Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Peter Holm »

Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Seimawn »

Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
Det var snabbt det! :D
Hur såg sin config ut på bilen?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
Wow, vi får leverans i stort sett samtidigt. Jag beställde i slutet av maj 8-)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Daniel »

Rich-hard2 skrev:
Daniel skrev:
Och till er som fortfarande väntar. Det är värt det.
Min bil, uthämtad 16 augusti. Före/efter chrome delete och toning av bakrutor (även om toningen inte syns så mycket pga reflektionerna).
Vem gjorde jobbet??
Wrapzone I Stockholm.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Peter Holm »

Seimawn skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
Det var snabbt det! :D
Hur såg sin config ut på bilen?
Tämligen standard LR. Enda tillägget vat blå.

Edit:
Och total självkörning så klart.....
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
MEK
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jul 2019 15:33

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MEK »

Så kom äntligen dagen för min leverans (igår), fick vänta i 102 långa dagar.

Jag har bara kört 15 mil än så länge men dessa mil var av det trevligare slaget. Jag testade bla 0-100 o det var värre än jag trodde, telefonen som låg i framfacket flög iväg bak i bilen o jag höll på att svälja snuset. Spyan var inte långt borta :lol: . Tur inte frugan var med. Den gamla Long range (0-100 på 4,4) som jag testade i samband med beställningen, vilket jag upplevde som väldigt snabb, stod nästan still jämfört med denna P-bil. Ändå har jag inte lodicrous på min, ”endast” Insane +. Detta räcker dock MER än väl :!:
Förbrukningen på dessa mil låg på 1,85 kw /m, det var inte helt snälla mil jag körde. Kan nämna att trots 21’ så är bilen väldigt tyst o bekväm. Den nya fjädringen är nog den stora anledningen till detta. Körde mest på små landsvägar, vägar med halvdålig asfalt, ändå väldigt tyst o bekväm.

Jag fick inte den senaste uppdateringen, men nu har jag installerad den. Efter detta så trodde navigatorn att jag var tillbaka i USA, fixade detta med en omstart.

Lite info om min upplevelse vid leveransen, Tesla i Malmö :
Fick ett mycket trevligt mottagande, började med ca 1 timmes genomgång/information, av en mycket informativ o trevlig kille. Lite små skader i lacken fixade de direkt på plats. 3 issues (se bild) kommer de att fixa inom kort. Inga stora saker men på en ny bil med detta pris så tycker jag nog att det bör fixas. Jag kan tipsa er om att lägga tid på att kolla bilen NOGA, det verkar vara lite småskit på alla nya bilar. Kan nog bli svårare att reklamera småfel i efterhand så klart bäst att hitta alla fel i samband med mottagandet av bilen, dessa blir fotade o loggade av Tesla personal. Jag klippte ihop bilden med felen, blev lite konstig i färgen.

Under tiden som jag väntade på att få min fixad så passade jag på att kolla de ca 30 bilarna som stod på parkeringen, alla hade något som inte var helt ok, dock inte nya bilar. Nu är det daxs för några mil till …. 8-) 8-)
IMG_1955.jpg
IMG_1954.jpg
IMG_1957.jpg
Model S P100D Raven, lev 201909
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Daniel »

Snygg!
Chrome delete och toning av rutorna på den där så är den perfekt (gäller framförallt röd och vit imho)
Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Seimawn »

Riktigt snygg bil! Jag la min beställning för en vecka sedan men vit-+svarta säten. Tog orginalfälgen som jag ska sätta vinterdäck på och köpa 21” sommar separat!

Tänkte även hämta ut det i Malmö.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jpetters »

Daniel skrev:
Snygg!
Chrome delete och toning av rutorna på den där så är den perfekt (gäller framförallt röd och vit imho)
Då blir den riktigt snygg! Bild
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Sweetspot
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 02 aug 2019 08:59
Ort: Lidingö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Sweetspot »

Efter snart två veckor är det dags för första långresan. Lite förvirrad över räckvidd/förbrukningen.

