Köpte någon en Standard Range?
Moderator: Redaktion
Re: Köpte någon en Standard Range?
Min visar 445km vid full laddning. Bör vara Rated.
Den drog 180-200 på väg upp i några minus med mycket värme på. Ner cirka 160-180 då var det några grader plus. Annars liknande körning och samma väg. 70-110 höll vi.
Den drog 180-200 på väg upp i några minus med mycket värme på. Ner cirka 160-180 då var det några grader plus. Annars liknande körning och samma väg. 70-110 höll vi.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Köpte någon en Standard Range?
Kan tyckas det är intressant med vad man får ut i räckvidd på motorväg när man ska åka långt, kortare sträckor spelar det inte så stor roll om bilen drar 160-220Wh/km, tycker jag iaf. Och då är 100-120km/h mest intressant att veta. Ligger du 160Wh/km motorvägsfart så är det grymt.Folke skrev:Varför är det bara det som är intressant? Där mina föräldrar bor finns inte motorväg tex..NEO skrev:Är ju i motorvägsfart det är intressant.Folke skrev:Nja nu ska man nog inte jämföra en standard range med en 75D. Effektiviteten är ju ganska olika och standard har en typical förbrukning på 160. Vilket faktiskt är ganska rimligt att nå.. såvida man inte kör över 105 kmh för då börjar iaf min dra mer..
Har just nu följande:
80% 353
90% 397
100% 441 km
Förbrukning mellan dessa två i motorväg är marginell, enda hardware skillnaden är motorn fram. Att få en S att snitta 160Wh/km så behövs typ hastighet på runt 60-80 max. Vi pratar Model 3 SR+ förbrukning runt 160.
men visst ska vi snacka motorväg så ligger jag från Kungsbacka till GBG alltid under 160. Då kör jag typ 100-110 hela vägen.. men jag kanske läser fel på min skärm då.
På motorväg nyttjar den ju den främre motorn då den ligger i konstant hastighet och inte behöver kraften från bakmotorn.. och just nya motorn som är ny på standard range..(är ju models 3s bakre motor)
ABRP säger 189Wh/km Kungsbacka-Göteborg med en snitthastighet på 69.6km/h noll i vind och 0°C. Med din förbrukning klarar du av att köra 453km i 100-110km/h vintertid. Alltså om det är så så måste jag ha en standard range.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Ja den är väldigt bra Kungsbacka till GBG. Åt andra hållet är den sämre. Vintertid och vintertid det är 10 grader hör hela tiden så..NEO skrev:Kan tyckas det är intressant med vad man får ut i räckvidd på motorväg när man ska åka långt, kortare sträckor spelar det inte så stor roll om bilen drar 160-220Wh/km, tycker jag iaf. Och då är 100-120km/h mest intressant att veta. Ligger du 160Wh/km motorvägsfart så är det grymt.Folke skrev:Varför är det bara det som är intressant? Där mina föräldrar bor finns inte motorväg tex..NEO skrev:Är ju i motorvägsfart det är intressant.Folke skrev:Nja nu ska man nog inte jämföra en standard range med en 75D. Effektiviteten är ju ganska olika och standard har en typical förbrukning på 160. Vilket faktiskt är ganska rimligt att nå.. såvida man inte kör över 105 kmh för då börjar iaf min dra mer..
Har just nu följande:
80% 353
90% 397
100% 441 km
Förbrukning mellan dessa två i motorväg är marginell, enda hardware skillnaden är motorn fram. Att få en S att snitta 160Wh/km så behövs typ hastighet på runt 60-80 max. Vi pratar Model 3 SR+ förbrukning runt 160.
men visst ska vi snacka motorväg så ligger jag från Kungsbacka till GBG alltid under 160. Då kör jag typ 100-110 hela vägen.. men jag kanske läser fel på min skärm då.
På motorväg nyttjar den ju den främre motorn då den ligger i konstant hastighet och inte behöver kraften från bakmotorn.. och just nya motorn som är ny på standard range..(är ju models 3s bakre motor)
ABRP säger 189Wh/km Kungsbacka-Göteborg med en snitthastighet på 69.6km/h noll i vind och 0°C. Med din förbrukning klarar du av att köra 453km i 100-110km/h vintertid. Alltså om det är så så måste jag ha en standard range.
Oavsett är det inte bara motorväg som är relevant, det är max en gång i veckan det är relevant för mig. För vissa mer för andra mindre.
Men sälen under 200wh är ju också bra, då med minusgrader dessutom..
Blir intressant att se vad vi får för siffror Tor till hafjell om två veckor:)
Mot min s85 är det väääldigt stor skillnad iaf. Jag har inte sett dessa siffror innan med den bilen..
