Leasa eller betala kontant via eget bolag

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lirke
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 apr 2015 10:15
Ort: Nacka

Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av Lirke »

Hej! Nu närmar det sig och bilen är färdigproducerad! Jag kommer ha min bil via mitt eget bolag, vilka för och nackdelar finns med leasing kontra kontantköp?

Om jag fattat rätt gäller bl.a. återköpsgaranti bara vid leasing.
Skatteaspekter? Momsavdrag?

Tacksam för lite klok insikt från bättre pålästa!
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av Idesta »

finns trådar runt denna, om Du inte skall använda bilen som taxi eller liknande får du ingen momsavdrag om bilen kontantbetalas av bolaget - däremot om den leasas kan halva momskostnaden för leasingen dras av så leasing är nog att föredra.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av danni »

Leasing är helt tveklöst överlägset bättre, särskilt vid dagens låga räntor. Du får inte dra av någon moms alls vid köp, men när du leasar får du dra av halva momsen. Du kan få tillbaks ännu mer moms när du löser ut bilen om du sätter restvärdet lågt. Restvärdesgarantin gäller bara vid finansiering via Tesla (leasing eller lån). Dessutom ska du ju inte glömma alternativkostnaden - om du istället för att köpa bilen placerar pengarna väl ska du ju kunna få åtminstone ett par procents avkastning på dem under tiden.

Rent ekonomiskt är det alltså helt överlägset att leasa. Vill du klämma ut maximalt ekonomiskt värde så lägger du dessutom en så stor kontantinsats du kan med (den får inte vara så stor att det räknas som förtäckt köp av Skatteverket - lägg 30% skulle jag säga) och så sätter du restvärdet så lågt du kan med (30% känns lagom). Då minimerar du räntorna under perioden och ser dessutom till att få tillbaks mer moms vid utlösen av bilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lirke
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 apr 2015 10:15
Ort: Nacka

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av Lirke »

@danni: Stort tack för ditt svar och dina tips! Det gjorde mitt beslut väldigt enkelt! 8-)
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av LarsB »

Du måste dock köra minst 100 mil i tjänsten per år för att få dra halva momsen, bra att tänka på. Och tanka inte ström gratis på jobbet, då blir det en förmån som skall beskattas. Betalar du strömmen privat får du ta ut 9,5 kr milen för tjänstekörning.
Står som sagt mer om detta i andra trådar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av Leo »

Halv moms dras bara på den faktiska "värdeminskningen" har du satt för lågt restvärde så har skattemyndigheten synpunkter på om du löser ut den själv.

Får du mer betalt än det faktiska restvärdet så flyttas bokföringsmässigt den delen av 1/2 momsen som du dragit "för mycket" tillbaka som "vinst vid avyttring av inventarier/fordon" om du säljer den externt så att slutresultatet ändå bara blir att du lyfter 1/2 moms på det som bilen faktiskt sjunkit i värde.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av danni »

Leo skrev:
Halv moms dras bara på den faktiska "värdeminskningen" har du satt för lågt restvärde så har skattemyndigheten synpunkter på om du löser ut den själv.

Får du mer betalt än det faktiska restvärdet så flyttas bokföringsmässigt den delen av 1/2 momsen som du dragit "för mycket" tillbaka som "vinst vid avyttring av inventarier/fordon" om du säljer den externt så att slutresultatet ändå bara blir att du lyfter 1/2 moms på det som bilen faktiskt sjunkit i värde.
Jag är inte med på riktigt exakt vad du menar, men det låter inte som om det stämmer överens med hur både min tidigare revisor och min nuvarande bokföringskonsult förklarat det för mig. Enligt dem fungerar utlösen av leasing rent bokföringstekniskt som så att man först löser leasingen, dvs betalar in restvärdet i leasingen till leasingbolaget, och därefter avyttrar bilen, vilket då räknas som försäljning av bil, på vilken man inte ska betala in någon moms, eftersom företaget inte heller får dra av moms vid inköp av bil. Resultatet av det blir att om man får pengar över, så behåller man hela summan som vinst, utan att betala in någon moms, men om det saknas pengar, så blir det en ren förlust, utan möjlighet till momsavdrag. Två räkneexempel för att illustrera:

Exempel 1: Företaget köper bil för 500 000, betalar på 36 månader ner leasingen till restvärdet 400 000, och på leasingavbetalningarna längs vägen får man dra av halva momsen. Men när bilen avyttras får man bara 300 000 kr. Man kommer behöva betala in ytterligare 100 000 kr till leasingbolaget för att kunna lösa skulden, och man får inte dra någon moms på dessa pengar.

