Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

GreenMachine skrev:
MarcusC skrev:
Nej, så många alternativ är det ju inte, men som sagt man bygger ihop hela bilen i USA, delar upp den sen och stoppar delarna till 4 "hela" bilar i en container och skickar till Tilburg där de sätter ihop den igen och testar så den funkar.

Jag vet inte hur mycket i kronor och ören de sparar på det här, men tydligen tillräckligt för att besvära sig jobbet.

https://teslaownersgroup.co.uk/kb/track ... -to-the-uk
Nu har jag ju läst på lite mellan inläggen och utifrån vad jag förstår så spar de ca 5,5% på priset eftersom man då undviker tullavgiften på 10%. Eftersom M3 har mycket lägre pris så lönar det sig däremot inte att göra så.

Har dock inte sett någonstans att de först bygger ihop bilen och sedan skruvar isär den för att skeppa den till europa (vilket jag kan tycka låter konstigt) men det kanske är så?
Nu är den här beskrivningen från 2017 men jag antar att det fortfarande går till på samma sätt.

https://teslaownersgroup.co.uk/kb/track ... -to-the-uk
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

KnightRider skrev:
GreenMachine skrev:
MarcusC skrev:
Nej, så många alternativ är det ju inte, men som sagt man bygger ihop hela bilen i USA, delar upp den sen och stoppar delarna till 4 "hela" bilar i en container och skickar till Tilburg där de sätter ihop den igen och testar så den funkar.

Jag vet inte hur mycket i kronor och ören de sparar på det här, men tydligen tillräckligt för att besvära sig jobbet.

https://teslaownersgroup.co.uk/kb/track ... -to-the-uk
Nu har jag ju läst på lite mellan inläggen och utifrån vad jag förstår så spar de ca 5,5% på priset eftersom man då undviker tullavgiften på 10%. Eftersom M3 har mycket lägre pris så lönar det sig däremot inte att göra så.

Har dock inte sett någonstans att de först bygger ihop bilen och sedan skruvar isär den för att skeppa den till europa (vilket jag kan tycka låter konstigt) men det kanske är så?
Nu är den här beskrivningen från 2017 men jag antar att det fortfarande går till på samma sätt.

https://teslaownersgroup.co.uk/kb/track ... -to-the-uk
Tack :D Intressant!
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

Jippie! Nu är min Model S sökbar via VIN här:
http://cfr.logisuite.net/login.aspx
På väg mot Rotterdam med båt.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

KnightRider skrev:
Jippie! Nu är min Model S sökbar via VIN här:
http://cfr.logisuite.net/login.aspx
På väg mot Rotterdam med båt.
Enligt http://bit.ly/TeslaCarriers så är det Glovis Cosmos den transporteras med och den går att följa här för er som också har samma leverans: https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... VIS_COSMOS
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

KnightRider skrev:
Jippie! Nu är min Model S sökbar via VIN här:
http://cfr.logisuite.net/login.aspx
På väg mot Rotterdam med båt.
Slog du bara in VIN numret eller sökte du på något annat sätt? Kunde inte hitta man X men den kan ju såklart också vara någon stans.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

GreenMachine skrev:
KnightRider skrev:
Jippie! Nu är min Model S sökbar via VIN här:
http://cfr.logisuite.net/login.aspx
På väg mot Rotterdam med båt.
Slog du bara in VIN numret eller sökte du på något annat sätt? Kunde inte hitta man X men den kan ju såklart också vara någon stans.
Jag slog in VIN-numret där det står Quick Tracking och sedan så kommer det upp lite info om frakten. Om du har tur så är din bil också ombord på Glovis Cosmos.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

KnightRider skrev:
GreenMachine skrev:
KnightRider skrev:
Jippie! Nu är min Model S sökbar via VIN här:
http://cfr.logisuite.net/login.aspx
På väg mot Rotterdam med båt.
Slog du bara in VIN numret eller sökte du på något annat sätt? Kunde inte hitta man X men den kan ju såklart också vara någon stans.
Jag slog in VIN-numret där det står Quick Tracking och sedan så kommer det upp lite info om frakten. Om du har tur så är din bil också ombord på Glovis Cosmos.
Kunde inte hitta min bil tyvärr.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Jag är ganska säker på att era bilar INTE är på Glovis Cosmos.