Kilometeruppskattningen på instrumentpanelen verkar inte vara i synk med energiförbrukningen och uppskattningen i kartan. Fler som upplever det? Är det som det ska? Men så laddar jag 100% idag inför långresan och ser till min förvåning att det tar stopp vid 580km, jag trodde att det var 610km som gällde på Long Range? Beror det på 21" hjulen eller vad handlar detta om?
Model S LR 2019 - Midnight Silver Metallic, 21” Sonicgrå Twin Turbine
Verdi

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Verdi »

Sweetspot skrev:
Efter snart två veckor är det dags för första långresan. Lite förvirrad över räckvidd/förbrukningen.

Kilometeruppskattningen på instrumentpanelen verkar inte vara i synk med energiförbrukningen och uppskattningen i kartan. Fler som upplever det? Är det som det ska? Men så laddar jag 100% idag inför långresan och ser till min förvåning att det tar stopp vid 580km, jag trodde att det var 610km som gällde på Long Range? Beror det på 21" hjulen eller vad handlar detta om?

Det är inte WLTP-siffran som visas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6182
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av spacecoin »

MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

spacecoin skrev:
MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Tjusigt! Vilken konfig?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6182
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av spacecoin »

GreenMachine skrev:
spacecoin skrev:
MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Tjusigt! Vilken konfig?
En sån här (fast Raven LR då):
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

spacecoin skrev:
GreenMachine skrev:
spacecoin skrev:
MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Tjusigt! Vilken konfig?
En sån här (fast Raven LR då):
[/

Aha. Ja om det var en svart så var det väl inte helt omöjligt att det redan fanns en redan färdigbyggd i närheten så det gick fort. Kul för dig :D
Jag väntar på en vit :roll:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Tars »

spacecoin skrev:
MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Fick min trea inom 6 dagar. Är iofs inte samma sorts bil.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Eliard »

Bokade in mig för provkörning av en raven S nu .

Har starka funderingar på att byta/bryta min leasing av min M3 AWD om det går på ett smidigt sätt (undrar om Tesla kan lösa det).

Vad tror ni om mina möjligheter ,och vad tror ni att skillnaden i pris .

Har en röd awd med vita stolar ,19" , FSD 1100mil ,bättre än nyskick.
Miljöbonusen borde inkomma vilken dag som helst ,blir dom pengarna till min fördel ,fast jag leasar via Dnb om jag nu vill försöka göra mig av med bilen för en ny MS ?
bilen gick på 769tkr ink moms ,vilket jag gick in med 20% ( blir det ev omständigt för min revisor ,med den momsen å dylikt ? är oxå en fundering)

Om jag nu tar ut en MS LR utan tillval ,så borde inte FMV bli högre ,snarare lägre .

och jag kan tillgodo se MBP på 60.000 ,att det sänker restvärdet ? så kanske jag egentligen inte loosar på min M3 ,och kan gå in med nya 20% utan att lägga in så mycket mer tänker jag :roll: .
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

Eliard skrev:
Bokade in mig för provkörning av en raven S nu .

Har starka funderingar på att byta/bryta min leasing av min M3 AWD om det går på ett smidigt sätt (undrar om Tesla kan lösa det).

Vad tror ni om mina möjligheter ,och vad tror ni att skillnaden i pris .

Har en röd awd med vita stolar ,19" , FSD 1100mil ,bättre än nyskick.
Miljöbonusen borde inkomma vilken dag som helst ,blir dom pengarna till min fördel ,fast jag leasar via Dnb om jag nu vill försöka göra mig av med bilen för en ny MS ?
bilen gick på 769tkr ink moms ,vilket jag gick in med 20% ( blir det ev omständigt för min revisor ,med den momsen å dylikt ? är oxå en fundering)

Om jag nu tar ut en MS LR utan tillval ,så borde inte FMV bli högre ,snarare lägre .

och jag kan tillgodo se MBP på 60.000 ,att det sänker restvärdet ? så kanske jag egentligen inte loosar på min M3 ,och kan gå in med nya 20% utan att lägga in så mycket mer tänker jag :roll: .
Prata med Tesla. Dom borde ju kunna ta din 3:a i knbyte?
Verdi

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Verdi »

Eliard skrev:
Bokade in mig för provkörning av en raven S nu .