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Köpte någon en Standard Range?
Återkom gärna efter långresan, kul med siffror från SR, inte så många. Gissar på att du landar runt 210Wh/km på hela resan t/r med tre laddstopp åt vardera håll.Folke skrev:Ja den är väldigt bra Kungsbacka till GBG. Åt andra hållet är den sämre. Vintertid och vintertid det är 10 grader hör hela tiden så..NEO skrev:Kan tyckas det är intressant med vad man får ut i räckvidd på motorväg när man ska åka långt, kortare sträckor spelar det inte så stor roll om bilen drar 160-220Wh/km, tycker jag iaf. Och då är 100-120km/h mest intressant att veta. Ligger du 160Wh/km motorvägsfart så är det grymt.Folke skrev:Varför är det bara det som är intressant? Där mina föräldrar bor finns inte motorväg tex..NEO skrev:Är ju i motorvägsfart det är intressant.Folke skrev:Nja nu ska man nog inte jämföra en standard range med en 75D. Effektiviteten är ju ganska olika och standard har en typical förbrukning på 160. Vilket faktiskt är ganska rimligt att nå.. såvida man inte kör över 105 kmh för då börjar iaf min dra mer..
Har just nu följande:
80% 353
90% 397
100% 441 km
Förbrukning mellan dessa två i motorväg är marginell, enda hardware skillnaden är motorn fram. Att få en S att snitta 160Wh/km så behövs typ hastighet på runt 60-80 max. Vi pratar Model 3 SR+ förbrukning runt 160.
men visst ska vi snacka motorväg så ligger jag från Kungsbacka till GBG alltid under 160. Då kör jag typ 100-110 hela vägen.. men jag kanske läser fel på min skärm då.
På motorväg nyttjar den ju den främre motorn då den ligger i konstant hastighet och inte behöver kraften från bakmotorn.. och just nya motorn som är ny på standard range..(är ju models 3s bakre motor)
ABRP säger 189Wh/km Kungsbacka-Göteborg med en snitthastighet på 69.6km/h noll i vind och 0°C. Med din förbrukning klarar du av att köra 453km i 100-110km/h vintertid. Alltså om det är så så måste jag ha en standard range.
Oavsett är det inte bara motorväg som är relevant, det är max en gång i veckan det är relevant för mig. För vissa mer för andra mindre.
Men sälen under 200wh är ju också bra, då med minusgrader dessutom..
Blir intressant att se vad vi får för siffror Tor till hafjell om två veckor:)
Mot min s85 är det väääldigt stor skillnad iaf. Jag har inte sett dessa siffror innan med den bilen..
Dumt att jämföra mot en RWD S, de kan inte torque sleepa ö.ht. Då får du jämföra med en S85D och de kunde man motorvägsköra i lugn fart runt 200.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Planen är att ladda en gång på norska gränsen .. är 48 mil totalt tror jag så kör 23-25 mil sen långt laddstopp i rygge med käk(åt båda hållen) så får dottern somna lagom vid 19-tiden..
Överdrivit och räknat med 225 wh då för säkerhets skull.
100-29% första sträckan sen
90-14%
Skulle de krisa kan jag stanna längs vägen och dra i 3-4 minuter men borde vara lugnt.
Har ingen s85d att jämföra med så får jämföra med det jag kan..
Överdrivit och räknat med 225 wh då för säkerhets skull.
100-29% första sträckan sen
90-14%
Skulle de krisa kan jag stanna längs vägen och dra i 3-4 minuter men borde vara lugnt.
Har ingen s85d att jämföra med så får jämföra med det jag kan..
- KKER
- Teslaägare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/kristofer37301
Re: Köpte någon en Standard Range?
Min SR får jag kämpa hårt med för att komma under 200Wh. Då är det lugn landsvägskörning som gäller, 175 är nog mitt absoluta rekord på 50km snitt.
Motorväg (110 och INTE range mode) och blandad körning ungefär samma förbrukning, snitt 230-240Wh om jag inte har bråttom då passerar jag 250.
Temperaturen har varierat 3-7 grader.
Intressant att höra lite faktiska siffror från er andra.
Mvh
Motorväg (110 och INTE range mode) och blandad körning ungefär samma förbrukning, snitt 230-240Wh om jag inte har bråttom då passerar jag 250.
Temperaturen har varierat 3-7 grader.
Intressant att höra lite faktiska siffror från er andra.
Mvh
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Model Y, LR 2023
Re: Köpte någon en Standard Range?
