Jag har funnit min.. har tyckt eldrift varit så pass fördelaktigt att jag haft bilar jag i övrigt nog inte kollat på annats (Leaf och Ioniq... sen ID3 en kort stund, den var i och för sig riktigt trevlig.) Men nu med Polestar 2 så känns det bara så förbannat rätt och lyxigt.nek0 skrev:Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .joel80 skrev:Helt klar. Jag hade inte lika bra siffror som dig när jag körde PHEV då jag hade för många längre resor. Men snittade på ca 0,3l/milen En nedgång från ca 0,7l/mil med bilen innan.nek0 skrev:Jag ser också plugin hybriderna som avgasbilar, men passar de i kör mönstret blir det ganska rent och billigt.Fredrik j skrev:Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.joel80 skrev:Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.
Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Klart bättre än om jag fortsatt med "vanlig" fossilbil.
Sen blev jag helt övertygad om att det var eldrift som gällde för framtiden så det blev självklart för mig att gå vidare på elbil efteråt.
Månadens leveransstatistik
Moderator: Redaktion
Re: Månadens leveransstatistik
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Månadens leveransstatistik
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb?nek0 skrev:Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu.
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Månadens leveransstatistik
1.672 förregistrerade MG ZS EV.
Helt galet!
Helt galet!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.Walker skrev:…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb?nek0 skrev:Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu.
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Re: Månadens leveransstatistik
Du kommer nog behöva vänta längre än 3 år om än någonsin för att få den bil du vill ha, tyvärr. Men jag önskar dig all lycka till på vägen. Tulipanarosor är väldigt ovanliga. Att kunna hitta en kombi/dragvikt/räckvidd till ett ”vettigt” INKÖPSpris lär bara låta sig göras i landet Utopia. (Då räknar jag bort alla låtsasbilar som ”ska” komma ”snart” och som man skramlat med i åratal. VW ID3 skulle ju också kosta som en Golf, runt 250K. Idag vet vi ju alla hur det gick….)nek0 skrev:Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.Walker skrev:…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb?nek0 skrev:Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu.
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Månadens leveransstatistik
Det finns ju egentligen inget tekniskt motsatsförhållande mellan att elbilar och möjligheter att dra tungt släp.
Det finns ju heller inget tekniskt som förhindrar att bygga elbilar som har samma egenskaper som dom bäst säljande ICE-bilarna.
Det kommer. Det är jag övertygad om. Biltillverkare tillverkar vad kunderna vill ha.
Det finns ju heller inget tekniskt som förhindrar att bygga elbilar som har samma egenskaper som dom bäst säljande ICE-bilarna.
Det kommer. Det är jag övertygad om. Biltillverkare tillverkar vad kunderna vill ha.
Re: Månadens leveransstatistik
Men det som fortfarande gäller är vad tillverkarna vill ge kunderna. Och tillverkarna vill inte ge kunderna den optimala elbilen eftersom det skulle döda deras planer för en mjuk övergång. En optimal elbil skulle fullständigt döda efterfrågan på fossilbilar.Fredrik j skrev:Det finns ju egentligen inget tekniskt motsatsförhållande mellan att elbilar och möjligheter att dra tungt släp.
Det finns ju heller inget tekniskt som förhindrar att bygga elbilar som har samma egenskaper som dom bäst säljande ICE-bilarna.
Det kommer. Det är jag övertygad om. Biltillverkare tillverkar vad kunderna vill ha.
Re: Månadens leveransstatistik
Men i det stora hela så är väl en mjuk omställning det bästa om man ser till helheten?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.
Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Är det alltså elbilar och inte laddhybrider?Zalman3 skrev:Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.
Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Såg att det var enbart elbilar nu.
Totalt 22 674 registrerade bilar.. så över 20% elbilar nu. Det går snabbt uppåt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Månadens leveransstatistik
Intressant att det fortfarande säljs så många dieselbilar. Försäljningen i Mars var ju extrem.Zalman3 skrev:Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.
Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Sen tror jag du även får klicka i "Mild-hybrid Diesel" för att se hela statistiken. Det är ju i praktiken att se som dieselbilar.
Re: Månadens leveransstatistik
Känns ändå helt absurt att antalet dieselbilar på vägarna ökar, om man räknar bort skrotade och exporterade. Folkbildning behövs.Zalman3 skrev:Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.
Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Månadens leveransstatistik
Tack för svaren/kommentarerna.Franz skrev:Tittar man historiskt på Tesla brukar de få in fler än 30 st de sista 9 dagarna . Annars får man väl trösta sig med att Q2 2019 även innehöll 412 Model S och 171 Model X medan kvartalsrekord/tangering i år sker med bara Model 3.För Teslas del ser det ut att behövas nästan prick 500 bilar för att slå kvartal 2 2019. Synd dom bara har 474 i lager då
Angående om Tesla kan slå rekord tänkte jag ju att det var ett tag sen nu att den sista båten kom till Europa. Men du har ju helt rätt i att det innebär ju inte att alla som ska hit ens för-registrerats, eller för den delen ens hunnit transporteras hit från kontinenten.
Hade varit kul om dom slog kvartalsrekordet. Ser tufft ut men kan gå.
Re: Månadens leveransstatistik
Tror du verkligen på att nek0 sitter i Huskvarna och väntar på en elbil som passar honom?Walker skrev:Du kommer nog behöva vänta längre än 3 år om än någonsin för att få den bil du vill ha, tyvärr. Men jag önskar dig all lycka till på vägen. Tulipanarosor är väldigt ovanliga. Att kunna hitta en kombi/dragvikt/räckvidd till ett ”vettigt” INKÖPSpris lär bara låta sig göras i landet Utopia. (Då räknar jag bort alla låtsasbilar som ”ska” komma ”snart” och som man skramlat med i åratal. VW ID3 skulle ju också kosta som en Golf, runt 250K. Idag vet vi ju alla hur det gick….)nek0 skrev:Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.Walker skrev:…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb?nek0 skrev:Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu.
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Kan meddela dig att han inte gör det. Det finns ett liv utanför elbilar och jag njuter av det
Re: Månadens leveransstatistik
Varför säljer ID4 så dåligt i kina?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Zalman3 skrev:Varför säljer ID4 så dåligt i kina?
Varför säljer Model Y så dåligt i Europa?
Re: Månadens leveransstatistik
Intressant statistik! Klassiker!HerrNilsson skrev:
Uppgången för laddbara bilar fortsätter i maj. Antal nyregistreringar av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent. Uppgången var särskilt stor för rena elbilar, vars registreringar var fyra gånger fler i maj i år jämfört med maj förra året, även om det är en uppgång från låga nivåer. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna uppgick till 8,7 procent jämfört med 5,2 procent i maj förra året. Hittills i år är andelen laddbara bilar 11,5 procent mot 6,3 procent motsvarande period förra året. Sverige håller sig väl framme i ett internationellt perspektiv när det gäller introduktionen av laddbara bilar. Under det första kvartalet i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Månadens leveransstatistik
Skulle gissa att många tjänstebilsägare, både el och diesel (troligen fler med diesel), passat på att byta förmånsbil nu innan höjningen i nästa månad.Fredrik j skrev:Intressant att det fortfarande säljs så många dieselbilar. Försäljningen i Mars var ju extrem.Zalman3 skrev:Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.
Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Sen tror jag du även får klicka i "Mild-hybrid Diesel" för att se hela statistiken. Det är ju i praktiken att se som dieselbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Månadens leveransstatistik
Svårt att vara modig och ta steget! Inte alla som vågar!Walker skrev:…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb?nek0 skrev:Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu.
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Månadens leveransstatistik
Det blev lite sena siffror idag men Model 3 har en ganska bra ledning över Volvo XC60, XC40 och Kia CEED. Hittills 1407 levererade i juni vilket alltså redan innebär att rekordet från mars 2020 (1 354 st för S+3+X) är slaget. Enbart Model 3 hade rekord senast i mars i år med 1 192 bilar. Någonstans kring 1 500 bilar ser det ut att landa på totalt.
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Driver sajten Car.info
Re: Månadens leveransstatistik
Intressant att Tesla, ID4 och MG ligger i topp över de flest registrerade elbilarna hittills i juni.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Det kan alltså bli första månaden Tesla har den bäst säljande bilen i Sverige? FintFranz skrev:Det blev lite sena siffror idag men Model 3 har en ganska bra ledning över Volvo XC60, XC40 och Kia CEED. Hittills 1407 levererade i juni vilket alltså redan innebär att rekordet från mars 2020 (1 354 st för S+3+X) är slaget. Enbart Model 3 hade rekord senast i mars i år med 1 192 bilar. Någonstans kring 1 500 bilar ser det ut att landa på totalt.
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Månadens leveransstatistik
Fan vad tråkigt, gick från en Volvo V70 som var Sveriges vanligaste bil, till en Model 3, som nu också håller på att bli extremt vanlig. Vad ska man köra för att sticka ut lite
Re: Månadens leveransstatistik
Tesla forecast Q2 2021.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Det kunde varit ytterligare en bil till levererad om de fått tummen ur och fixat min bil.
För det är väl inte så att bilarna räknas bara de fått regnummer men ej levererats?
För det är väl inte så att bilarna räknas bara de fått regnummer men ej levererats?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)