Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Teslared »

Jag har fått leveransdatum 23/7, TMX beställd 26/4, vessel departed 17/6, loaded 4/6
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Skrev på kul till Tesla och frågade när jag kan förvänta mig leverans. De bekräftade vad vi redan visste d.v.s de har noll koll. De svarade att bilen befann sig på båt till Europa (den kom till Rotterdam 10/7) och förväntade sig leverans första halvan av Aug vilket iofs verkar rimligt. Bilarna som skulle till Göteborg var dock ca 2 mån försenade p.g.a motorhaveri på lastfartyget :lol:
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

perbjork skrev:
Skrev på kul till Tesla och frågade när jag kan förvänta mig leverans. De bekräftade vad vi redan visste d.v.s de har noll koll. De svarade att bilen befann sig på båt till Europa (den kom till Rotterdam 10/7) och förväntade sig leverans första halvan av Aug vilket iofs verkar rimligt. Bilarna som skulle till Göteborg var dock ca 2 mån försenade p.g.a motorhaveri på lastfartyget :lol:
Gråt inte Markus, det där med Göteborg var bara ett skämt ;)
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Perbjork, nu tappade jag minst tio år :shock:

Underbart. Då finns det två som har fått leverans-datum.
Jag tänkte skriva det mest intressanta infon jag har hittat här.
Tex tar det 16 dagar från USA till Rotterdam.
Sen gäller det att ha tur att komma till Tilburg snabbt och att det inte är några köer där.

Om jag har hittat rätt i tråden är det

erbo73
Rotterdam 25 Juni
Leverans 22 Juli
Tid i Europa till leverans -> 27 dagar

Teslared
Rotterdam 1 Juli
Leverans 23 Juli
Tid i Europa till leverans -> 22 dagar
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Jag hittade den här båten som också går mellan Rotterdam och utanför Tesla i Tilburg.

https://www.vesselfinder.com/vessels/SE ... -244030516

PS, jag får nog ta och sluta snart. Kanske bara skulle långhyra en Tesla :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Verkar ju logiskt. Innebär att min skulle komma typ den 7 Aug. Marcus ungefär 10 Aug. Ser ju ganska ok ut. Har svårt att tro att pråmen mellan Rotterdam och Tilburg skulle vara en flaskhals, men onekligen så måste det klia i fingrarna för en logistik-kunnig att peta i leveranskedjan som känns onödigt lång och därmed extra kostsam för Tesla.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Teslared »

Jag tror inte min bil var i Rotterdam 1/7. Det stod ju från Oakland den 17/6. Det skulle innebära 13-14 dygn. Om den gick via panama som jag tror tar det längre tid 18-20 dygn.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Teslared skrev:
Jag tror inte min bil var i Rotterdam 1/7. Det stod ju från Oakland den 17/6. Det skulle innebära 13-14 dygn. Om den gick via panama som jag tror tar det längre tid 18-20 dygn.
S/X åker alla från Houston, men ursprunget är Oakland
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

Jag tappade greppet om alla användarnamn och olika datum som flög runt så jag gjorde det enda rimliga - ett kalkylblad förstås! :D

Jag har gått igenom den här tråden så gott jag kunnat och fört in informationen i detta blad. Ni får gärna kolla så det är rätt på ert namn och uppdatera efter behov. Här är länken:


Det var fler användarnamn som varit med i leken än jag först trodde, himla kul att se att vi börjar samlas ett gäng. 8-) Deltakolumnerna ger redan vissa intressanta insikter kring snittid per steg i kedjan.
Skärmavbild 2019-07-15 kl. 21.58.04.png
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

jseverinson skrev:
Jag tappade greppet om alla användarnamn och olika datum som flög runt så jag gjorde det enda rimliga - ett kalkylblad förstås! :D

Jag har gått igenom den här tråden så gott jag kunnat och fört in informationen i detta blad. Ni får gärna kolla så det är rätt på ert namn och uppdatera efter behov. Här är länken:


Det var fler användarnamn som varit med i leken än jag först trodde, himla kul att se att vi börjar samlas ett gäng. 8-) Deltakolumnerna ger redan vissa intressanta insikter kring snittid per steg i kedjan.
Det är underbart vad som kan hända när en massa nördar samlas i ett forum. Bra jobbat :D
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
fyrawatt
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 apr 2019 16:42

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av fyrawatt »

jseverinson skrev:
Jag tappade greppet om alla användarnamn och olika datum som flög runt så jag gjorde det enda rimliga - ett kalkylblad förstås! :D

Jag har gått igenom den här tråden så gott jag kunnat och fört in informationen i detta blad. Ni får gärna kolla så det är rätt på ert namn och uppdatera efter behov. Här är länken:


Det var fler användarnamn som varit med i leken än jag först trodde, himla kul att se att vi börjar samlas ett gäng. 8-) Deltakolumnerna ger redan vissa intressanta insikter kring snittid per steg i kedjan.
Haha! :lol: Jag då måste jag väl bistå med lite mer info.
Model S LR FSD
Fick ett mail från Tesla den 11 jul att jag skulle bistå med leveransadress mm mm. Men länkarna i det mailet fungerar inte och jag kan inte skriva in några uppgifter.

Jag gissar att någon kommer att kontakta mig relativt snart (förhoppningsvis).
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

fyrawatt skrev:
jseverinson skrev:
Jag tappade greppet om alla användarnamn och olika datum som flög runt så jag gjorde det enda rimliga - ett kalkylblad förstås! :D

Jag har gått igenom den här tråden så gott jag kunnat och fört in informationen i detta blad. Ni får gärna kolla så det är rätt på ert namn och uppdatera efter behov. Här är länken:


Det var fler användarnamn som varit med i leken än jag först trodde, himla kul att se att vi börjar samlas ett gäng. 8-) Deltakolumnerna ger redan vissa intressanta insikter kring snittid per steg i kedjan.
Haha! :lol: Jag då måste jag väl bistå med lite mer info.
Model S LR FSD
Fick ett mail från Tesla den 11 jul att jag skulle bistå med leveransadress mm mm. Men länkarna i det mailet fungerar inte och jag kan inte skriva in några uppgifter.

Jag gissar att någon kommer att kontakta mig relativt snart (förhoppningsvis).
Skriv länkarna till mig så provar jag min adress ;)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MEK
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jul 2019 15:33

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MEK »

Jag fick också detta Mail men efter kontakt med Tesla fick jag info om att det skickats ut av misstag. Dessa uppgifter hade jag reggat i samband med beställningen. Verkar som om detta Mail skickats ut i samband med att bilen blivit tillverkad. Så var det i mitt fall. Nu är det bara (!!) leveransen kvar :o
Kan tillägga att jag också la beställningen 190527, planerad lev 190907 :roll:
Model S P100D Raven, lev 201909
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

jseverinson skrev:
Jag tappade greppet om alla användarnamn och olika datum som flög runt så jag gjorde det enda rimliga - ett kalkylblad förstås! :D

Jag har gått igenom den här tråden så gott jag kunnat och fört in informationen i detta blad. Ni får gärna kolla så det är rätt på ert namn och uppdatera efter behov. Här är länken:


Det var fler användarnamn som varit med i leken än jag först trodde, himla kul att se att vi börjar samlas ett gäng. 8-) Deltakolumnerna ger redan vissa intressanta insikter kring snittid per steg i kedjan.
Världsklass! Tack!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Kilowatt skrev:
jseverinson skrev:
Jag tappade greppet om alla användarnamn och olika datum som flög runt så jag gjorde det enda rimliga - ett kalkylblad förstås! :D

