Dragkrok till Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 jun 2019 22:54

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av ChrisTesla »

Är det någon som vet en verkstad i Sverige som kan sätta på en "cykelkrok"?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av NEO »

ChrisTesla skrev:
Är det någon som vet en verkstad i Sverige som kan sätta på en "cykelkrok"?
Tars och jag kan hjälpa dig :)
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av deffe »

Nu kommer jag väll få fan för det och vara den första i Sverige som faktiskt åker fast för dragkrok, men risken att åka fast är nästan noll.
Det är flera månader sedan jag såg en polisbil, kanske finns några kvar i Storstäderna iofs.

Vill inte uppmuntra till brott, men jag har åkt på en kontroll senaste 8 åren. Självklart inga problem då.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av perbjork »

Tänker faktiskt lite liknande. Inte för att köra omkring med husvagn direkt men kanske ha möjlighet att dra upp båten och liknande ”småjobb”
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Niclas »

Även om man åker fast, trots att sannolikheten för det är försumbar, är det kanske värt att betala böter om man behöver krok
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av HelectriC »

Problemet är väl om det sker en olycka och försäkringsbolag och ordningsmakter börjar skruva på sig när man haft släp på kroken utan lov :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av deffe »

HelectriC skrev:
Problemet är väl om det sker en olycka och försäkringsbolag och ordningsmakter börjar skruva på sig när man haft släp på kroken utan lov :?
Detta är ett vettigt argument. Men det gäller nog bara om olyckan är direkt kopplad (phun) till kroken...(?)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av LarsL »

Ja, polis är ju inget att oroa sig för i Sverige längre. Fattar inte hur riksdagen resonerar när de stiftar lagar utan att ha någon som övervakar att de följs.

Däremot är ju försäkringsbolaget det stora problemet. De kommer nog inte gärna vilja betala ut pengar till en miljonbil som körts med olagligt släp. Det är nog betydligt smartare att köpa en Model 3 eller X istället, det kan bli billigare.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av point1 »

MDurante skrev:
Tyvärr inte lagligt att eftermontera, ytterst liten chans att S kommer med krok.

Du kan montera en krok och ha cyklar på men inte släp.
Det är inte olagligt att montera en krok. Inte heller att ha cyklar på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av lem »

Köpte krok från rameder, tog en kväll att montera.

Kört båtar (30 släp), vattenskoter och massvis med cyklar när jag hämtat ungarna.

Provat att köra med släp en gång till soptippen men det låg bild ute på forum innan jag hann hem.

Med så mycket att oroa sig för känns det som en skitsak att använda krok med lätt släp ...
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 jun 2019 22:54

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av ChrisTesla »

Vilken krok köpte du?
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Olof Tenghoff »

Såhär säger instruktionsboken om dragkrok. Med tanke på att många bakhjulsdrivna S har fått byta drive unit på garantin (jag tex har fått tre nya drive units på mina S:ar) kanske man ska tänka till innan man drar släp med just en sådan förutom de skäl som redan nämnts ovan:
Screen Shot 2019-07-14 at 12.55.24 PM.png
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Johan84 »

Vad kostar det om man skulle behöva stå för kostnaden för drive unit själv om garantin inte gäller? Vad är det för nått, elektronik? Äldre eller nyare s som haft problem? Är det en del som ingår i 8års garantin låter det jobbigt, är det på 4an är det ju sak
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Olof Tenghoff »

Det är lagren i växellåda och motor som ger sig. Del av 8 års obegränsade mil garantin, vet ej vad det kan tänkas kosta.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av jonas »

Varför skulle lagren ge sig i motorn och växellådan?

Har effekten ökat? Som skulle kunna ge större påfrestningar.
Har lasten ökat? 50-80 kg är normalt kultryck. Knappast något som skulle påverka, då skulle man ju verkligen oroa sig om tre personer i baksätet väger 90kg per skalle istället för 70kg.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av fimpen »

jonas skrev:
Varför skulle lagren ge sig i motorn och växellådan?

Har effekten ökat? Som skulle kunna ge större påfrestningar.
Har lasten ökat? 50-80 kg är normalt kultryck. Knappast något som skulle påverka, då skulle man ju verkligen oroa sig om tre personer i baksätet väger 90kg per skalle istället för 70kg.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Med rimliga dragvikter och användning tål bilen säkert att dra en del, och risken att DU pajjar är nog inte särskilt väl korrelerad med om du dragit med bilen. MEN, om DU går sönder oavsett, så står du där med lång näsa när SC säger att du får betala reparationen själv.... det är enda skälet som får mig att avstå att montera drag... (även om vår DU aldrig krånglat... på en RWD S -14).