Jag körde till helsingborg för ngn vecka sen då hade jag 230 i snitt typ. 5 grader och blåst och regn och helvete åt alla håll.. på vägen tillbaka var de lite uppehåll och då var de typ 210 i snitt istället.. dvs bara vädret kan göra väldigt mkt.. dock tryckte jag på lite mer då så iaf 120-140 i hastighet..KKER skrev:Min SR får jag kämpa hårt med för att komma under 200Wh. Då är det lugn landsvägskörning som gäller, 175 är nog mitt absoluta rekord på 50km snitt.
Motorväg (110 och INTE range mode) och blandad körning ungefär samma förbrukning, snitt 230-240Wh om jag inte har bråttom då passerar jag 250.
Temperaturen har varierat 3-7 grader.
Intressant att höra lite faktiska siffror från er andra.
Mvh
Re: Köpte någon en Standard Range?
Jag kör på GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 245/45R19 102T XL SOUNDCOMFORT TECH
Har B i förbrukning. Kan väl inverka en del.
Har B i förbrukning. Kan väl inverka en del.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Står själv och laddar i tystberga. Den laddar på 62 och har 55 procent i batteriet. Batteriet var förvärmt och suc inprogrammerad.
Jag lutar åt mjukvarubegränsning. Hade 99 som högst vid 20 procent.
Jag lutar åt mjukvarubegränsning. Hade 99 som högst vid 20 procent.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Den snittar runt 180 i 100kmh och cirka 200 i 120.
4 grader och lite vått.
Märker stor skillnad om farthållaren är på. Den är väldigt ryckig och bromsas och gasar i onödan med trafik framför. Blir mjukare att köra själv.
Med få bilar framför funkar farthållaren bättre men fortfarande för känslig.
4 grader och lite vått.
Märker stor skillnad om farthållaren är på. Den är väldigt ryckig och bromsas och gasar i onödan med trafik framför. Blir mjukare att köra själv.
Med få bilar framför funkar farthållaren bättre men fortfarande för känslig.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Köpte någon en Standard Range?
Bra förbrukningssiffror (tycker jag), som dessutom bara borde bli bättre ju varmare det blir.Elelvis skrev:Den snittar runt 180 i 100kmh och cirka 200 i 120.
4 grader och lite vått.
Märker stor skillnad om farthållaren är på. Den är väldigt ryckig och bromsas och gasar i onödan med trafik framför. Blir mjukare att köra själv.
Med få bilar framför funkar farthållaren bättre men fortfarande för känslig.
När det gäller farthållaren, vilken mjukvaruversion har du i bilen och vilket avstånd kör du med? (det ställs in genom att vrida på den yttersta delen av spaken för AP/farthållare på samma sätt som vindrutetorkaren)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Köpte någon en Standard Range?
Kör på 3 eller 4 i avstånd med farthållaren. Tycker inte det är så stor skillnad. Fick en tvärnit under en bro. Läste i annan tråd att det kan vara att bilen känner va hastighetsskyltar på andra vägar.ellerstrom skrev:Bra förbrukningssiffror (tycker jag), som dessutom bara borde bli bättre ju varmare det blir.Elelvis skrev:Den snittar runt 180 i 100kmh och cirka 200 i 120.
4 grader och lite vått.
Märker stor skillnad om farthållaren är på. Den är väldigt ryckig och bromsas och gasar i onödan med trafik framför. Blir mjukare att köra själv.
Med få bilar framför funkar farthållaren bättre men fortfarande för känslig.
När det gäller farthållaren, vilken mjukvaruversion har du i bilen och vilket avstånd kör du med? (det ställs in genom att vrida på den yttersta delen av spaken för AP/farthållare på samma sätt som vindrutetorkaren)
Ja jag körde hem i 125 och med värme, rattvärme etc med våt vägbana. Runt 215-225 drog den då.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Har testat SUC i Sollentuna några gånger och kommit upp i 80kw någon gång, men oftast cirka 50kw.
Provade suc Norrköping häromdagen och toppade 115kw och låg över 100 en bra stund. Då var vi 3 som laddade så det kanske går att plocka ut lite mer där.
Provade suc Norrköping häromdagen och toppade 115kw och låg över 100 en bra stund. Då var vi 3 som laddade så det kanske går att plocka ut lite mer där.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Bara om du delade "par" med någon. Annars gör det ingen skillnad.Elelvis skrev:Har testat SUC i Sollentuna några gånger och kommit upp i 80kw någon gång, men oftast cirka 50kw.
Provade suc Norrköping häromdagen och toppade 115kw och låg över 100 en bra stund. Då var vi 3 som laddade så det kanske går att plocka ut lite mer där.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Köpte någon en Standard Range?