Jag har gått igenom den här tråden så gott jag kunnat och fört in informationen i detta blad. Ni får gärna kolla så det är rätt på ert namn och uppdatera efter behov. Här är länken:


Det var fler användarnamn som varit med i leken än jag först trodde, himla kul att se att vi börjar samlas ett gäng. 8-) Deltakolumnerna ger redan vissa intressanta insikter kring snittid per steg i kedjan.
Världsklass! Tack!
Suveränt Tack här också.
Intressant och se hur ologiskt tiden mellan beställning och båt-transport är. Antar att det beror - som Marcus säger - att man “batchbygger” och att det handlar om man har tur med matchningen eller ej.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av RobinG »

14/7 5:35 pm Vessel departed för mig nu. Ni som är experter, vilken båt och hur följer man den nu


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

RobinG skrev:
14/7 5:35 pm Vessel departed för mig nu. Ni som är experter, vilken båt och hur följer man den nu Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gött.
Du hittar tidtabellen här:
https://www.maersk.com/schedules/#vesse ... 2019-07-10

Du kan följa din båt genom att söka upp namnet (MAERSK IDAHO) här:
https://www.myshiptracking.com

Om du skapar ett konto på myshiptracking (gratis) så kan man lägga till båten till din 'fleet'
Då kan man se båten hela resan (även på Atlanten) vilket man annars inte kan.

Slutdestinationen är Rotterdam där en liten båt får köra vidare till Tilburg då det är smala kanaler den vägen
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 jun 2019 22:54

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av ChrisTesla »

Jag betalade 980ksek för min LR, antar att ni betalade liknande. Leverans i augusti hoppas jag:)
I dag så kostar en ny LR 936900kr.
Vilka möjligheter har jag att ta del av prissänkningen?
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

ChrisTesla skrev:
Jag betalade 980ksek för min LR, antar att ni betalade liknande. Leverans i augusti hoppas jag:)
I dag så kostar en ny LR 936900kr.
Vilka möjligheter har jag att ta del av prissänkningen?
Har din totala kostnad sänkts med 50k?
Jag beställde en vit MS LR med vit interiör och dyrare hjul och jag kommer bara tappa 20k.

Jag kommer inte ihåg hur det gick för de som såg priset sänkas runt mars/april om de fick tillbaka pengar.

Men det är ju helt klart värt att maila Tesla om det
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 jun 2019 22:54

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av ChrisTesla »

Japp, beställde den 5/6 och har sänkts från 980ksek.
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

För mig med P-modellen blev det 50k billigare än om jag köpt idag. Outgrundliga äro herrens (Elons) vägar.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

Ja, såvitt jag kan se så blev min config just dyrare totalt sett. Det som man kan säga är den stora grejen är att nu får ALLA plötsligt Ludicrous "gratis" men till en något högre prispunkt.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Daniel »

Och min MS LR Multicoat-röd blev 32.900:- billigare....
Intressant.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Jag försöker tänka så här.
Visst tappade jag 20-30k just nu, men jag har drömt om en MS i flera år och förut kostade den versionen jag ville ha cirka 300k mer än nu.
Plus att nu ingår nästan allt så förmånsvärdet blir lägre med.

Man vinner nog aldrig. Eller jo, man vinner den dagen man sitter i en Tesla (oavsett pris) :lol: :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av helix »

MarcusC skrev:
Jag försöker tänka så här.
Visst tappade jag 20-30k just nu, men jag har drömt om en MS i flera år och förut kostade den versionen jag ville ha cirka 300k mer än nu.
Plus att nu ingår nästan allt så förmånsvärdet blir lägre med.

Man vinner nog aldrig. Eller jo, man vinner den dagen man sitter i en Tesla (oavsett pris) :lol: :lol:
Fast har du inte tagit leverans och samma spec. som den du beställt nu blivit billigare så kan du kräva det nya lägre priset. Tesla har åtminstone historiskt för alla S/X justerat till det lägre priset.
Skriv svar