Den snittar runt 180 i 100kmh och cirka 200 i 120.
4 grader och lite vått.
Märker stor skillnad om farthållaren är på. Den är väldigt ryckig och bromsas och gasar i onödan med trafik framför. Blir mjukare att köra själv.
Med få bilar framför funkar farthållaren bättre men fortfarande för känslig.
Bra förbrukningssiffror (tycker jag), som dessutom bara borde bli bättre ju varmare det blir.
När det gäller farthållaren, vilken mjukvaruversion har du i bilen och vilket avstånd kör du med? (det ställs in genom att vrida på den yttersta delen av spaken för AP/farthållare på samma sätt som vindrutetorkaren)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Den snittar runt 180 i 100kmh och cirka 200 i 120.
4 grader och lite vått.
Märker stor skillnad om farthållaren är på. Den är väldigt ryckig och bromsas och gasar i onödan med trafik framför. Blir mjukare att köra själv.
Med få bilar framför funkar farthållaren bättre men fortfarande för känslig.
Bra förbrukningssiffror (tycker jag), som dessutom bara borde bli bättre ju varmare det blir.
När det gäller farthållaren, vilken mjukvaruversion har du i bilen och vilket avstånd kör du med? (det ställs in genom att vrida på den yttersta delen av spaken för AP/farthållare på samma sätt som vindrutetorkaren)
Kör på 3 eller 4 i avstånd med farthållaren. Tycker inte det är så stor skillnad. Fick en tvärnit under en bro. Läste i annan tråd att det kan vara att bilen känner va hastighetsskyltar på andra vägar.
Ja jag körde hem i 125 och med värme, rattvärme etc med våt vägbana. Runt 215-225 drog den då.
Har testat SUC i Sollentuna några gånger och kommit upp i 80kw någon gång, men oftast cirka 50kw.
Provade suc Norrköping häromdagen och toppade 115kw och låg över 100 en bra stund. Då var vi 3 som laddade så det kanske går att plocka ut lite mer där.
Har testat SUC i Sollentuna några gånger och kommit upp i 80kw någon gång, men oftast cirka 50kw.
Provade suc Norrköping häromdagen och toppade 115kw och låg över 100 en bra stund. Då var vi 3 som laddade så det kanske går att plocka ut lite mer där.
Bara om du delade "par" med någon. Annars gör det ingen skillnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Min SR får jag kämpa hårt med för att komma under 200Wh. Då är det lugn landsvägskörning som gäller, 175 är nog mitt absoluta rekord på 50km snitt.
Motorväg (110 och INTE range mode) och blandad körning ungefär samma förbrukning, snitt 230-240Wh om jag inte har bråttom då passerar jag 250.
Temperaturen har varierat 3-7 grader.
Intressant att höra lite faktiska siffror från er andra.
Jag köpte den sista SR som låg ute. Känner igen samma fenomen som du beskriver, jag har 5 mil enkel väg pendling per dag och kommer aldrig under 200Wh/km även om jag kör som en smålänning. Temp 6 grader och fortfarande sommardäcken på. Normal förbrukning är 240 Wh/km.
En kollega med e-niro tycker det är roligt att jag har 50% högre förbrukning än honom men jag får påminna att det är aningen skillnad på bilarna.
Min SR får jag kämpa hårt med för att komma under 200Wh. Då är det lugn landsvägskörning som gäller, 175 är nog mitt absoluta rekord på 50km snitt.
Motorväg (110 och INTE range mode) och blandad körning ungefär samma förbrukning, snitt 230-240Wh om jag inte har bråttom då passerar jag 250.
Temperaturen har varierat 3-7 grader.
Intressant att höra lite faktiska siffror från er andra.
Jag köpte den sista SR som låg ute. Känner igen samma fenomen som du beskriver, jag har 5 mil enkel väg pendling per dag och kommer aldrig under 200Wh/km även om jag kör som en smålänning. Temp 6 grader och fortfarande sommardäcken på. Normal förbrukning är 240 Wh/km.
En kollega med e-niro tycker det är roligt att jag har 50% högre förbrukning än honom men jag får påminna att det är aningen skillnad på bilarna.
