Vi skal også på semester til Öland i sommer. Vi reiser fra Norge i slutten av Juli med vår TM3. Blir en lang tur fra Tvedestrand (sør i Norge) til Sandefjord og over til Strömstad og til slutt overnatting i Göteborg. Dagen etter setter vi kursen mot Löttorp første uken, og Rälla andre uken.
Den norske elbilforeningen har en avtale med Bee/Clever, så der kan jeg bruke elbilforeningens kort/brikke. Veldig praktisk
Tenkte også at jeg kanskje kunne prøve destination chargers i Ekerum. Hva er kriteriene for å få lov å lade der? Den er kanskje bare for boende? Eller kan jeg lade der om vi drar dit og spiser en pizza?
Gleder oss til vår første langtur med Tesla, samt herlig sommer på Öland
God fornøyelse!
På deras hemsida står det;
”Parkering
Gratis allmän parkering finns vid boendet (bokning behövs ej). Laddningsstation för elbil.”
Jag utgår igår att du kan stå där. Vi bor 10 minuter därifrån nu. Tänker stå där någon dag och äta pizza. Jag återkommer om det skulle vara problem.
Som jag skrev i början av tråden, är vi normalt inga road trip människor egentligen, och första gången i vår Tesla...så massa nya upplevelser: det mesta positivt. Förutom det här...vid var och annan station står en sådan hybrid (ofta passat!). Får de det? Står ju ”ladda din elbil” och vid ena stället (utanför kommunhuset, satt det en extra skylt: ”endast för elbilar”)... Likt förbannat stod en annan passat och laddade där.
Laddhybrider är tillåtna med denna typ av skyltning, då de kan använda externt laddad el för framdriften av fordonet.
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Laddhybrider är tillåtna med denna typ av skyltning, då de kan använda externt laddad el för framdriften av fordonet.
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Ok då ska jag inte bli sur på en semi ICE som står där haha, hoppas de inte fyller alla laddare på nästa stopp. Rullar ju en hel del sådana...
By the way... var inne i Borgholm idag en andra runda och ställde mig mittemot kommunhuset. Precis mittemot de 4 Clever platserna stod en sådan blå (vad den kontakten nu heter, tre hål - har en sådan adapter i bagageluckan som jag aldrig använt). Hade precis laddat på tidigare under dagen, så behövde inte ladda just då. Det var inga skyltar eller nått ovanför den. Är det bara plugga i och ladda?
Så... nu är man hemma igen efter sin första road trip i en elbil.
Vår Model S 85 klarade köra Malmö Kalmar sträckan i ett svep, och jag körde ingen sneakkörning.
Tack alla för faktiska inputs. Så glad över att vi tog Teslan. Gick långt över förväntan! Väldigt smidigt!
Fram tills nu, har jag tänkt att det är bra med en ICE som andra bil, men har ändrat mig nu. När det är dags att byta ut Volvon, blir det en Model 3 som andra bil.
Intressant läsning för någon som går i Tesla-tankar. Bra att även längre resor går bra där resmålet befinner sig en bit från en Supercharger.
Hur var med att få ned semesterpackningen i MS jämfört med ICE-Volvon? Liknade det ett Tetris-spel eller krävdes det mindre eftertanke?
Nu har vi en V50 kombi så Model S har klart större utrymmen både för passagerare, baklucka och frunk . Tanken är att den ska vara vår huvudbil med tre barn. Lämnade harthyllan hemma, sedan var det bara att slänga in packningen. Inga problem eller eftertanke alls!