Sida 8 av 8

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 07:48
av Stevvee
Tars skrev:
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 07:52
av NEO
Stevvee skrev:
Tars skrev:
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 08:15
av Stevvee
MDurante skrev:
Stevvee skrev:
Tars skrev:
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.

Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 08:22
av Verdi
Stevvee skrev:
MDurante skrev:
Stevvee skrev:
Tars skrev:
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.

Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
När du säger "programmera" antar jag att du menar "ändra värden på parametrar". Och om det är så enkelt, varför gör du inte det själv och konkurrerar med ett bättre pris?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 08:26
av Stevvee
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
MDurante skrev:
Stevvee skrev:
Tars skrev:
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.

Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
När du säger "programmera" antar jag att du menar "ändra värden på parametrar". Och om det är så enkelt, varför gör du inte det själv och konkurrerar med ett bättre pris?
Nej det är inte programmering men det kanske du inte visste? Har jag klagat på Tars?

Jag menade mer på att folk som klagar över priset har alltid funnits och klagar även på reparationer där mekanikern har byggt erfarenhet sen tidigare och kan effektivisera arbetet.

Men det är som vanligt i detta forum väldigt mycket fientlighet mot alla som inte hängde här sen dag 1.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 08:38
av Tars
Lugn i stormen nu.
Jag känner mig inte ifrågasatt eller likande så det är lugnt för mig.
Är i servicebranschen och vet mycket väl hur folk tänkte kring vår kompetens och att det uppfattas som om vi är på plats hos kund 5 min och tar hutlöst betalt.
Det ligger så mycket annat i bakgrunden som inte syns samt alla verktyg och utbildningar som kostar tid och pengar.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 08:41
av bullen
Antar de flesta läst denna men tycker den passar bra här.

A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.
Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.
Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!
A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.
“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”
So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.
The man sent a bill that read:
Tapping with a hammer………………….. $ 2.00
Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 10:36
av kler
bullen skrev:
Antar de flesta läst denna men tycker den passar bra här.

A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.
Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.
Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!
A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.
“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”
So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.
The man sent a bill that read:
Tapping with a hammer………………….. $ 2.00
Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00
Och lärdomen? Speca moms, annars är fakturan inte giltlig.
Gubben fick revision och hans bolag gick i konkurs.
;)

Närå, instämmer med att det är kunskap/erfarenhet man betalar för.
Allt är ju enkelt om man kan det.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 11 feb 2019 20:48
av Lessmog
kler skrev:
bullen skrev:
Antar de flesta läst denna men tycker den passar bra här.

A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.
Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.
Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!
A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.
“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”
So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.
The man sent a bill that read:
Tapping with a hammer………………….. $ 2.00
Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00
Och lärdomen? Speca moms, annars är fakturan inte giltlig.
Gubben fick revision och hans bolag gick i konkurs.
;)

Närå, instämmer med att det är kunskap/erfarenhet man betalar för.
Allt är ju enkelt om man kan det.
Hej. Kan väl bidra till den här offtopic-diskussionen med en annan anekdot:
Pappa kom i en liknande dispyt med sin svåger som var fotolärare och svarade:
En fotograf säljer en bild för många tusen kronor. Vad blir det för timpeng, om exponeringstiden var 1/125 sekund? 8-)
"Det är skönt att ha timlön, i himlön" -- T Danielsson, statskyrklig dikt
:mrgreen:

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 12 feb 2019 08:20
av fmm1000
Lite off topic.

Tars, tänkar du det är möjligt at det firma du har brugt til nyt batteri kan tage backup af ens eMMC til en ny eMMC. Då behövar man inte bytta till ny MCU, när ens eMMC går söndar. I Danmark kostar det 25.000 DKK, när ens eMMC går söndar. Då skiftar Tesla til ny MCU.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 12 feb 2019 19:45
av Tars
fmm1000 skrev:
Lite off topic.

Tars, tänkar du det är möjligt at det firma du har brugt til nyt batteri kan tage backup af ens eMMC til en ny eMMC. Då behövar man inte bytta till ny MCU, när ens eMMC går söndar. I Danmark kostar det 25.000 DKK, när ens eMMC går söndar. Då skiftar Tesla til ny MCU.
Ska ta och höra om detta med teknikern och återkommer.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 12 feb 2019 21:44
av Tars
fmm1000 skrev:
Lite off topic.

Tars, tänkar du det är möjligt at det firma du har brugt til nyt batteri kan tage backup af ens eMMC til en ny eMMC. Då behövar man inte bytta till ny MCU, när ens eMMC går söndar. I Danmark kostar det 25.000 DKK, när ens eMMC går söndar. Då skiftar Tesla til ny MCU.
Det ligger på 2,500 euro tyvärr hos min tekniker......

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P100D

Postat: 01 feb 2023 17:17
av DavidTrasig
Hej Tars!

Behöver tips och råd, hur går jag fatt i dig?
/David

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P100D

Postat: 06 feb 2023 12:14
av bengthestner
Hej,
Söker tips på företag i Sverige som utför batteriuppgradering för en 85D till 100D.

/Bengt

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P100D

Postat: 06 feb 2023 12:57
av taliz
bengthestner skrev: 06 feb 2023 12:14
Hej,
Söker tips på företag i Sverige som utför batteriuppgradering för en 85D till 100D.

/Bengt
Sälj din 85D och köp en 100D. Blir billigare.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P100D

Postat: 06 feb 2023 13:02
av Gustafsson
taliz skrev: 06 feb 2023 12:57
bengthestner skrev: 06 feb 2023 12:14
Hej,
Söker tips på företag i Sverige som utför batteriuppgradering för en 85D till 100D.

/Bengt
Sälj din 85D och köp en 100D. Blir billigare.
Han kanske vill behålla fri SuC