Road trip till Öland

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

Funderar på att göra en liten road trip från Malmö till Öland med en gravid fru, en 3-åring och en 6-åring. Är ingen road trip människor egentligen och har dessutom aldrig gjort det i vår Model S (85)

Att komma dit tror jag inte är några problem.
Utmaningen är, att vi ska bo i en stuga (hyr av ett pensinärspar) mitt på ön. 15 km till Borgholm och närmaste laddare. Hur gör man med laddning? Vågar ju inte direkt ladda i stugan med tanke på brandrisk osv. Vi frågade uthyrarna om laddning: men det äldre paret hade ingen aning.

Ska man ta ICE Volvon istället? :-S
Användarvisningsbild
mange
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 okt 2016 18:55

Re: Road trip till Öland

Inlägg av mange »

Kul! Jag hade laddat fullt i Superchargern i Kalmar för det första och sen absolut vågat ladda i något vanligt uttag i stugan om det inte finns 3-fas. Ställ strömmen på 10 A och håll lite koll på om uttag och kontakter blir varma.

Synd att ni inte har CCS, antalet växer snabbt och det underlättar ju verkligen på resande fot.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Road trip till Öland

Inlägg av nek0 »

VarroF skrev:
Funderar på att göra en liten road trip från Malmö till Öland med en gravid fru, en 3-åring och en 6-åring. Är ingen road trip människor egentligen och har dessutom aldrig gjort det i vår Model S (85)

Att komma dit tror jag inte är några problem.
Utmaningen är, att vi ska bo i en stuga (hyr av ett pensinärspar) mitt på ön. 15 km till Borgholm och närmaste laddare. Hur gör man med laddning? Vågar ju inte direkt ladda i stugan med tanke på brandrisk osv. Vi frågade uthyrarna om laddning: men det äldre paret hade ingen aning.

Ska man ta ICE Volvon istället? :-S
SuC Kalmar borde räcka
Edit : mange blev snabbare :)
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

Tack för inputs.

1.CCS hade väl ändå inte hjälp, då stugan vi tittar på ligger på vischan?

2.om vi ska åka på utflykter på ön varje dag? Djurpark etc. klarar vi oss fortfarande?
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Hammar »

Laddar ni till 90% i Kalmar så klarar ni er säkert. Ställ ner strömmen till 5A och ladda i stugan, så går det säkert bra det med. 5km/h ger ju en hel del om man laddar länge.

Edit:

Djurparken ligger ju vid bron, så det tar ju inte så lång tid att åka en sväng till Kalmar när ni ändå är där, om ni känner er osäkra på om laddningen räcker.
Senast redigerad av Hammar, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Road trip till Öland

Inlägg av TechNerd »

Behöver inte vara så nervös för att ladda på vanlig schuko, om elen ser gammal och sliten ut så ställ det på runt 10A.
Har laddat 12A i schuko i flera år.

Om du ändå är nervös så finns ex denna https://laddstoppet.se/laddkablar-typ1- ... 230v-6-16a som har en inbyggd temp-sensor så inte det blir gnistbildning. (riktigt trevlig laddare för övrigt, har den till Kian).
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Kirre »

Finns ju Typ2-laddstolpar lite varstans på norra delen av ön, typ borgholm, sandvik, böda, löttorp etc så nån räckviddsångest har jag dock aldrig råkat ut för på Öland. Kolla Plugshare så ser du exakt var dom finns.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Svenssons »

Någon avgasbil behövs inte alls på Öland, tvärt om. Laddar man upp på Supercharger i Kalmar så kan man köra över bron till Öland, köra runt hela ön , både till Långe Jan och Långe Erik, och sedan tillbaka över bron utan problem. Finns dock flera laddplatser runt ön, särskilt norra då Borgholms kommun har eget energibolag och sammarbete med Bee (tidigare Clever). Använd A better routeplanner flr att få koll på laddningarna.

https://abetterrouteplanner.com/

Laddning i vanligt Schuko-uttag är inte heller någon fara. Man ska dock inte koppla in julgranstimer eller grenkontakter mellan bilens laddbox och vägguttaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mange
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 okt 2016 18:55

Re: Road trip till Öland

Inlägg av mange »

VarroF skrev:
Tack för inputs.

1.CCS hade väl ändå inte hjälp, då stugan vi tittar på ligger på vischan?

2.om vi ska åka på utflykter på ön varje dag? Djurpark etc. klarar vi oss fortfarande?
Jo, Bee har en laddplats med CCS i Borgholms hamn så det kanske hade hjälpt. Men ladda med Schuko som övriga skriver så klarar ni er säkert. Typ 2 finns ju också lite överallt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Road trip till Öland

Inlägg av LarsL »

Det är inte farligt att ladda i en Schuko om man bara ser till att dra ner laddströmen ordentligt. Ska du inte åka mycket så dra ner laddströmen till 6A, det borde vara säkert enligt Elsäkerhetsverket. Men känn gärna på alla kontakter så att de inte blir varma.

http://www.elbilsverige.se/2019/07/04/h ... -laddning/
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Road trip till Öland

Inlägg av cosmos »

Precis söder om Borgholm ligger Ekerum golf och resort. Där står det 6 tesla destinationsladdare. Jag har bott några gånger där och laddat. Käka öns godaste pizza och ladda på.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Svenssons »

mange skrev:
VarroF skrev:
Tack för inputs.

1.CCS hade väl ändå inte hjälp, då stugan vi tittar på ligger på vischan?

2.om vi ska åka på utflykter på ön varje dag? Djurpark etc. klarar vi oss fortfarande?
Jo, Bee har en laddplats med CCS i Borgholms hamn så det kanske hade hjälpt. Men ladda med Schuko som övriga skriver så klarar ni er säkert. Typ 2 finns ju också lite överallt.
Passar det rätt i tiden kan jag komma förbi och låna ut min Chademo-adapter och då går det ladda med ca 48 kW i Borgholm. Misstänker dock att det inte behövs någon snabbladdning egentligen men det ökar alltid upp valmöjligheterna. Det går som sagt köra runt hela ön på en laddning och det är ingen fara att ladda via Schuko. Planerar man in ett besök i Kalmar kan man ladda vid Superchargern för ytterligare ett varv på ön.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

Tack för allas svar! Ovärderligt!

Har aldrig superchargat: hur lång tid tar en nosecone Model S 85 att supercharga från 20 till 80 %. Har dubbelladdare, men det kvittar väl vid SuC?
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

Svenssons skrev:
mange skrev:
VarroF skrev:
Tack för inputs.

1.CCS hade väl ändå inte hjälp, då stugan vi tittar på ligger på vischan?

2.om vi ska åka på utflykter på ön varje dag? Djurpark etc. klarar vi oss fortfarande?
Jo, Bee har en laddplats med CCS i Borgholms hamn så det kanske hade hjälpt. Men ladda med Schuko som övriga skriver så klarar ni er säkert. Typ 2 finns ju också lite överallt.
Passar det rätt i tiden kan jag komma förbi och låna ut min Chademo-adapter och då går det ladda med ca 48 kW i Borgholm. Misstänker dock att det inte behövs någon snabbladdning egentligen men det ökar alltid upp valmöjligheterna. Det går som sagt köra runt hela ön på en laddning och det är ingen fara att ladda via Schuko. Planerar man in ett besök i Kalmar kan man ladda vid Superchargern för ytterligare ett varv på ön.
Åh vad snällt!! Återkommer om det är aktuellt.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Road trip till Öland

Inlägg av PoloPrinsen »

Vet ej exakt tid det tar för en s85 att ladda 20 till 80%, men gissar på ca 15-20 min. En ägare kan nog ge exakt svar. Dubbelladdaren innebär att din bil kan ta emot växelström direkt från nätet och ladda bilen med 22 KW. (Den omvandlar växelströmmen i nätet till likström som batteriet laddas med). Dvs laddar den 22KWh på en timme. Om stolpen kan leverera det alltså. (Ser du enkelt på redan i tråden länkade uppladdning.nu). Du kommer minst 10 mil på den timmens laddning, förmodligen längre då hastighet, dvs förbrukningen, på öland bör vara låg.

Bilar med en enkel laddare kan bara ladda med halva din bils hastighet, dvs 11KW/h.

Helt rätt i att på SuC spekar din dubbla laddare ingen roll, strömmen är redan omvandlad av Teslas laddstolpe till likström så bilens laddare används ej utan batteriet förvströmmen direkt från Teslas laddare. (Som har en hel stapel med paralellkopplade laddare som i din bil för att kunna ge ännu mera "kräm" (effekt) in i ditt bilbatteri på en så kort tid som möjligt).

Appropå vägguttagsladdning så håller jag med de som redan nämnt att det är helt ok om man ser till att reglera ned effekten. Bättre minimal effekt (lågt amperetal) och lång tid än tvärtom. All risk för varma kontakter/kablar/skarvar kommer minska med minskat strömmuttag/effektuttag.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Road trip till Öland

Inlägg av taliz »

Jag är på Öland nu med min Model 3. Inga som helst problem. Laddar med schuko över natten, ställt ner till 8A vilket ger 10km/h, brukar bli runt 150km om dygnet åtminstone. Ingen brist på laddare heller, finns Bee lite överallt men aldrig behövt använda. Finns också Tesla destination chargers här å där. Du som har dubbelladdare får då ca 130km/h.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

Tack alla inspiratörer. Hade bestämt oss för att ta ICE-Volvon. Men det blir Teslan! Ska bli kul och lärorikt! :D :D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Road trip till Öland

Inlägg av nek0 »

VarroF skrev:
Tack alla inspiratörer. Hade bestämt oss för att ta ICE-Volvon. Men det blir Teslan! Ska bli kul och lärorikt! :D :D
Jag som inte har en elbil skulle ta en Ms 85 utan att blinka. Du har i den så mycket batteri att den tar dig runt hela Öland med stor marginal.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 461de35c8e Sedan har du minst 3st tesla destination charger på Öland
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Svenssons »

VarroF skrev:
Tack alla inspiratörer. Hade bestämt oss för att ta ICE-Volvon. Men det blir Teslan! Ska bli kul och lärorikt! :D :D
Hojta ifall du vill låna Chademo-adaptern för att kunna ladda på snabbladdaren i Borgholm eller de inne i Kalmar. Är jag hemma så kan jag komma förbi med den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Gretsch »

Skaffa ett Bee kort "Clever"och InCharge bricka, så kan du ladda lite över allt . Vart på Öland och campade och åkte runt för några dagar sedan. Laddade vid Borgholms slott Bee, Clever , Färjestaden vid Hotell Skansen InCharge, Mörbylånga vid torget Bee,Clever kort, så det är inga problem. Trevlig resa!
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Road trip till Öland

Inlägg av MSO »

Körde en ICE från min arbetsgivare under midsommarveckan (på Öland). Det var helt värdelöst. Tank-ångest hela tiden, AC:n funkade inte utan att motorn var igång och allmänt dålig bil bara.

Ladda vid stugan lite försiktigt. Det brukar jag alltid göra. Som många har sagt innan här så är den luriga kombon schuko+ hög ström. Typiskt över 10A då. Håll ner till 5-7A så är det hur lugnt som helst.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Road trip till Öland

Inlägg av NEO »

PoloPrinsen skrev:
Vet ej exakt tid det tar för en s85 att ladda 20 till 80%, men gissar på ca 15-20 min.
Stämmer tyvärr inte.

10-70% tar exakt 38min och då laddar den på bra vid 10% med 116kW. På 38min ger den 50kWh.

Skulle göra en gissning av 20-80% tar cirka 45min.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Road trip till Öland

Inlägg av bladh »

Inga problem att köra Tesla frän Malmö till Öland och sen runt på ön.
Har bara blivit enklare och enklare med åren. Dels med SuC i Kristianstad och Kalmar. Även flera Destinationsladdare och publika laddstolpar som kommit upp på Öland.

Om ni inte har någon brådska och vill ha ett trevligt stopp på vägen så rekommenderar jag den privata FastChargern i Karlskrona.
Dessa två laddare finns inte med på kartan i bilen som FastCharger. Men det finns en Destinationsladdare där ocksä. Neptuni torg, Landbron 1.

Ha en trevlig roadtrip!
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Richardk »

Jag har kört med E-UP från Malmö till Böda på Öland flera gånger, tidigast var runt 2015 och klarar man det så kan man köra med en Tesla :D
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Plinder »

Jag brukar också ladda där jag för tillfället bor. 8A över natten ger ganska mycket. Betala en extra slant till ägarna så är alla nöjda o glada.

Tänk på att du behöver ett jordat uttag annars funkar det inte. Äldre hus har inte detta överallt utan möjligtvis bara i kök etc. Ta med lång förlängningssladd.
Skriv svar