Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

Det verkar som om orkanen Dorian orskakat förändringar i schemat för Maersks transporter från Houston till Rotterdam.
maersk.png
Tidigare fanns även en avgång den 8 september men det fartyget har nog inte lyckats ta sig fram till Houston i tid.
Som tur är så befinner sig min bil på SAFMARINE MAFADI så den är på väg. Det fartyget har inte nått fram till Florida än så orkanen har hunnit bedarra tills dess.
departed.png
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

perbjork skrev:
MarcusC skrev:
erbo73 skrev:
erbo73 skrev:

Sitter just nu i tel.kö till Tesla service pga detta meddelande. Har gjort hard reset utan lycka.
Med tanke på felkoderna känns det som en ABS-sensor gett upp. Surt efter 37 mil.
828819FD-F8AE-4A27-AFFD-F3EF8E83085C.jpeg
Och nu är den reparerad. Hela ABS-styrenheten byttes. Äntligen en hel bil efter en månads väntan!
vad härligt det måste kännas nu
Kul att se att du lever Marcus. Hoppas allt funkat med bilen. Själv är jag uppe i 400 mil utan problem. På väg från Sthlm till Portugal och just nu i Lübeck. En natt på Toftaholm Herrgård (Värnamo) med förmånliga Tesla-priser vilket rekommenderas starkt. Kör sakta ner genom Europa och undviker motorvägar för upplevelsens skull men kräver lite mer planering då SUC oftast ligger vid densamma. Som nybliven Tesla-ägare så är man nog lite för ”chicken” och laddar lite mer än nödvändigt. Lycka till alla ni som väntar som vi gjorde läääänge (inte minst Marcus som startade tråden) ni kommer inte bli besvikna.
Ja, jag lever verkligen :)

Låter underbart med en lång-resa ner till Portugal.

Än så länge snittar jag på 100 mil i veckan och då kör jag inte ens bilen till jobbet.
Jag har bara haft några långresor (typ 20-30 mil ToR), men annars åker jag nog en massa runt Jönköping.
Tror nästan tripp-mätaren är trasig, för det känns inte som jag har kört 350 mil på 3.5 veckor :lol:

Jag körde min gamla bensinare till besiktning igår (har inte suttit i den på en månad) och hej och hå vad den kändes gammal och slö.
Och den saknar regen totalt (vilket märktes när man kom in i korsningarna...). Jag har mest kvar den så grabben kan få den när han väl tagit körkort, för Teslan kommer han inte få använda 8-)
Samtidigt känns det nästan taskigt mot min son. Ska han åka bensinaren. Den är ju så slö och värdelös att köra.
Ibland när jag åker förbi en massa bensinare på stan tänker jag just att där sitter de och skakar i sina bilar. Men de vet ju så klart inte om hur gamla de egentligen känns i.

Till er som väntar och har bensinare nu - ni kommer bli överlyckliga :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av TechNerd »

MarcusC skrev:
Samtidigt känns det nästan taskigt mot min son. Ska han åka bensinaren. Den är ju så slö och värdelös att köra.
Ibland när jag åker förbi en massa bensinare på stan tänker jag just att där sitter de och skakar i sina bilar. Men de vet ju så klart inte om hur gamla de egentligen känns i.
Tycker jag du är taskig mot din son, dottern får åtminstone ha e-Niro att öva i. :D
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

KnightRider skrev:
Det verkar som om orkanen Dorian orskakat förändringar i schemat för Maersks transporter från Houston till Rotterdam.

Tidigare fanns även en avgång den 8 september men det fartyget har nog inte lyckats ta sig fram till Houston i tid.
Som tur är så befinner sig min bil på SAFMARINE MAFADI så den är på väg. Det fartyget har inte nått fram till Florida än så orkanen har hunnit bedarra tills dess.
Här är det fartyg som fallit bort (hade det kvar i en öppen browser).
Screen Shot 2019-09-04 at 11.15.39.png
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Min syster bor i Stuttgart - Tyskland.
Hon och hennes man brukar vara i Sverige varje sommar (då hyr de stugor lite här och där).

Men nu tänkte de som alla andra tyskar köpa en sommarstuga.

