Intressant att det fortfarande säljs så många dieselbilar. Försäljningen i Mars var ju extrem.
Sen tror jag du även får klicka i "Mild-hybrid Diesel" för att se hela statistiken. Det är ju i praktiken att se som dieselbilar.
För Teslas del ser det ut att behövas nästan prick 500 bilar för att slå kvartal 2 2019. Synd dom bara har 474 i lager då
Tittar man historiskt på Tesla brukar de få in fler än 30 st de sista 9 dagarna . Annars får man väl trösta sig med att Q2 2019 även innehöll 412 Model S och 171 Model X medan kvartalsrekord/tangering i år sker med bara Model 3.
Tack för svaren/kommentarerna.
Angående om Tesla kan slå rekord tänkte jag ju att det var ett tag sen nu att den sista båten kom till Europa. Men du har ju helt rätt i att det innebär ju inte att alla som ska hit ens för-registrerats, eller för den delen ens hunnit transporteras hit från kontinenten.
Hade varit kul om dom slog kvartalsrekordet. Ser tufft ut men kan gå.
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb?
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu.
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.
Du kommer nog behöva vänta längre än 3 år om än någonsin för att få den bil du vill ha, tyvärr. Men jag önskar dig all lycka till på vägen. Tulipanarosor är väldigt ovanliga. Att kunna hitta en kombi/dragvikt/räckvidd till ett ”vettigt” INKÖPSpris lär bara låta sig göras i landet Utopia. (Då räknar jag bort alla låtsasbilar som ”ska” komma ”snart” och som man skramlat med i åratal. VW ID3 skulle ju också kosta som en Golf, runt 250K. Idag vet vi ju alla hur det gick….)
Tror du verkligen på att nek0 sitter i Huskvarna och väntar på en elbil som passar honom?
Kan meddela dig att han inte gör det. Det finns ett liv utanför elbilar och jag njuter av det
Uppgången för laddbara bilar fortsätter i maj. Antal nyregistreringar av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent. Uppgången var särskilt stor för rena elbilar, vars registreringar var fyra gånger fler i maj i år jämfört med maj förra året, även om det är en uppgång från låga nivåer. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna uppgick till 8,7 procent jämfört med 5,2 procent i maj förra året. Hittills i år är andelen laddbara bilar 11,5 procent mot 6,3 procent motsvarande period förra året. Sverige håller sig väl framme i ett internationellt perspektiv när det gäller introduktionen av laddbara bilar. Under det första kvartalet i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.
Intressant statistik! Klassiker!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Intressant att det fortfarande säljs så många dieselbilar. Försäljningen i Mars var ju extrem.
Sen tror jag du även får klicka i "Mild-hybrid Diesel" för att se hela statistiken. Det är ju i praktiken att se som dieselbilar.
Skulle gissa att många tjänstebilsägare, både el och diesel (troligen fler med diesel), passat på att byta förmånsbil nu innan höjningen i nästa månad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb?
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu.
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Svårt att vara modig och ta steget! Inte alla som vågar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det blev lite sena siffror idag men Model 3 har en ganska bra ledning över Volvo XC60, XC40 och Kia CEED. Hittills 1407 levererade i juni vilket alltså redan innebär att rekordet från mars 2020 (1 354 st för S+3+X) är slaget. Enbart Model 3 hade rekord senast i mars i år med 1 192 bilar. Någonstans kring 1 500 bilar ser det ut att landa på totalt.
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.
Det blev lite sena siffror idag men Model 3 har en ganska bra ledning över Volvo XC60, XC40 och Kia CEED. Hittills 1407 levererade i juni vilket alltså redan innebär att rekordet från mars 2020 (1 354 st för S+3+X) är slaget. Enbart Model 3 hade rekord senast i mars i år med 1 192 bilar. Någonstans kring 1 500 bilar ser det ut att landa på totalt.
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.
Fan vad tråkigt, gick från en Volvo V70 som var Sveriges vanligaste bil, till en Model 3, som nu också håller på att bli extremt vanlig. Vad ska man köra för att sticka ut lite
Fan vad tråkigt, gick från en Volvo V70 som var Sveriges vanligaste bil, till en Model 3, som nu också håller på att bli extremt vanlig. Vad ska man köra för att sticka ut lite
Det blev lite sena siffror idag men Model 3 har en ganska bra ledning över Volvo XC60, XC40 och Kia CEED. Hittills 1407 levererade i juni vilket alltså redan innebär att rekordet från mars 2020 (1 354 st för S+3+X) är slaget. Enbart Model 3 hade rekord senast i mars i år med 1 192 bilar. Någonstans kring 1 500 bilar ser det ut att landa på totalt.
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.
I dropdownlisten "Alla bilmärken" finns en underrubrik med "Populära bilmärken". Är det dags att lägga in Tesla där nu? Eller baseras det kanske på popularitet/försäljning under lång tid?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
För 9 månader sedan spekulerade jag lite om utvecklingen och försäljningen i juni:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Rekordet från för ett halvår sedan ökas med ca 20%.
Totala andelen elbilar ökar med ca 50% på halvårsbasis.
Jag tycker det är rätt snabb omställning. Ser vi samma utveckling om ett halvår så kommer rekordet i mars 2021 vara ca 4500 elbilar för mars och andelen rena elbilar kommer att vara ca 17%. Nu kommer väl bonus-malus och förmånsvärde för tjänstebilar ställa till det för just mars månad men kanske kan vi i juni se försäljning av elbilar runt 6000 st och andel runt 20%. Skulle detta vara fallet så tycker inte jag att omställningen tar evigheter.
qwerty
6 000 elbilar, 20% i andel och ökning på 50% på halvårsbasis trodde jag vilket jag inte ansåg var någon dålig utveckling och inte något som skulle ta evigheter.
Resultatet är nästan inne och vi har minst 7242 elbilar i försäljning och över 22% i andel. Utvecklingen går alltså lite snabbare och verkar bli mer förutsägbar. Det lär inte gå långsammare när tillverkarna kommer med fler modeller så som kombi-bilar, MPV, pickuper osv. Några evigheter lär omställningen inte ta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det blev lite sena siffror idag men Model 3 har en ganska bra ledning över Volvo XC60, XC40 och Kia CEED. Hittills 1407 levererade i juni vilket alltså redan innebär att rekordet från mars 2020 (1 354 st för S+3+X) är slaget. Enbart Model 3 hade rekord senast i mars i år med 1 192 bilar. Någonstans kring 1 500 bilar ser det ut att landa på totalt.
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.
I dropdownlisten "Alla bilmärken" finns en underrubrik med "Populära bilmärken". Är det dags att lägga in Tesla där nu? Eller baseras det kanske på popularitet/försäljning under lång tid?
Tack
Det är de 10 vanligaste märkena i Sverige som hamnar i den listan men det är klart att bäst ju vore att ha de 10 märkena som folk söker mest på. Jag hoppas att vi kan få till en refresh av statistikfunktionen vid tillfälle. Nu har den ju funnits ute ett tag så att vi fått lite bra känsla för hur den kunde förbättras och det är så klart en tänkbar förändring.
För 9 månader sedan spekulerade jag lite om utvecklingen och försäljningen i juni:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Rekordet från för ett halvår sedan ökas med ca 20%.
Totala andelen elbilar ökar med ca 50% på halvårsbasis.
Jag tycker det är rätt snabb omställning. Ser vi samma utveckling om ett halvår så kommer rekordet i mars 2021 vara ca 4500 elbilar för mars och andelen rena elbilar kommer att vara ca 17%. Nu kommer väl bonus-malus och förmånsvärde för tjänstebilar ställa till det för just mars månad men kanske kan vi i juni se försäljning av elbilar runt 6000 st och andel runt 20%. Skulle detta vara fallet så tycker inte jag att omställningen tar evigheter.
qwerty
6 000 elbilar, 20% i andel och ökning på 50% på halvårsbasis trodde jag vilket jag inte ansåg var någon dålig utveckling och inte något som skulle ta evigheter.
Resultatet är nästan inne och vi har minst 7242 elbilar i försäljning och över 22% i andel. Utvecklingen går alltså lite snabbare och verkar bli mer förutsägbar. Det lär inte gå långsammare när tillverkarna kommer med fler modeller så som kombi-bilar, MPV, pickuper osv. Några evigheter lär omställningen inte ta.
Snygg citering...
Vill man läsa hela diskussionen så börjar den på sida 84.
Vid detta laget så är det väl extra tydligt att potentiella köpare väntar in rätt bil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.