Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av joel80 »

nek0 skrev:
joel80 skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.
Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.

Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Jag ser också plugin hybriderna som avgasbilar, men passar de i kör mönstret blir det ganska rent och billigt.
Helt klar. Jag hade inte lika bra siffror som dig när jag körde PHEV då jag hade för många längre resor. Men snittade på ca 0,3l/milen En nedgång från ca 0,7l/mil med bilen innan.
Klart bättre än om jag fortsatt med "vanlig" fossilbil.
Sen blev jag helt övertygad om att det var eldrift som gällde för framtiden så det blev självklart för mig att gå vidare på elbil efteråt. :)
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
Jag har funnit min.. har tyckt eldrift varit så pass fördelaktigt att jag haft bilar jag i övrigt nog inte kollat på annats (Leaf och Ioniq... sen ID3 en kort stund, den var i och för sig riktigt trevlig.) Men nu med Polestar 2 så känns det bara så förbannat rätt och lyxigt. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb? :roll:
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu. 8-)
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

1.672 förregistrerade MG ZS EV.
Helt galet!
Screenshot_20210623-053754_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb? :roll:
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu. 8-)
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb? :roll:
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu. 8-)
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.
Du kommer nog behöva vänta längre än 3 år om än någonsin för att få den bil du vill ha, tyvärr. Men jag önskar dig all lycka till på vägen. Tulipanarosor är väldigt ovanliga. Att kunna hitta en kombi/dragvikt/räckvidd till ett ”vettigt” INKÖPSpris lär bara låta sig göras i landet Utopia. (Då räknar jag bort alla låtsasbilar som ”ska” komma ”snart” och som man skramlat med i åratal. VW ID3 skulle ju också kosta som en Golf, runt 250K. Idag vet vi ju alla hur det gick….)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Det finns ju egentligen inget tekniskt motsatsförhållande mellan att elbilar och möjligheter att dra tungt släp.
Det finns ju heller inget tekniskt som förhindrar att bygga elbilar som har samma egenskaper som dom bäst säljande ICE-bilarna.

Det kommer. Det är jag övertygad om. Biltillverkare tillverkar vad kunderna vill ha.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Det finns ju egentligen inget tekniskt motsatsförhållande mellan att elbilar och möjligheter att dra tungt släp.
Det finns ju heller inget tekniskt som förhindrar att bygga elbilar som har samma egenskaper som dom bäst säljande ICE-bilarna.

Det kommer. Det är jag övertygad om. Biltillverkare tillverkar vad kunderna vill ha.
Men det som fortfarande gäller är vad tillverkarna vill ge kunderna. Och tillverkarna vill inte ge kunderna den optimala elbilen eftersom det skulle döda deras planer för en mjuk övergång. En optimal elbil skulle fullständigt döda efterfrågan på fossilbilar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av dd88 »

Men i det stora hela så är väl en mjuk omställning det bästa om man ser till helheten?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.

Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av joel80 »

Zalman3 skrev:
Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.

Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Är det alltså elbilar och inte laddhybrider?

Såg att det var enbart elbilar nu.

Totalt 22 674 registrerade bilar.. så över 20% elbilar nu. Det går snabbt uppåt. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.

Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Intressant att det fortfarande säljs så många dieselbilar. Försäljningen i Mars var ju extrem.
Sen tror jag du även får klicka i "Mild-hybrid Diesel" för att se hela statistiken. Det är ju i praktiken att se som dieselbilar.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av MarkusL »

Zalman3 skrev:
Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.

Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Känns ändå helt absurt att antalet dieselbilar på vägarna ökar, om man räknar bort skrotade och exporterade. Folkbildning behövs.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av TomParkering »

Franz skrev:
För Teslas del ser det ut att behövas nästan prick 500 bilar för att slå kvartal 2 2019. Synd dom bara har 474 i lager då :-)
Tittar man historiskt på Tesla brukar de få in fler än 30 st de sista 9 dagarna ;). Annars får man väl trösta sig med att Q2 2019 även innehöll 412 Model S och 171 Model X medan kvartalsrekord/tangering i år sker med bara Model 3.
Tack för svaren/kommentarerna.