De har hittat en intressant i Linköping, men de har ju lite långt att åka så de undrade om jag kunde köra från Jönköping dit för att kolla på en visning som typ tar en halvtimme.

SJÄLVKLART, sa jag.

Visst är det underbart med Tesla... Speciellt när man har anledning att köra lite extra
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

Ok, nu har någonting märkligt hänt med min bil och färden från Houston.

Det här var den information jag fick från CFR tidigare idag:
departed.png
Dvs bilen verkar ha åkt iväg den 1/9 vilket verkade rimligt enligt alla tidigare indikationer.
Och nu några timmar senare så kommer det här upp istället:
departed2.png
Dvs bilen har en VESSEL DEPARTED i framtiden den 16/9 när nästa fartyg från Houston till Rotterdam är planerad.
Den har dessutom en tidsstämpel så man vet dessutom vid vilket klockslag i framtiden som den lämnade hamnen.

Hur ska man tolka det här?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av spacecoin »

Beställde min XLR för ca tio dagar sedan.
Fick VIN ikväll och hoppade in på cfr:

8/10/2019 8:22 PM VESSEL DEPARTED

Borde ju vara i Tiburg snart då? Back to the future speed... :D

Edit: Båten den var på "MAERSK IOWA" som är på väg tillbaka till staterna sedan den 28/8, vilket borde betyda att min bil är i Tiburg och kanske monterad då?
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av David D »

Snabba reflektioner efter första dagen (ca 150 km) med Tesla Model S LR (Raven), jämfört med Model S85D 2015 som jag hade innan.

- Den är märkbart tystare. Jag har kört en del på E4 runt Stockholm och tycker att mindre vägljud tränger in i kupén.
- Den drar mindre el, -10% verkar stämma rätt bra.
- Stolarna är skönare
- Glastaket är häftigare när det är obrutet (hade taklucka på förra bilen)
- Accelerationen i högre fart är klart bättre.
- Fjädringen är förbättrad

Den känns mycket mer premium. Utlämningen gick smidigt och jag har inte hittat några fel än, förutom möjligen en liten repa på bakre stötfångaren, men den kanske går bort vid polering och den syns inte om man inte letar efter den.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Guggenheimel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
Ort: Skanör

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Guggenheimel »

Hämtade ut min Standard Range idag. Så fort jag kom in rummet sade man ”vi är ledsna men bilen är rätt så transportskadad. Vi får boka tid för lackering”.

Körde därifrån halvnöjd med upplevelsen. Hade hellre sett att man lackerat om den och sen räckt över nycklarna till mig...

Nåväl, accelerationen är grym och bilen går fantastiskt! :lol:
Användarvisningsbild
Rich-hard2
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
Ort: Avesta

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Rich-hard2 »

Daniel skrev:
Och till er som fortfarande väntar. Det är värt det.
Min bil, uthämtad 16 augusti. Före/efter chrome delete och toning av bakrutor (även om toningen inte syns så mycket pga reflektionerna).
Vem gjorde jobbet??
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Peter Holm »

Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Seimawn »

Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
Det var snabbt det! :D
Hur såg sin config ut på bilen?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
Wow, vi får leverans i stort sett samtidigt. Jag beställde i slutet av maj 8-)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Daniel »

Rich-hard2 skrev:
Daniel skrev:
Och till er som fortfarande väntar. Det är värt det.
Min bil, uthämtad 16 augusti. Före/efter chrome delete och toning av bakrutor (även om toningen inte syns så mycket pga reflektionerna).
Vem gjorde jobbet??
Wrapzone I Stockholm.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Peter Holm »

Seimawn skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
Det var snabbt det! :D
Hur såg sin config ut på bilen?
Tämligen standard LR. Enda tillägget vat blå.

Edit:
Och total självkörning så klart.....
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
MEK
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jul 2019 15:33

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MEK »

Så kom äntligen dagen för min leverans (igår), fick vänta i 102 långa dagar.