Exempel 2: Företaget köper bil för 500 000, betalar på 36 månader ner leasingen till restvärdet 200 000, och på leasingavbetalningarna längs vägen får man dra av halva momsen. När bilen avyttras får man 300 000 kr. Man får alltså 100 000 kr över, och av dessa behöver man inte betala in någon moms.

I exempel 2 kommer man ju ha fått en mycket lägre totalkostnad, eftersom man kommer ha kunnat lyfta mer moms. Såhär har alltså både min gamla revisor och min nuvarande bokföringskonsult sagt att det fungerar, och så har jag bokfört när jag avyttrat bilar, både när jag gjort det med vinst och förlust. Menar du att det här är fel?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av dstr »

Jag tror ni pratar om olika saker - ena om "du löser ut den själv", dvs köper loss privat - och den andra om företaget köper ut den och den är kvar som tjänstebil.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av danni »

Den här sidan har lite mer info: https://www.skatteverket.se/foretagorga ... 10628.html

Där står det:

"I många fall har du möjlighet att köpa den bil du tidigare hyrt genom ett så kallat utköp. Vid utköp av en leasingbil gäller samma regler som vid vanliga bilköp. Den moms som du betalar vid lösen av ett leasingkontrakt är alltså moms på bilens inköpspris och inte moms på leasingavgiften (hyran). Därför gäller samma avdragsförbud vid utköp av en leasingbil som vid andra bilköp."

Det ger ju stöd för det jag skriver att när man löser leasingkontraktet med förlust och måste lägga emellan så får man inte dra av någon moms på det. Och eftersom de här reglerna är symmetriska, så innebär det också att det inte är någon moms med i de pengar man får tillbaks när man säljer bilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av danni »

dstr skrev:
Jag tror ni pratar om olika saker - ena om "du löser ut den själv", dvs köper loss privat - och den andra om företaget köper ut den och den är kvar som tjänstebil.
Jag pratar bara om affären mellan företaget och leasingbolaget när bilen löses ut. Om den sen säljs vidare till en anställd, en annan privatperson, ett annat företag, lämnas som inbyte, eller hur den sen säljs, spelar ingen roll för det jag skriver. Däremot finns det andra regler som reglerar att man inte kan sälja den vidare till underpris till en närstående, för då uppstår en löneförmån.

Här är förresten Skatteverkets ställningstagande som svart på vitt visar att det ligger till som jag skriver: http://www.skatteverket.se/rattsinforma ... 02123.html

Vare sig utlösen eller försäljning av bilen är momspliktigt i det här fallet. Uppstår det en vinst där kan man alltså stoppa hela direkt i fickan utan att någon moms faller bort.

Här finns en till länk som visar på hur man kan bokföra det här: http://bokfoering.se/index.php?topic=335.0
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
matstedt
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 aug 2019 12:15

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av matstedt »

Jag har en fråga angående leasa bil som förmånsbil och de minst hundra mil som utnyttjas i tjänsten för att kunna göra avdrag för halva momsen.

Hur ska man visa att man kört minst hundra mil i tjänsten. Jag för normalt ingen körjournal eftersom jag tycker det kvittar om jag betalar bränsle privat eller i mitt egna bolag så jag tar det oftast privat. Tid och merarbete för bokföring och administration överstiger värdet att få ut ersättning från bolaget tycker jag.

Borde jag börja utläggsredovisa bensinkostnad i tjänsten för och specificera hur många mil jag kört? Gäller de hundra milen kvartalsvis eller ett år från att man börjat leasa bilen?

Mvh/ Matstedt
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av Leo »

Det är ju först vid en fråga/revision som det blir aktuellt att visa.

Hotellnota eller biljett till någon företagsmässa/konferens eller annat tjänstebesök en bit bort? Lämpligtvis ihop med att du tagit ut milersättning för just DEN gången. Då har du i alla fall några papper i din bokföring på att du kört >100mil i tjänsten.

Elektronisk körjournal? Där du sen tar ut milersättning tex 1 gång/år. Många småresor drar ihop mer än man tror. Då blir det ändå minimal bokföring kopplat till det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Leasa eller betala kontant via eget bolag

Inlägg av Gustafsson »

Undvik att ladda på företagets bekostnad. Ta milersättning istället. Jag använder Volvofinans Körjournal på mobilen. Funkar bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar