Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Om ETron kommer få det svårt så kommer Model S och Model X slås ut helt. 
Varken Model S, Model X eller Audi e-tron Quattro 55 är några volym modeller.

Dock tror jag på ett litet uppsving för Teslas modeller efter 15 september då de uppdateras med större Maxwell batterier och Plaiddrivlinan.

Audi e-tron Quattro 55 lever idag på att det finns få konkurrenter till en hyfsat stor 4wd elbil med drag.

Q1 2021 så kommer modernare, mera utrymmeseffektiva, mindre klumpiga, snålare, elbilar med längre räckvidd.
Inte minst Audi Q4, VW ID4 och Skoda Enyaq klarar den kravspecen, och till lägre pris.

2021 blir ett intressant år eftersom så många nya elbilar lanseras.

Kan det bli så att MG ZS EV i 44,5 och 73kWh versioner blir 2021 års mest sålda elbil i Sverige?
Med utrymmen som en Mercedes EQC och löjligt lågt pris kan den sälja massor!

Källa på det fetade? Vi har väl ingen jäkla aning.

Vadå "mindre klumpiga"? Vissa vill ha/behöver en större bil.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Credde »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Om ETron kommer få det svårt så kommer Model S och Model X slås ut helt. 
Varken Model S, Model X eller Audi e-tron Quattro 55 är några volym modeller.

Dock tror jag på ett litet uppsving för Teslas modeller efter 15 september då de uppdateras med större Maxwell batterier och Plaiddrivlinan.

Audi e-tron Quattro 55 lever idag på att det finns få konkurrenter till en hyfsat stor 4wd elbil med drag.

Q1 2021 så kommer modernare, mera utrymmeseffektiva, mindre klumpiga, snålare, elbilar med längre räckvidd.
Inte minst Audi Q4, VW ID4 och Skoda Enyaq klarar den kravspecen, och till lägre pris.

2021 blir ett intressant år eftersom så många nya elbilar lanseras.

Kan det bli så att MG ZS EV i 44,5 och 73kWh versioner blir 2021 års mest sålda elbil i Sverige?
Med utrymmen som en Mercedes EQC och löjligt lågt pris kan den sälja massor!

Källa på det fetade? Vi har väl ingen jäkla aning.

Vadå "mindre klumpiga"? Vissa vill ha/behöver en större bil.
Elon har twittrat det så det är ju sanning :mrgreen:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Credde skrev:
vigge50 skrev:
Och hur många av dessa kan inte ha blivit försenade pga Corona?
Är du helt säker på att tillverkarna pratat om leveranser? ID3 lanserades ju förra året men leveranserna har fortfarande inte börjat.
Eller om en global recession sätter in - om man inte får Corona under kontroll, då kommer det bli riktigt tufft för alla tillverkare.

Det här med Corona verkar lite bortglömt. På grund av sommaren? I USA insjuknar fler än nånsin nu, inklusive Californien. Samtidigt som de har en populistisk lögnare till president som vill bli omvald i höst och inte kommer ta några nedstängningsbeslut som riskerar att förstöra chanserna i valet.

Tror vi behöver det där vaccinet illa kvickt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Vadå "mindre klumpiga"? Vissa vill ha/behöver en större bil.
Tror att Zalman menar att de är lika stora invändigt som e-Tron trots att de är mindre utvändigt. Modernare konstruktioner med kortare huv, förhållandevis lång hjulbas. ID.4, Model Y osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:

Och hur många av dessa kan inte ha blivit försenade pga Corona?
Visst kan de bli förseningar.
Men blir det förseningar, då kanske blir det att köpa utsläppsrätter från exempelvis Tesla för miljarder.
Annars väntar ÄNNU högre böter!

Dessutom ser vi ju en fallande trend där fossilbilar säljer dåligt pga Osborne effekten.
Allt flera väntar med att köpa bil, eftersom de vill ha en viss elbil.
Kommer det då inte den elbilen, vilken bilförsäljning blir det då?
Nåja, Osborne-effekten vad gäller elbilar återstår att se. Omställningen är politiskt driven. Räcker med att Moderaterna, KD och SD vinner valet nästa gång och plockar bort bonus/malus för att elbilarna ska tappa i popularitet här i Sverige. Situationen är säkert liknande i de flesta andra länder. Elbilar lever tyvärr på politikernas subventioner i hög grad. Blir lågkonjunkturen kraftig så kommer vi säkert få se en större våg av populistiska ledare runt om i världen och Europa. Östra Europa är redan där. Turkiet, Ryssland, USA, Brasilien osv också. De bryr sig inte om miljön nämnvärt.
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Vadå "mindre klumpiga"? Vissa vill ha/behöver en större bil.
Tror att Zalman menar att de är lika stora invändigt som e-Tron trots att de är mindre utvändigt. Modernare konstruktioner med kortare huv, förhållandevis lång hjulbas. ID.4, Model Y osv.

Ja, men vissa vill ha en stor bil ändå. Finns nog många som kör runt i en Q7 eller X5 som egentligen klarat sig med en A3 eller 1-serie.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Vadå "mindre klumpiga"? Vissa vill ha/behöver en större bil.
Förstår att vissa har behov av en större 4wd elbil med drag.

Audi e-tron baseras ju på en fossilbilsplattform.
Därför utnyttjas utrymmena inte optimalt.
Den blir onödigt tung och klumpig.
Drar mycket el och får därmed inte så lång räckvidd.
Måste ha stort batteri som blir onödigt dyrt.

Och nu kommer elbilar som från grunden är byggda som elbilar.
De har kanske något mindre yttermått, men har större innerutrymmen och är lättare, snålare och billigare.

Jämför:
Audi e-tron Quattro 55
Längd 4901mm
Vikt 2555kg
Bagage 1655 liter
446 km räckvidd WLTP
0-100kwh 5,7s
95kWh batteri


Tesla Y
Längd 4751 mm
Vikt 2000kg
Bagage 1900 liter
505km räckvidd WLTP
0-100kmh 5.1s
75kWh batteri


Har kört en Audi e-tron Quattro 55, måste säga att den kändes trött jämfört med min Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Vadå "mindre klumpiga"? Vissa vill ha/behöver en större bil.
Förstår att vissa har behov av en större 4wd elbil med drag.

Audi e-tron baseras ju på en fossilbilsplattform.
Därför utnyttjas utrymmena inte optimalt.
Den blir onödigt tung och klumpig.
Drar mycket el och får därmed inte så lång räckvidd.
Måste ha stort batteri som blir onödigt dyrt.

Och nu kommer elbilar som från grunden är byggda som elbilar.
De har kanske något mindre yttermått, men har större innerutrymmen och är lättare, snålare och billigare.

Jämför:
Audi e-tron Quattro 55
Längd 4901mm
Vikt 2555kg
Bagage 1655 liter
446 km räckvidd WLTP
0-100kwh 5,7s
95kWh batteri


Tesla Y
Längd 4751 mm
Vikt 2000kg
Bagage 1900 liter
505km räckvidd WLTP
0-100kmh 5.1s
75kWh batteri


Har kört en Audi e-tron Quattro 55, måste säga att den kändes trött jämfört med min Tesla.

Jag vet vad du menar men det finns andra orsaker till varför folk köper stor bil annat än de rent praktiska.

1. Image/status/utseende: Man vill ha nåt som ser lite macho ut.
2. Storbils-komfort: Man vill ha en bil som är tyst och bekväm.
3. Storbils-lugn: Man vill ha en bil som ligger lugnt och tryggt på vägen. Alla vill inte ha "sportiga" egenskaper.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »


Nåja, Osborne-effekten vad gäller elbilar återstår att se. Omställningen är politiskt driven. Räcker med att Moderaterna, KD och SD vinner valet nästa gång och plockar bort bonus/malus för att elbilarna ska tappa i popularitet här i Sverige. 

Kan faktiskt slå vad om att det inte händer.

De signaler jag får är att Centerns Rickad Nordin slåss stenhårt nu för att det ska införas ett nytt Bonus/Manus från 1 januari 2021. Och han får stöd av S och MP.

Minskningen av förmånsvärde för pluginbilar och gasbilar tas bort. Även stödet vid inköp av pluginbilar.

Elbilsstödet blir på 100.000kr.
Men för att inte man ska få exportproblem så betalas stödet ut med ca 3000kr i månaden.


Skulle Centern misslyckad med detta, så kommer importen från billiga elbilar från EU bli enorm.
Oavsett vilken regering vi har kan man inte stoppa detta.

En annan intressant sak är att skrotningspremie är mer i ropet.
Frankrike ger upp till 5000 euro för din gamla fossilbil om du köper en ny elbil.

England pratar om nåt liknande.

Skulle inte bli förvånad om det även införs i Sverige.
50.000kr i skrotningspremie för en fossilbil skulle påverka elbilsförsäljningen dramatiskt.

Och starka krafter vill förbjuda ALL försäljning av fossila bränslen 2030!

Så övergången till elbilar kan gå fort!

Staten har ju infört en 70g CO2 från nu 1 juli.
Kommuner och företag följer efter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Vadå "mindre klumpiga"? Vissa vill ha/behöver en större bil.
Förstår att vissa har behov av en större 4wd elbil med drag.

Audi e-tron baseras ju på en fossilbilsplattform.
Därför utnyttjas utrymmena inte optimalt.
Den blir onödigt tung och klumpig.
Drar mycket el och får därmed inte så lång räckvidd.
Måste ha stort batteri som blir onödigt dyrt.

Och nu kommer elbilar som från grunden är byggda som elbilar.
De har kanske något mindre yttermått, men har större innerutrymmen och är lättare, snålare och billigare.

Jämför:
Audi e-tron Quattro 55
Längd 4901mm
Vikt 2555kg
Bagage 1655 liter
446 km räckvidd WLTP
0-100kwh 5,7s
95kWh batteri


Tesla Y
Längd 4751 mm
Vikt 2000kg
Bagage 1900 liter
505km räckvidd WLTP
0-100kmh 5.1s
75kWh batteri


Har kört en Audi e-tron Quattro 55, måste säga att den kändes trött jämfört med min Tesla.

Jag vet vad du menar men det finns andra orsaker till varför folk köper stor bil annat än de rent praktiska.

1. Image/status/utseende: Man vill ha nåt som ser lite macho ut.
2. Storbils-komfort: Man vill ha en bil som är tyst och bekväm.
3. Storbils-lugn: Man vill ha en bil som ligger lugnt och tryggt på vägen. Alla vill inte ha "sportiga" egenskaper.
Visst, men jämför med Audi A6 och A4.
Det säljs väldigt mycket mera A4 eftersom den är tillräckligt bra till ett lägre pris.

BMW pratar ju om att de ska ha modeller som antingen kan ha fossildrift eller eldrift. Tanken är att de ska kunna ha flexibel tillverkning.

Jag tror att det är ett feltänk.

De som inte satsar till 100% på eldrift idag, kommer att få stora problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:

Nåja, Osborne-effekten vad gäller elbilar återstår att se. Omställningen är politiskt driven. Räcker med att Moderaterna, KD och SD vinner valet nästa gång och plockar bort bonus/malus för att elbilarna ska tappa i popularitet här i Sverige. 

Kan faktiskt slå vad om att det inte händer.

De signaler jag får är att Centerns Rickad Nordin slåss stenhårt nu för att det ska införas ett nytt Bonus/Manus från 1 januari 2021. Och han får stöd av S och MP.

Minskningen av förmånsvärde för pluginbilar och gasbilar tas bort. Även stödet vid inköp av pluginbilar.

Elbilsstödet blir på 100.000kr.
Men för att inte man ska få exportproblem så betalas stödet ut med ca 3000kr i månaden.


Skulle Centern misslyckad med detta, så kommer importen från billiga elbilar från EU bli enorm.
Oavsett vilken regering vi har kan man inte stoppa detta.

En annan intressant sak är att skrotningspremie är mer i ropet.
Frankrike ger upp till 5000 euro för din gamla fossilbil om du köper en ny elbil.

England pratar om nåt liknande.

Skulle inte bli förvånad om det även införs i Sverige.
50.000kr i skrotningspremie för en fossilbil skulle påverka elbilsförsäljningen dramatiskt.

Och starka krafter vill förbjuda ALL försäljning av fossila bränslen 2030!

Så övergången till elbilar kan gå fort!

Staten har ju infört en 70g CO2 från nu 1 juli.
Kommuner och företag följer efter.
Förstår du öht vad jag skriver?

Nästa riksdagsval är 2022. Allt denne Rickard Nordin slåss för kan rivas upp om vi får ett regeringsskifte.

Vilka är de starka krafterna? Icke politiska? Jag menar ju att en rejäl lågkonjunktur/depression i spåren av Corona kan ändra det politiska landskapet helt. Då röstas de "starka krafterna" bort.

För att få till en rejäl Osborne-effekt krävs det att marknaden är drivande. Inte politiker. Detta eftersom politiker kan röstas bort.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av thnis »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:

Nåja, Osborne-effekten vad gäller elbilar återstår att se. Omställningen är politiskt driven. Räcker med att Moderaterna, KD och SD vinner valet nästa gång och plockar bort bonus/malus för att elbilarna ska tappa i popularitet här i Sverige. 

Kan faktiskt slå vad om att det inte händer.

De signaler jag får är att Centerns Rickad Nordin slåss stenhårt nu för att det ska införas ett nytt Bonus/Manus från 1 januari 2021. Och han får stöd av S och MP.

Minskningen av förmånsvärde för pluginbilar och gasbilar tas bort. Även stödet vid inköp av pluginbilar.

Elbilsstödet blir på 100.000kr.
Men för att inte man ska få exportproblem så betalas stödet ut med ca 3000kr i månaden.


Skulle Centern misslyckad med detta, så kommer importen från billiga elbilar från EU bli enorm.
Oavsett vilken regering vi har kan man inte stoppa detta.

En annan intressant sak är att skrotningspremie är mer i ropet.
Frankrike ger upp till 5000 euro för din gamla fossilbil om du köper en ny elbil.

England pratar om nåt liknande.

Skulle inte bli förvånad om det även införs i Sverige.
50.000kr i skrotningspremie för en fossilbil skulle påverka elbilsförsäljningen dramatiskt.

Och starka krafter vill förbjuda ALL försäljning av fossila bränslen 2030!

Så övergången till elbilar kan gå fort!

Staten har ju infört en 70g CO2 från nu 1 juli.
Kommuner och företag följer efter.
Förstår du öht vad jag skriver?

Nästa riksdagsval är 2022. Allt denne Rickard Nordin slåss för kan rivas upp om vi får ett regeringsskifte.

Vilka är de starka krafterna? Icke politiska? Jag menar ju att en rejäl lågkonjunktur/depression i spåren av Corona kan ändra det politiska landskapet helt. Då röstas de "starka krafterna" bort.

För att få till en rejäl Osborne-effekt krävs det att marknaden är drivande. Inte politiker. Detta eftersom politiker kan röstas bort.
Jag håller med Verdi. Det är inte marknadsdrivet alls. Jag skulle vilja gå så långt och säga att om "incitamentet" på 60 000 kr togs bort så skulle försäljningen av elbilar sjunka som en sten. Det är dessa 60 000 kr som driver på försäljningen, i stor del i form av leasing av elbilar på företag tillsammans med oftast låga förmånsvärden. Elbilar (i synnerhet Teslas) är fortfarande för dyra för de flesta personer. Det kommer att vara så för en lång tid framöver tills att elbilar kommer ner i kostnad till motsvarande bensin-/dieselbilar och räckvidden ökar. Jag känner inte en enda i min släkt, vänkrets eller hos mina kunder som kör elbil eller är intresserad av det för de tycker det är för dyrt och bilarna har för kort räckvidd. Men de tycker Tesla "är cool". Så nej det är inte marknaden som är drivande utan "incitamentet" och inte heller miljön/klimatet mm mm. Hade det varit marknaden som varit den drivande kraften så hade det sett helt annorlunda ut. För de flesta så är det ouppnåeligt att ha en elbil som första bil som kan användas för alla typer av resor inklusive långresor på semester osv.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
kontakten2

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av kontakten2 »

Det finns en god anledning till varför Norge har kvar momsfri elbilsköp efter alla dessa år
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Jordad »

thnis skrev:
Jag håller med Verdi. Det är inte marknadsdrivet alls. Jag skulle vilja gå så långt och säga att om "incitamentet" på 60 000 kr togs bort så skulle försäljningen av elbilar sjunka som en sten. Det är dessa 60 000 kr som driver på försäljningen, i stor del i form av leasing av elbilar på företag tillsammans med oftast låga förmånsvärden. Elbilar (i synnerhet Teslas) är fortfarande för dyra för de flesta personer. Det kommer att vara så för en lång tid framöver tills att elbilar kommer ner i kostnad till motsvarande bensin-/dieselbilar och räckvidden ökar. Jag känner inte en enda i min släkt, vänkrets eller hos mina kunder som kör elbil eller är intresserad av det för de tycker det är för dyrt och bilarna har för kort räckvidd. Men de tycker Tesla "är cool". Så nej det är inte marknaden som är drivande utan "incitamentet" och inte heller miljön/klimatet mm mm. Hade det varit marknaden som varit den drivande kraften så hade det sett helt annorlunda ut. För de flesta så är det ouppnåeligt att ha en elbil som första bil som kan användas för alla typer av resor inklusive långresor på semester osv.
Det är både drivet av efterfrågan och subventioner. Tesla är av med hela subventionen i USA men säljer fortfarande riktigt bra. Där finns lokala subventioner kvar i vissa delstater men det är absolut inte så att försäljningen helt tog slut bara för att subventionerna försvann.
I Sverige är 60000kr i rabatt trevligt men Tesla hade garanterat sålt en hel del bilar här ändå.

Men självklart kommer försäljningen öka än mer när Model Y kommer hit samtidigt som Tesla har uppgraderat laddnätverket. En europeiskt producerad rymlig och billigare Tesla med vettig räckvidd och tillgänglighet till 250kwh laddning löser problemen du nämner.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av SwedishAdvocate »

thnis skrev:
.../ Så nej det är inte marknaden som är drivande utan "incitamentet" och inte heller miljön/klimatet /... (Min understrykning.)
Och vad skulle det kunna tänkas bero på?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Vilka är de starka krafterna? Icke politiska? Jag menar ju att en rejäl lågkonjunktur/depression i spåren av Corona kan ändra det politiska landskapet helt. Då röstas de "starka krafterna" bort.
För att få till en rejäl Osborne-effekt krävs det att marknaden är drivande. Inte politiker. Detta eftersom politiker kan röstas bort.
Förutom politiker är det väldigt mycket vanligt folk och olika organisationer som driver frågan om en snabb utfasning av det fossila samhället.
Jag bor i Umeå och i princip varje fredag står Fridays For Future och demonstrerar utanför kommunhuset.
Umeå kommun har fattar ett beslut att 65% av persontransporterna ska ske med promenad, cykel eller buss.
Inför valet 2018 var 6 partier överens om att införa miljözon3(bara elbil eller vätgasbil) i Umeå.

Men den stora förändringen sker nu när utbudet av laddbara bilmodeller 2-3 dubblas 2021.
Till priser som folk har råd med.

KIA menar att det är mer än 50% dyrare per månad att köra en fossilbil.

Kia Ceed SW Plug-In
Kostnad inkl, drivmedel och skatt fr.
3 757 kr/mån

Kia Ceed SW bensin
Kostnad inkl, drivmedel och skatt fr.
5 020 kr/mån

Kia Ceed SW diesel
Kostnad inkl, drivmedel och skatt fr.
5 282 kr/mån

https://www.kia.com/se/kopa/Kia-privatleasing/

Och Teknikens Värld hävdade att Skoda Citigo EV kostar under 19kr per mil att köra, vilken ingen fossilbil kommer i närheten av.

Dessutom fasas en massa fossila bilar nu ut, för vissa fossila bilmodeller finns inte lägre i fossilversion, har ersatts med en elbil.
Alldeles oavsett vad kunden säger och vill ha.

Exempelvis Nissan, KIA, VW, Skoda, Seat har redan gjort detta.

Och elbilsförsäljningen blir allt viktigare för bilhandlarna.
Tesla, Nissan och Renaults mest sålda bilmodell i mars i år var en elbil.
Så för allt fler bilmärken är en elbil den mest sålda modellen.