Jag har bara kört 15 mil än så länge men dessa mil var av det trevligare slaget. Jag testade bla 0-100 o det var värre än jag trodde, telefonen som låg i framfacket flög iväg bak i bilen o jag höll på att svälja snuset. Spyan var inte långt borta :lol: . Tur inte frugan var med. Den gamla Long range (0-100 på 4,4) som jag testade i samband med beställningen, vilket jag upplevde som väldigt snabb, stod nästan still jämfört med denna P-bil. Ändå har jag inte lodicrous på min, ”endast” Insane +. Detta räcker dock MER än väl :!:
Förbrukningen på dessa mil låg på 1,85 kw /m, det var inte helt snälla mil jag körde. Kan nämna att trots 21’ så är bilen väldigt tyst o bekväm. Den nya fjädringen är nog den stora anledningen till detta. Körde mest på små landsvägar, vägar med halvdålig asfalt, ändå väldigt tyst o bekväm.

Jag fick inte den senaste uppdateringen, men nu har jag installerad den. Efter detta så trodde navigatorn att jag var tillbaka i USA, fixade detta med en omstart.

Lite info om min upplevelse vid leveransen, Tesla i Malmö :
Fick ett mycket trevligt mottagande, började med ca 1 timmes genomgång/information, av en mycket informativ o trevlig kille. Lite små skader i lacken fixade de direkt på plats. 3 issues (se bild) kommer de att fixa inom kort. Inga stora saker men på en ny bil med detta pris så tycker jag nog att det bör fixas. Jag kan tipsa er om att lägga tid på att kolla bilen NOGA, det verkar vara lite småskit på alla nya bilar. Kan nog bli svårare att reklamera småfel i efterhand så klart bäst att hitta alla fel i samband med mottagandet av bilen, dessa blir fotade o loggade av Tesla personal. Jag klippte ihop bilden med felen, blev lite konstig i färgen.

Under tiden som jag väntade på att få min fixad så passade jag på att kolla de ca 30 bilarna som stod på parkeringen, alla hade något som inte var helt ok, dock inte nya bilar. Nu är det daxs för några mil till …. 8-) 8-)
IMG_1955.jpg
IMG_1954.jpg
IMG_1957.jpg
Model S P100D Raven, lev 201909
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Daniel »

Snygg!
Chrome delete och toning av rutorna på den där så är den perfekt (gäller framförallt röd och vit imho)
Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Seimawn »

Riktigt snygg bil! Jag la min beställning för en vecka sedan men vit-+svarta säten. Tog orginalfälgen som jag ska sätta vinterdäck på och köpa 21” sommar separat!

Tänkte även hämta ut det i Malmö.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jpetters »

Daniel skrev:
Snygg!
Chrome delete och toning av rutorna på den där så är den perfekt (gäller framförallt röd och vit imho)
Då blir den riktigt snygg! Bild
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Sweetspot
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 02 aug 2019 08:59
Ort: Lidingö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Sweetspot »

Efter snart två veckor är det dags för första långresan. Lite förvirrad över räckvidd/förbrukningen.

Kilometeruppskattningen på instrumentpanelen verkar inte vara i synk med energiförbrukningen och uppskattningen i kartan. Fler som upplever det? Är det som det ska? Men så laddar jag 100% idag inför långresan och ser till min förvåning att det tar stopp vid 580km, jag trodde att det var 610km som gällde på Long Range? Beror det på 21" hjulen eller vad handlar detta om?
Model S LR 2019 - Midnight Silver Metallic, 21” Sonicgrå Twin Turbine
Verdi

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Verdi »

Sweetspot skrev:
Efter snart två veckor är det dags för första långresan. Lite förvirrad över räckvidd/förbrukningen.

Kilometeruppskattningen på instrumentpanelen verkar inte vara i synk med energiförbrukningen och uppskattningen i kartan. Fler som upplever det? Är det som det ska? Men så laddar jag 100% idag inför långresan och ser till min förvåning att det tar stopp vid 580km, jag trodde att det var 610km som gällde på Long Range? Beror det på 21" hjulen eller vad handlar detta om?

Det är inte WLTP-siffran som visas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av spacecoin »

MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

spacecoin skrev:
MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Tjusigt! Vilken konfig?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av spacecoin »

GreenMachine skrev:
spacecoin skrev:
MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Tjusigt! Vilken konfig?
En sån här (fast Raven LR då):
Skriv svar