Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Jag är kanske desperat i väntans tider, men jag har lite tankar om man har ändrat bygg/shipping-förfarandet till Europa i och med Raven-modellerna S/X (de som byggs efter 23 April).

Min förhoppning är att man har börjat med batch-bygga enligt Model 3 och jag tänkte dela med mig av mina tankar och surfande och så får ni skjuta ner mig sen :D

Dels finns den här tråden hos TMC där det verkar som en del fick VIN ganska snabbt efter beställning, men de får också sen information om när bilen går in i produktion, etc (som det alltid varit).

De andra som inte får VIN direkt verkar inte få den uppdaterade informationen utan det blir i stort sett VIN och sen leverans en kort tid efter (det gäller USA).
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... in.151975/

Det är en del av oss här som har beställt efter 23 April som inte får någon uppdaterad information utan det står bara att fakturan håller på att skapas.

En kille här ringde Tesla och fick veta att efter 6 veckor från beställning var bilen redan i Europa och han hade VIN. Så fort brukade det ju aldrig gå innan. Vad jag förstår av att läsa gamla trådar tog det ungefär en månad innan man fick VIN och då byggdes bilen. Sen tog det nästan 4-5 veckor innan den fanns i Europa.

Anledningen att jag tror man börjat med att bygga batch är att både S och X har funnits ett bra tag nu och man bör veta vilka typer som går åt. Priset har också justerats ner kraftigt så det är inte så mycket pengar man ligger ute med för varje osåld modell.
Det finns heller inte så många varianter kvar. Det är ju bara batteri-storlek, färg, interiör. FSD är mjukvarustyrd och påverkas inte. X har ju visserligen säten också.

Model 3 har ju tom fler alternativ nu när det finns en dragkrok.

I den här tråden (post #1043) skriver en kille om en källa från Tesla som säger att alla Raven skickas till Zeebrugge.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 80/page-53

Tittar man i det dokumentet som han hänvisar till kom en båt den 20 Juni.
I min källkod och två andra fick vi VIN den 24:e (det var 4 veckor efter beställning).
Det känns nästan som bilarna var med den båten och vi fick en match när man väl tog av bilarna och började sätta ihop dem.

Jag vet att jag drar efter halmstrån, men jag ser inte varför man inte skulle kunna batch-bygga alla Teslas bilar då man ganska precist borde veta vilka bilar som går åt och då kanske det blir en mjukare kvartalslut då man inte behöver vänta in bilarna ska komma från båten och sen stressas ut för att hinna levereras innan kvartalet tar slut.

Ingen av oss som nu har VIN kan heller se om man högerklickar på Tesla-bilen vilka optioner man har beställt. Det är i stort sätt bara färgen och hjulen man ser.
Kommer ni gamla rävar ihåg om man kunde se det när man visste sitt VIN?
Jag menar om den går in i produktion nu borde optionerna synas. Men man kan ju ha gjort om hemsidan.

Det enda som talar lite emot mina argument är att försäljningen av S/X har gått ner dramatiskt sen årsskiftet och frågan är ju då varför de ska batch-bygga då?
Kanske för att det blir smidigare att frakta bilar utan behöva vänta in beställning, bygge etc. Alltså alla modeller tänker jag.

Vad tror ni? Är jag helt ute och seglar.

PS! Såg precis att det här var inlägg 100, så det måste väl ändå betyda att jag tänker rätt? Jag menar som present för 100:e inlägget :D :D
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av David D »

Jag var i Trosta idag och hämtade frugans Model 3 och passade på att fråga om min Model S LR (Raven) eftersom jag inte ser något på mitt Teslakonto (annat att den är beställd). I mitt fall var den tydligen tillverkad och satt på båt till Europa. Mailade Tesla Delivery igår kväll och fick mail idag att de inte hade någon info... :)
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

David D skrev:
Jag var i Trosta idag och hämtade frugans Model 3 och passade på att fråga om min Model S LR (Raven) eftersom jag inte ser något på mitt Teslakonto (annat att den är beställd). I mitt fall var den tydligen tillverkad och satt på båt till Europa. Mailade Tesla Delivery igår kväll och fick mail idag att de inte hade någon info... :)
När beställde du S:en?
Om du högerklickar i Chrome i ditt Teslakonto när du är inne på bilen och välj 'visa källkod'.
Om du söker efter ordet "vin": (med citations-tecken och kolon), får du något VIN då?

Jag får fyra träffar varav det 3:e visar en vin efter.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av David D »

Jag beställde 28/4. Finns inget vin i källkoden.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

ok, vad skumt.

Du beställde ju en månad innan mig och ser ändå inte VIN i källkoden.
Det kan ju visserligen vara så att jag hade tur att någon i Europa avbröt ordern och så fick jag en match på den, fast varför skulle det hända 3 stycken samtidigt?

