Sida 7 av 8

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 20:31
av Tars
MSO skrev:
75-100 möjligt?
Ja

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 08:42
av Tars
Har upptäkt en stoooooor nackdel med uppgraderingen.
Måste använda bromsarna mycket mer.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 09:46
av krabbe
Priset för bytta från 90D till 100D Model X (ca 195.000 + moms ) är det bytta priset om dom tar 90 batteriet i inbytta ?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 10:01
av Tars
krabbe skrev:
Priset för bytta från 90D till 100D Model X (ca 195.000 + moms ) är det bytta priset om dom tar 90 batteriet i inbytta ?
Japp. Det gamla tas om hand.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 11:05
av Niclas
Billigare att byta hela bilen.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 11:27
av Tars
Niclas skrev:
Billigare att byta hela bilen.
Nja.... allt är relativt
Köpa min nu när den har L?
Ska fixa drivaxlarna fram bara.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 11:30
av bat
Ser inte riktigt hur det ska kunna bli någon direkt volym av byten. Hur många bra och fräscha batterier från skrotade Teslor kan det finnas?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 11:39
av Tars
bat skrev:
Ser inte riktigt hur det ska kunna bli någon direkt volym av byten. Hur många bra och fräscha batterier från skrotade Teslor kan det finnas?
Inte speciellt många.
Jag kan få tag i 3-8 st/år som det ser ut just nu, så detta med batteribyte är mer en hobby än en hållbar affärsidé.
Däremot så kan man göra massa andra sorters reperationer och uppgraderingar istället.

Huvudsyftet med företaget är en gemensam plattform för laddnätverk.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 11:54
av Tars
Tars skrev:
Niclas skrev:
Billigare att byta hela bilen.
Nja.... allt är relativt
Köpa min nu när den har L?
Ska fixa drivaxlarna fram bara.
Glömde Bild

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 12:00
av e5m1r
Personligen kan jag tycka att priserna är något för höga
När jag köpte min 70 så kostade 85 ca 100.000 mer
Om jag nu skulle vilja uppgradera mitt batteri så skulle det kosta mer
Och för mig faller lite hela grejen
Om jag tyckte att 100000 var för mycket extra för en 85 då så lär jag knappast tycka att ännu mer är rimligt.
Det måste på nåt sätt löna sig och jag ser det inte med dessa priser
En 70 ligger säg runt 600000 ( för argumentets skull ) och en 100d under i övrigt samma förutsättningar ligger inte 240000 mer
Ni får gärna rätta mig om jag har fel

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 12:13
av Tars
e5m1r skrev:
Personligen kan jag tycka att priserna är något för höga
När jag köpte min 70 så kostade 85 ca 100.000 mer
Om jag nu skulle vilja uppgradera mitt batteri så skulle det kosta mer
Och för mig faller lite hela grejen
Om jag tyckte att 100000 var för mycket extra för en 85 då så lär jag knappast tycka att ännu mer är rimligt.
Det måste på nåt sätt löna sig och jag ser det inte med dessa priser
En 70 ligger säg runt 600000 ( för argumentets skull ) och en 100d under i övrigt samma förutsättningar ligger inte 240000 mer
Ni får gärna rätta mig om jag har fel
Alla får som sagt var värdera om det är värt eller ej.
Tex värderas SuC väldigt högt, fastän det inte ger så mycket.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 13:07
av Niclas
Som sagt, kul grej och roligt att det möjligheterna finns när garantier etc gått ut. Men ekonomin måste man fundera över.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 17:14
av krabbe
Tars skrev:
krabbe skrev:
Priset för bytta från 90D till 100D Model X (ca 195.000 + moms ) är det bytta priset om dom tar 90 batteriet i inbytta ?
Japp. Det gamla tas om hand.

Okay, då blir det allés for dyrt:(

Troede priset var for et 100 batteri och sen drogs et belöp från 90 batteriet.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 17:45
av Smutt
krabbe skrev:
Tars skrev:
krabbe skrev:
Priset för bytta från 90D till 100D Model X (ca 195.000 + moms ) är det bytta priset om dom tar 90 batteriet i inbytta ?
Japp. Det gamla tas om hand.

Okay, då blir det allés for dyrt:(

Troede priset var for et 100 batteri och sen drogs et belöp från 90 batteriet.
Hade ju varit intressant att veta vad som är priset för arbetet? Så man kan göra triangelbyten osv

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 18:05
av NEO
Smutt skrev:
krabbe skrev:
Tars skrev:
krabbe skrev:
Priset för bytta från 90D till 100D Model X (ca 195.000 + moms ) är det bytta priset om dom tar 90 batteriet i inbytta ?
Japp. Det gamla tas om hand.

Okay, då blir det allés for dyrt:(

Troede priset var for et 100 batteri och sen drogs et belöp från 90 batteriet.
Hade ju varit intressant att veta vad som är priset för arbetet? Så man kan göra triangelbyten osv
Tre man cirka två minuter, är bara 30st bultar.


Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 10 feb 2019 18:09
av Tars
Det stora arbetet är själva programmeringen.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 06:37
av kler
Tars skrev:
Det stora arbetet är själva programmeringen.
Vet du vad som genomförs vid programmeringen?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 07:15
av Tars
kler skrev:
Tars skrev:
Det stora arbetet är själva programmeringen.
Vet du vad som genomförs vid programmeringen?
Nej. Va inte med hela tiden.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 07:17
av Walker
kler skrev:
Tars skrev:
Det stora arbetet är själva programmeringen.
Vet du vad som genomförs vid programmeringen?
Det är väl just DET de tar betalt för?
Påminner mig om en kompis för länge sedan som låste ut sig från sin bil. Han blev sur på låssmeden som tog ”hutlöst” betalt för 15 sek arbete. Då låste smeden dörren och erbjöd honom att hyra hans verktyg för några 10’or.
Efter 5 min fick min kompis betala både för hyran och KUNSKAPEN hur man använder verktygen. Det är inte alltid man betalar för tid eller hårdvara, ibland kostar det bara för att få jobbet gjort. Är det värt det? - det är väl upp till kunden att avgöra?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 07:38
av Tars
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 07:48
av Stevvee
Tars skrev:
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 07:52
av NEO
Stevvee skrev:
Tars skrev:
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 08:15
av Stevvee
MDurante skrev:
Stevvee skrev:
Tars skrev:
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.

Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 08:22
av Verdi
Stevvee skrev:
MDurante skrev:
Stevvee skrev:
Tars skrev:
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.

Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
När du säger "programmera" antar jag att du menar "ändra värden på parametrar". Och om det är så enkelt, varför gör du inte det själv och konkurrerar med ett bättre pris?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 08:26
av Stevvee
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
MDurante skrev:
Stevvee skrev:
Tars skrev:
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.

Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
När du säger "programmera" antar jag att du menar "ändra värden på parametrar". Och om det är så enkelt, varför gör du inte det själv och konkurrerar med ett bättre pris?
Nej det är inte programmering men det kanske du inte visste? Har jag klagat på Tars?

Jag menade mer på att folk som klagar över priset har alltid funnits och klagar även på reparationer där mekanikern har byggt erfarenhet sen tidigare och kan effektivisera arbetet.

Men det är som vanligt i detta forum väldigt mycket fientlighet mot alla som inte hängde här sen dag 1.


Skickat från min iPhone med Tapatalk