 ligger säg runt 600000 ( för argumentets skull ) och en 100d under i övrigt samma förutsättningar ligger inte 240000 mer
Ni får gärna rätta mig om jag har fel
Alla får som sagt var värdera om det är värt eller ej.
Tex värderas SuC väldigt högt, fastän det inte ger så mycket.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 13:07
av Niclas
Som sagt, kul grej och roligt att det möjligheterna finns när garantier etc gått ut. Men ekonomin måste man fundera över.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 17:14
av krabbe
Tars skrev:
krabbe skrev:
Priset för bytta från 90D till 100D Model X (ca 195.000 + moms ) är det bytta priset om dom tar 90 batteriet i inbytta ?
Japp. Det gamla tas om hand.

Okay, då blir det allés for dyrt:(

Troede priset var for et 100 batteri och sen drogs et belöp från 90 batteriet.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 17:45
av Smutt
krabbe skrev:
Tars skrev:
krabbe skrev:
Priset för bytta från 90D till 100D Model X (ca 195.000 + moms ) är det bytta priset om dom tar 90 batteriet i inbytta ?
Japp. Det gamla tas om hand.

Okay, då blir det allés for dyrt:(

Troede priset var for et 100 batteri och sen drogs et belöp från 90 batteriet.
Hade ju varit intressant att veta vad som är priset för arbetet? Så man kan göra triangelbyten osv

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 18:05
av NEO
Smutt skrev:
krabbe skrev:
Tars skrev:
krabbe skrev:
Priset för bytta från 90D till 100D Model X (ca 195.000 + moms ) är det bytta priset om dom tar 90 batteriet i inbytta ?
Japp. Det gamla tas om hand.

Okay, då blir det allés for dyrt:(

Troede priset var for et 100 batteri och sen drogs et belöp från 90 batteriet.
Hade ju varit intressant att veta vad som är priset för arbetet? Så man kan göra triangelbyten osv
Tre man cirka två minuter, är bara 30st bultar.