På måndag ringer jag nog min delivery-kille och frågar. Antar att de har häcken full med att kränga bilar nu, så dumt att komma med en sån här fråga ;)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av David D »

De skulle leverera 60 bilar från Trosta idag! End of quarter crunch...
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Gör något åt detta NU Markus - jag börjar bli trött på vänta ;)
105D9F30-CE34-48BA-A29A-74E3890CF0C9.png
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

perbjork skrev:
Gör något åt detta NU Markus - jag börjar bli trött på vänta ;)
Men du har fått VIN i källkoden, va?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Ser ut så här, kan inte avgöra om det är ett riktigt ”VIN” eller ej. Antar att det ser liknande ut för dig Markus.
image.jpg
Senast redigerad av perbjork, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Jo, du har VIN.
Det som står efter "VIN": dvs det som börjar på 5YJ (det är Teslas siffror). Hela det är ditt VIN.

När beställde du?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Du kan alltid skriva in ditt VIN på den här länken för att se att den är ok om du vill (den innehåller tex en kontrollsiffra).
https://teslatap.com/vin-decoder/
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Ursprungligen 26/4 men så sänkte de priserna runt 20 Maj, visserligen marginellt men ändå närmare 30 000 så efter konsultation med Tesla så beställde jag om den 24 Maj. MS 100P
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

perbjork skrev:
Ursprungligen 26/4 men så sänkte de priserna runt 20 Maj, visserligen marginellt men ändå närmare 30 000 så efter konsultation med Tesla så beställde jag om den 24 Maj. MS 100P
Helt förståeligt och tre dagar innan min beställning
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av RobinG »

Beställde den 29/4 och har tyvärr ingen VIN i källkoden ännu


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

RobinG skrev:
Beställde den 29/4 och har tyvärr ingen VIN i källkoden ännu Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kollar du verkligen enligt Markus anvisningar? Verkar ju helkonstigt att du inte fått VIN medans både Markus o jag som beställde i slutet på Maj har fått detsamma.
F.ö så är jag inte helt säker på om det har någon betydelse om om man beställt i April eller Maj då jag tror att man koncentrerat sig på att få ut M3 för ett bra resultat Q2. Så det känns rimligt att tro att man nu sätter full fart med innevarande beställningar på M o X. Jag vill gärna tro det iallafall :)
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

perbjork skrev:
RobinG skrev:
Beställde den 29/4 och har tyvärr ingen VIN i källkoden ännu Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kollar du verkligen enligt Markus anvisningar? Verkar ju helkonstigt att du inte fått VIN medans både Markus o jag som beställde i slutet på Maj har fått detsamma.
F.ö så är jag inte helt säker på om det har någon betydelse om om man beställt i April eller Maj då jag tror att man koncentrerat sig på att få ut M3 för ett bra resultat Q2. Så det känns rimligt att tro att man nu sätter full fart med innevarande beställningar på M o X. Jag vill gärna tro det iallafall :)
Fingers Crossed!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
fekberg
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 apr 2019 13:44

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av fekberg »

Jag har inte heller VIN i källkoden.

Beställde 25/4
1500km gratis laddning när du köper en Tesla via min referral: https://---
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Det är verkligen skumt att några som beställde i slutet av April inte har VIN, men en del som beställer i slutet av Maj har det.
Jag beställde i slutet av Maj och har VIN och beställde en MS LR vit + vit.

Vad har ni som inte har fått VIN beställt?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av RobinG »

perbjork skrev:
RobinG skrev:
Beställde den 29/4 och har tyvärr ingen VIN i källkoden ännu Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kollar du verkligen enligt Markus anvisningar? Verkar ju helkonstigt att du inte fått VIN medans både Markus o jag som beställde i slutet på Maj har fått detsamma.
F.ö så är jag inte helt säker på om det har någon betydelse om om man beställt i April eller Maj då jag tror att man koncentrerat sig på att få ut M3 för ett bra resultat Q2. Så det känns rimligt att tro att man nu sätter full fart med innevarande beställningar på M o X. Jag vill gärna tro det iallafall :)
Japp kollade enligt anvisningarna. Hitta fyra stycken ”vin”: (eller om det var ”vin:”) i sidans källkod men ingen med vin-kod efter. Försökt ringa tesla utan att få svar under veckan eftersom det nu gått två månader sen beställning.