Den båten går från San Fransisco till Zeebrugge och det gäller bara Model 3.

Model S och X går med tåg till Houston och sen åker den till Rotterdam (via en stad i USA (kommer inte ihåg namnet) och via Antwerpen och sen Rotterdam).

Om ni har fått VIN och går till cfr-hemsidan och söker upp er bil och får VESSEL DEPARTED. Kolla i så fall på datumet.
Gå sen till maersk.com och tryck på 'schedules'

Välj Houston (notera att det måste vara TEXAS, alternativet kommer längst ner tror jag) och till Rotterdam.
Eventuellt får ni välja avancerat för att ändra datum-intervallet så datumet då er båt seglade kommer med.

Då får ni upp en sökning och där bör ni hitta en båt som seglade det datumet som VESSEL DEPARTED har.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

MarcusC skrev:
Jag är ganska säker på att era bilar INTE är på Glovis Cosmos.

Den båten går från San Fransisco till Zeebrugge och det gäller bara Model 3.

Model S och X går med tåg till Houston och sen åker den till Rotterdam (via en stad i USA (kommer inte ihåg namnet) och via Antwerpen och sen Rotterdam).

Om ni har fått VIN och går till cfr-hemsidan och söker upp er bil och får VESSEL DEPARTED. Kolla i så fall på datumet.
Gå sen till maersk.com och tryck på 'schedules'

Välj Houston (notera att det måste vara TEXAS, alternativet kommer längst ner tror jag) och till Rotterdam.
Eventuellt får ni välja avancerat för att ändra datum-intervallet så datumet då er båt seglade kommer med.

Då får ni upp en sökning och där bör ni hitta en båt som seglade det datumet som VESSEL DEPARTED har.
Ja jag blev nog lite för ivrig. Jag har ju själv länkat till den här sidan som beskriver hur leveransen går till: https://teslaownersgroup.co.uk/kb/track ... -to-the-uk
Men det var nog för att jag tänkte att alla Teslor borde skeppas på samma sätt och att den där beskrivningen som är från 2017 kanske inte längre gällde.
Jag ska göra lite nya sökningar och se var den kan befinna sig. cfr-hemsidan säger att den är LOADED och inte VESSEL DEPARTED.
Men enligt Tesla som jag ringde till så skulle bilen vara på ett fartyg.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Dream99 »

Marcus, du borde göra en FAQ sida med instruktionerna
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Daniel »

Så har då även jag varit i Trosta nu på förmiddagen och hämtat ut pärlan.

Ut med det gamla, och in med det nya!
F7C498ED-C03A-45C3-9BDA-FDA6D841FA7B.jpeg
8F136B74-05F9-44F1-8C00-4ED6F2A5E00B.jpeg
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Dream99 »

Snygg! Stort grattis!
Model X - 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Verkligen snygg, Daniel och grattis
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

Grattis :D
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

Snygg färg! Bilden på kajen går lite mot orange. Är det nån reflektion? Jag har sett lite såna kameleonteffekter på deep blue, men inte på röd, om det är röd? Grattis!
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Twoben
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 aug 2016 16:58
Ort: Göteborg

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Twoben »

Hälsade på min sales adviser.

VIN hade kommit å estimatet på 6-10 sep var fortfarande aktuellt.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av TechNerd »

Liten uppdatering om första intrycket sen jag hämtade den i tisdags och en bit över 100mil.

Komforten är kanon, men vill man leka på småvägar funkar det kanon också! Sitter som klistrad(mot andra av mina bilar jag haft).
Autopiloten och noa fungerar över förväntan på motorväg, i stockholm skötte den sig riktigt bra med att svänga av och be om filbyte innan motorvägen delar sig. Litade mer på noa än mig själv när det blev fyrfilig trängsel. :D
Däremot förslagen att köra om och tillbaks in igen var lite sen i mitt tycke. Föredrog att be om byte själv och låta den genomföra.

Dock är den beroende av att kartorna är uppdaterade och inte läser skyltar. Väg 30 mellan Jönköping - lammhult vägrade den gå över 90km/h (skyltad 90) för att kartan sa 80km/h.
Sen kunde den få för sig att gasa upp till 120 på en 70-sträcka.
Måtte de få till skyltavläsning snart!

