Dragkrok till Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Walker »

Schelin skrev:
Såg att nya S har dragmöjlighet Bild Kanske gör det lättare att regga gamla bilar Bild
Screenshot_20221118_004544_Chrome.jpg
Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
Nix. Tyvärr. Det spelar ingen roll alls. Man går bara på bilens (högst personliga) CoC-dokument. Därför går det inte att montera drag på någon S under helbilsgodkännandet. Man måste registrera om den som ombyggt fordon.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Walker skrev:
Schelin skrev:
Såg att nya S har dragmöjlighet Bild Kanske gör det lättare att regga gamla bilar Bild

[En bild.]

/...
Nix. Tyvärr. Det spelar ingen roll alls. Man går bara på bilens (högst personliga) CoC-dokument. Därför går det inte att montera drag på någon S under helbilsgodkännandet. Man måste registrera om den som ombyggt fordon.
Å andra sidan så verkar det som åtminstone tre Model S har blivit godkända i Sverige med en extern krok.

Och för tio dagar sedan skickade MisterDotCom någon ny slags skylt till Robin_j på det här forumet, så det verkar som hans bil – som i så fall skulle bli den fjärde – också är på G att bli godkänd (se förra sidan i tråden)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Walker »

SwedishAdvocate skrev:
Walker skrev:
Schelin skrev:
Såg att nya S har dragmöjlighet Bild Kanske gör det lättare att regga gamla bilar Bild

[En bild.]

/...
Nix. Tyvärr. Det spelar ingen roll alls. Man går bara på bilens (högst personliga) CoC-dokument. Därför går det inte att montera drag på någon S under helbilsgodkännandet. Man måste registrera om den som ombyggt fordon.
Å andra sidan så verkar det som åtminstone tre Model S har blivit godkända i Sverige med en extern krok.

Och för tio dagar sedan skickade MisterDotCom någon ny slags skylt till Robin_j på det här forumet, så det verkar som hans bil – som i så fall skulle bli den fjärde – också är på G att bli godkänd (se förra sidan i tråden)...
Helt rätt. Men man måste göra en registreringsbesikning och omregistrera fordonet till en ”ny individ”, ett ombyggt fordon. Det går inte bara att eftermontera och köra vidare. (Grottade ner mig rejält i detta när jag hade en M3. Även om jag satte dit originalgrejer på en bil utan krok mot en med krok godkändes det inte, eftersom bilen utan krok inte hade möjlighet till krok i sitt CoC. Det har skrivits spaltmeter om detta på forumet) Det Tars gjorde var helt enkelt att plocka bort helbilsgodkännandet från sin bil och registrera om den med alla nödvändiga papper från kroktillverkaren - det funkar.
…oftast. :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Så hypotetiskt skulle man kunna tänka sig ett scenario där Tesla skulle kunna dels sälja en originalkrok samt även tillhandahålla motsvarande papper till en Model 3 som MisterDotCom tillhandahåller för Model S. På det här sättet skulle det då gå att registrera om befintliga Model 3 som idag inte har en krok.

Förstår inte varför Tesla inte skulle kunna vara behjälpliga med det här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av NEO »

SwedishAdvocate skrev:
Så hypotetiskt skulle man kunna tänka sig ett scenario där Tesla skulle kunna dels sälja en originalkrok samt även tillhandahålla motsvarande papper till en Model 3 som MisterDotCom tillhandahåller för Model S. På det här sättet skulle det då gå att registrera om befintliga Model 3 som idag inte har en krok.

Förstår inte varför Tesla inte skulle kunna vara behjälpliga med det här.
Man säljer för många bilar och behöver inte ha normal kundvård, man säljer bilar ändå och kan strunta i gamla ägare. Nuvarande kunder sväljer det mesta.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Tars »

Ni som är sugna på en krok till er s, men är osäker om det går eller ej, jag har min s till salu just nu, och har fått bud på 550 från riddermark.
Bilen släpper jag för 600 kan jag säga, så passa på! Den har som sagt var en godkänd krok. =)
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Walker »

NEO skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så hypotetiskt skulle man kunna tänka sig ett scenario där Tesla skulle kunna dels sälja en originalkrok samt även tillhandahålla motsvarande papper till en Model 3 som MisterDotCom tillhandahåller för Model S. På det här sättet skulle det då gå att registrera om befintliga Model 3 som idag inte har en krok.