Beställde en MS P100DL med kolfiberdekor.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

Jag beställde en MS LR den 14 maj. Har inte heller fått något VIN, varken synligt eller i källkoden. När jag beställde stod det för övrigt att estimerad leverans var "Juni" men det förstod jag redan då var ganska osannolikt. :P
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

jseverinson skrev:
Jag beställde en MS LR den 14 maj. Har inte heller fått något VIN, varken synligt eller i källkoden. När jag beställde stod det för övrigt att estimerad leverans var "Juni" men det förstod jag redan då var ganska osannolikt. :P
Det smärtar mig att höra att ni som ändå beställt 2-4 veckor före mig inte hört nåt än... Jag beställde precis i slutet på maj och lever i (van)föreställningen om leverans i juli. Mer realistiskt i Aug kanske men Teslanxiety har slagit till hårt. Precis som förra gången så loopar jag oändligt forum-tesla.com-youtube-mailen och längtar till när dagen ska komma.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Kilowatt skrev:
jseverinson skrev:
Jag beställde en MS LR den 14 maj. Har inte heller fått något VIN, varken synligt eller i källkoden. När jag beställde stod det för övrigt att estimerad leverans var "Juni" men det förstod jag redan då var ganska osannolikt. :P
Det smärtar mig att höra att ni som ändå beställt 2-4 veckor före mig inte hört nåt än... Jag beställde precis i slutet på maj och lever i (van)föreställningen om leverans i juli. Mer realistiskt i Aug kanske men Teslanxiety har slagit till hårt. Precis som förra gången så loopar jag oändligt forum-tesla.com-youtube-mailen och längtar till när dagen ska komma.
Har du fått VIN i källkoden?

Om nu Tesla batch-byggde i början av April / Maj och skickade iväg till Europa byggde man kanske inte tillräckligt av de modeller som en del inte fått VIN på än.

Jag menar det är helt ologiskt att de som beställde i April inte får VIN, men vi som beställde i Maj har fått VIN (inte alla, men en del). Speciellt om det som förr var att man fick VIN innan bilen gick in i produktion. Varför skulle man bygga min bil där beställningen bara är en månad gammal, men inte en bil där beställningen är två månader gammal?

Enda anledningen jag kan komma på är om man batch-bygger och sen när bilarna kommer till Europa blir man tilldelad en matchning (som man gör med Model 3).

De bilar som April-beställarna gjort kanske inte byggdes tillräckligt många (de flesta beställde väl en PL då)?
Men jag beställde bara en enkel MS LR och man byggde kanske fler sådana, eller inte lika många beställde en?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

MarcusC skrev:
Kilowatt skrev:
jseverinson skrev:
Jag beställde en MS LR den 14 maj. Har inte heller fått något VIN, varken synligt eller i källkoden. När jag beställde stod det för övrigt att estimerad leverans var "Juni" men det förstod jag redan då var ganska osannolikt. :P
Det smärtar mig att höra att ni som ändå beställt 2-4 veckor före mig inte hört nåt än... Jag beställde precis i slutet på maj och lever i (van)föreställningen om leverans i juli. Mer realistiskt i Aug kanske men Teslanxiety har slagit till hårt. Precis som förra gången så loopar jag oändligt forum-tesla.com-youtube-mailen och längtar till när dagen ska komma.
Har du fått VIN i källkoden?

Om nu Tesla batch-byggde i början av April / Maj och skickade iväg till Europa byggde man kanske inte tillräckligt av de modeller som en del inte fått VIN på än.

Jag menar det är helt ologiskt att de som beställde i April inte får VIN, men vi som beställde i Maj har fått VIN (inte alla, men en del). Speciellt om det som förr var att man fick VIN innan bilen gick in i produktion. Varför skulle man bygga min bil där beställningen bara är en månad gammal, men inte en bil där beställningen är två månader gammal?

Enda anledningen jag kan komma på är om man batch-bygger och sen när bilarna kommer till Europa blir man tilldelad en matchning (som man gör med Model 3).

De bilar som April-beställarna gjort kanske inte byggdes tillräckligt många (de flesta beställde väl en PL då)?
Men jag beställde bara en enkel MS LR och man byggde kanske fler sådana, eller inte lika många beställde en?
Nej, ingen VIN än tyvärr... Kollade just page source igen. Håller tummarna för att den byggs inom kort så jag hinner få den levererad i alla fall i början av Aug.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

Jag fick besked från min säljarkontakt nu att jag har fått ett VIN och att hon tror min bil ska kunna levereras i slutet av juli. Jag beställde 14 maj för er som räknar dagar.

Intressant är att det inte står VIN i Tesla-kontot. Vet att de jobbar i Salesforce som ju är ett legendariskt tungrott system så det kan säkert vara så att information hämtas ut från SF till hemsidessystemet med jämna mellanrum, snarare än realtidsinfo.
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av TechNerd »

Beställde själv 26/4, ändrade färg 3/5.
Ringde nu och kollade med leveransavdelningen vad som händer, då såg det ut som att bilen var på båten och leverans i slutet på aug(!) :( .

Ska få prata med en säljare i mitten av nästa vecka (de hade fullt upp nu), för att få närmare besked. Men om den kommer i slutet på aug - då är jag nog snål och bokar om den för att spara 30kkr. Får jag ändå inte den till semestern, då kan jag vänta lite till utan problem.

Frågade också om CCS2-adaptern, för vad jag förstått så skulle nya bilar vara förberedda för adaptern och den skulle man få köpa till? Men enligt henne behövdes inte adaptern på de bilarna efter 1/5 alls?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Skriv svar