Angående om Tesla kan slå rekord tänkte jag ju att det var ett tag sen nu att den sista båten kom till Europa. Men du har ju helt rätt i att det innebär ju inte att alla som ska hit ens för-registrerats, eller för den delen ens hunnit transporteras hit från kontinenten.

Hade varit kul om dom slog kvartalsrekordet. Ser tufft ut men kan gå.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb? :roll:
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu. 8-)
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.
Du kommer nog behöva vänta längre än 3 år om än någonsin för att få den bil du vill ha, tyvärr. Men jag önskar dig all lycka till på vägen. Tulipanarosor är väldigt ovanliga. Att kunna hitta en kombi/dragvikt/räckvidd till ett ”vettigt” INKÖPSpris lär bara låta sig göras i landet Utopia. (Då räknar jag bort alla låtsasbilar som ”ska” komma ”snart” och som man skramlat med i åratal. VW ID3 skulle ju också kosta som en Golf, runt 250K. Idag vet vi ju alla hur det gick….)
Tror du verkligen på att nek0 sitter i Huskvarna och väntar på en elbil som passar honom?
Kan meddela dig att han inte gör det. Det finns ett liv utanför elbilar och jag njuter av det :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Varför säljer ID4 så dåligt i kina?
ID4 kina.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Varför säljer ID4 så dåligt i kina?
ID4 kina.jpeg

Varför säljer Model Y så dåligt i Europa?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av martinot »

HerrNilsson skrev:
Bild
Uppgången för laddbara bilar fortsätter i maj. Antal nyregistreringar av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent. Uppgången var särskilt stor för rena elbilar, vars registreringar var fyra gånger fler i maj i år jämfört med maj förra året, även om det är en uppgång från låga nivåer. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna uppgick till 8,7 procent jämfört med 5,2 procent i maj förra året. Hittills i år är andelen laddbara bilar 11,5 procent mot 6,3 procent motsvarande period förra året. Sverige håller sig väl framme i ett internationellt perspektiv när det gäller introduktionen av laddbara bilar. Under det första kvartalet i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.
Intressant statistik! Klassiker! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.

Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Intressant att det fortfarande säljs så många dieselbilar. Försäljningen i Mars var ju extrem.
Sen tror jag du även får klicka i "Mild-hybrid Diesel" för att se hela statistiken. Det är ju i praktiken att se som dieselbilar.
Skulle gissa att många tjänstebilsägare, både el och diesel (troligen fler med diesel), passat på att byta förmånsbil nu innan höjningen i nästa månad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb? :roll:
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu. 8-)
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Svårt att vara modig och ta steget! Inte alla som vågar! ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Franz »

Det blev lite sena siffror idag men Model 3 har en ganska bra ledning över Volvo XC60, XC40 och Kia CEED. Hittills 1407 levererade i juni vilket alltså redan innebär att rekordet från mars 2020 (1 354 st för S+3+X) är slaget. Enbart Model 3 hade rekord senast i mars i år med 1 192 bilar. Någonstans kring 1 500 bilar ser det ut att landa på totalt.
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

juni 2021registrering.jpg
Intressant att Tesla, ID4 och MG ligger i topp över de flest registrerade elbilarna hittills i juni.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Jordad »

Franz skrev:
Det blev lite sena siffror idag men Model 3 har en ganska bra ledning över Volvo XC60, XC40 och Kia CEED. Hittills 1407 levererade i juni vilket alltså redan innebär att rekordet från mars 2020 (1 354 st för S+3+X) är slaget. Enbart Model 3 hade rekord senast i mars i år med 1 192 bilar. Någonstans kring 1 500 bilar ser det ut att landa på totalt.
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Det kan alltså bli första månaden Tesla har den bäst säljande bilen i Sverige? Fint :D
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Pasjostrom »

Fan vad tråkigt, gick från en Volvo V70 som var Sveriges vanligaste bil, till en Model 3, som nu också håller på att bli extremt vanlig. Vad ska man köra för att sticka ut lite :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Tesla forecast Q2 2021.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 688
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Lophornis »

Det kunde varit ytterligare en bil till levererad om de fått tummen ur och fixat min bil.

För det är väl inte så att bilarna räknas bara de fått regnummer men ej levererats?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skriv svar