Grym pryl i vilket fall!
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

KnightRider skrev:
MarcusC skrev:
Jag är ganska säker på att era bilar INTE är på Glovis Cosmos.

Den båten går från San Fransisco till Zeebrugge och det gäller bara Model 3.

Model S och X går med tåg till Houston och sen åker den till Rotterdam (via en stad i USA (kommer inte ihåg namnet) och via Antwerpen och sen Rotterdam).

Om ni har fått VIN och går till cfr-hemsidan och söker upp er bil och får VESSEL DEPARTED. Kolla i så fall på datumet.
Gå sen till maersk.com och tryck på 'schedules'

Välj Houston (notera att det måste vara TEXAS, alternativet kommer längst ner tror jag) och till Rotterdam.
Eventuellt får ni välja avancerat för att ändra datum-intervallet så datumet då er båt seglade kommer med.

Då får ni upp en sökning och där bör ni hitta en båt som seglade det datumet som VESSEL DEPARTED har.
Ja jag blev nog lite för ivrig. Jag har ju själv länkat till den här sidan som beskriver hur leveransen går till: https://teslaownersgroup.co.uk/kb/track ... -to-the-uk
Men det var nog för att jag tänkte att alla Teslor borde skeppas på samma sätt och att den där beskrivningen som är från 2017 kanske inte längre gällde.
Jag ska göra lite nya sökningar och se var den kan befinna sig. cfr-hemsidan säger att den är LOADED och inte VESSEL DEPARTED.
Men enligt Tesla som jag ringde till så skulle bilen vara på ett fartyg.
Nu har jag följt förslaget för att hitta var bilen befinner sig och det verkar som den har sttaus CONTAINER LOADED och väntar på att åka iväg. På Maersks hemsida så ser det ut som om MAERSK IDAHO ska avresa den 18 augusti så förhoppningsvis är min bil med på den resan och kommer till Rotterdam den 3 september. Blir en lång väntan...
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

KnightRider skrev:
KnightRider skrev:
MarcusC skrev:
Jag är ganska säker på att era bilar INTE är på Glovis Cosmos.

Den båten går från San Fransisco till Zeebrugge och det gäller bara Model 3.

Model S och X går med tåg till Houston och sen åker den till Rotterdam (via en stad i USA (kommer inte ihåg namnet) och via Antwerpen och sen Rotterdam).

Om ni har fått VIN och går till cfr-hemsidan och söker upp er bil och får VESSEL DEPARTED. Kolla i så fall på datumet.
Gå sen till maersk.com och tryck på 'schedules'

Välj Houston (notera att det måste vara TEXAS, alternativet kommer längst ner tror jag) och till Rotterdam.
Eventuellt får ni välja avancerat för att ändra datum-intervallet så datumet då er båt seglade kommer med.

Då får ni upp en sökning och där bör ni hitta en båt som seglade det datumet som VESSEL DEPARTED har.
Ja jag blev nog lite för ivrig. Jag har ju själv länkat till den här sidan som beskriver hur leveransen går till: https://teslaownersgroup.co.uk/kb/track ... -to-the-uk
Men det var nog för att jag tänkte att alla Teslor borde skeppas på samma sätt och att den där beskrivningen som är från 2017 kanske inte längre gällde.
Jag ska göra lite nya sökningar och se var den kan befinna sig. cfr-hemsidan säger att den är LOADED och inte VESSEL DEPARTED.
Men enligt Tesla som jag ringde till så skulle bilen vara på ett fartyg.
Nu har jag följt förslaget för att hitta var bilen befinner sig och det verkar som den har sttaus CONTAINER LOADED och väntar på att åka iväg. På Maersks hemsida så ser det ut som om MAERSK IDAHO ska avresa den 18 augusti så förhoppningsvis är min bil med på den resan och kommer till Rotterdam den 3 september. Blir en lång väntan...
Det kan också vara så illa alltså att bilen bara är inkörd i containern i Fremont och ska åka tåg två veckor innan den kommer på någon båt. Bara att vänta alltså. Mitten av oktober verkar mao ganska troligt.
almtom
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 aug 2019 10:00

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av almtom »

Ringde tesla idag och enligt leveransavdelningen låg även min bil på båten och skulle komma i slutet av september eller början av oktober så verkar ju så någon båt med model S/X är på väg till Europa i alla fall...
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Daniel »

McMagnus skrev:
Snygg färg! Bilden på kajen går lite mot orange. Är det nån reflektion? Jag har sett lite såna kameleonteffekter på deep blue, men inte på röd, om det är röd? Grattis!
Tack alla!