Har starka funderingar på att byta/bryta min leasing av min M3 AWD om det går på ett smidigt sätt (undrar om Tesla kan lösa det).

Vad tror ni om mina möjligheter ,och vad tror ni att skillnaden i pris .

Har en röd awd med vita stolar ,19" , FSD 1100mil ,bättre än nyskick.
Miljöbonusen borde inkomma vilken dag som helst ,blir dom pengarna till min fördel ,fast jag leasar via Dnb om jag nu vill försöka göra mig av med bilen för en ny MS ?
bilen gick på 769tkr ink moms ,vilket jag gick in med 20% ( blir det ev omständigt för min revisor ,med den momsen å dylikt ? är oxå en fundering)

Om jag nu tar ut en MS LR utan tillval ,så borde inte FMV bli högre ,snarare lägre .

och jag kan tillgodo se MBP på 60.000 ,att det sänker restvärdet ? så kanske jag egentligen inte loosar på min M3 ,och kan gå in med nya 20% utan att lägga in så mycket mer tänker jag :roll: .

De där 60 tkr är i spel för alla bilar så det kommer inte att göra att du inte går med förlust. Men annars låter det väl rimligt. Blir nog inte så mycket dyrare.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av TeslaM3 »

Vad har en model S LR i förmånsvärde?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

TeslaM3 skrev:
Vad har en model S LR i förmånsvärde?
4743 kr/mån inkl 360 kr skatt.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

Då är det dags för mig att hämta ut min Model S Long Range. Leveransdatum är nu satt till 30 september kl 16.00.
Min första Tesla som ska ersätta en Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain.
Jag har valt en plain vanilla, dvs vit med svart inredning och 19" silver slipstream, ingen FSD. Allt för att hålla ner kostnaden och förmånsvärdet och för att jag inte är direkt intresserad av feta däck och fälgar. Jag är mer intresserad av komfort, låg ljudnivå, låg förbrukning och låg TCO. Har redan köpt en extra uppsättning likadana fälgar som jag tänkte ha Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT på. Lackbehandling och stenskottsfoliering ska fixas direkt efter leverans.
Leveranstiden blev väldigt kort då jag beställde den 6 augusti och leverans slutet på september.
Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Seimawn »

KnightRider skrev:
Då är det dags för mig att hämta ut min Model S Long Range. Leveransdatum är nu satt till 30 september kl 16.00.
Min första Tesla som ska ersätta en Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain.
Jag har valt en plain vanilla, dvs vit med svart inredning och 19" silver slipstream, ingen FSD. Allt för att hålla ner kostnaden och förmånsvärdet och för att jag inte är direkt intresserad av feta däck och fälgar. Jag är mer intresserad av komfort, låg ljudnivå, låg förbrukning och låg TCO. Har redan köpt en extra uppsättning likadana fälgar som jag tänkte ha Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT på. Lackbehandling och stenskottsfoliering ska fixas direkt efter leverans.
Leveranstiden blev väldigt kort då jag beställde den 6 augusti och leverans slutet på september.
Jag beställde exakt likadan bil den 30/8. De har fortfarande inte ringt mig. Ringee och kollade läget för 2v sedan och allt såg bra ut, men kunde vara lång leveranstid sa hon.
Hur långt tid tog det för dig innan Tesla hörde av sig första gången?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

Seimawn skrev:
Jag beställde exakt likadan bil den 30/8. De har fortfarande inte ringt mig. Ringee och kollade läget för 2v sedan och allt såg bra ut, men kunde vara lång leveranstid sa hon.
Hur långt tid tog det för dig innan Tesla hörde av sig första gången?
Jag ringde själv ett antal gånger för att höra mig för i början men fick ganska svävande svar. De ringde mig första gången igår och berättade att leveransen skulle ske nästa vecka.
Några dagar efter beställningen fick jag preliminär leveranstid via mail.
Sedan har jag lekt detektiv och kollat upp VIN och frakt under tiden för att se ung var bilen har befunnit sig.
Skriv svar