https://teslamag.de/news/tesla-vor-neue ... ngen-30278Medelvärdet från de åtta prognoserna är för närvarande 144 000 Teslas - rekordet för Q4 2019 kan därför överträffas med cirka 29 procent.
För det tredje kvartalet ett år sedan hade Tesla levererat 97 000 av sina elbilar ; under andra kvartalet i år var siffran 90 650.
Här förväntas en ökning med nästan 50 procent och nästan 60 procent.
Månadens leveransstatistik
Moderator: Redaktion
Re: Månadens leveransstatistik
Hur många Tesla bilar kommer att levereras i Q3?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Hur ligger det i linje med de prognoser som gjordes innan Covid-19?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
144k levererade låter överdrivet med tanke på corona. Skulle produktionen vara 144k och man levererar 125-130k hade bara det varit fantastiskt med tanke på omständigheterna.Zalman3 skrev:Hur många Tesla bilar kommer att levereras i Q3?
https://teslamag.de/news/tesla-vor-neue ... ngen-30278Medelvärdet från de åtta prognoserna är för närvarande 144 000 Teslas - rekordet för Q4 2019 kan därför överträffas med cirka 29 procent.
För det tredje kvartalet ett år sedan hade Tesla levererat 97 000 av sina elbilar ; under andra kvartalet i år var siffran 90 650.
Här förväntas en ökning med nästan 50 procent och nästan 60 procent.
Leveranserna i de marknader man kan följa har inte varit särskilt höga. Det man kan hoppas på är att MY i Nordamerika och M3 i Kina gått oerhört bra.
Edit: Tesla hade sitt bästa augusti någonsin så jag kanske är överdrivet pessimistisk Länk: http://ev-sales.blogspot.com/2020/09/gl ... -2020.html
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Månadens leveransstatistik
Ser ut att bli en bra månad för Tesla.
3 bilar bland 10 de mest sålda elbilarna i september.
3 bilar bland 10 de mest sålda elbilarna i september.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
12% elbilar i september!
https://alltomelbil.se/elbilen-slar-rek ... r-elbilar/
https://alltomelbil.se/elbilen-slar-rek ... r-elbilar/
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -septemberRekord för andelen laddbara bilar i september
- Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 34,4 procent av personbilsregistreringarna i september.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
TESLA MODEL 3 - 754
TESLA MODEL S - 189
TESLA MODEL X - 115
http://www.bilsweden.se/storage/ma/26f8 ... nload=true
TESLA MODEL S - 189
TESLA MODEL X - 115
http://www.bilsweden.se/storage/ma/26f8 ... nload=true
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Gällande:Zalman3 skrev:12% elbilar i september!
https://alltomelbil.se/elbilen-slar-rek ... r-elbilar/
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -septemberRekord för andelen laddbara bilar i september
- Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 34,4 procent av personbilsregistreringarna i september.
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Norge i september.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Månadens leveransstatistik
Audi E-Tron: 130
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Månadens leveransstatistik
Zalman, kan du inte please lära dig att lägga med källanZalman3 skrev:Norge i september.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Månadens leveransstatistik
Varför ska man räkna bort Polestar 2? Varför skulle inte den få räknas med i totala antalet sålda elbilar?dd88 skrev:
Gällande:
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Visst är det början av Polestars försäljning och de lär säkert sälja lite färre de resterande månaderna under året men det är ändå en ren elbil som säljs i Sverige och kommer fortsätta säljas i Sverige. Förstår inte varför dessa inte ska räknas med i rekordet. Det kommer ju komma fler nya bilmodeller som introduceras på marknaden. Tror att vi kommer få se fler månader där dagens rekord ökar med 10-20%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Vet inte om det var det jag skrev?Svenssons skrev:Varför ska man räkna bort Polestar 2? Varför skulle inte den få räknas med i totala antalet sålda elbilar?dd88 skrev:
Gällande:
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Visst är det början av Polestars försäljning och de lär säkert sälja lite färre de resterande månaderna under året men det är ändå en ren elbil som säljs i Sverige och kommer fortsätta säljas i Sverige. Förstår inte varför dessa inte ska räknas med i rekordet. Det kommer ju komma fler nya bilmodeller som introduceras på marknaden. Tror att vi kommer få se fler månader där dagens rekord ökar med 10-20%.
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Månadens leveransstatistik
Jag tycker inte att det är anmärkningsvärt om någon modell minskar i försäljning och någon annan ökar så längedd88 skrev:Vet inte om det var det jag skrev?Svenssons skrev:Varför ska man räkna bort Polestar 2? Varför skulle inte den få räknas med i totala antalet sålda elbilar?dd88 skrev:
Gällande:
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Visst är det början av Polestars försäljning och de lär säkert sälja lite färre de resterande månaderna under året men det är ändå en ren elbil som säljs i Sverige och kommer fortsätta säljas i Sverige. Förstår inte varför dessa inte ska räknas med i rekordet. Det kommer ju komma fler nya bilmodeller som introduceras på marknaden. Tror att vi kommer få se fler månader där dagens rekord ökar med 10-20%.
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
totalen ökar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Månadens leveransstatistik
Bara för att det kommer nya modeller så kan dess försäljning inte räknas bort bara för att de är nya. Äldre modeller säljer naturligtvis inte lika bra som nyare, nybilsförsäljning kommer alltid att vara förskjuten mot nyare modeller. Totalen från rekordmånaden mars ökar med ca 20% och får väl ses som att vi är förbi den negativa påverkan från Corona nu. Vi har än fler nya modeller på ingång och även de ska naturligtvis räknas med i kommande försäljningssiffror. Vi vet inte hur totalen hade sett ut ifall Polestar och ID.3 inte hade funnits. Kanske hade det ändå varit en rekordmånad eftersom fler då hade köpt andra elbilar men detta är ju bara kontrafaktiska spekulationer, nu har vi ett nytt rekord att jämföra kommande månaders försäljning mot.dd88 skrev:
Vet inte om det var det jag skrev?
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.Svenssons skrev:Bara för att det kommer nya modeller så kan dess försäljning inte räknas bort bara för att de är nya. Äldre modeller säljer naturligtvis inte lika bra som nyare, nybilsförsäljning kommer alltid att vara förskjuten mot nyare modeller. Totalen från rekordmånaden mars ökar med ca 20% och får väl ses som att vi är förbi den negativa påverkan från Corona nu. Vi har än fler nya modeller på ingång och även de ska naturligtvis räknas med i kommande försäljningssiffror. Vi vet inte hur totalen hade sett ut ifall Polestar och ID.3 inte hade funnits. Kanske hade det ändå varit en rekordmånad eftersom fler då hade köpt andra elbilar men detta är ju bara kontrafaktiska spekulationer, nu har vi ett nytt rekord att jämföra kommande månaders försäljning mot.dd88 skrev:
Vet inte om det var det jag skrev?
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Rekordet från för ett halvår sedan ökas med ca 20%.dd88 skrev:Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Totala andelen elbilar ökar med ca 50% på halvårsbasis.
Jag tycker det är rätt snabb omställning. Ser vi samma utveckling om ett halvår så kommer rekordet i mars 2021 vara ca 4500 elbilar för mars och andelen rena elbilar kommer att vara ca 17%. Nu kommer väl bonus-malus och förmånsvärde för tjänstebilar ställa till det för just mars månad men kanske kan vi i juni se försäljning av elbilar runt 6000 st och andel runt 20%. Skulle detta vara fallet så tycker inte jag att omställningen tar evigheter.
qwerty
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Månadens leveransstatistik
Tycker det är ganska konstigt att regeringen inte går ut med mer informationskampanjer för elbilar. Det finns så många fördelar med att köra elbil som inte har lyfts fram tillräckligt. Många lever i tron att det är besvärligt att köra på el. Omställningen borde kunna snabbas på rejält. Att bara ca 1 av 10 väljer ren el är lågt mtp utbudet.
Re: Månadens leveransstatistik
Credde skrev:Audi E-Tron: 130
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64
Källa på det?Credde skrev:Audi E-Tron: 130
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64
Re: Månadens leveransstatistik
6000 bilar i Juni ser jag som fullt möjligt, speciellt med ID3, ID4 och Enyaq i åtanke. Men som "Elektrifierad" är inne på, sett till utbud så skulle det kunna vara mycket mer.Svenssons skrev:Rekordet från för ett halvår sedan ökas med ca 20%.dd88 skrev:Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Totala andelen elbilar ökar med ca 50% på halvårsbasis.
Jag tycker det är rätt snabb omställning. Ser vi samma utveckling om ett halvår så kommer rekordet i mars 2021 vara ca 4500 elbilar för mars och andelen rena elbilar kommer att vara ca 17%. Nu kommer väl bonus-malus och förmånsvärde för tjänstebilar ställa till det för just mars månad men kanske kan vi i juni se försäljning av elbilar runt 6000 st och andel runt 20%. Skulle detta vara fallet så tycker inte jag att omställningen tar evigheter.
qwerty
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Månadens leveransstatistik
Haha ownedDelta skrev:Credde skrev:Audi E-Tron: 130
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64Källa på det?Credde skrev:Audi E-Tron: 130
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64
www.bilsweden.se
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Månadens leveransstatistik
Hur vet du att de som köpt de nya modellerna inte skulle köpt en annan elbil om de nya inte fanns?dd88 skrev:Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.Svenssons skrev:Bara för att det kommer nya modeller så kan dess försäljning inte räknas bort bara för att de är nya. Äldre modeller säljer naturligtvis inte lika bra som nyare, nybilsförsäljning kommer alltid att vara förskjuten mot nyare modeller. Totalen från rekordmånaden mars ökar med ca 20% och får väl ses som att vi är förbi den negativa påverkan från Corona nu. Vi har än fler nya modeller på ingång och även de ska naturligtvis räknas med i kommande försäljningssiffror. Vi vet inte hur totalen hade sett ut ifall Polestar och ID.3 inte hade funnits. Kanske hade det ändå varit en rekordmånad eftersom fler då hade köpt andra elbilar men detta är ju bara kontrafaktiska spekulationer, nu har vi ett nytt rekord att jämföra kommande månaders försäljning mot.dd88 skrev:
Vet inte om det var det jag skrev?
Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st
Totalt 1024 bilar.
Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.
Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Kommer det nya elbilsmodeller så är det självklart att konkurrensen ökar och de nyare modellerna lockar fler köpare.
Re: Månadens leveransstatistik
De vill att omställningen ska gå lagom fort så att våra biltillverkare hinner reagera.Elektrifierad skrev:Tycker det är ganska konstigt att regeringen inte går ut med mer informationskampanjer för elbilar. Det finns så många fördelar med att köra elbil som inte har lyfts fram tillräckligt. Många lever i tron att det är besvärligt att köra på el. Omställningen borde kunna snabbas på rejält. Att bara ca 1 av 10 väljer ren el är lågt mtp utbudet.
Re: Månadens leveransstatistik
Utbudet är ju inte mycket mer än en modell per tillverkare ens om ett år. Vissa tillverkare kommer bara ha ett par modeller, en del kommer inte ha någon och få tillverkare kommer att ha tre eller fler modeller som är rena elbilar. Tycker inte det är särskilt bra utbud av modeller. Var finns herrgårdsvagnar? Var finns cabrioleterna? Var finns bilar med bra dragvikt? Var finns MPV:erna? Var finns de lätta lastbilarna?dd88 skrev:6000 bilar i Juni ser jag som fullt möjligt, speciellt med ID3, ID4 och Enyaq i åtanke. Men som "Elektrifierad" är inne på, sett till utbud så skulle det kunna vara mycket mer.
Har elbilar en andel på ca 20% om 9 månader med så litet urval så anser jag att det är bra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
När helt nya bilar börjar säljas finns det ju en del uppdämd efterfrågan.dd88 skrev:Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Mars 2019 är väl fortfarande den bästa månaden i sverige för Model3?