Multicoat-Röd ja. Håller med om att reflektionerna från sol/vatten/vaddetnukanvara på den bilden gjorde att den fick en intressant nyans.
26/8 ska den in för att tona rutorna samt chrome delete. Sen blir det precis som jag tänkt mig.

Några korta reflektioner i jämföreles med min P85 från 2014, efter ca 15 körda mil idag.
+ Mycket tystare. Markant tystare
+ Rejält med tryck i bilen. Bättre från såväl 0-100 som i högre hastigheter. Imponerande.
+ Väghållningen är fortfarande fantastisk. Kul med fyrhjulsdrift (min P85:a är som alla andra, bakhjulsdriven)
+ Stereoljudet! Wow! Så jävla nöjd med ljudet. Oerhörd förbättring mot min gamla
+ Räckvidden. Att det ens står 570km i displayen är imponerande. Att sedan förbrukningen vid min normala körning (blyfot) ligger i linje med detta är inget annat än ett mirakel. 15kwh större batteri, men nästan dubbelt så lång räckvidd. Hatten av.
+ LTE (4G) i bilen - min gamla hade bara 3G. Det ni.
+ Skärmen (Datorn) - Ungefär 100ggr snabbare. Den gamla gick inte att använda alls. Denna känns som ett jetplan i jämförelse. Nu kan man ju faktiskt kanske fundera på att surfa med bilens webläsare.

Hittat två minus också. Inget fanboyande här inte...
- Frunken....Jävla motor till att omöjliggöra att få in sin golfvagn där i och med AWD. Från att ha tryckt in fyra bagar och två vagnar i bilen utan problem (en i frunken), så kommer det bli tight med ens fyra bagar. Detta då även bagageutrymmet bak är marginellt mindre (höger bakdel vid hjulet är igentäppt, det var öppet förut och kunde därmed husera en bag raklång).
- Ingen Röd trefas-adapter :(. Laddar bilen vanligtvis på sommarstugan med en trefas neddragen till parkeringen. Nu måste jag sno trefasadaptern från min gamla bil då Tesla enligt min leveransperson idag meddelat att de slutat med den adaptern. Däremot fick man med en blå adapter fortfarande...en adapter jag under fem år aldrig ens varit i närheten av att använda. Märkligt kan jag tycka.

Nu dags att springa ut och fånga lite kvällsbilder på bilen....är ju trots allt fredag!
Användarvisningsbild
Sweetspot
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 02 aug 2019 08:59
Ort: Lidingö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Sweetspot »

Ni som tagit emot bil. Hur snabbt inpå att bilen kommer till stockholm bokat de upp leveranserna? Samma vecka eller handlar det om månad fram.. fick känslan av att tider bokas först när bilen kommer till Sthlm... verkar lite skumt och fattar inte hur de jobbar riktigt.
Model S LR 2019 - Midnight Silver Metallic, 21” Sonicgrå Twin Turbine
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av David D »

Tack för reflektionerna över bilen! Bara två veckor kvar...
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

Idag dök mitt VIN upp i synliga tecken på mitt Teslakonto, hela 2 dagar före leverans. Fick även ett påminnelsemail om att hämta bilen på tisdag så jag inte glömmer bort det. :lol:

Som svar till Sweetspot fick jag första gissningen 27/7 på 14-21/8, sen fick jag definitivt besked 5/8 om leverans 20/8. Så jag tror att man får första gissningen när den åker ifrån Tilburg på lastbil norrut, och definitivt besked när den kommit fram. Men det verkar även som om de byter process rätt ofta, har väl kanske inte hittat nåt optimalt sätt som är bra för alla inblandade?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Dream99 »

McMagnus skrev:
Idag dök mitt VIN upp i synliga tecken på mitt Teslakonto, hela 2 dagar före leverans. Fick även ett påminnelsemail om att hämta bilen på tisdag så jag inte glömmer bort det. :lol:
Samma här. Ser VIN på sidan också, samt ett mail med påminnelse att jag ska hämta en bil på tisdag.

Som om man skulle glömma det Bild
Model X - 2019
Skriv svar