Förstår inte varför Tesla inte skulle kunna vara behjälpliga med det här.
Man säljer för många bilar och behöver inte ha normal kundvård, man säljer bilar ändå och kan strunta i gamla ägare. Nuvarande kunder sväljer det mesta.
Exakt så! Eftersom bil med krok (M3) är identisk med bil utan krok så skulle det ta en av teslas ingenjörer 10-15 sekunder att ändra på CoC - men vem bryr sig, bilen är ju redan såld. När man är så gniden att man t o m är villig att kriga hårt för att bryta svensk lagstiftning för ynka 2500.- (den s k handpenningen) så förvånar inget mig. Möjligen då att de inte säljer tjänsten för kanske 20.000.- och då skulle dra in 80.000.-/tim = skaplig timpeng.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av jonasl »

Hade vi inte redan haft en MY så hade vi nog varit riktigt sugna på din bil till det priset. Ingen dragkrok och lite uppblåsta begagnatpriser har gjort att Model S inte känts så prisvärd som begagnad tidigare men nu känns det ju rätt vettigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Tars »

jonasl skrev:
Hade vi inte redan haft en MY så hade vi nog varit riktigt sugna på din bil till det priset. Ingen dragkrok och lite uppblåsta begagnatpriser har gjort att Model S inte känts så prisvärd som begagnad tidigare men nu känns det ju rätt vettigt.
Man kan alltid ha fler bilar. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Robin_j »

var och ombesikta nyss och jag fick underkänt med "nya" skylten. Men besiktnings gubben kändes väldigt bra och hand gjorde skylten som den ska se ut för att få godkänt.
Så nu blir det kontakta tyskarna igen och be om en ny ny skylt så ska det fan bli godkänt

Blir dyr dragkrok detta....
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Jerker »

Robin_j skrev:
var och ombesikta nyss och jag fick underkänt med "nya" skylten. Men besiktnings gubben kändes väldigt bra och hand gjorde skylten som den ska se ut för att få godkänt.
Så nu blir det kontakta tyskarna igen och be om en ny ny skylt så ska det fan bli godkänt

Blir dyr dragkrok detta....
Kan du beskriva vad felet på skylten är?
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Robin_j »

Jerker skrev:
Robin_j skrev:
var och ombesikta nyss och jag fick underkänt med "nya" skylten. Men besiktnings gubben kändes väldigt bra och hand gjorde skylten som den ska se ut för att få godkänt.
Så nu blir det kontakta tyskarna igen och be om en ny ny skylt så ska det fan bli godkänt

Blir dyr dragkrok detta....
Kan du beskriva vad felet på skylten är?
Fel ordning och saknad info. gjort en egen efter deras önskemål så bifogar den också
IMG_20221121_113111.jpg
drag v2-2.jpg
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av NEO »

Robin_j skrev:
Jerker skrev:
Robin_j skrev:
var och ombesikta nyss och jag fick underkänt med "nya" skylten. Men besiktnings gubben kändes väldigt bra och hand gjorde skylten som den ska se ut för att få godkänt.
Så nu blir det kontakta tyskarna igen och be om en ny ny skylt så ska det fan bli godkänt

Blir dyr dragkrok detta....
Kan du beskriva vad felet på skylten är?
Fel ordning och saknad info. gjort en egen efter deras önskemål så bifogar den också
Blev din godkänd nu?

Kommer MisterDotCom skicka med rätt skylt med nya krokar eller blir det samma problem som för dig?
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Robin_j »

NEO skrev:
Robin_j skrev:
Jerker skrev:
Robin_j skrev:
var och ombesikta nyss och jag fick underkänt med "nya" skylten. Men besiktnings gubben kändes väldigt bra och hand gjorde skylten som den ska se ut för att få godkänt.
Så nu blir det kontakta tyskarna igen och be om en ny ny skylt så ska det fan bli godkänt

Blir dyr dragkrok detta....
Kan du beskriva vad felet på skylten är?
Fel ordning och saknad info. gjort en egen efter deras önskemål så bifogar den också
Blev din godkänd nu?

