Sida 3 av 3

Re: Drivaxelfrågan

InläggPostat: 12 jun 2019 18:51
av Tars
Andreasson skrev:
Tars skrev:
Andreasson skrev:Vad är status i denna fråga numera?
Jag är lite sugen på att byta drivaxlarna på min S85D-15 med 22000 mil på mätaren. Jag har ju tydliga vibrationer vid accelerationer och tendenser vid hög fart också. Samtidigt gav de mig ett pris på byte om ca 21.000kr idag, och det känns saftigt. Men å andra sidan är det ju inte roligt att åka ner till Tyskland i höst med vibrationer i hög fart...
Vad göra? Har det kommit bättre drivaxlar?
Någon som vet?


Köp på Mekonomen och låt din lokala bilverkstad byta.
För mig kostade det totalt 14000:- med 4-hjulsinställning.


Vad händer med garantierna ifall man låter Mekonomen börja skruva på bilen?


Garantin har gått ut redan på bilen som det pratas om.

Om du menar en bil som har garanti kvar så ör rådet att man vänder sig till tesla i första hand.

Re: Drivaxelfrågan

InläggPostat: 12 jun 2019 21:56
av jeppe_sthlm
ovelundkvist skrev:Enligt SC Stockholm så byter de inte drivaxlar på Model S längre, eftersom kraften har minskats om fjädringen inte är i Low, och det är bara då det uppstår vibrationer. Jag sålde min P100D precis när jag fick det beskedet så jag vet inte om det stämmer med verkligheten.

Vaddå - så man får bara ut full effekt med fjädringen i low??

Re: Drivaxelfrågan

InläggPostat: 12 jun 2019 22:34
av ovelundkvist
Ja, enligt den tekniker som provkörde min SP100D i början av april, som tidigare bokats in för drivaxelbyte men som avbokades efter provkörningen.

Re: Drivaxelfrågan

InläggPostat: 02 okt 2019 17:54
av sven-labil
Enligt servicepersonen (möjligen serviceteknikern, men jag tvivlar på hur tekniskt insatt han egentligen är) jag pratade med när jag bokade service så är det normalt med drivaxelvibrationer om fjädringen inte står på low... Dessutom hävdade han att fjädringsinställningen man normalt ska använda inte är standard utan low!? (Dags att justera benämningarna isf.) Därför har jag kört på low en del och konstaterat att min bil ofta HÖJER sig till standard vid acceleration! WTF? (Dock inga märkbara vibrationer då.)
För övrigt är fjädringen allmänt lynnig och kommer bara ihåg att höja sig vid farthinder ibland. (Och då oftast när man är på väg åt andra hållet i en fil utan farthinder ;) ) Det enda som är konsekvent är att den aldrig höjer sig när jag ska backa över trottoarkanten när jag åker hemifrån...

Re: Drivaxelfrågan

InläggPostat: 02 okt 2019 18:44
av thebishop
Detta är lösningen sedan i somras.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 5-9999.pdf

Re: Drivaxelfrågan

InläggPostat: 02 okt 2019 18:54
av olarsson
thebishop skrev:Detta är lösningen sedan i somras.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 5-9999.pdf


Jag har fått det utfört på min bil. Återstår att se hur det håller över tid, men det hjälpte ju i det omedelbara perspektivet.

Re: Drivaxelfrågan

InläggPostat: 02 okt 2019 21:36
av Kylbalsam
Var inne förra veckan för att få drivaxlar och ny clevis mount utbytt enligt bulletinen på vår Model S (spiralfjädring). Det har vibrerat sedan ca 2000 mil, men då fanns ingen fix...alltså inom garantin.

Tekniker konstaterar vibrationer och lovar byta - alla delar fanns hemma då vi inväntat dem.

Kommer tillbaka 2 dagar senare och får beskedet att de såklart inte bytt - inom toleranserna är den stående bortförklaringen.

Jag ser rött...