Dragkrok till Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Henkens »

Jag monterade den själv.
Köpte en på rameder.se
Bor strax utanför Krokom
Gick på 6000 drygt har jag för mig.
Mr Mangolito skrev:
bjornnilsson skrev:
6793F454-6412-46D0-9954-807904D9B4BC.png
Uppgifter om min bil hos Transportstyrelsen apropå frågan ovan.

Intressant, helt OK enligt Bilprovningen alltså.
Jag måste kolla upp (om ingen här vet) om det är OK att montera en krok för cykel utan el. Om cykelstället saknar belysning t.ex.
Jag pratade med en mekaniker här i Östersund som kunde göra jobbet och landade då på 18', av den pengen stod kablarna för 8000, kroken för 7000 och arbetet för resten.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av macksie »

Beställ en ny Model S, den kan du tydligen eftermontera dragkrok på.

Första gången jag ser det på Tesla's hemsida.

https://www.tesla.com/sv_SE/models/design#overview
Skärmavbild 2022-08-17 kl. 23.45.00.png
MYP
X90d
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av HelectriC »

jag köpte kroken på nätet och tog med den till närmaste Mekonomen. Har för mig dom tog ca 5000 för att montera allt på min dåvarande Model S
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av LarsaR »

5F8333C0-1DAD-4E56-8A19-A27E4B4A3781.jpeg
Norge ligger före, vikt > 1660 kg. Bild från Björkliden 20/8. Hade blivit tvungen att koppla ifrån för att kunna ladda!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Jerker »

På Facebook läser jag i en grupp om en som har monterat en tysk TÜV-godkänd dragkrok på sin S och fått den godkänd av en besiktningsingenjör på Bilprovningen i Rosersberg. Draget (och bilen) är nu godkänt för 1850 kg eller 900 med B-kort.

Draget tillverkas av MisterDotCom och är avtagbart. Det kostade €1500 inkl frakt och reg.bes. kostade 989:-

https://www.misterdotcom.de/anhaengerku ... la-model-s

Om jag kommer med gamla nyheter så får ni tala om det så jag kan radera inlägget! :roll:
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av lawgiver »

Hade varit fint att veta vilken bil lite mer exakt som fått godkänt så det går att peka på den när näste man på bilprovningen säger nej.
Draget är ju välkänt men att det går att få igenom det på bilprovningen är nog en nyhet!
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Jerker »

lawgiver skrev:
Hade varit fint att veta vilken bil lite mer exakt som fått godkänt så det går att peka på den när näste man på bilprovningen säger nej.
Draget är ju välkänt men att det går att få igenom det på bilprovningen är nog en nyhet!
Du menar vilket år den Tesla S som detta blev godkänd på tillverkades?

Kan ju säga att besiktningsingenjören på Rosersberg som godkände det heter Urban Nyqvist, så beställ tid hos honom.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Jerker »

Har man Facebook kan man gå med i gruppen Tesla Swedish fixers och läsa inlägget där. Då kan man ställa mer frågor till honom som startade tråden om sin egen S som nu har fått ett godkänt drag.

https://www.facebook.com/groups/320312335435137/
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av lawgiver »

Tack för länken.... :)

Misslyckades i min första sökning och FB tyckte tydligen inte att jag borde få inlägget i min feed trots att jag är med i gruppen. :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Jerker »

Det här är ju väldigt intressant, att en TÜV-godkänd dragkrok även blir godkänd i Sverige. När jag hade Zoe så fanns det ju precis en sån TÜV-godkänd dragkrok att köpa till Zoe (inte samma tillverkare men samma typ av tyskt godkännande) men då lyckades jag inte hitta nån svensk besiktningsingenjör som ville godkänna den. Jag hänvisade till att en sak som är godkänd i ett EU-land ska vara godkänd i alla, men det ville de inte hålla med om. TÜV-godkännandet gällde bara i Tyskland, sa de. Men det fanns andra länder som godkände det draget eftersom det var godkänt av TÜV och alltså var testat och säkert och dessutom av ett annat EU-land. Så som vanligt ett exempel på Svenska tjänstemäns Bror Duktig-mentalitet.
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Robin_j »

Årets bästa nyhet för mig :D har ju iallafall ingen garanti längre så nu blir det dragkrok :D
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Tars »

Lägger upp en skärmdump.
Kommer boka tid snart då det är en sådan jag har installerad.Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Henkens »

Meddela hur det gick på bilprovningen sedan då. :D
Tars skrev:
Lägger upp en skärmdump.
Kommer boka tid snart då det är en sådan jag har installerad.Bild
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Klintan »

Jag skulle säga att det måste varit en mycket välvillig besiktningsman som godkände detta. Bilen registrerad som ändrat fordon och typgodkännandet borttaget. Undrar hur Tesla ställer sig till bilen?
Screenshot_20220922-115502~2.jpg
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av mans71 »

Om bil godkänns av en "välvillig besiktningsman", och det egentligen är fel, är bilen då laglig?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Klintan »

Allt finns ju inskrivet i bilens papper, så den är laglig. Hur Tesla ser på det och om det kommer gå framöver för andra är okänt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av mans71 »

Klintan skrev:
Allt finns ju inskrivet i bilens papper, så den är laglig. Hur Tesla ser på det och om det kommer gå framöver för andra är okänt.
Grymt, om det är så, då blir det drag på min också.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av bylund »

Problem uppstår nog om det skulle framkomma att välvilligheten beror på mutor eller förfalskade handlingar eller något annat fuffens, men annars vore det märkligt om man som fordonsägare skulle få problem om ett fordon godkänts felaktigt om man som kund handlar i god tro.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av frippe »

bylund skrev:
Problem uppstår nog om det skulle framkomma att välvilligheten beror på mutor eller förfalskade handlingar eller något annat fuffens, men annars vore det märkligt om man som fordonsägare skulle få problem om ett fordon godkänts felaktigt om man som kund handlar i god tro.
Är besiktningen vid bilprovningen ett myndighetsbeslut?
Om det är så finns det skrivelser i förvaltningslagen om gynnande beslut. Ett gynnande beslut till en enskild får bara ändras till ett negativt om det finns ett återkallelseförbehåll, om den ansökande har lämnat oriktiga/vilseledande uppgifter eller av säkerhetsskäl.

Se förvl §37
Ett beslut som till sin karaktär är gynnande för någon enskild part får dock ändras till den enskildes nackdel bara om
- det framgår av beslutet eller de föreskrifter som det har grundats på att beslutet under vissa förutsättningar får återkallas,
- tvingande säkerhetsskäl kräver att beslutet ändras omedelbart, eller
- felaktigheten beror på att parten har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.

Så, står sig troligen, om inte säkerhetsskäl kan åberopas.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av agehall »

Jag är inte helt säker på att det faktiskt är ett myndighetsbeslut. Jag är på inget sätt jurist, så jag kan ha helt fel, men besiktningar utförs ju numera av privata bolag. De rapporterar utfallet av besiktningen som sker i enlighet med ett uppsatt regelverk. För mig känns det konstigt att ett privat företag kan fatta myndighetsbeslut - det måste göras av en myndighet.

Måste väl finnas någon här som är jurist och som kan tala om vad som gäller här baserat på gällande lagar?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Sofie »

Följer detta med stort intresse, då en laglig dragkrok på våran model S är högst på önskelistan.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av frippe »

Bilbesiktning är tydligen att anse som myndighetsutövning även när en privat aktör utför den.
Se r.ex. Besiktas tolkning på sin egna sida, https://besikta.se/om-besikta/villkor-etc/
Samt även svar på lawline om privata aktörer som är utsedda av staten att utföra en viss uppgift.
https://lawline.se/answers/fraga-om-myn ... utovningen
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av agehall »

Din google-karma fungerar uppenbarligen bättre än min idag. :D

De där länkarna antyder ju helt klart att det handlar om myndighetsutövning.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av jonasl »

Det vore ju fantastiskt om det verkligen visar sig konsekvent gå bra att regbesikta med en TÜV-godkänd krok framöver. Ökar bruksvärdet på Model S rejält. Just icke-möjligheten till dragkrok var ett av de stora skälen till att vi valde bort Model S tidigare, kombinerad med de bisarrt höga begagnatpriserna jämfört med en ny Model Y med garantier och allt.

Men hade jag suttit på en faceliftad S med fri SuC hade jag antagligen försökt behålla den mycket länge idag!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Jerker »

Det finns ju, iaf på en del stationer, de som kallas för besiktningsingenjörer och det är de som har rätt att göra registreringsbesiktningar. Eftersom jag grävde ganska djupt i möjligheten att på samma sätt få ett TÜV-godkänt drag till Renault Zoe fick jag nej av de två besiktningsingenjörer jag pratade med. De påstod att det inte gick att använda sig av dokumentationen som TÜV hade utfärdat för att få det godkänt i Sverige utan det skulle krävas en liknande process med tester i Sverige för att kunna godkänna att sätta drag på Zoe, alltså en så dyr process att ingen privatperson skulle tycka att det var värt det. Mitt argument att något som en myndighet i ett annat EU-land godkänt även skulle vara godkänt här imponerade inte på dem.

Nu har man alltså hittat en besiktningsingenjör som antagligen skulle ha godkänt min ansökan att få sätta drag på en Zoe. Så det är alltså upp till den enskilde besiktningsingenjören att tolka regelverket, och om det senare blir besvärligheter med ett sådant drag så är det antagligen också så att det kan få efterverkningar för den ingenjör som utfärdat godkännandet. Men min tro är att om man skulle överklaga detta upp till EU-nivå så skulle de svenska myndigheterna åka på stryk.

Att de jag talade med inte ville godkänna draget antar jag grundar sig i en blandning av okunskap och rädsla.
Skriv svar