Kommer MisterDotCom skicka med rätt skylt med nya krokar eller blir det samma problem som för dig?
Nä min är inte godkänd än...
Jag tror att får dom bara till det så det blir godkänt så kan man troligen säga till dom att fortsätta göra den nya skylten istället.
Dock måste man ju själv ge dom både sitt vinnr, typgodkända nr, och vikter på bilen eftersom det skiljer sig.

Men den rutinen borde dom kunna få till är ju en ganska stor marknad att sälja kroken till
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Bjelke »

Robin_j skrev:
NEO skrev:
Robin_j skrev:
Jerker skrev:
Robin_j skrev:
var och ombesikta nyss och jag fick underkänt med "nya" skylten. Men besiktnings gubben kändes väldigt bra och hand gjorde skylten som den ska se ut för att få godkänt.
Så nu blir det kontakta tyskarna igen och be om en ny ny skylt så ska det fan bli godkänt

Blir dyr dragkrok detta....
Kan du beskriva vad felet på skylten är?
Fel ordning och saknad info. gjort en egen efter deras önskemål så bifogar den också
Blev din godkänd nu?

Kommer MisterDotCom skicka med rätt skylt med nya krokar eller blir det samma problem som för dig?
Nä min är inte godkänd än...
Jag tror att får dom bara till det så det blir godkänt så kan man troligen säga till dom att fortsätta göra den nya skylten istället.
Dock måste man ju själv ge dom både sitt vinnr, typgodkända nr, och vikter på bilen eftersom det skiljer sig.

Men den rutinen borde dom kunna få till är ju en ganska stor marknad att sälja kroken till
Ja när allt rullar på bra så tänker jag iaf fixa krok på minst en av mina bilar iaf tex :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av eloon »

Vad säger Tesla om bilarna med eftermonterat dragkrok, gäller garantin som vanligt?
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Robin_j »

Nu är min äntligen godkänd med dragkrok :D
Jag Gör en ny tråd med all info när jag får tid
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Tars »

Robin_j skrev:
Nu är min äntligen godkänd med dragkrok :D
Jag Gör en ny tråd med all info när jag får tid
Yeay!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Bjelke »

Lysande :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hjobo
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 dec 2022 09:12

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Hjobo »

Även jag fick min krok godkänd vid tredje försöket med olika tillverkarskyltar :D
Det känns bra att vi äntligen är i mål med detta.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av NEO »

Snyggt! Blir en krok på vår S också så småningom.
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av eloon »

Super.

TCS borde ha en artikel om detta med FAQ.
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av eloon »

När kommer Dragkrok Guide till Model S? :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

eloon skrev: 04 jan 2023 13:35
När kommer Dragkrok Guide till Model S? :)
Det är ju Bilprovningen i Rosersberg som har godkänt. Vet inte om det är flera anställda som utfört de här jobben, men den som godkände Tars bil har ju signaturen "LEIJOHA". Leif Johansson?...

Om du ringer eller mailar honom kanske han kan reda ut de frågor du har. Eller så kanske någon av de som jobbar som tekniskt sakkunniga åt deras kundtjänst kan hjälpa dig...

(Jag har själv inte 100% koll på det här, och eftersom det tyvärr inte är aktuellt för egen del så känner jag inte riktigt för att sätt mig in i det... ;) )

Källa:
viewtopic.php?p=665347#p665347
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 04 jan 2023 18:58
eloon skrev: 04 jan 2023 13:35
När kommer Dragkrok Guide till Model S? :)
Det är ju Bilprovningen i Rosersberg som har godkänt. Vet inte om det är flera anställda som utfört de här jobben, men den som godkände Tars bil har ju signaturen "LEIJOHA". Leif Johansson?...

Om du ringer eller mailar honom kanske han kan reda ut de frågor du har. Eller så kanske någon av de som jobbar som tekniskt sakkunniga åt deras kundtjänst kan hjälpa dig...

(Jag har själv inte 100% koll på det här, och eftersom det tyvärr inte är aktuellt för egen del så känner jag inte riktigt för att sätt mig in i det... ;) )

Källa:
viewtopic.php?p=665347#p665347
Eller så borde någon på den myndighet som har tillsynsansvaret för bilprovningen i Sverige kunna hjälpa dig. I länken ovan så har du ju reg.numret till en Model S som har blivit godkänd med dragkrok. Utifrån det som en 'case study' så borde någon på den myndigheten kunna hjälpa dig. Känner mig rätt säker på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar