Haha ownedDelta skrev:Credde skrev:Audi E-Tron: 130
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64Källa på det?Credde skrev:Audi E-Tron: 130
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64
www.bilsweden.se
Moderator: Redaktion
Haha ownedDelta skrev:Credde skrev:Audi E-Tron: 130
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64Källa på det?Credde skrev:Audi E-Tron: 130
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64
Hur vet du att de som köpt de nya modellerna inte skulle köpt en annan elbil om de nya inte fanns?dd88 skrev:Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.Svenssons skrev:Bara för att det kommer nya modeller så kan dess försäljning inte räknas bort bara för att de är nya. Äldre modeller säljer naturligtvis inte lika bra som nyare, nybilsförsäljning kommer alltid att vara förskjuten mot nyare modeller. Totalen från rekordmånaden mars ökar med ca 20% och får väl ses som att vi är förbi den negativa påverkan från Corona nu. Vi har än fler nya modeller på ingång och även de ska naturligtvis räknas med i kommande försäljningssiffror. Vi vet inte hur totalen hade sett ut ifall Polestar och ID.3 inte hade funnits. Kanske hade det ändå varit en rekordmånad eftersom fler då hade köpt andra elbilar men detta är ju bara kontrafaktiska spekulationer, nu har vi ett nytt rekord att jämföra kommande månaders försäljning mot.dd88 skrev:
Vet inte om det var det jag skrev?
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
De vill att omställningen ska gå lagom fort så att våra biltillverkare hinner reagera.Elektrifierad skrev:Tycker det är ganska konstigt att regeringen inte går ut med mer informationskampanjer för elbilar. Det finns så många fördelar med att köra elbil som inte har lyfts fram tillräckligt. Många lever i tron att det är besvärligt att köra på el. Omställningen borde kunna snabbas på rejält. Att bara ca 1 av 10 väljer ren el är lågt mtp utbudet.
Utbudet är ju inte mycket mer än en modell per tillverkare ens om ett år. Vissa tillverkare kommer bara ha ett par modeller, en del kommer inte ha någon och få tillverkare kommer att ha tre eller fler modeller som är rena elbilar. Tycker inte det är särskilt bra utbud av modeller. Var finns herrgårdsvagnar? Var finns cabrioleterna? Var finns bilar med bra dragvikt? Var finns MPV:erna? Var finns de lätta lastbilarna?dd88 skrev:6000 bilar i Juni ser jag som fullt möjligt, speciellt med ID3, ID4 och Enyaq i åtanke. Men som "Elektrifierad" är inne på, sett till utbud så skulle det kunna vara mycket mer.
När helt nya bilar börjar säljas finns det ju en del uppdämd efterfrågan.dd88 skrev:Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... tered&tci=Fredrik j skrev:När helt nya bilar börjar säljas finns det ju en del uppdämd efterfrågan.dd88 skrev:Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Mars 2019 är väl fortfarande den bästa månaden i sverige för Model3?
Intressant är att MG är den fjärde mest sålda elbilen i Norge under september.Zalman3 skrev:Norge i september.
Intressant också att statistiken i länken ovanför visar att E-Tron är klart mest sålda elbil i Norge under de första 9 månaderna med 7933 styck (Model 3: 3197, Model X: 439 och Model S: 267). Varför säljer Model S och X så extremt dåligt i Norge nu?Zalman3 skrev:Intressant är att MG är den fjärde mest sålda elbilen i Norge under september.Zalman3 skrev:Norge i september.
https://www.elbil24.no/nyheter/tidenes- ... e/72901906
Om MG skulle säljas i Sverige så tror jag att det skulle komma topp fyra här också.
Svaret är nog samma som på frågan varför biltillverkare normalt brukar lansera nya modeller var åttonde år med facelift efter fyra...Credde skrev:Intressant också att statistiken i länken ovanför visar att E-Tron är klart mest sålda elbil i Norge under de första 9 månaderna med 7933 styck (Model 3: 3197, Model X: 439 och Model S: 267). Varför säljer Model S och X så extremt dåligt i Norge nu?Zalman3 skrev:Intressant är att MG är den fjärde mest sålda elbilen i Norge under september.Zalman3 skrev:Norge i september.
https://www.elbil24.no/nyheter/tidenes- ... e/72901906
Om MG skulle säljas i Sverige så tror jag att det skulle komma topp fyra här också.
Audi hamstrade medvetet ihop en massa E-tron under 2019 för att sälja dem nu under 2020 för att undvika de nya böterna. Norge är med i EUs utsläppsmarknad så Audi kan kvitta försäljningen av elbilar där mot smutsiga bilar i andra länder.Fredrik j skrev:Svaret är nog samma som på frågan varför biltillverkare normalt brukar lansera nya modeller var åttonde år med facelift efter fyra...Credde skrev:Intressant också att statistiken i länken ovanför visar att E-Tron är klart mest sålda elbil i Norge under de första 9 månaderna med 7933 styck (Model 3: 3197, Model X: 439 och Model S: 267). Varför säljer Model S och X så extremt dåligt i Norge nu?Zalman3 skrev:Intressant är att MG är den fjärde mest sålda elbilen i Norge under september.Zalman3 skrev:Norge i september.
https://www.elbil24.no/nyheter/tidenes- ... e/72901906
Om MG skulle säljas i Sverige så tror jag att det skulle komma topp fyra här också.
Det kan säkert vara en del som väntar och en del köpte säkert något annat med. Det finns ju Taycan, Polestar 2 och massa andra roliga elbilar nuförtidenFredrik j skrev:Ok. Så det är kunder som väntar på beställda S/X sedan i våras?
Kommer tesla släppa siffror över hur många som avbeställde när man inte kan leverera? Taycan eller polestar2 har väl inte heller funnits för omedelbar leverans. Bilarna som levererats i år har väl varit beställda ett tag?Jordad skrev:Det kan säkert vara en del som väntar och en del köpte säkert något annat med. Det finns ju Taycan, Polestar 2 och massa andra roliga elbilar nuförtidenFredrik j skrev:Ok. Så det är kunder som väntar på beställda S/X sedan i våras?
Ska bli spännande att se hur siffrorna ser ut.
https://cleantechnica.com/2020/10/01/se ... are-of-82/September In Norway Goes Off The Charts
– Record EV Market Share of 82%
Tydlig indikation på att övergången till elbilar i stor skala kommer först när det finns alternativ till tesla. Vilka alternativ som behövs varierar från marknad till marknad. I Sverige skulle det behövas en xc60 och det n passat kombi i elutförande för att det ska flyga iväg.Zalman3 skrev:https://cleantechnica.com/2020/10/01/se ... are-of-82/September In Norway Goes Off The Charts
– Record EV Market Share of 82%
MG på fjärdeplats! Antar att den precis börjat levereras, men ändå! Tror som jag sagt tidigare att de som dömt ut rena kinesiska elbilar kommer bli förvånade kommande år...Zalman3 skrev:https://cleantechnica.com/2020/10/01/se ... are-of-82/September In Norway Goes Off The Charts
– Record EV Market Share of 82%
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... pectationsToday, October 2, Tesla (NASDAQ: TSLA) announced Q3 2020 delivery and production numbers.
The California EV maker confirmed an all-time record 139,300 deliveries, beating most Wall Street analysts' expectations.
The average analysts' estimates came in at 137,000 units. The company also produced 145,036 pure, electric vehicles from their Fremont,
California factory and Gigafactory Shanghai during the period of Q3 2020.
Starkt, men det krävs drygt 181k deliveries i Q4 för att nå till årsmålet 500k, kan gå, men det blir definitivt tufft.Zalman3 skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... pectationsToday, October 2, Tesla (NASDAQ: TSLA) announced Q3 2020 delivery and production numbers.
The California EV maker confirmed an all-time record 139,300 deliveries, beating most Wall Street analysts' expectations.
The average analysts' estimates came in at 137,000 units. The company also produced 145,036 pure, electric vehicles from their Fremont,
California factory and Gigafactory Shanghai during the period of Q3 2020.
Marknaden är dock hyfsat avvaktande, det hoppade till lite i förhandeln när siffrorna blev offentliga, men nu har det backat tillbaka igen till "corona-Trump-nivå", dvs back drygt 4% från igår.taliz skrev:Det är helt galet bra. Trodde det skulle vara svårt att nå upp till de högt ställda förväntningarna nu under hösten.
Starkt, men det krävs drygt 181k deliveries i Q4 för att nå till årsmålet 500k, kan gå, men det blir definitivt tufft.
Det kommer väl glömmas bort att 500k är deras egna mål som inte många trott på. Tesla har dock tillfälligt stängt Giga Shanghai 20/9-7/10 för att ställa om till treskift och ökad produktion i Kina. Lär nog snart bli dags att öppna några nya marknader i Asien också. Länder som Indonesien, Thailand, Malaysia och Singapore borde ligga på tur för Tesla. Märkligt nog har man redan öppnat Superchargers i Kazakstan, visserligen grannland till Kina men känns annars lite udda. Indonesien är det största exportland av nikel, kanske dags för etablering där snart?[/quote]Svenssons skrev:Starkt, men det krävs drygt 181k deliveries i Q4 för att nå till årsmålet 500k, kan gå, men det blir definitivt tufft.
/fth
Jag tror inte att Kina kommer leverera några bilar till Indien. Istället tror jag att det kommer byggas en ny fabrik i Indien för den indiska marknaden. Detta tar lite längre tid, de kinesiska kan leverera bilar till ASEAN redan i år. Det var därför jag utelämnade Indien i mitt inlägg.metchristian skrev:Glöm inte bort Indien!