Återkommer i maj!Lessmog skrev:@Guggenheimel som köpte kan väl knäa lite vid höger framhjul och titta efter på etiketten vilket batteri det är?Legato skrev:Det var alltså ett skämt detta med samlarvärdetTiborBlomhall skrev:Alltså... det är bara en förklädd 85-a. Vanligaste Model S för nåt år sedan.Legato skrev:Det blir ju samlarvärde
Men är det verkligen bekräftat någonstans att de använt 85-batteriet?
Köpte någon en Standard Range?
Moderator: Redaktion
- Guggenheimel
- Teslaägare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
- Ort: Skanör
Re: Köpte någon en Standard Range?
Re: Köpte någon en Standard Range?
Tesla style om det är ett 85 batteri: Våra midrangebatterier tog slut innan vi hann producera din bil, så vi sätter in ett Long range utan kostnad för dig!
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Köpte någon en Standard Range?
Någon som vet (eller har en hypotes) gällande emblem/badge för Tesla Longrange och standard? Kommer det stå Long resp Standard utskrivet eller tas alla emblem bort så det blir mer "clean" look?
Model S Plaid 2023
Re: Köpte någon en Standard Range?
Läste precis på FB om en som fått Model X (men är ju samma batteri som Model S, så därför blev det denna tråd) Standard Range. Det står inget på bakluckan och batteriet är ett vanligt 75kWh batteri 350V. Dvs inget gammalt 85-batteri och annat som det tidigare spekulerades om.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Köpte någon en Standard Range?
Har han/hon läst ettiketten kan vara BTX85 ?HelectriC skrev:Läste precis på FB om en som fått Model X (men är ju samma batteri som Model S, så därför blev det denna tråd) Standard Range. Det står inget på bakluckan och batteriet är ett vanligt 75kWh batteri 350V. Dvs inget gammalt 85-batteri och annat som det tidigare spekulerades om.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Köpte någon en Standard Range?
BTX85 har väl 400V? Det hade inte denna standard range, eftersom det står 350V, 75kWh.e5m1r skrev:Har han/hon läst ettiketten kan vara BTX85 ?HelectriC skrev:Läste precis på FB om en som fått Model X (men är ju samma batteri som Model S, så därför blev det denna tråd) Standard Range. Det står inget på bakluckan och batteriet är ett vanligt 75kWh batteri 350V. Dvs inget gammalt 85-batteri och annat som det tidigare spekulerades om.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Köpte någon en Standard Range?
Återupptar en äldre tråd.
Ser att Tesla har ett antal nya Model S standard range 2019 till salu för 839k (Tesla bekräftar att 60k bonus kan fås på dessa). Begagnande S75 eller S90 kostar runt 700k (finns billigare och dyrare) för en 2016-2017 årsmodell.
Väl medveten om, att WLTP range är lite kortare än på 75/90 (SR har 450 km) men förutom det varför ska man inte köpa en helt ny med 4 års garanti istället för begagnad? Merpriset är inte så mycket.
Har jag missat nånting?
Ser att Tesla har ett antal nya Model S standard range 2019 till salu för 839k (Tesla bekräftar att 60k bonus kan fås på dessa). Begagnande S75 eller S90 kostar runt 700k (finns billigare och dyrare) för en 2016-2017 årsmodell.
Väl medveten om, att WLTP range är lite kortare än på 75/90 (SR har 450 km) men förutom det varför ska man inte köpa en helt ny med 4 års garanti istället för begagnad? Merpriset är inte så mycket.
Har jag missat nånting?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Köpte någon en Standard Range?
Nej. De där är väldigt prisvärda.Credde skrev:Återupptar en äldre tråd.
Ser att Tesla har ett antal nya Model S standard range 2019 till salu för 839k (Tesla bekräftar att 60k bonus kan fås på dessa). Begagnande S75 eller S90 kostar runt 700k (finns billigare och dyrare) för en 2016-2017 årsmodell.
Väl medveten om, att WLTP range är lite kortare än på 75/90 (SR har 450 km) men förutom det varför ska man inte köpa en helt ny med 4 års garanti istället för begagnad? Merpriset är inte så mycket.