Då har ni inte förvärmt med sladden inkopplad innan antar jag?
Har kört 1500 mil på 3 vintermånader med min MS SR och har nu 205 Wh/km i snitt, vilket inkluderar ett par hundra mil med takräcke. Ingen supervinter men blött och blåsigt. Skulle säga att förbrukningen är ca 20-30 Wh/km lägre än min gamla MS (75D-2017).
Har kört 1500 mil på 3 vintermånader med min MS SR och har nu 205 Wh/km i snitt, vilket inkluderar ett par hundra mil med takräcke. Ingen supervinter men blött och blåsigt. Skulle säga att förbrukningen är ca 20-30 Wh/km lägre än min gamla MS (75D-2017).
10% alltså, dvs exakt som utlovat.
Undra vad jag skulle få. Ligger på 225 i snitt över ca 1000 vintermil, på 18" M3P....
Förvärmer dock nästan aldrig, och fyrhjulssladdar i var och varannan kurva...
Har kört samma sträcka tor 30 mil 3 ggr på en vecka nu. Cirka 2-6 grader och ganska blött. Förbrukningen ligger under 200 vid hastighet 110, närmare 190. I 120 kmh ligger den runt 225 och i 130 kmh runt 245.
Efter 1500 mil med MS SR och innan dess 10 000 mil med MS 75D så skulle jag säga att skillnaden är minst 10%. Räckviddskillnaden är nog ännu lite större, och klart märkbar.
Efter 1500 mil med MS SR och innan dess 10 000 mil med MS 75D så skulle jag säga att skillnaden är minst 10%. Räckviddskillnaden är nog ännu lite större, och klart märkbar.
Fast du bör ju haft ganska signifikant degradering efter 10.000 mil också?
Minns du hur många km du hade på 75an vid 100% när du sålde den? Ny har den väl nästan 390 km.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Efter 1500 mil med MS SR och innan dess 10 000 mil med MS 75D så skulle jag säga att skillnaden är minst 10%. Räckviddskillnaden är nog ännu lite större, och klart märkbar.
Fast du bör ju haft ganska signifikant degradering efter 10.000 mil också?
Minns du hur många km du hade på 75an vid 100% när du sålde den? Ny har den väl nästan 390 km.
Självklart, det är därför räckviddskillnaden är större än skillnaden i förbrukning.
Vet inte om jag någon gång såg 390 men hade 373 km sista gången jag laddade till 100%. Typ knappt 5% degradering. Jämför man MS SR 0% degradering med MS 75D 5% degradering i ABRP så har MS SR 20% längre räckvidd. Riktigt så stor skillnad tror jag inte att det är men inte så långt ifrån. Självklart svårt att jämföra exakt men jag kör samma sträckor med samma fälgar och däck och gillar statistik
Har kört samma sträcka tor 30 mil 3 ggr på en vecka nu. Cirka 2-6 grader och ganska blött. Förbrukningen ligger under 200 vid hastighet 110, närmare 190. I 120 kmh ligger den runt 225 och i 130 kmh runt 245.
Ja det är stor skillnad. Medelförbrukning för mig på 180 med blandad körning. Dock är jag lite irriterad över att man måste gå in på Resor för att få det rätta värdet då Energi visar glädjesiffror (160 i snitt)
Har kört samma sträcka tor 30 mil 3 ggr på en vecka nu. Cirka 2-6 grader och ganska blött. Förbrukningen ligger under 200 vid hastighet 110, närmare 190. I 120 kmh ligger den runt 225 och i 130 kmh runt 245.
Så typ 11kr timmen(om du laddar SUC till 2,56kr/kWh) koster det att köra 130km/h vs 110km/h.
Plus eventuella böter.
Har kört samma sträcka tor 30 mil 3 ggr på en vecka nu. Cirka 2-6 grader och ganska blött. Förbrukningen ligger under 200 vid hastighet 110, närmare 190. I 120 kmh ligger den runt 225 och i 130 kmh runt 245.
Så typ 11kr timmen(om du laddar SUC till 2,56kr/kWh) koster det att köra 130km/h vs 110km/h.
Plus eventuella böter.