Jag köpte den sista SR som låg ute. Känner igen samma fenomen som du beskriver, jag har 5 mil enkel väg pendling per dag och kommer aldrig under 200Wh/km även om jag kör som en smålänning. Temp 6 grader och fortfarande sommardäcken på. Normal förbrukning är 240 Wh/km.KKER skrev:Min SR får jag kämpa hårt med för att komma under 200Wh. Då är det lugn landsvägskörning som gäller, 175 är nog mitt absoluta rekord på 50km snitt.
Motorväg (110 och INTE range mode) och blandad körning ungefär samma förbrukning, snitt 230-240Wh om jag inte har bråttom då passerar jag 250.
Temperaturen har varierat 3-7 grader.
Intressant att höra lite faktiska siffror från er andra.
En kollega med e-niro tycker det är roligt att jag har 50% högre förbrukning än honom men jag får påminna att det är aningen skillnad på bilarna.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Då har ni inte förvärmt med sladden inkopplad innan antar jag?Tombstone skrev:Jag köpte den sista SR som låg ute. Känner igen samma fenomen som du beskriver, jag har 5 mil enkel väg pendling per dag och kommer aldrig under 200Wh/km även om jag kör som en smålänning. Temp 6 grader och fortfarande sommardäcken på. Normal förbrukning är 240 Wh/km.KKER skrev:Min SR får jag kämpa hårt med för att komma under 200Wh. Då är det lugn landsvägskörning som gäller, 175 är nog mitt absoluta rekord på 50km snitt.
Motorväg (110 och INTE range mode) och blandad körning ungefär samma förbrukning, snitt 230-240Wh om jag inte har bråttom då passerar jag 250.
Temperaturen har varierat 3-7 grader.
Intressant att höra lite faktiska siffror från er andra.
En kollega med e-niro tycker det är roligt att jag har 50% högre förbrukning än honom men jag får påminna att det är aningen skillnad på bilarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Har kört 1500 mil på 3 vintermånader med min MS SR och har nu 205 Wh/km i snitt, vilket inkluderar ett par hundra mil med takräcke. Ingen supervinter men blött och blåsigt. Skulle säga att förbrukningen är ca 20-30 Wh/km lägre än min gamla MS (75D-2017).
Köpte någon en Standard Range?
10% alltså, dvs exakt som utlovat.ermase skrev:Har kört 1500 mil på 3 vintermånader med min MS SR och har nu 205 Wh/km i snitt, vilket inkluderar ett par hundra mil med takräcke. Ingen supervinter men blött och blåsigt. Skulle säga att förbrukningen är ca 20-30 Wh/km lägre än min gamla MS (75D-2017).
Undra vad jag skulle få. Ligger på 225 i snitt över ca 1000 vintermil, på 18" M3P....
Förvärmer dock nästan aldrig, och fyrhjulssladdar i var och varannan kurva...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Vad står det förresten på bakluckan på en SR?
Dual Motor? Eller inget?
Dual Motor? Eller inget?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Till viss del men inte särskilt länge.taliz skrev:Då har ni inte förvärmt med sladden inkopplad innan antar jag?
Re: Köpte någon en Standard Range?
Det står Dual Motor. Någon annan kan kanske berätta om det skiljer något utseendemässigt alls mot en MS LR?taliz skrev:Vad står det förresten på bakluckan på en SR?
Dual Motor? Eller inget?
Re: Köpte någon en Standard Range?
"Model S" är ju borta också.Tombstone skrev:Det står Dual Motor. Någon annan kan kanske berätta om det skiljer något utseendemässigt alls mot en MS LR?taliz skrev:Vad står det förresten på bakluckan på en SR?
Dual Motor? Eller inget?
Måste vara enda Teslorna där man inte kan se någon fysisk skillnad mellan två olika modeller utvändigt?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Köpte någon en Standard Range?
Förstår inte denna nya badgning. Kunde det inte stått model s/x och sen standard eller longrange bak eller perfomance.
Dual motor med ett streck under måste vara världens töntigaste badging för en perfomancebil.
Fattar inte hur dom tänkt..
Dual motor med ett streck under måste vara världens töntigaste badging för en perfomancebil.
Fattar inte hur dom tänkt..
Re: Köpte någon en Standard Range?
Tycker det är snyggt att performance är diskret och inte alls töntigt.jos32 skrev:Förstår inte denna nya badgning. Kunde det inte stått model s/x och sen standard eller longrange bak eller perfomance.
Dual motor med ett streck under måste vara världens töntigaste badging för en perfomancebil.
Fattar inte hur dom tänkt..
Bättre än Turbo/Turbo S som Porsche kallar sin värsting-Taycan