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Richardk »

Jag har dragkrok på en Model S P85+ och om jag misstänker att drive unit har gått sönder så kommer jag demontera dragkroken innan jag lämnar in den på reperation om det fortfarande finns garanti på bilen.

Sen förstår jag inte hur drive unit skulle kunna gå sönder för att man dragit släp. Åtminstone inte på en P85 eftersom när man kör utan släp mellan 0-50 så blinkar typ TC lampan hela tiden vid full gas.

Hur skulle en lugn körning med släp kunna vara värre än 0-100 km/h accelerationer utan släp?

På min bil så står det på Transportstyrelsen att: släpets maximala totalvikt vid B behörighet är 910 kg.
Släpets maximala totalvikt vid utökad behörighet är 1660 kg.

Vart kommer dessa 1660kg från? Eftersom jag har utökad B behörighet så tolkar jag det som att både bilen klarar 1660 kg samt att det är lagligt!!! Jag har inte läst instruktionsboken och kommer inte göra det heller ;)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Klintan »

Richardk skrev:
Jag har dragkrok på en Model S P85+ och om jag misstänker att drive unit har gått sönder så kommer jag demontera dragkroken innan jag lämnar in den på reperation om det fortfarande finns garanti på bilen.

Sen förstår jag inte hur drive unit skulle kunna gå sönder för att man dragit släp. Åtminstone inte på en P85 eftersom när man kör utan släp mellan 0-50 så blinkar typ TC lampan hela tiden vid full gas.

Hur skulle en lugn körning med släp kunna vara värre än 0-100 km/h accelerationer utan släp?

På min bil så står det på Transportstyrelsen att: släpets maximala totalvikt vid B behörighet är 910 kg.
Släpets maximala totalvikt vid utökad behörighet är 1660 kg.

Vart kommer dessa 1660kg från? Eftersom jag har utökad B behörighet så tolkar jag det som att både bilen klarar 1660 kg samt att det är lagligt!!! Jag har inte läst instruktionsboken och kommer inte göra det heller ;)
1660 kg + bilens totalvikt= 4250 kg, max vad du får dra på ditt körkort. En teoretisk siffra som inte är något som Tesla intygat.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Olof Tenghoff »

Richardk skrev:
Sen förstår jag inte hur drive unit skulle kunna gå sönder för att man dragit släp. Åtminstone inte på en P85 eftersom när man kör utan släp mellan 0-50 så blinkar typ TC lampan hela tiden vid full gas.
)
Diskussionen hade inget med släpdragning att göra, mekaniskt sett. Poängen var att eftersom många av drive units kommer att behöva bytas oavsett (jag är tex inne på min femte drive unit utan att ha dragit släp) och Tesla säger att garantin inte gäller om man dragit släp, så kanske man får stå för framtida byten själv.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 jun 2019 22:54

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av ChrisTesla »

Jag har letat eftet drsgkrok länge till min MS Raven men inte hittat en bra lösning.
I veckan åkte jag till Danmark och http://www.autoskadestuen.dk/ fixade en deagkrok. Har inte använt den ännu men det ser bra ut :) Helt osynlig.
Ett tips för er som letar dragkrok, åk till Danmark, 9000 DKK.
Lars Hedlund
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 dec 2019 20:15

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Lars Hedlund »

Läste på https://www.facebook.com/groups/437334257219960 att de fått dragkrok lagligt på MS i Tyskland, ingen som jobbar på det i Sverige?
"It was a kickstarter project to change it. Now it’s possible to get the hitch through German bureaucracy. Switzerland will follow soon."
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av mans71 »

Model S P85DL+
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Matte »

Vad har ni som gjort detta fått betala? Vad klarar den för kultryck? (Inte dragvikt)
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Henkens »

Jag köpte en avtagbar på rameder.se
Betalade ungefär 6000kr för den.
Monterade den själv.
Det är en cykelkrok för 75kg.
Jag drog en stor släpvagn med 2st skotrar på utan problem.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Bysaga
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2020 07:11
Ort: Mellerud

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Bysaga »

Testade 1600kg solifer idag på S85:an. Ska försöka kolla förbrukning, körde lite för kort för det, men gissar på max 20 mil i laglig fart. Apropå laglig, MS får ej dra, dragkroken bara godkänd för 1000kg, ljusen funkade visst inte... Men jag är gla ändå!
Skriv svar