Har jag missat nånting?
Re: Köpte någon en Standard Range?
Annan AP paket på de äldre annars inteCredde skrev:Återupptar en äldre tråd.
Ser att Tesla har ett antal nya Model S standard range 2019 till salu för 839k (Tesla bekräftar att 60k bonus kan fås på dessa). Begagnande S75 eller S90 kostar runt 700k (finns billigare och dyrare) för en 2016-2017 årsmodell.
Väl medveten om, att WLTP range är lite kortare än på 75/90 (SR har 450 km) men förutom det varför ska man inte köpa en helt ny med 4 års garanti istället för begagnad? Merpriset är inte så mycket.
Har jag missat nånting?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Köpte någon en Standard Range?
Ja och på en för man gratis uppgradering till 21".almtom skrev:Finns fortfarande två i lager om någon är sugen?
Re: Köpte någon en Standard Range?
SR har 450 km det stämmer, men det är inte kortare än S75D. Tror inte det finns någon officiell siffra för S75D, men "Raven" innebar ca 10% längre räckvidd, så S75D bör ha 400-410 km i WLTP-räckvidd. Drygt 380 km har den väl enligt Teslas "Typical".Credde skrev:
Väl medveten om, att WLTP range är lite kortare än på 75/90 (SR har 450 km).
Är det någon som fått bekräftat att detta är Ravens förresten? Med tanke på räckvidd antar jag att det är det, men Tesla är ju inte så noga med sina publiceringar...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Köpte någon en Standard Range?
Enligt uppgift från Tesla, eller hur har du verifierat detta? Googlade lite, men hittade ingen info om hur man kunde se det på VIN.Zoidberg skrev:Det är Raven.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Köpte någon en Standard Range?
Alltså vad säger ni om SR?
Jag velar väldigt mycket om framtiden. Jag vill ha elbil men har vissa krav. Väljer jag en tesla så får jag även strunta i vissa saker som är väldigt viktiga för mig men samtidigt verkar ju många vara nöjda.
Så är SR ett klokt köp? En LR blir alldeles för dyr och helst vill jag ha en 6-sitsig x men den blir ju ännu dyrare. En SR är ju faktiskt okej prissatt tycker jag om man sen jämför med att köpa en beg S valfri modell.
E-tron 50 skulle kunna vara ett alternativ om man får bra rabatt och den har även några saker teslan saknar men samtidigt är den även sämre på några punkter såklart.
Tilläggas att jag då kommer ha bilen Max 2-3 år.
Alternativet är ju att vänta men känns som väntan då kan bli lång!
Jag velar väldigt mycket om framtiden. Jag vill ha elbil men har vissa krav. Väljer jag en tesla så får jag även strunta i vissa saker som är väldigt viktiga för mig men samtidigt verkar ju många vara nöjda.
Så är SR ett klokt köp? En LR blir alldeles för dyr och helst vill jag ha en 6-sitsig x men den blir ju ännu dyrare. En SR är ju faktiskt okej prissatt tycker jag om man sen jämför med att köpa en beg S valfri modell.
E-tron 50 skulle kunna vara ett alternativ om man får bra rabatt och den har även några saker teslan saknar men samtidigt är den även sämre på några punkter såklart.
Tilläggas att jag då kommer ha bilen Max 2-3 år.
Alternativet är ju att vänta men känns som väntan då kan bli lång!
Re: Köpte någon en Standard Range?
SR finns inte bara SR+ och den är jag helt nöjd med. Den är fullständigt tillräckligt snabb och stereon tillräckligt bra. Numera har jag både Webbrowser, Netflix och Youtube, alltså nästan hela uppkopplingspaketet.
Kvar är egentligen bara AWD och räckvidd. Räckvidden för SR+ är helt tillräcklig för mig men här måste du analysera lite själv. Tänk på dina dagliga/återkommande resor och hur du klarar dem? AWD ger betydligt bättre bet i accelerationen, bakhjulen har lätt för att släppa nu när det är regn och is. Men Antispinn på Tesla är riktigt bra och gör det ganska ofarligt även med bakhjulsdrift.
Varför 6 säten? Vi har tre barn och det funkar bra för oss i Model 3. Om du absolut måste ha fler säten kanske Model Y funkar för dig men jag gissar att baksätena är super små.
Det viktiga tycker jag är att komma igång med elbil och Tesla så snart du kan.
Kvar är egentligen bara AWD och räckvidd. Räckvidden för SR+ är helt tillräcklig för mig men här måste du analysera lite själv. Tänk på dina dagliga/återkommande resor och hur du klarar dem? AWD ger betydligt bättre bet i accelerationen, bakhjulen har lätt för att släppa nu när det är regn och is. Men Antispinn på Tesla är riktigt bra och gör det ganska ofarligt även med bakhjulsdrift.
Varför 6 säten? Vi har tre barn och det funkar bra för oss i Model 3. Om du absolut måste ha fler säten kanske Model Y funkar för dig men jag gissar att baksätena är super små.
Det viktiga tycker jag är att komma igång med elbil och Tesla så snart du kan.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Denna tråd ligger alltså under Model S. Och den säljs inte längre som SR.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Köpte någon en Standard Range?
Nja... Den går inte att konfigurera men nya SR har legat på Teslas sida i omgångar länge nu.bylund skrev:Denna tråd ligger alltså under Model S. Och den säljs inte längre som SR.
Just nu finns det två stycken, bla denna:
https://www.tesla.com/sv_SE/models/orde ... bm#payment
Som svar på frågan ang. prisvärdhet så tycker jag detta är ett extremt bra alternativ! Tror andrahandsvärdet kommer så sig fantastiskt bra på en Raven inköpt till så lågt pris.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Köpte någon en Standard Range?
Ja 839 är ju inte mycket om man ex jämför en beggad 75. Det poppar upp några varje dag så verkar finnas ett gäng. Den du länkar till har varit uppe och försvunnit några gånger.Legato skrev:Nja... Den går inte att konfigurera men nya SR har legat på Teslas sida i omgångar länge nu.bylund skrev:Denna tråd ligger alltså under Model S. Och den säljs inte längre som SR.
Just nu finns det två stycken, bla denna:
https://www.tesla.com/sv_SE/models/orde ... bm#payment
Som svar på frågan ang. prisvärdhet så tycker jag detta är ett extremt bra alternativ! Tror andrahandsvärdet kommer så sig fantastiskt bra på en Raven inköpt till så lågt pris.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Hmm trodde SR hade awd med tanke på att det inte står på LR att den har awd. Men känns som du menar M3 eller menar du MS ? Räckvidd på elbil under 30 mil ställer till det några gånger i månaden men det låter som att det kan bli en laddare på två destinationer som då gör att det inte är ett problem längre.LarsL skrev:SR finns inte bara SR+ och den är jag helt nöjd med. Den är fullständigt tillräckligt snabb och stereon tillräckligt bra. Numera har jag både Webbrowser, Netflix och Youtube, alltså nästan hela uppkopplingspaketet.
Kvar är egentligen bara AWD och räckvidd. Räckvidden för SR+ är helt tillräcklig för mig men här måste du analysera lite själv. Tänk på dina dagliga/återkommande resor och hur du klarar dem? AWD ger betydligt bättre bet i accelerationen, bakhjulen har lätt för att släppa nu när det är regn och is. Men Antispinn på Tesla är riktigt bra och gör det ganska ofarligt även med bakhjulsdrift.
Varför 6 säten? Vi har tre barn och det funkar bra för oss i Model 3. Om du absolut måste ha fler säten kanske Model Y funkar för dig men jag gissar att baksätena är super små.
Det viktiga tycker jag är att komma igång med elbil och Tesla så snart du kan.
6 säten i en X är enbart för att det är så läckert. Bakre raden skulle ligga nere mestadels utav tiden.
Model Y eller Model 3 är inget alternativ för mig då den inte faller mig i smaken på flera punkter.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Okej, jag trodde du tittade på Model 3 eftersom du lade in ekonomiska överväganden och jag missade att vi befann oss i Model S kategorin.Stevvee skrev:Hmm trodde SR hade awd med tanke på att det inte står på LR att den har awd. Men känns som du menar M3 eller menar du MS ? Räckvidd på elbil under 30 mil ställer till det några gånger i månaden men det låter som att det kan bli en laddare på två destinationer som då gör att det inte är ett problem längre.LarsL skrev:SR finns inte bara SR+ och den är jag helt nöjd med. Den är fullständigt tillräckligt snabb och stereon tillräckligt bra. Numera har jag både Webbrowser, Netflix och Youtube, alltså nästan hela uppkopplingspaketet.
Kvar är egentligen bara AWD och räckvidd. Räckvidden för SR+ är helt tillräcklig för mig men här måste du analysera lite själv. Tänk på dina dagliga/återkommande resor och hur du klarar dem? AWD ger betydligt bättre bet i accelerationen, bakhjulen har lätt för att släppa nu när det är regn och is. Men Antispinn på Tesla är riktigt bra och gör det ganska ofarligt även med bakhjulsdrift.
Varför 6 säten? Vi har tre barn och det funkar bra för oss i Model 3. Om du absolut måste ha fler säten kanske Model Y funkar för dig men jag gissar att baksätena är super små.
Det viktiga tycker jag är att komma igång med elbil och Tesla så snart du kan.
6 säten i en X är enbart för att det är så läckert. Bakre raden skulle ligga nere mestadels utav tiden.
Model Y eller Model 3 är inget alternativ för mig då den inte faller mig i smaken på flera punkter.
Vad är det i Model S du söker som inte Model 3 har?
Re: Köpte någon en Standard Range?
Tesla har som sagt flertalet Model S SR för 839k just nu och det är väll lite över smärtgränsen men kanske hanterbart.LarsL skrev:Okej, jag trodde du tittade på Model 3 eftersom du lade in ekonomiska överväganden och jag missade att vi befann oss i Model S kategorin.Stevvee skrev:Hmm trodde SR hade awd med tanke på att det inte står på LR att den har awd. Men känns som du menar M3 eller menar du MS ? Räckvidd på elbil under 30 mil ställer till det några gånger i månaden men det låter som att det kan bli en laddare på två destinationer som då gör att det inte är ett problem längre.LarsL skrev:SR finns inte bara SR+ och den är jag helt nöjd med. Den är fullständigt tillräckligt snabb och stereon tillräckligt bra. Numera har jag både Webbrowser, Netflix och Youtube, alltså nästan hela uppkopplingspaketet.
Kvar är egentligen bara AWD och räckvidd. Räckvidden för SR+ är helt tillräcklig för mig men här måste du analysera lite själv. Tänk på dina dagliga/återkommande resor och hur du klarar dem? AWD ger betydligt bättre bet i accelerationen, bakhjulen har lätt för att släppa nu när det är regn och is. Men Antispinn på Tesla är riktigt bra och gör det ganska ofarligt även med bakhjulsdrift.
Varför 6 säten? Vi har tre barn och det funkar bra för oss i Model 3. Om du absolut måste ha fler säten kanske Model Y funkar för dig men jag gissar att baksätena är super små.
Det viktiga tycker jag är att komma igång med elbil och Tesla så snart du kan.
6 säten i en X är enbart för att det är så läckert. Bakre raden skulle ligga nere mestadels utav tiden.
Model Y eller Model 3 är inget alternativ för mig då den inte faller mig i smaken på flera punkter.
Vad är det i Model S du söker som inte Model 3 har?
Model 3 har för liten öppning i bakluckan för min smak. Sen har jag gärna ett instrument framför mig och inte enbart en display som Model 3 även om det säkert fungerar. Sen funkar inte Model 3 riktigt så bra med bilstolen.
Tycker dessutom att Model S är snyggare i utseendet.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Instrument panelen är en vanesak, efter ett litet tag och inget man tänker på efter några minuter i bilen.
Model 3 är ju en sedan men har å andra sidan dragkrok. Alla får ju fundera på vad de last in i bilen och vad det är värt att klara av.
Model 3 är ju en sedan men har å andra sidan dragkrok. Alla får ju fundera på vad de last in i bilen och vad det är värt att klara av.
Re: Köpte någon en Standard Range?
Jag har en S och tycker att min S är bättre är en Tesla 3 på följande punkter:
1. Har en skärm framför ratten.
2. Har dubbelt så stort bagage.
3. Har elbaklucka.
4. Har 3m axelavstånd, går stadigare i snömodd.
5. Har luftfjädring, helt avgörande för mig i Norrland som kör under väldigt dåliga förhållanden på vintern.
6. Kan ladda på Tesla, Chademo och CCS.
7. Har en fobb.
8. Keyless som alltid fungerar.
9. Fäller man ner baksätet kan man lasta långa saker, och lägga ut en madrass och övernatta om man vill.
10. 6kW batterivärmare
11. 6kW kupevärmare
12. Är tystare än 3.
13. Har en aluminiumkaross, evighetsmaskin?
Efter 9400 mil i Norrland med mycket grusvägar ser bilen ut som ny.
14. Mer finesser och mer premium än 3.
15. Bättre garantier.
16. Min har plåttak. Den är ännu tystare, Inga läkage eller vindljud. Och mycket varmare på vinter i -30 runt huvudet.
Nackdelar med S jämfört med 3:
1. Större klumpigare bil med större vändradie.
2. Dyrare i inköp.
3. Drar mer el.
4. Har ej drag.
1. Har en skärm framför ratten.
2. Har dubbelt så stort bagage.
3. Har elbaklucka.
4. Har 3m axelavstånd, går stadigare i snömodd.
5. Har luftfjädring, helt avgörande för mig i Norrland som kör under väldigt dåliga förhållanden på vintern.
6. Kan ladda på Tesla, Chademo och CCS.
7. Har en fobb.
8. Keyless som alltid fungerar.
9. Fäller man ner baksätet kan man lasta långa saker, och lägga ut en madrass och övernatta om man vill.
10. 6kW batterivärmare
11. 6kW kupevärmare
12. Är tystare än 3.
13. Har en aluminiumkaross, evighetsmaskin?
Efter 9400 mil i Norrland med mycket grusvägar ser bilen ut som ny.
14. Mer finesser och mer premium än 3.
15. Bättre garantier.
16. Min har plåttak. Den är ännu tystare, Inga läkage eller vindljud. Och mycket varmare på vinter i -30 runt huvudet.
Nackdelar med S jämfört med 3:
1. Större klumpigare bil med större vändradie.
2. Dyrare i inköp.
3. Drar mer el.
4. Har ej drag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Köpte någon en Standard Range?
Zalman3 skrev:Jag har en S och tycker att min S är bättre är en Tesla 3 på följande punkter:
1. Har en skärm framför ratten.
2. Har dubbelt så stort bagage.
3. Har elbaklucka.
4. Har 3m axelavstånd, går stadigare i snömodd.
5. Har luftfjädring, helt avgörande för mig i Norrland som kör under väldigt dåliga förhållanden på vintern.
6. Kan ladda på Tesla, Chademo och CCS.
7. Har en fobb.
8. Keyless som alltid fungerar.
9. Fäller man ner baksätet kan man lasta långa saker, och lägga ut en madrass och övernatta om man vill.
10. 6kW batterivärmare
11. 6kW kupevärmare
12. Är tystare än 3.
13. Har en aluminiumkaross, evighetsmaskin?
Efter 9400 mil i Norrland med mycket grusvägar ser bilen ut som ny.
14. Mer finesser och mer premium än 3.
15. Bättre garantier.
16. Min har plåttak. Den är ännu tystare, Inga läkage eller vindljud. Och mycket varmare på vinter i -30 runt huvudet.
Nackdelar med S jämfört med 3:
1. Större klumpigare bil med större vändradie.
2. Dyrare i inköp.
3. Drar mer el.
4. Har ej drag.
Just ja, elbaklucka känns ju som att man vill ha på bil över halv miljon ! Håller med dig denna gång Zalman.