Så fossilbilsdöden går nu allt snabbare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Och elbilsförsäljningen blir allt viktigare för bilhandlarna.
Tesla, Nissan och Renaults mest sålda bilmodell i mars i år var en elbil.
Så för allt fler bilmärken är en elbil den mest sålda modellen.
Har Tesla annat än elbilar? Visste inte om det :mrgreen:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Förutom politiker är det väldigt mycket vanligt folk och olika organisationer som driver frågan om en snabb utfasning av det fossila samhället.
Jag bor i Umeå och i princip varje fredag står Fridays For Future och demonstrerar utanför kommunhuset.
Umeå kommun har fattar ett beslut att 65% av persontransporterna ska ske med promenad, cykel eller buss.
Inför valet 2018 var 6 partier överens om att införa miljözon3(bara elbil eller vätgasbil) i Umeå.
Inte helt sant, Miljözon gäller även gasbil:
"I miljözon klass 3 ställs högst krav. Där får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra, lätta som tunga fordon med tillägget att för gasfordon gäller utsläppskrav Euro VI. När det gäller tunga fordon får även laddhybrider köra om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro VI."
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... iljozoner/

Zalman3 skrev:

Men den stora förändringen sker nu när utbudet av laddbara bilmodeller 2-3 dubblas 2021.
Till priser som folk har råd med.
Det är väl enbart om vi inte ser en global recension att det har en rejäl chans i mina ögon. Är arbetslösheten hög och BNP fallande så prioriterar inte många att köpa en (fortfarande) dyr el/hybrid bil och tyvärr är allt ju fortfarande driven av stöd.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Det är väl enbart om vi inte ser en global recension att det har en rejäl chans i mina ögon.
Är arbetslösheten hög och BNP fallande så prioriterar inte många att köpa en (fortfarande) dyr el/hybrid bil och tyvärr är allt ju fortfarande driven av stöd.


Många fossilbils tillverkare har tappat +30% av sin försäljning Q2 2020 och tagit miljardlån för att ens överleva.
Tesla med lite tur kanske slår Q2 2019 försäljning.
Tesla aktien slår ATH, som i förhandeln nu ligger i 1198 dollar!
Börsvärde på över 207(221 miljarder dollar i förhandeln) miljarder dollar!
Tesla är snart värt mer än 10ggr än Ford!
Jämför med:
Ford 23,79 miljarder dollar
GM 35,72 miljarder dollar
Snacka om skilda världar.

Electrek’s Take
We have to read a bit between the lines here, but it is looking good in my opinion.

I still believe that Tesla could have delivered over 90,000 cars in the quarter, which would be amazing in the current circumstances.
If they can reach 95,000 deliveries, which could be a stretch, it would match Tesla’s previous delivery record for a second quarter.
In comparison, most other automakers are seeing 30+% drop in deliveries in the second quarter due to the global pandemic.
https://electrek.co/2020/07/01/elon-mus ... cution-q2/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av EnTraktor »

Hoppade in i tråden för att läsa månadens leveransstatistik. Hittade diskussion om Ford's börsvärde, mijözoner, kostnader för drivmedel och regeringsskiften. Skärpning!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Stor ökning av elbilsförsäljningen i Frankrike.

Frankrikes strategi för att kickstarta bilindustrin ur pandemin är generösa bonusar för elbilar.
Den franska bilköparen kan få upp till 120 000 kronor i bonus vid köp av en elbil.
Det är tydligt att bonusen har gett effekt. Andelarna elbilar i juni hoppar upp till nio procent,
från de tidigare 2,5 procenten i fjol. Modellerna som toppar i Frankrike är bland annat Renault Zoe,
Peugeot e-208, Hyundai Kona Electric, Citroen C-zero och Tesla Model 3. Renault Zoe stod för 44 procent av alla sålda elbilar i landet.

https://alltomelbil.se/fortsatta-rekord ... -imponera/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Vilken elbil blir den mest sålda i juli?

Polestar 2 ligger ju på 490st i Carinfo.
https://www.car.info/sv-se/polestar/2/2 ... n-18327665

Renault Zoe verkar också sålt bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Franz »

Zalman3 skrev:
Vilken elbil blir den mest sålda i juli?

Polestar 2 ligger ju på 490st i Carinfo.
https://www.car.info/sv-se/polestar/2/2 ... n-18327665

Renault Zoe verkar också sålt bra.
De 490 där är inklusive de som inte är registrerade i trafik än (per den 27:e juli). Vi har dock precis tagit fram ett trevligt verktyg där man kan se verklig försäljning etc. kollar gärna här: viewtopic.php?f=29&t=21911
Driver sajten Car.info
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Gillar och spenderar en hel del tid på car.info. Bra sida.
Men hur kan ni inkludera bilar som ännu inte är registrerade? Eller menar du registrerade men ännu ej tagna i trafik? På mina nya bilar har det gått nån vecka mellan dessa två.
Skriv svar